Permalänk
Medlem

Acer XB27HUA bra/dålig?

Hejsan och godmorgon på er alla!

Tänkte kolla med er om det finns någon här på Sweclockers som vet något om denna skärmen? Alltså Acer XB271HUA.

Beställde den från komplett nu då det är 20 års firande
https://www.komplett.se/product/902871/datorutrustning/bildsk...

Har inte kunnat hitta något här på forumet och det finns inte många recensioner som jag kunnat hitta heller..

Tacksam för alla svar.

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Har föregångaren, det enda som skiljer är att den har 165hz ist. för min som har 144hz. Riktigt trevlig skärm, du kommer inte ångra dig. Dock är det svårt att få spelen att hänga med i denna upplösning trots ett GTX 1080, men G-Sync är en fantastisk grej.

EDIT: Denna verkar dock ha TN, den jag har ska ha IPS.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jolesson:

Hejsan och godmorgon på er alla!

Tänkte kolla med er om det finns någon här på Sweclockers som vet något om denna skärmen? Alltså Acer XB271HUA.

Beställde den från komplett nu då det är 20 års firande
https://www.komplett.se/product/902871/datorutrustning/bildsk...

Har inte kunnat hitta något här på forumet och det finns inte många recensioner som jag kunnat hitta heller..

Tacksam för alla svar.

Den är riktigt bra, om du kan leva med en TN-panel.

Permalänk
Medlem

Jag äger IPS-versionen som är helt otrolig; enda man får vänja sig med är att den kan kännas ovanligt mörk. Jag skulle INTE köpa denna TN-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Jag äger IPS-versionen som är helt otrolig; enda man får vänja sig med är att den kan kännas ovanligt mörk. Jag skulle INTE köpa denna TN-version.

Av vilken anledning skulle du Inte köpa denna? Är det pga att du inte kan tänka dig använda en skärm en TN-panel?

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Är XB271HUA något man skulle kunna jämföra med Asus PG278Q?

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Äger XB270HU och kan bara säga positiva saker om skärmen.
IPS, 1440p, 144Hz samt G-sync.

Min förra skärm var en TN och skillnaden i färgåtergivning är markant, detsamma gäller betraktningsvinklar så ha det i åtanke när du tar ditt beslut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle lägga 6000 kr på en skärm med TN panel.
Bättre att lägga till 1000 kr och köpa Acer Z271bmiphz (den sweclockers recensera senast)
Eller 3000 kr till för Acer XB271HU som har IPS panel.

EDIT: Skulle vara intressant om @Laxpudding kunde göra en Side-by-side jämförelse mellan dessa tre. Acer HB271HUA vs HB27ibmiphz vs HB271HU

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Mocka: Tackar för svaret! Blir att testa den i alla fall så får vi se vad jag tycker..

Är nöjd med min Aoc med tn-panel i dagsläget och Acer skärmen bör ju inte vara sämre på något sätt.

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk

Jag köpte själv IPS varianten, mest i syfta att spela, och det jag kan säga är att IPS är överskattat och inte nödvändigtvis värt de extra kronorna. Verkar vara jargong har på sweclockers, (där de flesta endast spelar?) att hylla IPS, men för mig så har IPS:en snarare dragit ner på min spelupplevelse på följande sätt:

- 4ms känns av vid snabba vridningar 360 grader, går inte att urskilja detaljer, trots 144hz.
- IPS-glow gör det nästan omöjligt att spela kolsvarta spel eller se mörka filmer, trots att min glow inte är speciellt farlig i jämförelse med andra.

+ fina färger, gör spel som har mycket färg en riktigt härlig upplevelse

Gå inte på IPS-hypen i onödan om du är en gamer i grund och botten, överväg noga och fatta ditt eget beslut. Själv känner jag att jag kunnat lägga 2000 kr på något annat.

Permalänk
Medlem

@vilseledd: Wow tack för svaret! Har tyckt att alla verkar insnöade på ips här på Sweclockers, lite som att det vore tabu att slå ett slag för TN även när det kommer till gaming..

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

@jolesson: Absolut inte tabu, det är trots allt du som ska köpa skärmen och inte vi. Däremot finns det vissa som inte låtsas om att IPS existerar och tycker bara det är synd att inte ha med argument för alla varianter av skärmen. Du verkade ha bra koll på TN så jag nämnde fördelarna med IPS.

För att specificera lite mer exakt ägde jag dessförinnan en ASUS Swift PG278Q som är en TN panel med samma specs som min nuvarande. Dock upplevde jag ett specifikt problem med skärmen vilket gjorde att jag sålde den och bytte till denna. Jag kände att färgåtergivningen samt betraktningsvinkeln gav så oerhört mycket än den något snabbare GtG som Swiften hade. Detta är självfallet personligt då någon annan kanske föredrar en ultraresponsiv skärm medan jag själv känner att det är gött att kunna sjunka ner i stolen medan man spelar och inte behöva se en svart/grå hinna som jag fick med Swiften pga betraktningsvinkeln.

TL;DR båda har sina fördelar och nackdelar men personligen tycker jag IPS är värt de extra slantarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Tack för ett så utförligt svar, det uppskattas enormt.

Jag är långt ifrån påläst då det kommer till skärmar, men jag tror att en TN panel skulle passa bättre för mig då jag sitter på samma sätt då jag spelar vilket resulterar i att jag inte är i behov av superbra betrakningsvinkel och spelen jag spelar är 99% snabba spel såsom Cs, Bf osv..
Vad tror du om en TN till de ändamål jag har tänkt att använda den? Försöker absolut inte låta uppkäftig eller så då jag är så pass okunnig inom detta område.

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk

Jag har väldigt svårt för IPS på grund av den kassa kontrasten. Jag menar, 1000:1 kontrast på en skärm år 2016? Det är max den kontrasten många IPS kommer upp i, jämfört med min gamla VA-skärm från 2010 som har 2300:1. Detta märks tydligt i spel och vanligt användande då bilden på min Eizo Foris är kontrastrik medan bilden på IPS-paneler har ett grått filter över sig i form av IPS glow.

Dessutom hade min senaste XB271HU backlight bleed uppe i vänstra hörnet, så mycket att det stack ut i alla mörka spel jag spelade. Usch, vilket skräp när man pungar ut med nästan 8000 kr för en skärm! Tur att det gick smidigt att returnera den.

Sitter nu på min älskade VA-panel (Eizo Foris FS2331) och även om den bara har 60 hz är det så skönt att ha bra bild som funkar i såväl mörka som ljusa spel.

SÅ nej, jag tycker inte det är tabu att köpa en TN-skärm i dag och därmed välja bort IPS. Visst, färgerna är inget att hurra över, men så länge man slipper blaskig IPS-glow kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem

@jolesson: Du gör ju inte direkt något kasst köp med XB271HUA då det är en smaskig skärm Testa TN först och känn efter något år, om du sen känner att "något saknas" så är det bara att sälja den på Marknad och testa något annat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Har föregångaren, det enda som skiljer är att den har 165hz ist. för min som har 144hz. Riktigt trevlig skärm, du kommer inte ångra dig. Dock är det svårt att få spelen att hänga med i denna upplösning trots ett GTX 1080, men G-Sync är en fantastisk grej.

EDIT: Denna verkar dock ha TN, den jag har ska ha IPS.

Jag har föregångaren, som är TN, och den är också 165hz
Riktigt bra skärm, nöjd än så länge, men så betalade jag bara 4999:- för den också

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv

Denna går för 4990:- igen nu, värt att köpa?
Sitter på Asus vg248qe 144hz 1080p nu.

Permalänk

@jolesson: Har kikat på sådana här och köpte en 1440p för ~7k. Jag returnerade den. Det var inget större fel på den, jag köpte den lite mot bättre vetande, trots att den var utmärkt bekräftade den vad jag egentligen redan visste, nämligen att den högre upplösningen inte gjorde någon skillnad i spel alls men däremot drog ner FPS:en till i princip hälften i alla spel (jämfört med 1080p då). Om du tycker det är korkat så kan jag bara hålla med Jag skyller på att jag hade en massa pengar över...

Om man köper en skärm och inte gillar den så kalibrera den och få reda på hur det kan se ut! Tyvärr lite dåliga defaults ibland.

Det är ganska blandat därute med kundrecensionerna. Helt uppenbart går det att sälja rätt kassa skärmar till tokiga priser och fortfarande gillar köparna dem. Kanske för att en del tillverkare köttar upp kontrast och brightness till max som default för att låtsas att en kompetent medelmåttig skärm har 40 000 miljarders miljarders:1 kontrast.

Gå på expertrecensioner där man använt fotometer och kalibrerat skärmen osv, och gå inte på Youtube-recensioner, är min erfarenhet så här i efterhand. Undvik de som recenserar "diverse prylar" och hitta de som testar skärmar. Det är fortfarande en del kompetenta sajter som inte riktigt hittat hem när det gäller att testa skärmar. En aspekt är också att de flesta paneler är identiska...

Däremot är dagens TN är inte som gårdagens! Man kan få ut mer nyansrikedom även i mörka spel (medan riktigt mörk grafik fortfarande kommer att se krabbig ut), och flimret man kan minnas från längesen är obefintligt.

Mina råd om du ska köpa en gamingskärm:
- köp en med max 5ms responstid
- köp en med mer än 60 Hz och installera skärmdrivrutinerna så du kan köra i fin-Hz.
- bekräfta att Gamma kan ställas in i skärmmenyn, annars kan du inte kalibrera den.
- köp en skärm som har en upplösning du kan driva i dina favoritspel.

Skrivet av PsychedelicZ:

Denna går för 4990:- igen nu, värt att köpa?
Sitter på Asus vg248qe 144hz 1080p nu.

165 är mer än 144, men Hz-älskare som jag har sagt att det inte är någon som helst skillnad. Däremot är just 165Hz (och högre) skärmar intressanta om (och bara om) de har Black Frame Insertion och 400+ nits att backa upp det med och därmed lämna diverse strobingförsök i forntiden! Det blir riktigt spännande

Blurbusters.com kan vara lite väl fokuserade på att bara få just UFO:t att bli blurrfritt :D, men generellt sett så hittar de högpresterande skärmar och intressanta unlocks, och man kan läsa på hur man överklockar Hz, skapar egna upplösningar och sånt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HolyFather:

@jolesson: Har kikat på sådana här och köpte en 1440p för ~7k. Jag returnerade den. Det var inget större fel på den, jag köpte den lite mot bättre vetande, trots att den var utmärkt bekräftade den vad jag egentligen redan visste, nämligen att den högre upplösningen inte gjorde någon skillnad i spel alls men däremot drog ner FPS:en till i princip hälften i alla spel (jämfört med 1080p då). Om du tycker det är korkat så kan jag bara hålla med Jag skyller på att jag hade en massa pengar över...

Om man köper en skärm och inte gillar den så kalibrera den och få reda på hur det kan se ut! Tyvärr lite dåliga defaults ibland.

Det är ganska blandat därute med kundrecensionerna. Helt uppenbart går det att sälja rätt kassa skärmar till tokiga priser och fortfarande gillar köparna dem. Kanske för att en del tillverkare köttar upp kontrast och brightness till max som default för att låtsas att en kompetent medelmåttig skärm har 40 000 miljarders miljarders:1 kontrast.

Gå på expertrecensioner där man använt fotometer och kalibrerat skärmen osv, och gå inte på Youtube-recensioner, är min erfarenhet så här i efterhand. Undvik de som recenserar "diverse prylar" och hitta de som testar skärmar. Det är fortfarande en del kompetenta sajter som inte riktigt hittat hem när det gäller att testa skärmar. En aspekt är också att de flesta paneler är identiska...

Däremot är dagens TN är inte som gårdagens! Man kan få ut mer nyansrikedom även i mörka spel (medan riktigt mörk grafik fortfarande kommer att se krabbig ut), och flimret man kan minnas från längesen är obefintligt.

Mina råd om du ska köpa en gamingskärm:
- köp en med max 5ms responstid
- köp en med mer än 60 Hz och installera skärmdrivrutinerna så du kan köra i fin-Hz.
- bekräfta att Gamma kan ställas in i skärmmenyn, annars kan du inte kalibrera den.
- köp en skärm som har en upplösning du kan driva i dina favoritspel.

165 är mer än 144, men Hz-älskare som jag har sagt att det inte är någon som helst skillnad. Däremot är just 165Hz (och högre) skärmar intressanta om (och bara om) de har Black Frame Insertion och 400+ nits att backa upp det med och därmed lämna diverse strobingförsök i forntiden! Det blir riktigt spännande

Blurbusters.com kan vara lite väl fokuserade på att bara få just UFO:t att bli blurrfritt :D, men generellt sett så hittar de högpresterande skärmar och intressanta unlocks, och man kan läsa på hur man överklockar Hz, skapar egna upplösningar och sånt.

Varför ser du ingen skillnad på 1080p och 1440p?

Bra svar annars

Permalänk

@PsychedelicZ: Ja, alltså skillnad som att gå från 720p till 1080p eller så. Det blev inte mycket mer detalj eller skärpa i de spel jag spelar (kanske 15-20 olika). Pixeltätheten är ju 33% högre, så detaljer på medeldistans fram till drawdistance blev mer detaljerade, det var i två spel som hade buskar och träd, The Forest och Betrayer. Men inte i alla de andra. Jag glömde testa nåt bilspel, där kunde det kanske varit värt med lite mer detalj. Fast det kanske blir motionblurrat till döds iofs...

Men jag tror för simulatorer, strategispel, eller WOW/Diablostuket kan det vara värt.

Men allmänt så blir det inte skarpare för texturerna hänger inte med i de allra flesta spel. Men spelen med hår- och tygrendering i cutscenes och så blir det nog bättre så att man märker det, skulle tippa att stora (i GB) spel som Far Cry Primal, Witcher 3, nya Wolfenstein osv har bumpat upp sina texturupplösningar. Och det släpps ju texturepacks även för äldre spel nu.

Alltså, har man en sunkig 60Hz så kan man definitivt satsa på en gamingskärm för Hz:en om man kan pusha motsvarande FPS då. I den upplösning man vill ha som riggen mäktar med. Men jag tror inte uppgradering från gamingskärm till gamingskärm är värt det, och definitivt inte 7000 kr värt det! Jag sneglade även på en kurvad 2560x1080 f.ö. Men jag var lite osäker på stöd i spelen för det formatet.

Men för mig är nästa stora händelse skärmar med frekvensdubbling med black frame insertion och motsvarande dubblad intensitet! Har inte kollat på några månader men det känns som att bara typ nåt som (Super AM)OLED kan komma upp så högt.

Happ, lite utsvävning där men hoppas det är ett slags svar

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Permalänk

ACER IPS

Hei H jeg hadde skjerm med TN BenQ 144hz i 2år, så ble det et bytte til Acer Predator XB271HU for en SKARPHET det ble i bilde og farger i spillet som Rise Of The Tomb Raider/Shadow Of The Tomb Raider som har svært mye bra grafikk! Du kan vel ikke "falle" for TN skjerm i 2019?
Og 2K er "vel" den nye standaren i dag om du har et greit grafikkort og du kan kjøre alt på max.Ja sortnivået er vel ikke såå dybp som VA skjermer, vel det er kanskje bare det som hadde gjort Acer skjermen perfekt ville jeg tro.

Permalänk
Skrivet av Cityfella:

Du kan köpa 1440p för en hundring mer på elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

För att knyta an till topicen så har jag alltid haft IPS och köpte en TN-panel, jag klarade inte av de kassa färgerna och har beställt en Acer XB271HU 27", IPS.
Hoppas inte på för mycket IPS glow bara.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

Jag har beställt XB271HUA efter att ha fått erfara ghosting med VA-panel. Denna lär vara grymmare, i alla fall på den punkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305