Permalänk
Medlem

Tips på energimätare för datorn?

Hej!

Skulle behöva skaffa en billig energimätare för att testa ett par datorer och se hur mycket de drar under idle och load. De energimätare jag kollat på är:

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/sta...
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/sta...
http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897
http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-4444

Jag tänkte höra med er om vilken av dessa (eller någon annan) ni föredrar och varför? Vilken rekommenderar ni?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat igenom specifikationerna på de olika mätarna, så är nog: http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/sta... den jag hade valt om jag funderat mellan dessa mätarna.

Bäst noggrannhet och tar tydligen även hänsyn till effektfaktor vilket bör ge bättre mätvärden i det avseendet. De andra kanske gör det också, men det står inget om det, och den andra på Kjell är jag skeptisk till då det inte finns någon vettig information alls.

Permalänk
Medlem

jag har testat #2 hemma och på jobbet. kan inte ge någon feedback på den men den gjorde sitt jobb.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@loefet @Christley tack, då blir det #2 (d.v.s. den från Rubicson)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@loefet @Christley tack, då blir det #2 (d.v.s. den från Rubicson)!

Jag skulle också behöva mäta energikonsumptionen på ett uttag, och undrar om du är nöjd med Rubicson mätaren?

Jag behöver betala för vad jag förbrukar hos en vän månadsvis med ett experiment jag ska ha körandes, och vill gärna ha något billigt och smidigt för detta. Dvs, är det enkelt att använda sig av funktionen "total kostnad" från manualen?

("I detta läge visas den totala tiden som den inkopplade produkten har varit effektförbrukande samt den motsvarande kostnaden beräknat på kostnad 1.
Tryck och håll nere knappen FUNC i fem sekunder för att tömma minnet på sparade mätvärden.
")

Permalänk
Medlem

@Mahti
Dito. Tänkte precis också skaffa en energimätare och hade kollat på bland annat den som länkades. Behöver kunna mäta energikonsumtionen i antingen joule eller kWh för en server. Är personligen mest inne på denna just nu då den ser rätt bra ut och faktumet att den är på rea är inte helt fel. Vill bara kunna kolla på den en gång i månaden och se totala energikonsumtionen. Räcker med en precision på ±3W eller så för min del, men desto bättre precision desto bättre givetvis.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Jag skulle också behöva mäta energikonsumptionen på ett uttag, och undrar om du är nöjd med Rubicson mätaren?

Jag behöver betala för vad jag förbrukar hos en vän månadsvis med ett experiment jag ska ha körandes, och vill gärna ha något billigt och smidigt för detta. Dvs, är det enkelt att använda sig av funktionen "total kostnad" från manualen?

("I detta läge visas den totala tiden som den inkopplade produkten har varit effektförbrukande samt den motsvarande kostnaden beräknat på kostnad 1.
Tryck och håll nere knappen FUNC i fem sekunder för att tömma minnet på sparade mätvärden.
")

Skrivet av philipborg:

@Mahti
Dito. Tänkte precis också skaffa en energimätare och hade kollat på bland annat den som länkades. Behöver kunna mäta energikonsumtionen i antingen joule eller kWh för en server. Är personligen mest inne på denna just nu då den ser rätt bra ut och faktumet att den är på rea är inte helt fel. Vill bara kunna kolla på den en gång i månaden och se totala energikonsumtionen. Räcker med en precision på ±3W eller så för min del, men desto bättre precision desto bättre givetvis.

Jag är rätt nöjd ja, litar inte till 100% på de siffror jag får då det är en billig lösning jämfört mot andra, dyrare men mer pricksäkra alternativ men det ger mig en hum om hur stor effektförbrukningen är. Den har ett bra minne (t.ex. håller koll på max effekt) och pris/kWh funktionen är händig men inget jag använt mig av. Den är rätt simpel att ställa in men jag skulle tro att navigationen runt "menyn" är den svårigaste delen av mätaren - tog mig ett tag (läs: 2 min) att förstå hur man navigerar till olika saker.

Skälet till att jag köpte denna är att den tar hänsyn till effektfaktorn vilket övriga inte gör - något som är bra att tänka på om man vill få så precisa värden som möjligt!

Bör även nämna att den första mätaren jag köpte var DOA och fick pengarna tillbaka då de inte hade ett liknande alternativ i lager. Köpte dock denna jag har nu för några månader sedan och den fungerar utan problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

CO mätare http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897 har folk dissekerat och funnit att den har en riktig energimätarkrets i sig, vilket också gör att den mäter rätt även på 'skrynklig' ström som många, mycket mer designade och 'dyrare' energimätare inte klarar utan visar mer eller mindre kraftig fel här, trots sin blanka plast, stora displayer och påkostad utformning. CO-mätaren saknar det mesta av det i sin utformning - men klarar att mäta på skrynklig ström rätt!!
- och den är inte speciellt dyr heller...

Folk som har öppnat och tittat i denna är ganska säkra på att det är någon kineskopia av ADE7753 som sitter i CO-mätaren som mätchip

Det man skall titta efter på sådana mätare eller i dess bruksanvisning (som ofta går att tanka hem i förväg) är om det finns ett läge/knapp för att mäta 'PF' - power factor - det är så avancerat matematiskt att det kan inte göras med enklare mätare utan man _måste_ ha en riktig energimätarkrets i denna för att få trovärdiga värden!!.

Alla energimätare som inte har PF-läge någonstans i menyer eller visning skall man vara väldigt skeptiskt till värdena när de är inkopplad till 'eletroniska' laster som switchade nätaggregat, energisparlampor etc. tills med parallellkörning med en energimätare som faktiskt har 'PF-mätning' och visar ungefär samma värden, bevisat sitt 'värde' för just den inkopplade lasten i alla fall.

Kopplar man in en energisparlampa (lysrörsmodell 23 Watt) så kanske den visar PF runt 0.33, en 3 Watts GU10 vit lysdiod kan värdet vara ännu lägre vilket också gäller många mobilladdare etc.

Mindre förbrukare med switchade aggregat (mobilladdare, energisparlampor, Vita LED, mindre laptopladdare, elektriska apparater i standby-läge) brukar ha låg till väldigt låg PF medans större aggregat (över 200 Watt) har krav på sig att visa bättre powerfaktor och i regel visar bättre värden - dock somliga bara när de är under full belastning beroende på om det är passiv eller aktiv PFC-lösningar i dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@Mahti
[..] är på rea är inte helt fel. [..]

Nej, det var trevligt. Blev sugen på att slå till

Skrivet av Icte:

Jag är rätt nöjd

Tack för att du tog dig tiden att recensera produkten

Skrivet av xxargs:

CO mätare http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897 har folk dissekerat och funnit att den har en riktig energimätarkrets i sig, vilket också gör att den mäter rätt även på 'skrynklig' ström som många, mycket mer designade och 'dyrare' energimätare inte klarar [..]

[..] ADE7753 som sitter i CO-mätaren som mätchip [..]

[..] - power factor - det är så avancerat matematiskt att det kan inte göras med enklare mätare utan man _måste_ ha en riktig energimätarkrets i denna för att få trovärdiga värden [..]

Tack för input, du verkar ha koll på läget så det blir ett köp av en Cotech Elenergimätare från Clas Ohlsson nästa gång jag tittar förbi en butik.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

CO mätare http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897 har folk dissekerat och funnit att den har en riktig energimätarkrets i sig, vilket också gör att den mäter rätt även på 'skrynklig' ström som många, mycket mer designade och 'dyrare' energimätare inte klarar utan visar mer eller mindre kraftig fel här, trots sin blanka plast, stora displayer och påkostad utformning. CO-mätaren saknar det mesta av det i sin utformning - men klarar att mäta på skrynklig ström rätt!!
- och den är inte speciellt dyr heller...

Folk som har öppnat och tittat i denna är ganska säkra på att det är någon kineskopia av ADE7753 som sitter i CO-mätaren som mätchip

Det man skall titta efter på sådana mätare eller i dess bruksanvisning (som ofta går att tanka hem i förväg) är om det finns ett läge/knapp för att mäta 'PF' - power factor - det är så avancerat matematiskt att det kan inte göras med enklare mätare utan man _måste_ ha en riktig energimätarkrets i denna för att få trovärdiga värden!!.

Alla energimätare som inte har PF-läge någonstans i menyer eller visning skall man vara väldigt skeptiskt till värdena när de är inkopplad till 'eletroniska' laster som switchade nätaggregat, energisparlampor etc. tills med parallellkörning med en energimätare som faktiskt har 'PF-mätning' och visar ungefär samma värden, bevisat sitt 'värde' för just den inkopplade lasten i alla fall.

Kopplar man in en energisparlampa (lysrörsmodell 23 Watt) så kanske den visar PF runt 0.33, en 3 Watts GU10 vit lysdiod kan värdet vara ännu lägre vilket också gäller många mobilladdare etc.

Mindre förbrukare med switchade aggregat (mobilladdare, energisparlampor, Vita LED, mindre laptopladdare, elektriska apparater i standby-läge) brukar ha låg till väldigt låg PF medans större aggregat (över 200 Watt) har krav på sig att visa bättre powerfaktor och i regel visar bättre värden - dock somliga bara när de är under full belastning beroende på om det är passiv eller aktiv PFC-lösningar i dessa.

Ursäkta om jag återupplivar en gammal tråd men jag är i samma sits som TS.

Måste det specifikt stå PF i menyerna?

Rubicsons som länkades i tråden säljs inte längre av Kjell. Finns det någonannanstans att köpa?

Permalänk
Medlem

Japp - de stickproppsmätare som kan visa 'PF' i någon menyval som är själva markören att de använder en bättre chipp för mätningen (ADE7753-chip i CO-mätarens fall, något du kan tanka hem datablad på om du vill, så ser du att det är massor som görs i denna) och det är inget man kan få till med enklare chip. - mätare som inte kan visa sådant som 'PF' har sämre mät-chip och ofta börja mäta fel på komplexa laster med höga övertonshalter och hög crest-faktor på den förbrukade strömmen, vilket är mer eller mindre standard på switchade nätaggregat, energisparlampor, elektroniska ballaster för lysrör, vita LED-lampor och dess strömförsörjning, mobilladdare, LCD-skärmar.

'PF'-funktionen är själva "kvalitetsmärket" att det är en bättre mätchip i mätaren om man så vill.

Duger inte clas-ohlson-mätare som jag länkade till (eller motsvarande med samma utseende hos andra 'varumärken') ?

den har 'PF'-mätning och det är inga stora pengar direkt och länken fortfarande valid till produkten

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite brist på energimätare numera. Kan Brennenstuhl Energimätare PM 231 E vara något.

Permalänk
Avstängd

Jag har fått hem Shelly Plug S som jag tänker koppla till Home Assistant. Finns även fristående app till mobilen.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5241424

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag har fått hem Shelly Plug S som jag tänker koppla till Home Assistant. Finns även fristående app till mobilen.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5241424

Intressant. Jag kör ju HA fast med Conbee II. Har dock inte hittat någon zigbee mätare.

Permalänk
Medlem

Jag använder två gamla TP Link HS110. Tror inte de säljs längre, men jag gillar dem för man kan "hacka" dem så man kan läsa dess information som JSON och med hjälp av det kan jag få in det på min Stream Deck. Tycker det är kul att kunna se då direkt där hur den hoppar upp om man startar ett spel t.ex.

Bilder
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kör en simpel sådan här till min portabla AC https://www.inet.se/produkt/3301124/deltaco-strombrytare-wifi...
Bra o ha historik i app i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har köpt en Nedis på Kjell som jag är ganska nöjd med. Den mäter W, A och V i realtid. Den mäter även kWh per dag som även loggas (per dag) och total kWh.

Dock så skulle jag vilja ha en mätare som kan beräknar kWh på nuvarande belastning alternativ visar hur mycket man gjort av med över en timme samt att man kan mata in kostnad så den räknar ut kostnaden direkt.