Permalänk

Köpråd wifi router

Hej!

Har nu tröttnat på våran router som fungerar kanon ca 3timmar efter omstart. Den har fungerat bra idag efter omstart vid 15:00. Men nu har jag 600ms i ping (5-25 annars) och 2mbit/s (25-30 annars).

https://www.inet.se/produkt/5402446/tp-link-archer-c2-ac750#s...

Denna router har vi nu och vill ha en ny som fungerar bra och stabilt. Enheter som ska "drivas"

Gaming pc via kabel
2 st iphones + ipad via wifi
En macbook via wifi
Sen har jag kört min apple tv 4 ensam på 5ghz för att inte netflix ska throttla ner kvaliten.

Budget 1200kr ish

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Är latens- och nedströmshastighet uppnådd med trådbunden eller trådlös koppling? Som mycket annat finns det även WiFi-routers av både bättre och sämre sort, dock så har RF-förhållandet i din (in)direkta närhet en lika stor betydelse. Bor du i villa/radhus/lägenhet?

Permalänk
Skrivet av Marcuswb:

Är latens- och nedströmshastighet uppnådd med trådbunden eller trådlös koppling? Som mycket annat finns det även WiFi-routers av både bättre och sämre sort, dock så har RF-förhållandet i din (in)direkta närhet en lika stor betydelse. Bor du i villa/radhus/lägenhet?

Med tråd är allt som det ska och även wifi (inom 3timmar som man startat om routern)

Bor i villaområde och macbooken hittar bara 3st andra wifinät här. I förra lägeneheten hittades runt 50st och hade inte detta problemet då. Därför jag antar att wifidelen i routern är kaputt.

Just nu när jag skriver detta på min iphone får jag 0,2 mbits samt 900ms så slog över till 4g. Startar jag om routern så har jag stabilt igen i några timmar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Med tråd är allt som det ska och även wifi (inom 3timmar som man startat om routern)

Bor i villaområde och macbooken hittar bara 3st andra wifinät här. I förra lägeneheten hittades runt 50st och hade inte detta problemet då. Därför jag antar att wifidelen i routern är kaputt.

Just nu när jag skriver detta på min iphone får jag 0,2 mbits samt 900ms så slog över till 4g. Startar jag om routern så har jag stabilt igen i några timmar.

Okej, då är jag med. Radiofrekvenser som ligger i samma spann som WiFi men som inte är WiFi-nät kan även störa ut. Mest troligtvis är det dock inte det, men kan vara. Har du provat att uppgradera firmware på routern?

http://www.tp-link.com/no/download/Archer-C2_V1.html (dubbelkolla din modelversion på routern). De flesta problem avlöses antingen med hjälp av ny firmware-uppgradering (ifall du inte har den nyaste) alt. en fabriksåterställning.

Permalänk
Skrivet av Marcuswb:

Okej, då är jag med. Radiofrekvenser som ligger i samma spann som WiFi men som inte är WiFi-nät kan även störa ut. Mest troligtvis är det dock inte det, men kan vara. Har du provat att uppgradera firmware på routern?

http://www.tp-link.com/no/download/Archer-C2_V1.html (dubbelkolla din modelversion på routern). De flesta problem avlöses antingen med hjälp av ny firmware-uppgradering (ifall du inte har den nyaste) alt. en fabriksåterställning.

Har återställt och uppdaterat, ena laptopen är tillochmed ominstallerad. Samma fel med alla enheter. Får bli en sån där router som länkats.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11