Utsliten sladd till hörlurar, prestanda-fråga!

Permalänk

Utsliten sladd till hörlurar, prestanda-fråga!

Hej!

Det är såhär att sladden till mina hörlurar har blivit utsliten och jag upplever att ljudet förändrats till det positiva efter detta. Det jag undrar är vad som förändras i prestandan när sladden slits ut?

Mvh

Permalänk
Entusiast

Sämre signalöverföring med mer brus. Jag antar att du menar slitna kontakter. Svårt att se hur det skulle kunna förbättra något, men vad tusan... Smaken är som baken.

Permalänk

Okej! Men om jag vill åt det ljudet som jag får nu från ett headset som jag köper nästa gång, vad ska jag kolla på i specifikationen som ska vara annorlunda?

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Sämre signalöverföring med mer brus. Jag antar att du menar slitna kontakter. Svårt att se hur det skulle kunna förbättra något, men vad tusan... Smaken är som baken.

Sladden är sliten alltså, har två likadana headsets där ena är nytt och andra är slitet därför jag kan höra skillnaden på ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Sladden är sliten alltså, har två likadana headsets där ena är nytt och andra är slitet därför jag kan höra skillnaden på ljudet.

Vad är det för headset? Det är säkert inga problem att bara byta ut sladden.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Vad är det för headset? Det är säkert inga problem att bara byta ut sladden.

Hyperx Cloud, där sladden har blivit utsliten och jag upplever att ljudet blivit BÄTTRE. Vill alltså veta vad som kan ha förändrats i prestandan så att jag kan köpa liknande headset med den prestandan/specifikationen som förändrats.

Permalänk
Medlem

Om ljudet blivit bättre. Varför ska du då byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du tycker alltså att ljudet låter bättre nu när sladden blivit sliten? Antar att du gillar ljudet av glapp och brus då

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så enkelt att de äldre lurarna är inspelade eller vad det heter. Man ska ju lyssna på ett par nya lurar ett visst antal timmar innan de har blivit lite varmare i kläderna eller vad man nu kallar det

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andenilampan:

Hyperx Cloud, där sladden har blivit utsliten och jag upplever att ljudet blivit BÄTTRE. Vill alltså veta vad som kan ha förändrats i prestandan så att jag kan köpa liknande headset med den prestandan/specifikationen som förändrats.

Om jag minns rätt är HyperX Cloud likadana som mina Qpad QH 90. Det sitter en dosa med volymkontroll på sladden som är känd för att gå sönder ganska snabbt. Det är med andra ord inga slitna kontakter det handlar om här utan snarare en sliten volympot. Min gick sönder och jag fick sämre/tunnare bas. Vet inte hur det funkar, men så var det. Kör utan den nu.

Det känns mer eller mindre omöjligt att veta varför du fått bättre ljud tyvärr.

Permalänk
Skrivet av axelaxel:

Om ljudet blivit bättre. Varför ska du då byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska inte byta just nu, men eftersom dom lär gå sönder snart så vore det ju bra att veta vad som förändrats i dom.

Permalänk
Skrivet av ghollghost:

Det är inte bara så enkelt att de äldre lurarna är inspelade eller vad det heter. Man ska ju lyssna på ett par nya lurar ett visst antal timmar innan de har blivit lite varmare i kläderna eller vad man nu kallar det

Det kan vara så, det är dock en tvådelad sladd med möjlighet till om jag vill lyssna från längre håll. Och det är den andra delen av sladden som är sliten, när jag lyssnar med endast den korta sladden låter det "normalt".

Permalänk
Skrivet av andenilampan:

Det kan vara så, det är dock en tvådelad sladd med möjlighet till om jag vill lyssna från längre håll. Och det är den andra delen av sladden som är sliten, när jag lyssnar med endast den korta sladden låter det "normalt".

Hur upplever du skillnaden? Mer/mindre bas? Mer/mindre diskant?

Testa köra en sweep med och utan förlängningen och se om du kan hitta var skillnaderna finns.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Hur upplever du skillnaden? Mer/mindre bas? Mer/mindre diskant?

Testa köra en sweep med och utan förlängningen och se om du kan hitta var skillnaderna finns.

Vad innebär diskant?

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Om jag minns rätt är HyperX Cloud likadana som mina Qpad QH 90. Det sitter en dosa med volymkontroll på sladden som är känd för att gå sönder ganska snabbt. Det är med andra ord inga slitna kontakter det handlar om här utan snarare en sliten volympot. Min gick sönder och jag fick sämre/tunnare bas. Vet inte hur det funkar, men så var det. Kör utan den nu.

Det känns mer eller mindre omöjligt att veta varför du fått bättre ljud tyvärr.

Det kan stämma att det är basen som blivit "sämre". Vet du några hörlurar man kan satsa på som har liknande bas? Eller vad man ska söka efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Det kan stämma att det är basen som blivit "sämre". Vet du några hörlurar man kan satsa på som har liknande bas? Eller vad man ska söka efter?

ATH-M50 rekommenderas jämt, så varför inte nu också?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Eventuell fysisk volymkontroll i serie med hörlurarna kan påverka ljudets karaktär ganska mycket - vid 'max' pådrag på volymkontrollen på sladden så är lurens element kopplad direkt till den lågimpediva hörlursutgången och har mer fast grepp om elementens rörelse i hörlurarna (har lägre system Q-värde) - medans drar man ned volymen så kopplas (variabelt) motstånd i serie och hörlurarna ändrar karaktär eftersom de är mer frikopplade mot hörlursutgången och gör lite mer som de vill gentemot utsignalen från hörlursutgången (högre system Q-värde), vilket gör att man kan få mer betoning på vissa frekvenser (pga. mekanisk resonans i elementet) som annars hade dämpats ut genom hörlursutgångens förstärkeri när det är direktkopplat.

Inspelning av lurarna (och gäller även högtalare) är också viktig - membranen kan vara ganska styva efter tillverkning och behöver mjukas upp av spelning på lite högre nivå (du behöver inte lyssna samtidigt) så att dess rörelser blir mer linjärt med strömmen som matas in i elementet i luren, då olinearitet skapar intermodulationsprodukter vilket i de flesta fallen upplevs som att det låter vasst och 'rått' då intermodulationsprodukterna inte är harmoniskt kopplade till musik-materialet som spelas.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Eventuell fysisk volymkontroll i serie med hörlurarna kan påverka ljudets karaktär ganska mycket - vid 'max' pådrag på volymkontrollen på sladden så är lurens element kopplad direkt till den lågimpediva hörlursutgången och har mer fast grepp om elementens rörelse i hörlurarna (har lägre system Q-värde) - medans drar man ned volymen så kopplas (variabelt) motstånd i serie och hörlurarna ändrar karaktär eftersom de är mer frikopplade mot hörlursutgången och gör lite mer som de vill gentemot utsignalen från hörlursutgången (högre system Q-värde), vilket gör att man kan få mer betoning på vissa frekvenser (pga. mekanisk resonans i elementet) som annars hade dämpats ut genom hörlursutgångens förstärkeri när det är direktkopplat.

Inspelning av lurarna (och gäller även högtalare) är också viktig - membranen kan vara ganska styva efter tillverkning och behöver mjukas upp av spelning på lite högre nivå (du behöver inte lyssna samtidigt) så att dess rörelser blir mer linjärt med strömmen som matas in i elementet i luren, då olinearitet skapar intermodulationsprodukter vilket i de flesta fallen upplevs som att det låter vasst och 'rått' då intermodulationsprodukterna inte är harmoniskt kopplade till musik-materialet som spelas.

Bra info! Hur många timmar kan det ta att spela in ett par hörlurar som max?

Permalänk

Om jag ska beskriva skillnaden så är det "starkare ljud" från det nya headsetet medans det gamla är mer lugnt och "nertonat", jag vill som sagt veta specifikationsmässigt vilka egenskaper som kan skilja då jag vill ha samma som det gamla har när jag köper ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Om jag ska beskriva skillnaden så är det "starkare ljud" från det nya headsetet medans det gamla är mer lugnt och "nertonat", jag vill som sagt veta specifikationsmässigt vilka egenskaper som kan skilja då jag vill ha samma som det gamla har när jag köper ett nytt.

Vi kan inte svara på det i denna tråden heller utan att med dyr utrustning mäta dina båda headsets frekvenskurva och se vad skillnaden är.

Då du har två likadana headsets, testa med en EQ att komma närmare ditt gamla med ditt nya.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@heatm:

EQ = Equalizer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Om jag ska beskriva skillnaden så är det "starkare ljud" från det nya headsetet medans det gamla är mer lugnt och "nertonat", jag vill som sagt veta specifikationsmässigt vilka egenskaper som kan skilja då jag vill ha samma som det gamla har när jag köper ett nytt.

Svaret blir kort: Det finns inga specifikationer du kan söka på. Hörlurar har inte specifikation på hur andenilampan upplever ljud.
Det finns inte heller specifikationer på hur olika härlurar låter (oftast).
Det du är ute efter är några hörlurar som beskrivs som "lugna, mjuka, lena"-att lyssna på.

Om du vill gå riktigt djupt så kan du leta upp frekvenskurvor på olika hörlurar, men det brukar bara finnas på väldigt fina och påkostade lurar. Vilka alla jobbar efter att låta så ärligt som möjligt vilket resulterar i en platt kurva. Vilket inte heller kommer hjälpa dig.

Mitt råd är att gå och lyssna på massa hörlurar i valfri butik. Låter det bra så kommer det fortsätta låta bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

@heatm:

EQ = Equalizer?

A precis! Vad har du för ljudkort? Kommer HyperX Cloud med ett sånt där USB-ljudkort? Kommer inte ihåg nu. Isf så hittar du troligtvis en EQ i dess programvara. Kör du med ett realtek-kort så hittar man det ljudenheter eller något sånt (högerklicka på högtalaren i aktivitetsfältet), sen configure och i någon flik där (enhancements tror jag den heter på engelska) så kan man hitta en EQ. Finns nog tusen andra sätt också.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Sämre signalöverföring med mer brus. Jag antar att du menar slitna kontakter. Svårt att se hur det skulle kunna förbättra något, men vad tusan... Smaken är som baken.

Vad innebär "sämre signalöverföring" ?