Får inte min router att fungera med nätverkskabel (använde tidigare coaxkabel)

Permalänk
Medlem

Får inte min router att fungera med nätverkskabel (använde tidigare coaxkabel)

Hej, jag har en Netgear CG3700EMR som jag vill använda som router men den vill inte koppla upp sig. Bodde tidigare i en lägenhet där jag fick internet via en coax-kabel, men nu bor jag i ett studentrum där man får internet genom ett lanport i väggen. Har testat att koppla dit routern med nätverkskabel och sen med en annan nätverkskabel från routern till datorn. Till en början funkade routern med sladden till datorn men det trådlösa fungerade inte. Så jag provade reseta routern och nu fungerar inte internet genom den i huvudtaget. Har felsökt problemet när den är ikopplad och det säger "'Ethernet' dosn't have a valid IP configuration. Loggar jag in på routern så står det på cable connection att modemet är offline och att jag ska titta efter "RF connection", vilket jag antar att de menar att jag ska ansluta coax-sladden.

Så min fråga är, går det att använda min router där jag använder nätverkskabel istället för coax-kabel? Hjälp skulle uppskattas enormt då jag gärna vill kunna få routern jag har att fungera.

Visa signatur

// bim

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att fungera som du vill.
Tittar man i manualen så finns det inte WAN-port för nätverkskabel. WAN-porten ska kopplas mot nätverksuttagen i väggen.

Permalänk
Medlem

@Pake: Okej, jag funderade på om det var något sådant efter mycket sökande på internet men är inte speciellt high-tech på detta. Finns det något sätt så man kan göra om en lan-port till wan-port?

Visa signatur

// bim

Permalänk
Medlem

Inte som jag känner till. Tyvärr får du nog skaffa en annan router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bimzor:

Hej, jag har en Netgear CG3700EMR

Så min fråga är, går det att använda min router där jag använder nätverkskabel istället för coax-kabel? Hjälp skulle uppskattas enormt då jag gärna vill kunna få routern jag har att fungera.

Nej den kommer inte gå att få att fungera om du ansluter via ethernet, det är en coaxgateway och hårdvaran i den passar inte till annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det är ett kabel-tv modem och router, tyvärr inget annat. att det fungerade först vet jag inte, men det är i princip en switch på alla dina LAN portar.

Permalänk
Medlem

Kollade snabbt i manualen. Om du går in i "Advanced" - > "Administration" -> "Router mode", vad står den på? Testa bocka i det andra alternativet.