Nvidia släpper drivrutin för Battlefield 1 och Civilization VI

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper drivrutin för Battlefield 1 och Civilization VI

Under oktober sker ett flertal stora spellanseringar, där en av speltitlarna är Battlefield 1. För att förbereda spelarna för dessa lanserar nu Nvidia en ny drivrutin med optimeringar och buggfixar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD var snabbare på bollen denna gång!

Permalänk
Medlem

Jo, svider säkert för Nvidia användarna att få drivrutinerna så sent som på releasedagen

Permalänk
Medlem

Blir det någonsin några märkbara förbättringar i prestanda med drivisar uppdaterade för respektive titel? Skillnaden borde ju vara försumbar i förhållande till hur spelet är kodat. Jag har då aldrig upplevt någon skillnad.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zache_:

Blir det någonsin några märkbara förbättringar i prestanda med drivisar uppdaterade för respektive titel? Skillnaden borde ju vara försumbar i förhållande till hur spelet är kodat. Jag har då aldrig upplevt någon skillnad.

Det är lite intressant det där för jag kommer mycket väl ihåg att för typ 5 år sedan (Har ingen erfarenhet innan dess) så stod det alltid väldigt tydligt från både AMDs och Nvidias sida exakt vilka titlar som fått ett uppsving och "upp till" hur mycket högre prestanda vissa specifika grafikkort fått i titlar.

Det kunde till exempel stå: "Battlefield 3 - Up to 22% increased performance for GTX 670/680" eller något i den stilen.
Jag undrar varför de slutade med det för ett par år sedan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Märker iaf ingen skillnad med denna driver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

Jag har personligen aldrig fattat varför Nvidia/AMD ska optimera sina drivrutiner för specifika spel. Man tycker efter hårdvaran samt drivrutinerna har släppt så ska grafikkortet prestera så gott det kan efter vad spelet kräver av den. och det är sedan spelutvecklarna som står för all optimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Blir det någonsin några märkbara förbättringar i prestanda med drivisar uppdaterade för respektive titel? Skillnaden borde ju vara försumbar i förhållande till hur spelet är kodat. Jag har då aldrig upplevt någon skillnad.

Är väl några enstaka spel där det gör större skillnad, tror t.ex. Doom var ett av dom?

Själv uppdaterar jag nästan aldrig min driver iaf

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Blir det någonsin några märkbara förbättringar i prestanda med drivisar uppdaterade för respektive titel? Skillnaden borde ju vara försumbar i förhållande till hur spelet är kodat. Jag har då aldrig upplevt någon skillnad.

Brukar vara viktiga för de som kör SLI som behöver nya SLI-prifiler. Eller om det är större buggar som behöver åtgärdas, men ren prestanda är det sällan någon större skillnad, kanske någon % hit och dit.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Är väl några enstaka spel där det gör större skillnad, tror t.ex. Doom var ett av dom?

Själv uppdaterar jag nästan aldrig min driver iaf

Fick ungefär 30% boost i Doom när jag hoppade några updates på samma gång. 970

Permalänk
Inaktiv

Denna drivare var nog inte ens testad. Både jag och en polare får ett problem med startmenyn i Windows 10 när man installerar denna. Man kan inte längre möblera om eller lägga till ikoner på startmenyn utan då fryser den tills man tar bort ikonen igen.

Permalänk

Jag misstänker att det inte kommer att märkas alls på min maskin. Är de lite slöare korten som får mest synbar prestandaboost.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Blir det någonsin några märkbara förbättringar i prestanda med drivisar uppdaterade för respektive titel? Skillnaden borde ju vara försumbar i förhållande till hur spelet är kodat. Jag har då aldrig upplevt någon skillnad.

Känns som tillverkarna släpper "nya" drivrutiner i samband med spellanseringar oavsett hur minimala förbättringarna är ibland. Bara för att visa upp att de hänger med i det senaste liksom.

Permalänk
Avstängd

Jag får ''DX-krasch'' med senaste drivrutinerna..körde DDU..blir att ominstallera och smäcka in pensionären..''362.00'' igen..nVidia..gör rätt..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Denna drivare var nog inte ens testad. Både jag och en polare får ett problem med startmenyn i Windows 10 när man installerar denna. Man kan inte längre möblera om eller lägga till ikoner på startmenyn utan då fryser den tills man tar bort ikonen igen.

Samma här! Fattade inte vad som hände. Men nu när jag läser att ni också fick det så hände något efter de nya drivrutinerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Denna drivare var nog inte ens testad. Både jag och en polare får ett problem med startmenyn i Windows 10 när man installerar denna. Man kan inte längre möblera om eller lägga till ikoner på startmenyn utan då fryser den tills man tar bort ikonen igen.

För mig så är GIF och GIFV i Chrome svarta rutor och gröt innan den loopat en gång.

Permalänk
Inaktiv

Nvidia har uppmärksammat problemen och en hotfix är på gång: https://forums.geforce.com/default/topic/971988/geforce-drive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Denna drivare var nog inte ens testad. Både jag och en polare får ett problem med startmenyn i Windows 10 när man installerar denna. Man kan inte längre möblera om eller lägga till ikoner på startmenyn utan då fryser den tills man tar bort ikonen igen.

Samma hände för mig. Testade att möblera om och slutade med att jag fick ta bort alla genvägar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@Buio: Samma här. Trodde Chrome ballat ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Jag har personligen aldrig fattat varför Nvidia/AMD ska optimera sina drivrutiner för specifika spel. Man tycker efter hårdvaran samt drivrutinerna har släppt så ska grafikkortet prestera så gott det kan efter vad spelet kräver av den. och det är sedan spelutvecklarna som står för all optimering.

Håller med! Men det är kanske för att utlovade funktioner inte funkar optimalt vid lansering av spelet. Alltså att spelutvecklarna gör spelet med beta drivers typ.

Äsch vad fn vet jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon12433:

Denna drivare var nog inte ens testad. Både jag och en polare får ett problem med startmenyn i Windows 10 när man installerar denna. Man kan inte längre möblera om eller lägga till ikoner på startmenyn utan då fryser den tills man tar bort ikonen igen.

Var glad att du kan ens ta bort den igen, jag måste starta om datorn eller i bästa fall lyckas med att starta om Explorer.exe för att ens kunna göra något för att datorn fryser helt när jag försöker ändra något på startmenyn.

Denna driver fuckar helt ur med Windows...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Undrar vad som hänt på Nvidias drivrutinsavdelnig. Det har ju gått ner sig totalt..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Undrar vad som hänt på Nvidias drivrutinsavdelnig. Det har ju gått ner sig totalt..

Gått ner sig totalt är väl lite att ta i. Jag hade inga problem med drivern släppt innan denna. Däremot tycker jag att de borde upptäckt problemen under testning för denna driver.

Permalänk
Medlem

@Buio: Samma problem.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Undrar vad som hänt på Nvidias drivrutinsavdelnig. Det har ju gått ner sig totalt..

Det har väl mer eller mindre blivit en tävling att släppa drivrutinerna så fort som möjligt för att man tänker att det är vad kunderna eftersträvar. Läs typ första kommentaren inlägget i denna tråd.

Sen vet jag inte om det är riktigt något nytt med diverse buggar om man nu har bråttom med att installera nya drivrutiner. Jag själv installerar inte en ny drivrutin förrän jag måste, det har fungerat bäst så tycker jag.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag har backat till 373.06 som jag inte haft några problem med hittills i de spel och program jag kör. Det gick bra att backa genom att bara installera den äldre drivern direkt utan att avinstallera den nya innan (körde custom och clean, då jag inte vill ha deras 3D-delar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Denna drivare var nog inte ens testad. Både jag och en polare får ett problem med startmenyn i Windows 10 när man installerar denna. Man kan inte längre möblera om eller lägga till ikoner på startmenyn utan då fryser den tills man tar bort ikonen igen.

Aha, beror det på drivern?
Upptäckte precis detta själv.

Blir att rulla tillbaka till föregående driver då.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Jag får ''DX-krasch'' med senaste drivrutinerna..körde DDU..blir att ominstallera och smäcka in pensionären..''362.00'' igen..nVidia..gör rätt..

Citerar mig själv.

Det var inget problem med senaste drivrutinen, det var själva spelet som krånglade.

Flera har haft likadant problem med Need for Speed underground (Senaste) verkar vara något med frostbite-motorn och Direct-X.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

375.63 finns tillgänglig nu. Hoppas man slipper krascherna

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn