Kan inte ta bort skärmlåset på Samsung tab s 10.5

Permalänk

Kan inte ta bort skärmlåset på Samsung tab s 10.5

Hej

Fipplade lite med fingeravtrycksinställningarna men valde sen att inte ha det som lås. Men nu kan jag inte välja att INTE ha någon låsfunktion. Vad hände? Så jag är nu fast med pin för att låsa upp skärmen och alternativet att inte ha någon låsning är ut att ha försvunnit. Hmm. Någon idé på lösning?

Hälsningar /Magnus

Permalänk

Återställ plattan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du måste ta bort de authetication metoder du satt på innan du kan ta bort låsskärm. tex pin, password eller fingeravtryck.

Permalänk
Medlem

såg en jobbepolares samsung galaxy s5 hade helt låsta lockscreen alternativ på sin mobil.
Så man var tvungen att gå in i säkerhet o rensa credentials.
https://www.youtube.com/watch?v=FQ2cXsjtNEk
kanske kan funka för dej oxå, håller tummarna

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Svagt offtopic, men kan man verkligen köra Android 6 och upp utan att nånsin avkrävas PIN-kod? Jag har skärmlåset av, men avkrävs PIN-kod då och då ändå. Men det är ju på mobil, OP kanske inte har SIM-kort vilket kan påverka kanske.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HolyFather:

Svagt offtopic, men kan man verkligen köra Android 6 och upp utan att nånsin avkrävas PIN-kod? Jag har skärmlåset av, men avkrävs PIN-kod då och då ändå. Men det är ju på mobil, OP kanske inte har SIM-kort vilket kan påverka kanske.

Då och då? Antingen är den av eller på.. Vad pratar vi om för pin?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Då och då? Antingen är den av eller på.. Vad pratar vi om för pin?

Nej, så är det inte för mig. Jag har fingeravtryck utom för betrodda platser, inget pinkodlås. Ändå måste jag mata in min SIM-pin. Men inte varje gång utan ibland. Det står "for added security" när det händer. (Jag föredrar engelskspråkigt OS.)

Det var mest en fråga, eftersom jag ställt in allt rätt enligt XDA.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

såg en jobbepolares samsung galaxy s5 hade helt låsta lockscreen alternativ på sin mobil.
Så man var tvungen att gå in i säkerhet o rensa credentials.
https://www.youtube.com/watch?v=FQ2cXsjtNEk
kanske kan funka för dej oxå, håller tummarna

Tack, det gjorde ändring och nu fick jag iaf möjlighet att välja alternativet svepning för att öppna skärmen, valet "inget" lyser dock fortfarande med sin frånvaro. Märkligt! /Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Tack, det gjorde ändring och nu fick jag iaf möjlighet att välja alternativet svepning för att öppna skärmen, valet "inget" lyser dock fortfarande med sin frånvaro. Märkligt! /Magnus

Ja det var mysko, det funkade för oss iaf. Men är kanske nån säkerhets app som overridear lockscreen då?
Gjorde en googling och vissa säger om man har flera konton i systemet så har dom olika rättigheter därav olika beteenden.
Citat från annat forum:
I have solution for this problem for Samsung s3 users. Go to settings> more> security> device administrators and enable android device. Now you will have the none option available in the lock screen settings.
Kan va värt o prova, lycka T

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Svagt offtopic, men kan man verkligen köra Android 6 och upp utan att nånsin avkrävas PIN-kod? Jag har skärmlåset av, men avkrävs PIN-kod då och då ändå. Men det är ju på mobil, OP kanske inte har SIM-kort vilket kan påverka kanske.

De senaste uppdateringar har Samsung lagt till att pin krävs en gång vid vaje uppstart av mobilen. Omstart krävs pin också. Oavsett vilken typ av lås man satt på mobilen. Detta är extra säkerhets åtgärd ifall man råkat tappa bort mobilen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

De senaste uppdateringar har Samsung lagt till att pin krävs en gång vid vaje uppstart av mobilen. Omstart krävs pin också. Oavsett vilken typ av lås man satt på mobilen. Detta är extra säkerhets åtgärd ifall man råkat tappa bort mobilen.

Det är nog förklaringen. Ok, bara att gilla läget då, en svepning är ju inte hela världen, men lite segt när jag hade vant mig att bara lyft "locket" under två år.

Tack för svar! / Magnus

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av XPerion:

De senaste uppdateringar har Samsung lagt till att pin krävs en gång vid vaje uppstart av mobilen. Omstart krävs pin också. Oavsett vilken typ av lås man satt på mobilen. Detta är extra säkerhets åtgärd ifall man råkat tappa bort mobilen.

Menar du funktionen "Säker start/Secure Boot" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Menar du funktionen "Säker start/Secure Boot" ?

Nej, läste att det var för skydda datan i tel vid förlust eller stöld. Upptäckte det vid uppdatering till 6.0 med S6 och var tvungen slå in pinkod vid varje uppstart. Kvittar vilket lås än jag väljer så krävs pinkod vid varje uppstart.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av XPerion:

Nej, läste att det var för skydda datan i tel vid förlust eller stöld. Upptäckte det vid uppdatering till 6.0 med S6 och var tvungen slå in pinkod vid varje uppstart. Kvittar vilket lås än jag väljer så krävs pinkod vid varje uppstart.

Låter lustigt, då min Tab A6 har Android 6 och min S7 har det, samt min chefs S7. Ingen av dem kräver nån form av kod.
Tror morsan kör Android 6 på sin s6 edge, inget där heller.

Möjligheten finns i Android 6 iom Säkert start/Secure boot.