Samsung möjliggör smarta telefoner med 8 GB primärminne

Permalänk
Melding Plague

Samsung möjliggör smarta telefoner med 8 GB primärminne

Koreanska Samsung tillkännager världens första LPDDR4-minneskapsel på hela 8 GB, någonting som möjliggör för nästa års mobiltelefoner att matcha mer påkostade bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att vi kommer se 64-bitars operativsystem på telefonerna också?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

hujja snart har mobilerna lika mycket arbetsminne som min pese min z5 premium har väl 2 el 3gb jag behöver nog ej mer

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Innebär detta att vi kommer se 64-bitars operativsystem på telefonerna också?

Är inte iOS redan det?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Är inte iOS redan det?

Ingen aning. Menade mest på Android-sidan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ingen aning. Menade mest på Android-sidan.

Android har haft stöd för 64 bit ett bra tag nu.

https://source.android.com/source/64-bit-builds.html

Sedan Lollipop 5.0: https://plus.google.com/+AndroidDevelopers/posts/XG1WmNDMe8H

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bättre om de tog fram en bra laddregulator så att allt inte brinner upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Alltid positivt med utveckling, men är det ens möjligt att använda den minnesmängd i en telefon?

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Inaktiv

Snart är systemkrav för en telefon som kan ringa med 8GB ram. -More bloatware is the solution to all economics problems

Nå man kör allt tyngre saker på sin mobil, jag har mängder med saker som går segt, men jag tvivlar att minnesmängden är orsaken till problemet. Men det är bra att de bäddar för framtiden.
Sedan ska man ej underskatta hur mycket datakraft man behöver. Fet räcker att ha en jättestor excelfil som man lägger på några filter på som man försöker kopiera markerad data till en annan excelblad, så får man problem med ramminnet på datorer med endast 4GB ram. Samma sak gäller självklart mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bättre om de tog fram en bra laddregulator så att allt inte brinner upp.

Ja, det hade inte vart helt fel!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Jonas-2400:

Alltid positivt med utveckling, men är det ens möjligt att använda den minnesmängd i en telefon?

Kanske kan va bra för ex sådana telefoner du kan docka till en skärm och få en "dator upplevelse". Sen så kommer det nog grejer som nyttjar det när det finns hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Vore häftigt om man kunde ta vara på minnet genom att kunna dual-boota med ett riktigt operativ system.

Android & Chrome OS
Android & Ubuntu
Android & Windows 10

Permalänk

Det kommer inte att brinna upp va?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Sedan ska man ej underskatta hur mycket datakraft man behöver. Fet räcker att ha en jättestor excelfil som man lägger på några filter på som man försöker kopiera markerad data till en annan excelblad, så får man problem med ramminnet på datorer med endast 4GB ram.

Nu vet jag inte om det du säger stämmer men det går faktiskt att surfa runt lite i Microsoft Edge på min söta lilla Windows-platta med en sunkig Atom och 1GB RAM i Windows 10 32 Bit.
Det är ganska fantastiskt skulle jag säga, kan ju nämna att min erfarenhet av Windows Vista med 1GB RAM för nästan 10 år sedan var betydligt värre än med plattan i fråga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Detta möjliggör ju även att man kan ha telefoner med 4GB som använder en hälften så stor kapsel som dagens telefoner och ge mer utrymme till annat.

Permalänk
Medlem

Utöver vr tillämpningen så är det ju idag i alla fall totalt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Utöver vr tillämpningen så är det ju idag i alla fall totalt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Redan imorgon är idag igår Det går fort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Redan imorgon är idag igår Det går fort.

Hängde tydligen inte med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man kan ju lätt få en riktigt stor performanceboost där man kan cachea vad som helst utan att riktigt bry sig om utrymme kvar i arbetsminnet. Man kan ju nästan ladda in every single bit som normalt finns på flashminnet.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Blir alltså 4K i mobilerna nästa år...onödigt på en så liten enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Får man verkligen hoppas att budgetplattorna i framtiden kan få mer minne tack vare detta också.
Min Win10 platta har häftiga 2GB och det fungerar visserligen men det blir segt ibland och min numera gamla Nook HD+ platta har 768MB om jag inte minns helt galet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är väl ingen som litar på Samsung längre oavsett deras line-up??

Permalänk
Medlem

Lol dom kommer ha lika mycket ram i en liten telefon som jag har i min stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Alltid positivt med utveckling, men är det ens möjligt att använda den minnesmängd i en telefon?

Bra fråga. Dagens Android är rätt så piggt på att "frigöra" minne preemtivt, så mer än ca 2 GB är svårt att dra nytta av annat än just när man har något extra minneshungrigt igång på skärmen. Att ha 1-2 GB RAM till webbcache skulle göra stor skillnad i prestanda, men är kanske inte praktiskt möjligt i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@crash: Det är ett väldigt stort företag... Jag har 100% förtroende för dom.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

@crash: Det är ett väldigt stort företag... Jag har 100% förtroende för dom.

Jo det är sant men jag tänkte på deras Telefoner specifikt! Vem vet om S8 börjar brinna o.s.v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bättre om de tog fram en bra laddregulator så att allt inte brinner upp.

allt

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av crash:

Är väl ingen som litar på Samsung längre oavsett deras line-up??

Du vet att Samsung inte enbart gör telefoner va?
Att säga att deras produkter är skräp bara för att en av dem har haft problem är ju helt fel.
Det är som att säga att Apple's produkter är skräp bara för att iPhone 4 har problem med antennen (beroende på hur man håller telefonen).

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Testpilot

8Gb minne..?

Har 4Gb i min Honor 8, den drar ca. 1.94Gb utan några appar "i minne" (endast launcher och bakgrundssaker så som OS).
Nu har Android väldigt bra hantering med att frysa appar för att spara batteri, men brukar ändå stänga av dem om jag inte ska pendla mellan dem aktivt - Så har därmed aldrig kommit upp i över 3.1Gb minne i användning, även med spel.

Ärligt talat ser jag inte anvädningen för 8Gb i en telefon. Surfplatta ja, om man kan docka den som en dator till skärm och har plats att klämma in mer SD-space och/eller starkare GPGPU, men inte telefon.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Du vet att Samsung inte enbart gör telefoner va?
Att säga att deras produkter är skräp bara för att en av dem har haft problem är ju helt fel.
Det är som att säga att Apple's produkter är skräp bara för att iPhone 4 har problem med antennen (beroende på hur man håller telefonen).

Som jag citerade till en annan, så menade jag specifikt deras telefoner inte vad dom gör runt om kring Men apple har inte gjort så att deras telefoner börjar brinna??? det är en ganska stor väsentlig skillnad tycker jag?