Skrivarinstallation på server - sharing?!

Permalänk
Medlem

Skrivarinstallation på server - sharing?!

Hej,

jag har lagt till ett antal skrivare och installerat på server. men nu vägrar den dyka upp efter att man valt share och list in directory.
har provat att installera med universal printdriver och med den specifika drivaren för printern. ingenting fungerar. jag blir tokig på detta.
skrivaren fungerar hos dem som haft den installared sedan tidigare på ip-nivå.

Men de som inte har haft den kan inte lägga till den eftersom den inte kommer upp när man söker på den.
Är det någon som kan bistå med hjälp?
har lagt 3 timmar på detta nu =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

jag har lagt till ett antal skrivare och installerat på server. men nu vägrar den dyka upp efter att man valt share och list in directory.
har provat att installera med universal printdriver och med den specifika drivaren för printern. ingenting fungerar. jag blir tokig på detta.
skrivaren fungerar hos dem som haft den installared sedan tidigare på ip-nivå.

Men de som inte har haft den kan inte lägga till den eftersom den inte kommer upp när man söker på den.
Är det någon som kan bistå med hjälp?
har lagt 3 timmar på detta nu =/

Ser du skrivaren som utdelad om du browsar i utforskaren till \\servernamn ??
För min del brukar jag hitta den där och sen bara högerklicka och välja "Anslut" så är det klart, slipper man vänta på sökgrejen i "Lägg till skrivare" guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Ser du skrivaren som utdelad om du browsar i utforskaren till \\servernamn ??
För min del brukar jag hitta den där och sen bara högerklicka och välja "Anslut" så är det klart, slipper man vänta på sökgrejen i "Lägg till skrivare" guiden.

Jag kan koppla upp mig mot skrivaren och den går att nå och den är installerad på servern. hur menar du om jag kan se den på \\servernamn?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre om du lägger till den via GPO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Ser du skrivaren som utdelad om du browsar i utforskaren till \\servernamn ??
För min del brukar jag hitta den där och sen bara högerklicka och välja "Anslut" så är det klart, slipper man vänta på sökgrejen i "Lägg till skrivare" guiden.

hmm, det fungerade att lägga till skrivare\\servernamn\skrivarnamn
Det som verkligen är skumt nu är att när jag lade till den på min dator kom den upp med skrivardrivrutinen. när jag lade till den på en annan dator lades den till med hp universaldrivrutin som den är installerad som. Hur är det möjligt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"