Permalänk
Medlem

Vilket 1080 ?

Som rubriken lyder , vilket 1080 grafikkort ska man köpa , Kollat på båda de från Msi som heter Gaming X och så har jag tittat på de från Asus Rog strix (vet inte vilket de är för på komplett heter tydligen alla Rog strix korten från asus exakt lika dant men dem kostar alla olika ... men båda dem jag kollat på kostar 7690kr , kollade på Sweclockers review videos om dem 2 korten jag nämnde , men kan fortfarande inte bestämma mig om vilket jag bör välja , så någon som har några idèer och tankar så får ni gärna dela med er.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Zotac amp extreme kortet är det med högst klock o tystast kylning. Kylaren är dock väldigt stor. Asus strix korten finns i 3 olika utföranden, strix Gaming , strix Gaming oc och strix Gaming advanced. Strix Gaming oc har nästan 200 MHz högre klock. Msi har 11 olika kort men dom verkar vara upp delade i 4 olika "grupper". Finns med röd kylare( det är dom som heter Gaming x/z och ett som bara heter Gaming. Sen finns det med vit svart kylare som heter armor, en kylare som ser ut typ som founders kylarn och en till som har vattenkylning.

Här står allt om msi korten: http://www.digitaltrends.com/computing/msi-gtx-1080-design-it...

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Kör ett Strix Non OC. Mitt klarar 2125Mhz vilket är mer än många andra OC varianter

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd

Hade alla dagar i veckan tagit Zotac gtx 1080 AMP! Extreme edition. Antar att du nämner Asus och msi för att du "hört" att de är bra?

Problemet med hela gpu-marknaden är att folk verkar tro att vissa märken är bättre än andra. Som Ngn på fb nämnde hade ju rog strix "rgb-belysning".. Har inte de flesta nya korten från 10xx-serien rgb-belysning? Tycker vissa tillverkare marknadsförs på fel sätt av användare som använder dom. Självklart brukar jag förespråka det jag använder, men när d kommer till gpu så är Asus och msi långtifrån de bästa tillverkarna.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@Genx031: Antar att du menar detta kort https://www.komplett.se/product/892134/datorutrustning/grafik...

Och de verkar vara riktigt fett kort , och om man läser reviewsen från sidan där så är alla 5 stjärnor och alla verkar gilla kortet. Kikade också igenom Sweclockers test av kortet och deras review , där dem säger att det är väldigt det är de starkaste kortet och att kylningen är bra osv men på nackdelar nämde dem att fläktbeteendet är urbuggat ? vilket jag inte fattar vad dem menar och undrar om de kommer påverka mycket, menar dem hur fläktarna beter sig mellan high och low load ?

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

@Genx031: Antar att du menar detta kort https://www.komplett.se/product/892134/datorutrustning/grafik...

Och de verkar vara riktigt fett kort , och om man läser reviewsen från sidan där så är alla 5 stjärnor och alla verkar gilla kortet. Kikade också igenom Sweclockers test av kortet och deras review , där dem säger att det är väldigt det är de starkaste kortet och att kylningen är bra osv men på nackdelar nämde dem att fläktbeteendet är urbuggat ? vilket jag inte fattar vad dem menar och undrar om de kommer påverka mycket, menar dem hur fläktarna beter sig mellan high och low load ?

Det verkar bara som om inställningarna i zotacs programvara va konstiga. Man kunde fixa det ganska lätt enligt det jag läste. I sort sätt handlade det om konstiga ljud vid uppstart av fläktarna och att dom betedde sig konstigt om man körde dom under 30%

EDIT: kolla fan speed

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Fläktkurvan på AMP Extreme kortet är ingen deal breaker tycker jag. Det går mycket enkelt att fixa fläktkurvan i tex MSI Afterburner. Det gjorde jag på mitt Palit 1080 kort för jag tycker att fläktarna ska vara igång hela tiden, så mina ligger på 30-35% vid idle så tempen går ner till 30-35c ist för ~50c som är standard på många kort när fläktarna är i passivt läge.

Hade Zotac kortet varit billigare så hade jag 100% kört på den ist. Det ÄR det bästa av alla 1080 kort och du kommer aldrig behöva klocka det för det är redan klockat till 98% av vad pascal 1080 korten klarar av.

Det MSI kortet jag läste review om så var det ett av de sämsta korten när de gäller kylning då de använder en rätt liten kylfläns

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kp57:

@Genx031: Antar att du menar detta kort https://www.komplett.se/product/892134/datorutrustning/grafik...

Och de verkar vara riktigt fett kort , och om man läser reviewsen från sidan där så är alla 5 stjärnor och alla verkar gilla kortet. Kikade också igenom Sweclockers test av kortet och deras review , där dem säger att det är väldigt det är de starkaste kortet och att kylningen är bra osv men på nackdelar nämde dem att fläktbeteendet är urbuggat ? vilket jag inte fattar vad dem menar och undrar om de kommer påverka mycket, menar dem hur fläktarna beter sig mellan high och low load ?

Lite inne på det som de 8van nämner att det förmodligen endast är firestorm som är urbyggat (vilket d även var till mitt 970 Amp extreme edition. Det kortet klockade jag till 1540mhz på luft iaf. Gick aldrig över 70 grader.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Okej tack alla för svaren har ändrat mig till 100% då , om jag ändå ska köpa en dator för typ 20k kan jag likaväl lägga till 500kr extra på grafikkortet å dra på ett Zotac Amp extreme kommer 100% köpa de nu ist. Så får jag ta problemen därifrån sen om de skulle dyka upp nåra Är inne på en dator rigg jag inte behöver bry mig om sen när jag ska spela eller vad som att ngt inte kommer funka för min dator inte klarar av de , så tar hellre de bästa då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kp57:

Okej tack alla för svaren har ändrat mig till 100% då , om jag ändå ska köpa en dator för typ 20k kan jag likaväl lägga till 500kr extra på grafikkortet å dra på ett Zotac Amp extreme kommer 100% köpa de nu ist. Så får jag ta problemen därifrån sen om de skulle dyka upp nåra Är inne på en dator rigg jag inte behöver bry mig om sen när jag ska spela eller vad som att ngt inte kommer funka för min dator inte klarar av de , så tar hellre de bästa då

Du behöver inte kontrollera om din dator klarar av att spela spel med ett grafikkort i 1500:- klassen heller.

Ett begagnat GTX480/HD5870 klarar av alla dagens spel..beror på hur kräsen du är.

Du menar ''Kunna fläska på med allt under max-inställningar'' utan behöva tänka på FPS-drops-

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: aa jo jag vet min nuvarande dator klarar väl dem spel jag testat på low/medium helt okej , men kanske inte kommer klara av dem nya spelen och dem framtida spel något vidare , och aa jag menar kunna sätta på ultra grafik och inte behöva tänka på fps drops osv