Ge upp windows 8/10 for Linux mint?

Permalänk
Medlem

Ge upp windows 8/10 for Linux mint?

Datorn har krånglat efter uppgradering från win8 till win10 då windows update i win10 envisas med att installera felaktiga drivers.
Installerade en ren win8 för att istället uppgradera till win8.1 men här blev det strul med uppgraderingen och datorn fryser. Jag vet att det finns workarounds men orkar inte lägga ner mer tid på windows.

Bör jag ge upp windows och satsa på Linux mint?
Är linux mint / ubuntu mindre struligt än windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbit79:

Bör jag ge upp windows och satsa på Linux mint?
Är linux mint / ubuntu mindre struligt än windows?

Ja, absolut, men jag vet inte om Linux Mint är den bästa distron att satsa på. Om din dator är hyffsat potent hade jag rekommenderat Ubuntu Gnome. Om inte, Ubuntu-Mate. Om detta är ditt första möte med Linux är Ubuntu ett bättre val än Mint (som egentligen bara är Ubuntu med en del paket förinstallerade). Detta då eventuella sökningar på nätet efter "[något] ubuntu" bör ge fler relevanta svar än "[något] linux mint".

Om du har en vanlig dator (i.e. inte en Surface eller annan konstig dator) så kommer Ubuntu sannolikt fungera bättre än Windows. OM något krånglar kommer det vara att WiFi/Bluetooth inte fungerar direkt, eller saker som: "two finger scroll" och "touch screen scroll" som kan kräva lite pill. Detta beror dock helt på dator; på min Thinkpad fungerade allt från start! Det beror på vad du har för dator helt enkelt.

Skriv gärna lite mer om vad du har för dator, vad du använder den till, osv så ska jag försöka svara på alla frågor du har.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@hobbit79
Vad använder du datorn främst till, samt vad har du för delar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hårdvara: Fujitsu NH532 med Samsung 840 pro SSD och Nvidia GT 640M LE
Kommer dock inte åt bios då jag glömt lösenord så jag kommer i så fall försöka installera linux via windows då datorn inte är inställd på att boota upp via usb eller cd-rom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbit79:

Hårdvara: Fujitsu NH532 med Samsung 840 pro SSD och Nvidia GT 640M LE
Kommer dock inte åt bios då jag glömt lösenord så jag kommer i så fall försöka installera linux via windows då datorn inte är inställd på att boota upp via usb eller cd-rom.

En snabb sökning verkar inte säga något illa om den datorn och linux, så jag hade kört. Att du inte kommer åt BIOS låter dock oroande. Är det inte värt att flasha om BIOS innan du gör något dumt? Kan vara så att du behöver avaktivera secure boot för att kunna installera öht och då är det ju tråkigt om du låser ute dig er datorn.

Ps. Citera för svar nästa gång.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbit79:

Hårdvara: Fujitsu NH532 med Samsung 840 pro SSD och Nvidia GT 640M LE
Kommer dock inte åt bios då jag glömt lösenord så jag kommer i så fall försöka installera linux via windows då datorn inte är inställd på att boota upp via usb eller cd-rom.

Räcker det inte med att nollställa BIOS?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

Ge upp windows för Linux är som att ge upp pizza för hamburgare, där min fråga är varför inte käka båda? Däremot kan det diskuteras vilket operativsystem som är bäst för värdsystemet.

I Ts sits så skulle jag ha rensat lösenordet, det finns flera sätt som att enbart nollställa biosen, sedan formatera om hela skiten och försöka igen, om det lyckas så kan du dra igång linux virtuellt och köra båda.
Skulle det inte fungera, så kan du göra det motsatta och köra windows 10 virtuellt i linux.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa en linux distro före du installerar bara köra från en usb sticka, på så sätt kan du test lite olika vad du gillar för desktop variant och vilken som fungerar bäst för ditt system. Skulle inte bli förvånad om allt bara fungerar direkt med tex mint, bara prova kostar ju inget.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

prova att söka rätt på ett s.k "master password" till moderkortet, som är ett pre-programmed lösenord som moderkortstillverkaren lagt in.
När du hittat det så kan du gå in i BIOS och inaktivera lösenord-skyddet.

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar att meka runt med datorn så är linux inget för dig. Visst man har enorma möjligheter i linux men likväl begränsningar och måste ibland "bråka" endel (som i windows) för att få vissa saker att fungera som man vill.

Känns vettigare att du gör en ren win10 install med deras senaste image.

Körde själv ubuntu i 2-3år på min primära dator. Är idag windows 10 användare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Som Implor säger så är det inte så genomtänkt att byta till Linux för att slippa meka. Inte om man har större behov än att surfa och spela upp media i alla fall.

Sen är inte Mint att rekommendera då de har ganska konstiga säkerhetspolicys vad jag förstår. Distron (eller han som "styr" den) har i alla fall fått mycket kritik från linuxcommunityt.

Jag hade gjort en nyinstallation av en ren W10, men jag trivs ju i Windows också. Är du inställd på Linux så bör du börja med något lättare (att hantera, inte lättdrivet) med stor community som Ubuntu eller möjligtvis Debian.

Permalänk
Medlem

Stora frågan som dyker upp när någon överväger att byta till linux är som alltid, vad använder du datorn till? Använder du den till spel, och program som adobe så går ju det bort. Använder du den å andra sidan till ordbehandling, surfande och media så bör det fungera.

Börja med att göra en inventering och se vad du använder för program och om dessa eller alternativ finns för linux.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd

Tycker inte alls linux innebär mera ”mek” än windows, men det beror väl på vilken distro man väljer och hårdvaran. Vissa datorer fungerar sämre med linux.

Linux Mint är mycket lätt att använda och perfekt för nybörjare.

Permalänk

Du är medveten om att det finns verktyg för att blockera installation av felaktiga drivers i Windows 10, om jag minns rätt är det t.o.m. Microsoft som tillhandahåller det.

Permalänk

Installera en clean Windows 10, personligen förstår jag mig inte på folk som uppdaterar OS och sen blir sura över att saker krånglar, det är ett recept för problem.

Men om du är inne på Linux spåret välj en distro som inte kräver massa pill, typ Mint, Elementary, Ubuntu osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kört en del linux genom åren.

Från ca ett halvår tillbaka kör jag enbart linux mint och jag saknar inte win alls, bara skönt att bli av med det. Mint är väl det jag testat som fungerat absolut bäst tycker jag. Man behöver knappt göra ngt i terminalen heller så för den som vill slippa mecka är det helt perfekt.

Jag spelar en del via steam och så och det fungerar fint med bra prestanda native under linux.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring