Permalänk

Bärbar strömkälla?

Hejhej,

Jag tänkte ha en router på min båt, då hittade jag sådana här nätta små saker till cigarett-saken. Men min lilla båt har inte det, den har inte ström över huvud taget, men då hade jag tänkt köpa en solpanel (länk1), koppla det till en laddningsregulator (länk2), sedan det till ett bilbatteri som jag bara tar något gammalt, och sedan det till en spänningsomvandlare (länk3), målet är att få ett 230v uttag. Frågan är, kommer detta att fungera? Och hur mycket ström skulle jag få ifrån panelen? Om det inte skulle fungera, vad skulle fungera?

1,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...

2,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...

3,
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/12-v-...

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström står ju i speccen: 350-410 mA.

Men om du ska koppla till cigarett-saken så är det 12V, då behöver du inte spänningsomvandlaren.

Bra om du länkar till routern också.

Edit: Måste bara fråga varför du ska ha en router i båten?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

@f@boy: Jag ska inte använda cigarett-saken, jag har inte länken till rautern, den är gammal, men fungerar det inte bara med ström?

Permalänk
Medlem

@carllindholm: Men routern får väl ström från en adapter? Hur mycket spänning ger den till routern?
Min poäng är: Varför ska du ha en omvandlare från batteriet till 220V för att sätta i en annan adapter?

Permalänk
Avstängd

Du kan skarva en cigarettplugg till routern och slipper således använda spänningsregulatorn. Men det gäller ju att veta vad routern vill ha för input osv, finns säkert vissa routrar som drar väldigt lite osv.
Förövrigt kan du säkert nöja dig med ett hobbybatteri om du inte ska vara borta i flera veckor, för att sedan ladda detta när du kommer på land / i närheten utav ett eluttag med en vanlig laddare. Det är så jag riggade min festivalvagn, laddade mobilen 10 ggr och lite annat som surfplattan under en veckas tid utan att batteriet var slut. Det var ett nytt batteri för typ 799kr. Det finns såklart fördelar med solpanel om du ska vara borta längre perioder.

Permalänk
Medlem

Den kan kopplas till 12-voltsuttaget säger du ju. Då antar jag att det är en 12-volts router, eller?
Är routern till 12 volt eller 230?

Vi måste veta hur mycket ström routern tar för att se om det kommer att fungera.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

@biorrith: Nu ska vi se, jag hänger inte riktigt med. Jag ska bara använda en omvandlare, jag vill helst använda strömmen till mer än bara rautern, så kan jag lägga till ett grenuttag?

Permalänk

@f@boy: Den är 230

Permalänk
Skrivet av carllindholm:

@f@boy: Den är 230

Vad står det för spec på strömadaptern till routern.
Input/Output?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av carllindholm:

@f@boy: Den är 230

Routern tar inte 230V. Däremot tar adaptern som omvandlar spänningen till rätt för routern 230V. Så vad tar routern? Bör stå vid hålet där sladden kopplas in, eller på någonn etikett

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

@ehallq: Det står 19.5, kan det stämma?

Permalänk
Medlem

Som tidigare har skrivit så behöver du ingen spänningsomvandlare.

Kabeln till din router har en adapter på sig som gör om 230v till 12v.

Bilbatteriet är på 12, en standard router kräver bara 12 volt, så det är bara till att klippa av ledningen och sen koppla rätt på batteriet.

Permalänk

@Maxa90: Kan jag använda den till flera saker, t.ex laddare till telefoner då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av carllindholm:

@ehallq: Det står 19.5, kan det stämma?

Ja. Det stämmer. Routern använder 19.5V spänning som dess transformator ger.

Det du tänkte här var att transformera upp 12V likspänning som kommer ut batteriet till 230V växelspänning och sedan plugga i routerns transformator som gör om 230V växelspänning till 19,5V likspänning.
Det är ganska onödigt, krångligt och energiineffektivt.
Bättre att gå från 12V DC till 19,5V DC direkt med bara en transformator.

Det du vill ha här är en likströmstransformator för att öka batteriets spänning från 12 V till ca 19,5V
Exempelvis denna:
https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-vehicle-mounted-Laptop-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om 19,5v stämmer så fungerar inte mitt svar längre.

Vilken router är det du har om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

@carllindholm:

Det första. Vad för båt har du?

Sen ska du ha ett marin/fritidsbatteri som tål urladdningar.
Mekinomen har ett bra 12v/70ah för 799:-

Sen kan du nog drömma om att ladda batteriet med en sån solcell. 350mah är inte tillräckligt pä långa vägar.

vad är det för router?
Finns ju denna modell för 4g som går på 12v redan.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Om du skall ha en solcell för att ladda batteriet får du nog tänka mycket större. Har sett folk med husbilar som varit tvingade att täcka nästan hela taket med paneler för att få ok laddning. I slutändan är det nog billigare att bara köpa ett extra batteri om det inte räcker med det första.

Du har fortfarande inte svarat på varför du skall ha en router i båten? Det verkar ju inte vara en lustjakt direkt.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Hedersmedlem

@Pentagram har en bra poäng. Ska solceller användas för att driva ett hem på hjul/flytande hem med ström 24/7 så behövs en helt annan mängd solceller.

Men det skulle kunna fungera att ladda batteriet med den solcellen TS valt också. Det beror på hur det hela ska användas.

Alltså batteriet kommer dräneras mycket fortare än det fylls på av solcellen om man bara använder routern (ingen annan utrustning alltså) konstant, men det handlar om hur länge man tänkt använda båten per gång och hur långt det är mellan användningarna.
Säg att en router drar ca 10W. Med ett bilbatteri på 70Ah kan den routern gå flera dygn. Används båten bara under några timmar på dagen kommer batteriet bara tappa några procent av laddningen.
However, eftersom solcellen som mest kan ge som mest ca 6W så kommer båten behöva mer tid med routern avslagen än när den är igång.

Tar säkert 20 dagar eller mer för den solcellen att fylla ett 70Ah bilbatteri. Det kan kanske ge lite perspektiv ;).

Säg att man drar ut och fiskar (eller något annat) på helgerna så räcker batteriet för att förse routern med ström under helgen och under vardagarna kommer batteriet få chans att fylla på igen om routern inte används.

Hur det hela är tänkt att användas får TS kanske gå in närmre på för att det ska bli rimligt att avgöra vad som är rimligt dimensionerat.

Det jag tänker mest på är väl att TS även verkar ha intresse av att förse andra prylar med ström. Berätta gärna vad det kan vara för prylar så blir dimensionering av utrustningen lättare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Söderbäck: Jag är ingen internet människa direkt, jag går in på internet kanske 1 timma om dan, ibland behöver jag kanske ladda någon dator, ibland är jag inte på båten på en månad. Kanske ladda batterier till ficklampa då och då också.

Permalänk

@Pentagram: Om man är ute länge så behöver man komma åt internet då och då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av carllindholm:

@Söderbäck: Jag är ingen internet människa direkt, jag går in på internet kanske 1 timma om dan, ibland behöver jag kanske ladda någon dator, ibland är jag inte på båten på en månad. Kanske ladda batterier till ficklampa då och då också.

Vad handlar det om för båt typ? Är det en ren segelbåt som helt saknar motor med elsystem?
Du skriver också att du vill driva annat, välj då prylar som kan drivas direkt från batterispänningen så det inte behövs nån omvandling till 230V, det innebär risker med 230V och närhet till vatten i en liten båt och det innebär ju som sagt dessutom förluster att omvandla spänningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carllindholm:

@Pentagram: Om man är ute länge så behöver man komma åt internet då och då.

Vad är det du tänker göra mer exakt?
Vad har du för hårdvara med internet nu?
Tänker du ha med bärbar dator eller räcker det med mobilen?
Kanske duger med lite mer surf på abonnemanget och en powerbank som kan ladda mobilen 2-3 gånger?
Vad är det för andra enheter du vill ladda?
Du pratar om att ladda en dator, räcker det inte att skaffa en surfplatta? drar mindre och har laddare som går till 12v
Hur ligger båten? Räcker det med att bygga en portabel box för batteri och andra prylar du vill ha med dig, eller måste det sitta fast i båten?
Annars finns batteriboxar med inbyggda 12v-uttag som du bara bär med dig, men då får du ju ta med å ladda hemma.
http://www.outdoorexperten.se/p-20732-minn-kota-batterilda.as...

Du ska vara förbannat försiktig med el på sjön, allt ska vara klassat vattentåligt, annars kan det gå åt helvete...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av carllindholm:

@Pentagram: Om man är ute länge så behöver man komma åt internet då och då.

Så vad skall du använda för att få routern och koppla upp sig mot internet? Kommer du ha ett 4gmodem? Stödjer routern det eftersom du sade att den var "gammal"?
Och hur är det med täckningen till havs?

Känns ju spontant som att det allra lättaste skulle vara att göra mobilen till en wifi-hotspot. Troligen mycket billigare med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.