Permalänk
Medlem

Problem med uppkoppling, får timeouts

Hej
Nu får ni gärna hjälpa mig för jag har tömt mina förråd vad gäller idéer på detta.
För ett antal veckor sedan började min uppkoppling att strula. Skype, steam mm tappar kontakten med jämna mellanrum. Det är besvärligt att surfa, streama osv. Tar jag fram en command prompt och skriver ping www.sunet.se -t så att den pingar tills jag stänger av så går det fram typ fem, sex ping och sen kommer ett par tre timeouts och så går det fram fem sex nya osv. Detta håller på under x antal timmar för att ibland plötsligt försvinna dock inte alltid. Det är däremot varje dag samma sak. Den snittar 26% bortfall i trafiken.

Har 10/10 i väggen och en kabel fram till en router, i routern sitter diverse saker men det är inte mycket som körs samtidigt oftast så det brukar vara rätt lugnt.

Min första tanke var att jag fått nått skräp i systemet och började med att skanna maskinen, hittade inget speciellt. Har sedan dess installerat om den helt med win10's återställnings funktion. Så datorn bör vara ren. Har stoppat i ett nytt nätverkskort, samma problem. Är nu inne på min tredje router på kort tid, olika modeller och märken. Har just nu en TP-Link AC750. Samma fel ändå.

Kör jag nätverkskabeln direkt till datorn så fungerar det nästan perfekt, då tappar den "bara" mellan 3 och 10 ping på 1000 så det är inte perfekt men det märks iaf inte. Men jag behöver en router så det är inte ett alternativ att köra utan.
Har pratat med min ISP som säger att de skannat sin utrustning fram till mig typ och de säger att inget är fel.

Det roliga med det hela är att varje gång jag gör en förändring, byter router, kopplar om osv så kan det ta 24-48 timmar innan jag märker om det fungerar så illa som det brukar så att säga.

Jag vet inte mer vad jag kan göra annat än att börja byta delar i min dator och även om det är roligt att skruva och sånt så tar det emot att köpa ett nytt moderkort för detta.

Permalänk
Medlem

@Kaffeman:
Tolkar som att du kör trådlöst? Då du får 2-3 timeouts av 1000? Prova byta kanal, vet inte om din router klarar 5Ghz? Lite mer info skulle inte skada. Ladda hem "wifi analyzer" till din mobil så kan du se vilka nät som finns i närheten samt vilken kanal de kör. Så du kan byta kanal till en som inte används så mycket. De du ska satsa på att använda är 1,6,11 då dessa ger dig ett frekvensomfång utan överlapp av de andra kanalerna.
Eftersom du har bytt router par ggr men du får samma fel ändå, så kanske det är något fel på din dator? Kolla om du kan få nyare drivers till ditt nätverkskort direkt ifrån tillverkaren av chipset. Kolla om det finns nyare firmware till din nuvarande router, ev om du kanske kan uppgradera till ex dd-wrt/tomato etc. Gör enheterna mycket stabilare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för svar men nej, kör kablat på allt utom mobil och platta. Använder knappt wifi hemma alls mer än till att uppdatera mobilen eller se något streamat på plattan sent på kvällen.

Just denna router är ju en tvåkanalig en och klarar även 5GHz.
Då jag installerade om så lät jag den ta alla drivers från MS servrar och de känns bättre än de som levererades med moderkortet som är ett Asus Z170-A köpt i december förra året. Hade innan lite strul med upptid och nedstängningar vilket förmodligen berodde på drivrutiner som inte var 100 i windows 10. Den känns bara helt stabil nu och jag vill inte riktigt tro att det egentligen är datorn det hänger på.

Ska kika på om det finns drivers direkt från Intel, det har jag faktiskt inte tänkt på men problemet var identiskt innan med de som levererades med mobo och de som kommer från MS uppdateringsservrar.

Routern har inte open source mjukvara så jag tror inte att jag kan göra något åt den.