Watch Dogs 2 försenas till PC – får plattformsspecifika funktioner

Permalänk
Melding Plague

Watch Dogs 2 försenas till PC – får plattformsspecifika funktioner

Senaste delen i Watch Dogs-serien kommer till PC två veckor senare än väntat. Anledningen är att utvecklaren bland annat vill lägga till stöd för 4K-upplösning och flera grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice med SLI / Crossfire support ifrån start! gillas.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Frågan till Ubi. Varför gör ni inte det från början? Att göra det veckorna innan lansering känns ihopkastat på ett spel med den utvecklingstiden.

Jag har svagt förtroende på Ubi så de får visa vad de går för

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Väntar ändå på Game of The year edition. Onödigt att kasta iväg pengar på ett spel som inte är färdigt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av infigo:

Frågan till Ubi. Varför gör ni inte det från början? Att göra det veckorna innan lansering känns ihopkastat på ett spel med den utvecklingstiden.

Jag har svagt förtroende på Ubi så de får visa vad de går för

Jo, men Ubisoft har försökt få tillbaka PC gamers på sin sida, de har börjat jobba åt rätt håll, vi får hoppas att de inte fallerar nu.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Steg i rätt riktning i alla fall, hellre vänta än att få ett halvfärdigt spel.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Väntar ändå på Game of The year edition. Onödigt att kasta iväg pengar på ett spel som inte är färdigt

ha ha Watch dogs 2, Game of The year edition... ha ha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Väntar ändå på Game of The year edition. Onödigt att kasta iväg pengar på ett spel som inte är färdigt

Då kan du få vänta länge om spelet floppar

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men Ubisoft har försökt få tillbaka PC gamers på sin sida, de har börjat jobba åt rätt håll, vi får hoppas att de inte fallerar nu.

Nej med tanke på hur stora de är så är det bra om de faktiskt bryr sig om oss PC spelare som faktiskt är så stor del av marknaden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Frågan till Ubi. Varför gör ni inte det från början? Att göra det veckorna innan lansering känns ihopkastat på ett spel med den utvecklingstiden.

Jag har svagt förtroende på Ubi så de får visa vad de går för

antagligen för att de flesta AAA spel är ports från xbox/ps4 då dom tjänar mest pengar från den scenen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst listan låter det onekligen väldigt positivt. Mycket av det som listas är saker man normalt saknar vid en standard port konsoll -> PC.

Om allt infrias och spelet är bra optimerat skulle detta kunna vara ETT steg på vägen för Ubisoft att redeema sig inför PC-spelarna.

Jag fick med en voucher för watch dogs 1 med mitt (då) splitternya GTX 780. Spelet var fult och fullständigt ospelbart när det släpptes. Satte jag mig i en snabb bil hade jag 20 FPS att se fram emot (på en då nybyggd PC med grafikkort som befann sig i toppskiktet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Frågan till Ubi. Varför gör ni inte det från början? Att göra det veckorna innan lansering känns ihopkastat på ett spel med den utvecklingstiden.

Jag har svagt förtroende på Ubi så de får visa vad de går för

Inte en chans att detta är något dom kastar ihop på två veckor, det tar mycket mer tid än så att få in allt i den listan. Dom har troligtvis haft ett team som jobbat med detta från början, och så har det teamet flaggat att dom inte kommer hinna med allt i tid tills releasen. Då väljer dom att delaya PC-versionen istället för att antingen delaya alla versioner eller att släppa en halv-färdig PC-version. Helt rätt val enligt mig och fullt förståligt, med tanke på hur mycket bra saker som är med på listan.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Inte en chans att detta är något dom kastar ihop på två veckor, det tar mycket mer tid än så att få in allt i den listan. Dom har troligtvis haft ett team som jobbat med detta från början, och så har det teamet flaggat att dom inte kommer hinna med allt i tid tills releasen. Då väljer dom att delaya PC-versionen istället för att antingen delaya alla versioner eller att släppa en halv-färdig PC-version. Helt rätt val enligt mig och fullt förståligt, med tanke på hur mycket bra saker som är med på listan.

Helt klart att det kan vara fallet men Ubi har sagt så innan och ändå så händer det som inte ska hända ändå. Bara att hålla tummarna att de tagit deras tumme ur röven och gjort en bra PC version

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om det visar sig stämma kommer jag nog att köpa Watch Dogs 2 tbh.
Första spelet helt ruinerades av gameplayet, pga tekniska anledningar. Bilfysiken var så hemskt arkadisk, som att man körde en 100 ton tank med 1 sekund delay på input, att sikta var helt omöjligt pga hårdkodad mus-accelereration. Radiostationen var som att de hade tagit soundtracket från valfritt skateboard spel för 10 år sedan.

Den sista biten stämmer nog fortfarande dock.

Permalänk
Medlem

Gillar när utvecklarna erkänner att deras produkt inte är färdig och vågar dra i bromsen. Att inte fler inser hur mycket dålig press det blir när ett ospelbart spel släpps. Se Batman och var det inte något med rymdspelet-där-man-kan-besöka-miljarder-planeter?
Dagens spel är så stora att det nog är omöjligt att släppa en buggfri produkt. Då är det bättre att lägga lite mer tid och göra klart spelet så det är spelbart utan några kritiska buggar.
Se mitt favvoritspel The Witcher 3 som exempel. Ett par veckor innan release drog dom i bromsen och sa att det tar ytterligare tre månader. Spelet vara absolut inte buggfritt när det sen kom men det gick att spela och avnjuta. Sen jobbade dom hårt med flera patchar under ett års tid och varje gång blev det lite bättre. Idag är spelet i det närmaste en klassiker och något alla borde ta efter.
Hade det sett likadant ut om de släppt spelet på tänkta releasedagen? Jag tror inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

WTF Inget stöd för XB360-kontrollen? Ska man behöva köpa en ny kontroll för att man inte vill köra bil med musen liksom...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av snajk:

WTF Inget stöd för XB360-kontrollen? Ska man behöva köpa en ny kontroll för att man inte vill köra bil med musen liksom...

Helt rätt enligt mig!

Varför sitta och jobba mot saker som är snart 10 år gamla? Ser hellre att de lägger krutet mot att stödja nyare teknik.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Låter klockrent! Mycket bra agerat. Ta en kaka, Ubisoft

Permalänk
Medlem

Lite roligt att "No FPS cap" är en feature nu för tiden

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Då kan du få vänta länge om spelet floppar

Om spelet floppar är man väl bar dum om man köpt det tidigt?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Det låter ju onekligen som att de vill släppa en ordentlig port den här gången. Listan är ju proppfylld med "måsten" som många portade AAA-titlar ofta hoppar över. Sen är ju frågan hur bra själva spelet kommer att vara.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Då kan du få vänta länge om spelet floppar

Floppar det betyder det att det är dåligt, och då var det väl bara bra att han väntade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Precis allt utom slopat stöd för XB360-kontrollen är gold här.

Tänk så fint om alla spel (Som detta är rimligt med) vore så här.

Sli och CF från launch.. <3

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Helt klart att det kan vara fallet men Ubi har sagt så innan och ändå så händer det som inte ska hända ändå. Bara att hålla tummarna att de tagit deras tumme ur röven och gjort en bra PC version

Om de nu behöver några veckor extra för att göra det bra... gör det bra. Om de tar antal extra veckor och ändå gör det dåligt så är det uselt i båda aspekterna.

Den som väntar på något gott...

Permalänk
Snusfri

Jag hoppas verkligen på Watch Dogs 2, gillade faktiskt 1an men det var lite väl mycket som fattades tyvärr.

Hoppas nu att UBI verkligen håller det dom lovar och att spelet säljer bra så att fler utvecklare gör samma sak i framtiden så katastrofala releaser som BF4, SimCity, No Mans Sky, Mafia III mfl inte blir normen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Helt rätt enligt mig!

Varför sitta och jobba mot saker som är snart 10 år gamla? Ser hellre att de lägger krutet mot att stödja nyare teknik.

Men det är ju liksom exakt samma knappuppsättning på kontrollerna. Vad är fördelen av att stödja den nyare varianten bara om den inte ger några fördelar? Visst är den tweakad på en massa sätt, men inget som borde påverka stödet i mjukvara någonstans (om man inte har en Kinect kopplad till sin PC då förstås, men den målgruppen kan nog räknas på ena handens fingrar typ). XInput är ju standarden för gamepads till PC liksom.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av snajk:

Men det är ju liksom exakt samma knappuppsättning på kontrollerna. Vad är fördelen av att stödja den nyare varianten bara om den inte ger några fördelar? Visst är den tweakad på en massa sätt, men inget som borde påverka stödet i mjukvara någonstans (om man inte har en Kinect kopplad till sin PC då förstås, men den målgruppen kan nog räknas på ena handens fingrar typ). XInput är ju standarden för gamepads till PC liksom.

Helt annan mjukvara skriven för respektive kontroller.

Har suttit en del i motorer så som GameMaker & unreal och håller idag på att utveckla en app i Clickteam Fusion 2.5, och man måste programmera varje input kontroller var för sig - Det är inte så enkelt som att copy-pasta kontroller schemat, utan varje input som görs i spelet/appen kräver "en rad kod" för varje typ av input-device du har, för varje kommando du vill göra.

Så jag förstår om utvecklarna har valt att lägga resurser på modernare saker.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Helt annan mjukvara skriven för respektive kontroller.

Har suttit en del i motorer så som GameMaker & unreal och håller idag på att utveckla en app i Clickteam Fusion 2.5, och man måste programmera varje input kontroller var för sig - Det är inte så enkelt som att copy-pasta kontroller schemat, utan varje input som görs i spelet/appen kräver "en rad kod" för varje typ av input-device du har, för varje kommando du vill göra.

Så jag förstår om utvecklarna har valt att lägga resurser på modernare saker.

Båda kontrollerna stöder XInput vilket också de flesta spelmotorer gör. Visst kan man återuppfinna hjulet om man vill men det ger inga direkta fördelar i de flesta fall. En rad kod för varje input är förstås sant och ganska logiskt, men med XInput så blir det en rad för XB360 och XBone-kontroller.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det lät lite märkligt att xbox360 kontrollen inte skulle stödjas, det är ju trots allt troligtvis den vanligaste handkontrollen PC-spelare har plus att även om den är gammal så säljs den ju fortfarande i butik mig veterligen.

En snabb googling i ämnet så hittade jag denna artikeln: http://www.polygon.com/2016/10/18/13318242/watch-dogs-2-relea... Där står bland annat såhär:

"On the control front, Watch Dogs 2 will support the Xbox 360 and Xbox One controllers, the DualShock 4 controller, and all Xbox-based (XInput) third-party gamepads. However, there will be no official support for the Steam controller, racing wheels or DirectInput devices. Developer Ubisoft Montreal is promising that Watch Dogs 2 will work well regardless of whether players use a keyboard and mouse or a controller; the game will switch seamlessly between both modes."

Så vi som har ålderstigna 360-kontrollers verkar inte ha något att oroa oss över

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Hedersmedlem

@TryNotD[oo] Hurra! Tackar för infon.
Tyckte också det lät märkligt att dumpa en så väletablerad hårdvara som 360kontrollen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled