Asus Xonar Phoebus Solo linuxsupport

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Phoebus Solo linuxsupport

Går i tankar om att byta operativsystem men det som håller mig kvar i Bill Gates klor är att jag är osäker på om mitt ljudkort kommer fungera. Mig veterligen har asus inte gjort några linux drivrutiner för xonar phoebus och deras kontrollpanel tycker jag är väldigt praktisk. Går det att lösa med en driver wrapper eller finns det drivrutiner som jag missat?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Verkar tyvärr som att ditt ljudkort inte har drivrutiner i linux: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Asus

Tror inte det finns någon wrapper för drivrutiner till ljudkort tyvärr.

Du skulle ju kunna testa att boota senaste ubuntu med en live-usb och kolla om du får något ljud eller inte. Kan ju vara så att wiki:n är utdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Verkar tyvärr som att ditt ljudkort inte har drivrutiner i linux: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Asus

Tror inte det finns någon wrapper för drivrutiner till ljudkort tyvärr.

Du skulle ju kunna testa att boota senaste ubuntu med en live-usb och kolla om du får något ljud eller inte. Kan ju vara så att wiki:n är utdaterad.

Tack för ditt svar! Faktum är att jag prövade att köra en dual boot och visst fungerar ljudet som det ska, men jag har ju å andra sidan ingen drivrutin eller kontrollpanel till det så då missar jag ju halva poängen med att ha ett ljudkort.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Om ljudet fungerar så måste det ju vara så att det redan finns en drivrutin in linux kernel som gör så att ditt ljudkort fungerar. Dvs, du behöver inte installera någon.

Vet inte exakt vilka features du saknar från asus kontrollpanelen, men det som finns till linux är i alsamixer och pulseaudio kontrollpanelen. Du kanske kan kolla om inställningarna du letar efter finns där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Om ljudet fungerar så måste det ju vara så att det redan finns en drivrutin in linux kernel som gör så att ditt ljudkort fungerar. Dvs, du behöver inte installera någon.

Vet inte exakt vilka features du saknar från asus kontrollpanelen, men det som finns till linux är i alsamixer och pulseaudio kontrollpanelen. Du kanske kan kolla om inställningarna du letar efter finns där?

Det jag har i kontrollpanelen är equalizer och att jag kan styra vad som är default output. Har varit en livräddare för mig eftersom jag ofta har både headset, lurar och högtalare inblandade i samma veva. Ser ut som att det är fullt möjligt via alsamixer. Tack för tipset!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag pillade med Alsaequal för inte så länge sedan då jag skaffade mig ett Asus Xonar Essens ST. Tyckte väl inte att det blev sådär bra. Slutade med att jag satte dit en förstärkare och en Yamaha equlizer från 90-talet som jag ledde ljudet igenom istället. här är hur jag fick Alsaequal att funka på min Debian: #16041564

Kontrollpaneler till specifika ljudkort med equlaizer i Linux är något som saknas. Bara gissar nu men det som finns tillgängligt i form av equlizer i Linux verkar bara ändra ljudet ovanpå det som ljudkortet skickar iväg vilket får till följd att ljudet distar om man vrider på för mycket. Jag antar att kontrollpanelerna som finns för det specifika ljudkortet i Windows reglerar ljudet i hårdvaran i ljudkortet. Just detta får mig att snegla på Windows igen även efter har använt Linux i 10-15 år. Jag är rätt petig med ljudet och vill kunna ställa in det precis som jag vill ha det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag pillade med Alsaequal för inte så länge sedan då jag skaffade mig ett Asus Xonar Essens ST. Tyckte väl inte att det blev sådär bra. Slutade med att jag satte dit en förstärkare och en Yamaha equlizer från 90-talet som jag ledde ljudet igenom istället. här är hur jag fick Alsaequal att funka på min Debian: #16041564

Kontrollpaneler till specifika ljudkort med equlaizer i Linux är något som saknas. Bara gissar nu men det som finns tillgängligt i form av equlizer i Linux verkar bara ändra ljudet ovanpå det som ljudkortet skickar iväg vilket får till följd att ljudet distar om man vrider på för mycket. Jag antar att kontrollpanelerna som finns för det specifika ljudkortet i Windows reglerar ljudet i hårdvaran i ljudkortet. Just detta får mig att snegla på Windows igen även efter har använt Linux i 10-15 år. Jag är rätt petig med ljudet och vill kunna ställa in det precis som jag vill ha det.

Det kanske kan vara användbart, tack så mycket. Får se hur det blir nu, ska strax installera Xubuntu.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Mindre uppdatering: Ljudkortet dyker upp både i alsa och kontrollpanelen men jag får inget ljud i det överhuvudtaget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kontrollpaneler till specifika ljudkort med equlaizer i Linux är något som saknas. Bara gissar nu men det som finns tillgängligt i form av equlizer i Linux verkar bara ändra ljudet ovanpå det som ljudkortet skickar iväg vilket får till följd att ljudet distar om man vrider på för mycket.

Lösningen på detta är enkel. Istället för att vrida upp ett frekvensband, vrider du ner de andra och höjer volymen något. Du har nu EQ utan distning.

För mig är det en gåta att denna trasiga implementation går att återfinna i så många olika mjukvaror. Men fixen är som sagt alltid lika simpel, höj volymen och dra inget reglage över mitten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Mindre uppdatering: Ljudkortet dyker upp både i alsa och kontrollpanelen men jag får inget ljud i det överhuvudtaget.

Kanske är fel output som är ställt som standard eller en volym som är mutad. Kolla i alsamixer. Du unmuta/mutar en kanal med m-tangenten. Testa och dra upp volymen på en kanal i taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Lösningen på detta är enkel. Istället för att vrida upp ett frekvensband, vrider du ner de andra och höjer volymen något. Du har nu EQ utan distning.

För mig är det en gåta att denna trasiga implementation går att återfinna i så många olika mjukvaror. Men fixen är som sagt alltid lika simpel, höj volymen och dra inget reglage över mitten.

Får testa lite med det, men jag blev rätt nöjd med förstärkare och den gamla EQ'n. Förväntade mig brus och annat missljud men hör inget sådant. Hade nog tur bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kanske är fel output som är ställt som standard eller en volym som är mutad. Kolla i alsamixer. Du unmuta/mutar en kanal med m-tangenten. Testa och dra upp volymen på en kanal i taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Prövade det men det var förgäves, inte ett ljud. Får lägga linuxdrömmen på hatthyllan tills jag bygger nästa dator.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Konstigt. Jag tyckte jag läste någonstans att dom skulle stödjas under Linux. Har du prövat med en nyare kernel?
Mitt ASUS Xonar U7 funkar iaf fint under Manjaro, men det är iofs ett usb ljudkort med ett annat chip.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro