Minnesproblem hos Geforce GTX 1070 åtgärdas med BIOS-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Minnesproblem hos Geforce GTX 1070 åtgärdas med BIOS-uppdatering

Flera grafikkortstillverkare har uppmärksammat minnesproblemet hos Geforce GTX 1070. Nu släpps nya BIOS-versioner för att åtgärda beteendet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fint, mitt asus 1070 har inte varit helt stabilt med standardklock och det har micron minnen. hoppas asus skyndar sig.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Då kommer väl frågan... vad sker om BIOS uppdaterings misslyckas? Vem står för kortbytet?

(Det är aldrig helt riskfritt att uppdatera firmware på någon hårdvara, och grafikkort är ganska ovanliga, utom för entusiaster)

Permalänk
Avstängd

GPU'er i den prisklassen ska inte ha detta sorts fel..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

GPU'er i den prisklassen ska inte ha detta sorts fel..

Det räknas ändå som en uppföljare till 970 så de ville väl ha samma problem som de förra korten hade?:P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fisken1986:

GPU'er i den prisklassen ska inte ha detta sorts fel..

Ja, men nu äre så att allt oavsett pris kan få fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas verkligen Asus fixar en uppdatering snart. Mitt strix crashar direkt om man lägger till överklock på minnet. Testade att överklocka minnet med firestrike i windowed mode (för att komma över 0.8V) och då gick +1000mhz utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Inaktiv

Grafikkort i denna prisklass borde ha dubbla bios eller en default återställningsbios eller liknande.

Annars bra att det återställs, som vanligt skulle jag vilja ha en grafikkort utan Micron minne, men man vet ej vad man får när man köper.

Permalänk

Någon får gärna förklara för mig var Palit har gjort dom tillgängliga för jag hittar inte deras, eller är nyheten fel?

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig helt skydda dig från tekniska fel. Det som skiljer de seriösa tillverkarna från de mindre seriösa är hur de hanterar situationer när fel uppstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Grafikkort i denna prisklass borde ha dubbla bios eller en default återställningsbios eller liknande.

Annars bra att det återställs, som vanligt skulle jag vilja ha en grafikkort utan Micron minne, men man vet ej vad man får när man köper.

Problemet med dubbla BIOS är ny PCB = dyrare.

När jag köpte mina titan, så ville jag ha alla samsung, så då köper man efter BATCH nummer bara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mitt MSI med Micron har dock inga problem. Hmm, måste nog pressa det ännu hårdare så att jag kan skapa en gnälltråd över hur dåliga ALLA 1070 är.

Bra att dom fixar det så att man slipper skicka iväg det. Alltid lika trist när nya inköp strular.

Permalänk
Administrativ avgift

Till alla: dissa att uppgradera kör öppet köp direkt bara, de byter antagligen inte ut korten för bios update.......

@tvelander uppdatera din jävla bygglogg någon gång <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett prestanda-test, med nya BIOS, så vi kan vara säkra på att det inte var hårdvaran.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nervøs nu, mitt Asus 1070 Strix ligger på posten och væntar. Hoppas man slipper problem :/ Tur man har 45 dagars øppet køp.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Då kommer väl frågan... vad sker om BIOS uppdaterings misslyckas? Vem står för kortbytet?

(Det är aldrig helt riskfritt att uppdatera firmware på någon hårdvara, och grafikkort är ganska ovanliga, utom för entusiaster)

Bra fråga, det vill jag också veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då kommer väl frågan... vad sker om BIOS uppdaterings misslyckas? Vem står för kortbytet?

Det är som vanligt. Gör man uppgraderingen på eget bevåg kan återförsäljaren, och i förlängningen tillverkaren vägra att hjälpa dig, men gör normalt inte det.
Om du däremot först tar kontakt med supporten, antingen tillverkarens, eller återförsäljarens, och får uppmaningen att genomföra firmware uppdateringen, så är det deras problem om den misslyckas, och känner du dig inte bekväm med att göra det själv, är det bara att skicka in produkten så får de göra det åt dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är som vanligt. Gör man uppgraderingen på eget bevåg kan återförsäljaren, och i förlängningen tillverkaren vägra att hjälpa dig, men gör normalt inte det.
Om du däremot först tar kontakt med supporten, antingen tillverkarens, eller återförsäljarens, och får uppmaningen att genomföra firmware uppdateringen, så är det deras problem om den misslyckas, och känner du dig inte bekväm med att göra det själv, är det bara att skicka in produkten så får de göra det åt dig.
B!

Exakt står även på deras policy om man läser den (dvs borde man göra innan köp)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är som vanligt. Gör man uppgraderingen på eget bevåg kan återförsäljaren, och i förlängningen tillverkaren vägra att hjälpa dig, men gör normalt inte det.
Om du däremot först tar kontakt med supporten, antingen tillverkarens, eller återförsäljarens, och får uppmaningen att genomföra firmware uppdateringen, så är det deras problem om den misslyckas, och känner du dig inte bekväm med att göra det själv, är det bara att skicka in produkten så får de göra det åt dig.
B!

Bra svar.

Då hade jag tagit kortet till ÅF och sagt... detta har "detta" problem... "Vill ni uppdatera det tack".

För jag hade inte flashat det själv iaf, och sen behöva bråka med support mm om något går fel.

Permalänk
ASUS Nordic

Jag kollade med R&D efter jag såg denna nyheten. Kan meddela att vi släpper BIOS för samtliga 1070-kort baserade på nya referenskoden den 4:e Nov. Ändamålet med uppdateringen är att förbättra överklockningen av minnet. För Dual-korten kommer BIOS-uppdateringen även att införa semi-passiv kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

GPU'er i den prisklassen ska inte ha detta sorts fel..

Fast nu är det ju inte själva GPUn som är problemet utan minnet om man skall se detta rent krasst.

Till er andra om dubbla bios.

Varför just dubbla bios?
Finns det någon statistik som visar att just bios-haverier utgör en stor del av RMA statistiken eller skulle det varit bättre att satsa på bättre spolar, kondensator för att nämna något exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djurgardaren:

Någon får gärna förklara för mig var Palit har gjort dom tillgängliga för jag hittar inte deras, eller är nyheten fel?

http://www.palit.com/palit/vgapc.php?mid=2&subid=282&lang=en

Ska finnas på ditt korts download

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, men nu äre så att allt oavsett pris kan få fel.

Jag tror @Fisken1986 föredrar att grafikkort testas i labb-miljöer med så omfattande tester som möjligt att när de väl lanseras 10 år senare för att garanterat kundnöjdhet så kostar de inte bara 10 gånger mer utan är även föråldrade

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag kollade med R&D efter jag såg denna nyheten. Kan meddela att vi släpper BIOS för samtliga 1070-kort baserade på nya referenskoden den 4:e Nov. Ändamålet med uppdateringen är att förbättra överklockningen av minnet. För Dual-korten kommer BIOS-uppdateringen även att införa semi-passiv kylning.

Kan du kommentera på frågorna om det smäller vid uppgradering av BIOS. Tar Asus (i just ditt fall) på sig utan snack och byter ut kortet? Som sagt BIOS uppdateringar kan ALLTID fela.

//Jörgen

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Digital fyndjägare

@kinc:
Nu snackar vi "grejer" i toppklass!
Nytt vBios för semi passivt samt uppdatering på Micron problemen på samma gång WOOW, bättre sent med allt på en gång än inget alls.
Detta gillas mer än mest. TACK!

Samt ett stort tack för dina raka och "sköna svar", som vanligt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv

Palit verkar ha dragit tillbaka alla sina BIOS för de finns ej längre tillgängliga på deras sida. Kanske beror på att de inte gjorde någon skillnad som i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Hur kan man se om sitt kort e drabbat. Eller snarare se om man har micron?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Skrivet av Sparco:

Hur kan man se om sitt kort e drabbat. Eller snarare se om man har micron?

Skickades från m.sweclockers.com

Gpu-z

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Palit verkar ha dragit tillbaka alla sina BIOS för de finns ej längre tillgängliga på deras sida. Kanske beror på att de inte gjorde någon skillnad som i mitt fall?

Det är VGA drivers som släpptes den 6 oktober som gäller. De åtgärdade tydligen INTE voltageproblemet så Palit har ej löst det, även om det skrivs att de har släppt en bios. Biosen är väl VGA drivers? Jag har då aldrig sett en enda bios uppdatering på deras sida sen jag fick kortet. För 3 veckor sen. Det enda som släppts är VGA diverse dem 6.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Hur ofta misslyckas ni med att flasha BIOS?

Senaste gången jag gjorde det var på ett MSI-moderkort och det var bara p.g.a. att jag inte läst instruktionerna tillräckligt och valde fel firmware. Året var 1998, och det slutade lyckligt då jag fick tag på ett likadant moderkort som var trasigt, som jag kunde lyfta över EEPROM-kapseln ifrån. Jag har flashat in ganska många firmwares i alla slags datorer och andra apparater utan att misslyckas en enda gång sedan dess, så jag påstår att det är ganska liten risk om man är noggrann och ser till att inte få strömavbrott.