Hjälp med val av trådlös nätverksutrustning till gård med stuguthyrning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Ubiquiti håller ju på med mycket trådlösa bryggor så du skulle nog kunna ordna trådlösa länkar till stugor, och sedan lokala AP där. Eller kombinera med AP för utomhusbruk. Går du runt på ubnt.com forumsidor hittar du massor med tips, många där är ju mindre internetleverantörer för trådlösa förbindelser

MEN håller med alla som tycker du skall ha Ethernet emellan, har man inte jobbat mycket med trådlösa bryggor så är nätverkskabel det säkraste sättet. Helt frostfritt och i rör skulle jag själv göra.

(Nej, har inte praktiskt konfiggat trådlösa bryggor/repeaterar i stor skala mellan hus, så jag kommer inte komma med en massa råd. Men finns massor att läsa där på ubnt forum för den som vill lära sig mer)

Bra tips, ska kika på deras forum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roast:

På östra sidan står det ett stort träd mellan hus 6 och 5. Från södra gaveln på hus 6 är det fri sikt till stuga 4 och 3. Sett från västra sidan är det ett träd till stuga 2 och två träd till stuga 1.

Har tyvärr ingen koll på elen, så jag vet inte om homeplug är ett alternativ. Behöver nog köpa lite prylar för att testa. Det lutar åt att fixa anslutningen mellan hus 6 och 5 i första hand. Tänkte prova med följande för att se hur täckningen blir:

1 st. Ubiquiti Networks EdgeRouter X SFP i hus 6.
2 st. Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR, en i vardera hus - den ena kopplad till routern i hus 6. Den andra i hus 5 får agera repeater till att börja med.

Bör jag välja någon annan AP eller router? Vet ni om det är stor skillnad på täckning mellan Lite och LR?

Mellan 5 och 6 kan du väl få fri sikt och 25m är då inget problem alls med wifi nästan oavsett vad du väljer för prylar men repeater är alltid ett problem om man vill ha bra kapacitet i nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@roast: Har edgerouter x sfp och några nanostation m2 som jag har kört en bra bit över 300 meter, från insidan av två fönster.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om du inte har möjlighet att dra kabel och behöver göra allt trådlöst så kommer du ingenstans på 3500 kr. Iaf inget som kommer fungera bra.

Du kommer nog behöva trycka på med ca 10k till för att få ett vettigt nät med endast trådlösa länkar.
Om du ska ha ubiquiti.

Typ..

1 x Rocket M5 med sector-antenn
5 x Nanobeam M5
6 x Unifi AP AC pro eller billigare variant
6 x dumswitch eller smartswitch? kanske HP 1810-8G eller någon netgear?
Beror på om du vill köra vlan och separera upp nät som managment, kontor och gästnät.

Det du gör då är att sätta din rocket m5 med sector-antenn på hus 6 som AP och sätta nanobeam m5 för att ta emot signalen på samtliga stugor som stations. Sedan ta emot signalen i en switch som går vidare till en Unifi AP. Om du nu vill ha en switch.

Nu vet jag ju inte exakt hur sikten är och om du kan träffa en sector-antenn tillräckligt bra från alla stugor.
Du kanske till och med behöver köra en PTP-länk mellan en stuga på hörnet (1 eller 5) och hus 6 om den inte får tillräckligt bra signal mot sector-antennen. Det vill säga 2 nanobeams. Det är ju ganska utspritt.

Hur som helst, dyrt och krångligt men görbart. Det bästa är ju att gräva ner kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

På östra sidan står det ett stort träd mellan hus 6 och 5. Från södra gaveln på hus 6 är det fri sikt till stuga 4 och 3. Sett från västra sidan är det ett träd till stuga 2 och två träd till stuga 1.

Har tyvärr ingen koll på elen, så jag vet inte om homeplug är ett alternativ. Behöver nog köpa lite prylar för att testa. Det lutar åt att fixa anslutningen mellan hus 6 och 5 i första hand. Tänkte prova med följande för att se hur täckningen blir:

1 st. Ubiquiti Networks EdgeRouter X SFP i hus 6.
2 st. Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR, en i vardera hus - den ena kopplad till routern i hus 6. Den andra i hus 5 får agera repeater till att börja med.

Bör jag välja någon annan AP eller router? Vet ni om det är stor skillnad på täckning mellan Lite och LR?

Vad jag vet så är LR-funktionen inte tillåten i Sverige då det blir för stor uteffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Vad jag vet så är LR-funktionen inte tillåten i Sverige då det blir för stor uteffekt.

Det är AC LR han pratar om, det är en helt annan produkt än den gamla LR.
AC LR har normal sändeffekt, däremot en bättre antenn (lite oklart hur, sannolikt mer diskformat antenndiagram) som ger en antennförstärkning i båda riktningarna.

Permalänk
Medlem