Permalänk

Utöka till 7.1 hemmabio

Hej!

Ska måla om hemmabiorummet. Har samtidigt köpt en soundbar som ska ersätta mina två fronthögtalare till vardagstv´n. Eftersom dessa två golvare blir över funderar jag på om det går att bygga ut mitt 5.1-system i källaren. 5.1-systemet är ett JBL-system. Skulle jag utöka till 7.1 skulle alltså dessa två fronthögtalarna få agera surroundhögtalare och de befintliga flyttas och agera bakre surround. Kan ta fram speccar på utrustning om behövligt. Passar sig två "golvare" att agera surround så som jag tänkt mig? Orkar recievern driva dem?

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Så länge du har plats för 2 golvhögtalare som surround så är det bara att köra. En större högtalare behöver inte vara mer svårdriven än en mindre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

@danielsan123: Du skriver ju ingenting om vad det är för grejor du har.

Men, en sak du bör tänka på som gäller oavsett vad det är för märke är placering av högtalarna, beroende på vad för sorts högtalare det är.

Om du kommer sitta väldigt nära dina bakhögtalare och dessa är av traditionell typ är risken stor att du kommer uppleva att allt ljud kommer från en punkt, istället för att du får den omslutande upplevelse som det är tänkt.

Om så är fallet finns det t.ex. bipoler du kan använda. Ett annat alternativ är att använda flera högtalare på samma kanal så att du därigenom får en större upplevd ljudbild.

Skissa gärna lite i paint så vi ser hur det ser ut hos dig, och skriv vad det är för grejor du har.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Just nu har jag dumpat alla grejer inne i bastun. Svåråtkomligt. Ska återkomma med mer info så snart grejerna ska ut igen. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Slutstegen är oftast lika starka på alla kanaler så det ska gå fint. Bara du kan placera dom på ett bra sätt. Testa att googla på "thx 7.1 speaker setup" så ser du hur de ska sitta.

Skickades från m.sweclockers.com