Tips och trix men även problemlösningar

Permalänk
Medlem

Input lag- och "lösning"

Jag har slitit mig i håret på min input lag sedan dag ett, har inte kommit mer än ett par timmar in i spelet och det är ospelbart. Har vridit och vänt på alla grafikinställningar, window mode, stängt av v-sync, ändrat musacceleration i .ini osv. Var och hälsade på en polare som spelade helt utan input lag på ett 290x, och med v-sync påslaget och blev imponerad hur lite fördröjning han faktiskt hade trots v-sync.
Hem och installera om spelet, felet kvarstår.
För att inte dra ut på det mer:
Lösningen var upplösningen. Med alla inställningar på low och 1080 hade jag massiv input lag, men med allt på ultra och 1366*768 så svarade spelet utmärkt, även med v-sync på.

Nu sitter jag på 4m håll på 55" tv och spelar, så upplösningen lider jag inte nämnvärt av i spelet, text kan bli aningen luddig kanske, men annars går det bra.

Någon annan som stött på samma problem? Någon som har lösning på mitt upplösningsproblem?

Jag har en relativt gammal dator, och nöjer mig egentligen att spela på medium inställningar i dagsläget.
i5 760 original klocka
660 2GB utan Ti

Edit: Jag har ingen fördröjning i andra spel vid 1080, tex Payday 2.

Permalänk
Skrivet av Tremse:

Jag har slitit mig i håret på min input lag sedan dag ett, har inte kommit mer än ett par timmar in i spelet och det är ospelbart. Har vridit och vänt på alla grafikinställningar, window mode, stängt av v-sync, ändrat musacceleration i .ini osv. Var och hälsade på en polare som spelade helt utan input lag på ett 290x, och med v-sync påslaget och blev imponerad hur lite fördröjning han faktiskt hade trots v-sync.
Hem och installera om spelet, felet kvarstår.
För att inte dra ut på det mer:
Lösningen var upplösningen. Med alla inställningar på low och 1080 hade jag massiv input lag, men med allt på ultra och 1366*768 så svarade spelet utmärkt, även med v-sync på.

Nu sitter jag på 4m håll på 55" tv och spelar, så upplösningen lider jag inte nämnvärt av i spelet, text kan bli aningen luddig kanske, men annars går det bra.

Någon annan som stött på samma problem? Någon som har lösning på mitt upplösningsproblem?

Jag har en relativt gammal dator, och nöjer mig egentligen att spela på medium inställningar i dagsläget.
i5 760 original klocka
660 2GB utan Ti

Edit: Jag har ingen fördröjning i andra spel vid 1080, tex Payday 2.

TV apparater har ju generellt sett mer input lag än en datorskärm. Men har du testat att slå av alla bildförbättringsfunktioner i TVn? Har du något "Gaming mode" testa att aktivera det.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

TV apparater har ju generellt sett mer input lag än en datorskärm. Men har du testat att slå av alla bildförbättringsfunktioner i TVn? Har du något "Gaming mode" testa att aktivera det.

Nu ligger ju inte felet i tvn eftersom jag inte har någon fördröjning i andra spel. Tvn har flera lägen och det är bara i "bioläge" som det blir fördröjning. Förtydligande: Det är bara det läget på tvn som skapar fördröjning i windows/surfande och andra spel, alla andra lägen är fri från input lag.

Ja har ingen fördröjning alls i windows eller andra spel. Vissa titlar tex Halflife 1 har jag också sett mycket konstig input lag i, men det verkar vara spelet snarare än datorn.

Permalänk
Skrivet av Tremse:

Nu ligger ju inte felet i tvn eftersom jag inte har någon fördröjning i andra spel. Tvn har flera lägen och det är bara i "bioläge" som det blir fördröjning.
Ja har ingen fördröjning alls i windows eller andra spel. Vissa titlar tex Halflife 1 har jag också sett mycket konstig input lag i, men det verkar vara spelet snarare än datorn.

Jag antar att du testat:

"För att låsa upp framraten genom att gå in i C:\Users\Magnus\Documents\My Games\Fallout4 och öppna Fallout4Pref.ini
Sök efter iPresentInterval=1 och ändra till iPresentInterval=0 (Glöm inte spara)"

Låser du FPSen? Om du gör det, testa att inte låsa fpsen. Får du fortfarande input lag med olåst fps?

Du skriver också att det bara är i bioläget som du får fördröjning. Då fungerar det alltså bra i andra bildlägen på TVn? Det tyder ju i så fall på att det ändå är TVn som orsakar input laget.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag antar att du testat:

"För att låsa upp framraten genom att gå in i C:\Users\Magnus\Documents\My Games\Fallout4 och öppna Fallout4Pref.ini
Sök efter iPresentInterval=1 och ändra till iPresentInterval=0 (Glöm inte spara)"

Låser du FPSen? Om du gör det, testa att inte låsa fpsen. Får du fortfarande input lag med olåst fps?

Du skriver också att det bara är i bioläget som du får fördröjning. Då fungerar det alltså bra i andra bildlägen på TVn? Det tyder ju i så fall på att det ändå är TVn som orsakar input laget.

Du antar helt rätt. Har testat låsa fps i rivatuner osv.

Om jag aktiverar bioläget när jag sitter och surfar runt så får jag input lag. Men nu använder jag inte det läget annat än till film.
Så oavsett om jag kör spelläge eller annat förprogrammerat läge så har jag ingen input lag i windows eller andra spel.

Permalänk
Skrivet av Tremse:

Du antar helt rätt. Har testat låsa fps i rivatuner osv.

Om jag aktiverar bioläget när jag sitter och surfar runt så får jag input lag. Men nu använder jag inte det läget annat än till film.
Så oavsett om jag kör spelläge eller annat förprogrammerat läge så har jag ingen input lag i windows eller andra spel.

Testa att koppla datorn till en datorskärm och se om du får input lag. Det är väl nästa steg i felsökningen.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@Jinxswe: Tycker vi borde tipsa om Bilagos konfiguration tool så man slipper mecka inifiler: http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/102/?

för övrigt anser jag att stå på mass fusion hq's takveranda med uGridstoload=13 är magiskt!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Geeks Gaming

@ksw: Då läste du inte första inlägget

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk

Så fort jag aktiverar moddar i .ini-filerna så kraschar spelet till skrivbordet.
Varenda gång.
Då måste jag ta "Verify integrity of game cache" och låta Steam reparera spelet.
Sen funkar det igen.
Men det hade varit roligt om det gått att spela med moddar, är speciellt ute efter dialog-modden.
Någon mer med samma problem som jag?

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk

Börjar bli smått förtvivlad på hur dåligt spelet flyter bitvis. Värsta jag varit med om:

http://i.imgur.com/cWVifVg.jpg - Ultra preset, förutom Godrays på lägsta
http://i.imgur.com/YSP2P56.jpg - lägsta inställningar

Börjar undra om det är något fel med min dator vid det här laget (är nästan helt ny och klarar sig helt utmärkt i syntetiska test t.ex. Heaven, Valley och Firestrike så vet inte vad det skulle vara). Men i vilket fall måste ju spelet ha rent katastrofala problem för en i5 4690k + Radeon 390x att halka ned på 32 FPS på lägsta möjliga inställningar.

När det inte beter sig som ovan är det dock mycket underhållande och inlevelserikt. Jävligt synd att de coolaste områdena i spelet dvs. stadsmiljöerna ska vara så laggiga.

Permalänk
Entusiast

Det är ju lite av ett skämt vad man behövde krångla för att hitta bra inställningar för detta spelet.. Ändra i .ini filer för vsync/interval samt FOV, ladda ner nvidia inspector så man kan cappa fps till 90 osv.. Tagit några timmar för att undersöka allt som behövde göras och hur..

Man mådde ju rentutsagt illa i standard utförande, men nu känns det iaf spelbart även om 120fps hade varit att föredra..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

När jag tog bort FPS-cappen och satte till max 75 via AMD ccc så har jag fått betydligt bätte prestanda.
Lite mer tearing eftersom jag bara har en 60hz skärm dock.

Låter lite konstigt men FPSen dippar inte lika mycket som den gjorde förut.

Permalänk

Har också märkt att ta bort spelets inbyggda Vsync ger lite fler bildrutor. För mig blev dock tearingen outhärdlig. Var ca 5-10 FPS och jag tar nog hellre den smällen än tearing konstant.

Permalänk
Skrivet av Coruscation:

Har också märkt att ta bort spelets inbyggda Vsync ger lite fler bildrutor. För mig blev dock tearingen outhärdlig. Var ca 5-10 FPS och jag tar nog hellre den smällen än tearing konstant.

Om du cappar via AMD/nvidia till din skärms hz istället för via spelet, vinner du inte lite fps ändå?

Permalänk

Provat det men får rejält med tearing i alla fall även när det är låst vid 60 som min TV är. Vet inte vad det beror på, kan inte diagnosticera det själv men tydligen kan tearing bero på annat än bara uppdateringsfrekvens vs. FPS.

Permalänk

Någon som vet ett console command för att ta bort kroppar/lik/karaktärer? Blir vansinnig av att mängder av Brahmin bara står på skumma ställen i basen, en har t.ex lyckats nagla fast sig mellan två väggar. Igår var det en som ställde sig framför dörren till rummet jag var i, så att jag inte kunde komma ut utan att döda den, men nu ligger det ju ett lik i mitt sovrum, vilket känns lite trist efter man lagt många timmar på att få stället mysigt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Någon som vet ett console command för att ta bort kroppar/lik/karaktärer? Blir vansinnig av att mängder av Brahmin bara står på skumma ställen i basen, en har t.ex lyckats nagla fast sig mellan två väggar. Igår var det en som ställde sig framför dörren till rummet jag var i, så att jag inte kunde komma ut utan att döda den, men nu ligger det ju ett lik i mitt sovrum, vilket känns lite trist efter man lagt många timmar på att få stället mysigt.

Ta fram konsolen, klicka på det du vill ta bort. så att du får fram en sifferkod mitt på konsolfönstret och skriv

disable

Om fel objekt försvann, så skriv bara

enable

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Skrivet av Lord_Moridin:

Ta fram konsolen, klicka på det du vill ta bort. så att du får fram en sifferkod mitt på konsolfönstret och skriv

disable

Om fel objekt försvann, så skriv bara

enable

Taaack! <3

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Någon som listat ut saker om prestandan? Mitt spel ligger hyffsat stabilt på 40-60 fps, mycket högre inomhus men mitt i naturen så händer det saker, dippar ner till 25-40. När jag kör aim down sight så får jag ca 14 fps, t ex med ett scope (inte med iron sights).

Kör på ett GTX 980 Ti som är lite klockat. Känns som spelet borde flyta bättre.. Har några mods med men ingenting stort, lite bättre effekter på blod och liknande.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Förlåt om det redan nämnts, men jag kunde inte hitta det när jag skummade tråden. Om man fastnar i en terminal kan man skriva "SetPlayerAIDriven 0" för att frigöra sig. Jag har bara testat det en gång men då funkade det direkt. Hittade lösningen i kommentarsfältet här:

http://www.gamepur.com/guide/21122-how-fix-fallout-4-stuck-te...

Permalänk

Måste säga att banans gränser inte riktigt var som jag uppfattade dem från kartan...

http://imgur.com/C7rk86c

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Hm...mitt spel verkar rätt sönderbuggat nu, mina settlers står för det mesta bara i basen, de som ska jobba på odlingarna står bara bredvid dem och glor istället, vilket i sin tur gör att inget växer (som kan plockas alltså). Eftersom de räknas som assigned går i alla fall siffran upp i menyn, så alla settlers är nöjda, men jag får inget att crafta adhesive med

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Någon som listat ut saker om prestandan? Mitt spel ligger hyffsat stabilt på 40-60 fps, mycket högre inomhus men mitt i naturen så händer det saker, dippar ner till 25-40. När jag kör aim down sight så får jag ca 14 fps, t ex med ett scope (inte med iron sights).

Kör på ett GTX 980 Ti som är lite klockat. Känns som spelet borde flyta bättre.. Har några mods med men ingenting stort, lite bättre effekter på blod och liknande.

också fps jukk sönder. har 7970 stock. har allt nersatt enligt afterburner 2.7gb användning borde vara under hälften, det är väl ändå patetiskt värre.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk

Mycket bra tips!

Permalänk
Skrivet av Persson89:

Mycket bra tips!

Mycket bra bump av en ett år gammal tråd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p