Minsta möjliga kabeldragning av litet nätverk i gammalt hus.

Permalänk
Medlem

Minsta möjliga kabeldragning av litet nätverk i gammalt hus.

Hej!

Ny medlem här på Sweclockers, men jag har tidigare ibland fått hjälp passivt genom att ha kunnat läsa trådar som ickeinloggad. Nu står jag dock inför ett nätverksbygge hemma som är lite över min kompetens och som är knepigt att läsa sig till, så jag tänkte att jag skulle se ifall jag kan få lite hjälp här.

Vi har nyligen fått fiber indraget till villan så hela infrastrukturen för bredband och TV behöver bytas. I dagsläget har vi bredband via ADSL, och kabel-TV via ett uråldrigt koaxnät. Därför behöver jag dra nya nätverkskablar till de platser vi vill ha framförallt TV. Vi har kört trådlöst Internet från ADSL-modemet och det har fungerat helt OK, så det kan vi fortsätta med, men TV måste ju nu alltså få nya kablar.

Det som komplicerar detta nätbygge är att fibern kommer in i källaren och det finns bara en naturlig genomföring från källaren upp till entréplanet, denna genomföring finns en bit ifrån fiberboxen. Det finns heller inga rör i väggarna så det är utanpåliggande kablar som gäller.

Vi har två TV, en i källaren och en i sovrummet på markplan, och vi klarar oss alltså bra med bredband över WiFi. (Dock skulle det givetvis vara trevligt med bredbandsuttag lite här och där om det inte blir för omständligt att få till.)

På ett annat forum (som inte har datorinriktning) har jag lärt mig lite om VLAN-switchar och POE vilket jag tycker känns om rätt väg att gå. Dels för att jag då bara behöver dra en kabel genom huset och dels för att slippa ockupera ett eluttag vid varje switch. Tanken är alltså att göra ett nätverk med en lina så att säga...kallas det "daisy chain" tro? Alltså att en VLAN-switch samlar ihop TV-signalen med bredbandssignalen i närheten av fiberboxen och att sedan ha en VLAN-switch vid varje delningspunkt. Jag har gjort ett par ritningar på hur långt jag kommit i planeringen, men jag har inte laddat upp dem på någon bildserver ännu.

Jag tror att jag har koll på detta med VLAN-switchar, så det jag egentligen undrar är ifall en POE-switch i början kan driva flera POE-switchar i en sådan här kedja eller om den bara klarar att driva nästa switch så att säga.

Mvh
Fred

Permalänk
Medlem

Jag har Telia fiber och använder Ubiquiti EdgeRouter+ SFP ach deras Edge switch och en AP. Vet ej om det fungerar hos dig.
Jag har ett stjärnnät. Där fibern kommer in har jag en patchpanel som sen distruberar ut ethernet kablarna till rummen samt Router och switch. Jag har 2 uttag i varje rum.

Skall du kontakterar kabel själv? Välj rätt kabel som klarar Gigabit. Vet ej om du skall välja rör så du kan dra om kabel om det behövs.

Permalänk
Medlem

Dokumentera gärna ditt arbete med bilder, vore kul att se hur det går och vad resultatet blir.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Jag har Telia fiber och använder Ubiquiti EdgeRouter+ SFP ach deras Edge switch och en AP. Vet ej om det fungerar hos dig.
Jag har ett stjärnnät. Där fibern kommer in har jag en patchpanel som sen distruberar ut ethernet kablarna till rummen samt Router och switch. Jag har 2 uttag i varje rum.

Skall du kontakterar kabel själv? Välj rätt kabel som klarar Gigabit. Vet ej om du skall välja rör så du kan dra om kabel om det behövs.

Stjärnnät fungerar alltså inte hos oss, eftersom jag inte kan dölja kablarna. Alla kablar kommer gå längs väggarna och jag kommer välja CAT6 genomgående.

Skrivet av nidnus:

Dokumentera gärna ditt arbete med bilder, vore kul att se hur det går och vad resultatet blir.

Förhoppningsvis kommer det inte vara mycket att fotografera eftersom jag strävar efter endast en kabel som sedan splittas vid varje accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Jag behöver 2 kablar. En för Surf och en för TV eftersom det inte går att få ut dem på en kabel.
Var skall du ha Routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Jag behöver 2 kablar. En för Surf och en för TV eftersom det inte går att få ut dem på en kabel.
Var skall du ha Routern?

Routern ska sitta direkt efter fiberboxen tänkte jag. Fiberboxen delar ut TV och data på separata utgångar. Datasignalerna tänkte jag dra till routern och sedan till vår TimeCapsule som agerar WiFi-router, medan TV-signalerna går från fiberboxen direkt till VLAN-switchen. I switchen slås TV-signalen ihop med data-signalen från routern till en kombinerad kabel. Vid varje accesspunkt sitter sedan VLAN-switchar som dels vidarebefordrar den kombinerade signalen och dels splittar signalerna till TV respektive data. Det är alltså dessa switchar som jag vill undvika att ha elnätsanslutna med hjälp av POE.