Skifta hörlurars output mellan PS4 och datorn

Permalänk
Medlem

Skifta hörlurars output mellan PS4 och datorn

Hej!

Jag har ett par HD 600-lurar och driver de med en O2+ODAC-förstärkare som kopplas in i datorn med en USB-kabel. Jag har två frågor avgående hur jag kan få ljud från både PS4 och datorn.

1. Fungerar en DAC till PS4 i USB-uttaget (Detta är kanske en fråga som rör konsoler mer än ljud).
2. Finns det något sätt att dela upp USB-sladden från DACen till två olika USB-sladdar som man kan skifta mellan med t.ex. en knapp så att jag kan ha både PS4 och datorn inkopplade i DACen samtidigt.

Jag har kollat på USB-splitters/switchar o.s.v. men det verkar inte funka att använda för ljudenheter inkopplade med USB vad jag kan se efter att googlat runt lite. Jag vet också att det finns mixrar som gör att flera analoga inputs kan gå ut till en output, alltså så att flera datorer kan ge ljud till ett par hörlurar. Det hade varit bra ifall motsvarande fanns för USB.

Om ni har någon annan lösning kan ni gärna komma med förslag!

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Rekordmedlem

1 vet inte men varför provar du inte ?
2 Varför skulle det inte fungera med en switch ? En splitter kan däremot inte fungera.
En annan lösning är en dac som från början är gjord för flera olika signalkällor, om du följde diskussionerna som ledde fram till Odacen så är "endast usb" en av detaljerna för att pressa priset på den och en dac med minst 2 toslinkingångar hade ju varit mycket mer lämplig i ditt fall och den dacen kopplar du sen till O2an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1 vet inte men varför provar du inte ?
2 Varför skulle det inte fungera med en switch ? En splitter kan däremot inte fungera.
En annan lösning är en dac som från början är gjord för flera olika signalkällor, om du följde diskussionerna som ledde fram till Odacen så är "endast usb" en av detaljerna för att pressa priset på den och en dac med minst 2 toslinkingångar hade ju varit mycket mer lämplig i ditt fall och den dacen kopplar du sen till O2an.

1. Har inte fått hem konsolen än, har väntat med att beställa tills nu.
2. Tänker att det kan försämra kvalitén, fast å andra sidan är det väl nästan omöjligt med digitala signaler.

Sen kanske jag borde ha sagt att jag har förstärkaren och DACen i samma chassi och kan inte köpa en till DAC, annars hade det inte varit något problem.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scurq:

1. Har inte fått hem konsolen än, har väntat med att beställa tills nu.
2. Tänker att det kan försämra kvalitén, fast å andra sidan är det väl nästan omöjligt med digitala signaler.

Sen kanske jag borde ha sagt att jag har förstärkaren och DACen i samma chassi och kan inte köpa en till DAC, annars hade det inte varit något problem.

Det går antagligen att sätta in externa anslutningar till O2 eller så köper du en/två nya lådor och delar på dem.
Det bör inte bli nån ljudskillnad av en usbswitch om det nu fungerar att ansluta med en usbdac mot ps4an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick hem PS4t idag och hörlurarna är väldigt tysta med förstärkaren inkopplad, men jag hittade ett sätt att koppla in PS4t till förstärkaren genom att låta datorskärmen fungera som en DAC. Ljudet blir dock sämre men det funkar för spelande.

Problemet löst! (typ)

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scurq:

Fick hem PS4t idag och hörlurarna är väldigt tysta med förstärkaren inkopplad, men jag hittade ett sätt att koppla in PS4t till förstärkaren genom att låta datorskärmen fungera som en DAC. Ljudet blir dock sämre men det funkar för spelande.

Problemet löst! (typ)

Du fick alltså ljud bia usb på ps4an men det var svagt ? Det låter underligt i så fall och du borde i så fall kolla inställningarna i ps4an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

PS4 -> HDMI -> Skärm -> Analogt till förstärkaren -> Hörlurar

Detta funkar samtidigt som jag använder USB till datorn, fast kvalitén blir sämre för datorn och dessutom blir det lägre volym.

PS4 -> USB -> Förstärkaren -> Hörlurar

Detta blir tyst trots högsta volym på inställningar, dessutom kan jag inte ha datorns ljud i hörlurarna samtidigt.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600