Playstation 4 Pro får extra primärminne och färgkomprimering

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 Pro får extra primärminne och färgkomprimering

Förutom förbättrad grafikdel avslöjar nu Sony att Playstation 4 Pro utrustas med extra primärminne. Detta för att kunna frigöra resurser till spel och menyer i 4K UHD-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt att Sony inte också lagt till 4K BluRay HDR spelar stöd! T.o.m XBox One S har det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

"..medan den andra halvan används för att rendera konsolens menyer i äkta 4K UHD-upplösning"

Förlåt men, menyerna?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är lite sen på bollen, men 4500 KR ? Är det inte lite dyrt?

Permalänk

@Yorgo_: Ja det är ju många spela som inte ens körs i 1080p nu på PS4. Så antalet native 4K-titlar lär vara minimalt.
Oftast kommer nog bara menyerna vara i 4K men resten uppskalat. Typ som de flesta 1080p-spel på PS3/360 .

Edit: Eller ja, "många" skulle jag väl inte säga. Men flera av Assassins Creed och Battlefield-spelen körs i 900p på PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tycker det är dåligt att Sony inte också lagt till 4K BluRay HDR spelar stöd! T.o.m XBox One S har det.

Indeed! Fattar verkligen inte hur dom kan förbise den punkten, det är ju dessutom en sak som många har påpekat att dom vill se i en nyare och uppdaterad version, i likhet med den som nu kommer.
Visst, det drar upp priset en aning, men då slipper man ju å andra sidan bökas med ytterligare en apparat i tv-hyllan. Speciellt eftersom Sonys dvd/bluray spelare genom åren varit riktigt bra, har alltid fungerat problemfritt så tycker jag det är synd att dom missar detta läge. Hoppas dom hinner ändra sig....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

"..medan den andra halvan används för att rendera konsolens menyer i äkta 4K UHD-upplösning"

Förlåt men, menyerna?

Jag begrep inte detta heller. Man satsar kanske på extra fina och flytande menyer

Sen förstår jag inte... varför segmentera minnet nu plötsligt. Har de inte lärt sig från Xbox?

Skrivet av klove:

Ursäkta om jag är lite sen på bollen, men 4500 KR ? Är det inte lite dyrt?

Tycker det är rätt prisvärt för rå-prestandan under, iaf i så här tidigt stadie. Anledningen varför vanliga PS4 är billig var ju för att dens hårdvara var.... ja... vad är ordet... "skit". Finns laptops idag med mer beräkningskraft och spelbarhet. Den är inte super mirakel nu heller, men med nog med prestanda för att iaf leverera en hel del mer vettigt.

Det som gjort den vettig var priset, och vill du ha den billiga, köp den... (den kommer ju finnas kvar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

"..medan den andra halvan används för att rendera konsolens menyer i äkta 4K UHD-upplösning"

Förlåt men, menyerna?

Jag tolkade det som att 256MB minne reserverades för att man ska kunna ha menyerna i minnet. Antar att OSet i PS4an inte tillåter att meny-sidorna pageas ut?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

@RVX: Kan bara hålla med. Hade den varit med hade det blivit köp direkt, men nu blir det att behålla befintliga ps4. Synd Playstation, hade nog ökat försäljningen en del.
Tänker dock inte byta till Xbox, där går gränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tycker det är dåligt att Sony inte också lagt till 4K BluRay HDR spelar stöd! T.o.m XBox One S har det.

Just detta som gjort att jag överväger Xbox One S före denna.

Annars hade det garanterat blivit en Ps4 Pro.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen förstår jag inte... varför segmentera minnet nu plötsligt. Har de inte lärt sig från Xbox?

Xbox? Du menar väl PS2 och PS3? Både Xbox 1 och 360 hade en minnesarea medan PS2 och PS3 hade segmenterat primärminne och grafikminne. Såvida du inte tänker på edram-biten i 360 och one, men det får snarare ses som en cache.

Segmenteringen är garanterat ett val till följd av kostnad. Bäst hade varit att slänga på mer GDDR5, men då CPUn redan har stöd för DDR3 var väl detta det billigaste sättet att slänga in extra minne.

Gissningsvis kommer segmenteringen inte påverka utvecklare, de kommer få en minnesarea i GDDR5-poolen.

Slutligen, varför segmentera minnet nu? För att Sony satt upp riktlinjer om hur mycket minne som ska finnas tillgängligt till spel och hur mycket minne som OS reserverar till bakgrundsprocesser. Så om du har ett befintligt spel som har nyttjat hela sin minnespool, så finns det inte mer minne att ta av för att skala upp spelet, för det får inte plats i den OS-reserverade delen.

I slutänden hamnar då Sony inför två val:
1. Kräv att alla äldre spel patchas och minskar sitt minnesavtryck, så att de går att skala upp till 4K och låt kommande 4K-spel få mindre tillgänglig minnespool än nuvarande 1080p-spel.
eller
2. Sätt lite mer minne i maskinen, så enkla bakgrundsprocesser kan flyttas ur GDDR5-poolen.
Så länge utvecklarna helt slipper att jobba med segmenteringen och kan hålla sig i den gemensamma poolen är detta en väldigt god nyhet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Sen har inte utbudet av UHD filmerna varit de bästa heller (finns 20 tillgängliga just nu?) och de brukar kosta runt 300kr+ hållet visst är det för jäkligt att Sony inte har lagt in en UHD spelare men samtidigt om man vill ha en UHD spelare idag så finns det inte så särskilt mycket till utbud heller. Undrar om det är så de tänker?

Permalänk

jag stannar på nuvarande ps4 kanske byter upp mig om några år till ps4 pro får se!.. kommer aldrig äga en xbox igen nej tack

Permalänk
Medlem

Om detta är framtiden för konsoller så förstår jag inte riktigt varför man inte lika gärna kan spela på PC? Uppgradera konsoller för 4-5K för mer prestanda. Kommer man ens kunna lira alla nya spel på de gamla versionerna tro? Skönt att jag gett upp konsoll.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kommer man ens kunna lira alla nya spel på de gamla versionerna tro?

Ja det kan man.

Permalänk
Medlem

1GB lär inte göra så stor skillnad. Mitt val blev att satsa på nytt grafikkort istället och fortsätta skippa konsoler denna generation. Alltid varit konsolspelare men med denna generation så är de ju bara som datorer fast sämre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1GB lär inte göra så stor skillnad. Mitt val blev att satsa på nytt grafikkort istället och fortsätta skippa konsoler denna generation. Alltid varit konsolspelare men med denna generation så är de ju bara som datorer fast sämre.

Skippade också Xbox One och PS4 och körde på en ny PC. Problemet är att spelen är så satans dåligt omptimerade nu för tiden.

Nu läggs all krut på att spelen skall vara körbara på konsol och hålla 30FPS, medans det sedan släpper en dålig portning till PC och hoppas på att dom som äger ett GTX1080 inte skall märka det. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Sen har inte utbudet av UHD filmerna varit de bästa heller (finns 20 tillgängliga just nu?) och de brukar kosta runt 300kr+ hållet visst är det för jäkligt att Sony inte har lagt in en UHD spelare men samtidigt om man vill ha en UHD spelare idag så finns det inte så särskilt mycket till utbud heller. Undrar om det är så de tänker?

Måste ha vart ett tag sedan du kollade vad som finns!

4K Ultra HD Blu-ray - Discshop (släppta och på ingång) 85st.
http://www.discshop.se/filmer/4k_ultra_hd_blu_ray/PG645

Gjorde en sökning på bluray.com med endast 4K filmer 151st.
Men då är det säkert endel som inte är släppta men som är på g.

Sedan 249kr-449kr per film är lite väl mycket, men det är nog bara en tidsfråga innan priserna sjunker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klove:

Ursäkta om jag är lite sen på bollen, men 4500 KR ? Är det inte lite dyrt?

fortfarande billigare än ps3:an kom ut för första gången

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Tycker det är dåligt att Sony inte också lagt till 4K BluRay HDR spelar stöd! T.o.m XBox One S har det.

Skrivet av RVX:

Indeed! Fattar verkligen inte hur dom kan förbise den punkten, det är ju dessutom en sak som många har påpekat att dom vill se i en nyare och uppdaterad version, i likhet med den som nu kommer.
Visst, det drar upp priset en aning, men då slipper man ju å andra sidan bökas med ytterligare en apparat i tv-hyllan. Speciellt eftersom Sonys dvd/bluray spelare genom åren varit riktigt bra, har alltid fungerat problemfritt så tycker jag det är synd att dom missar detta läge. Hoppas dom hinner ändra sig....

Instämmer, och det blir bara underligare när det dessutom är Sony själva som har varit med och utvecklat både BD och UHD-BD formaten. Stödjer de inte ens sina egna tekniker?

Skrivet av Alpha77:

Måste ha vart ett tag sedan du kollade vad som finns!

4K Ultra HD Blu-ray - Discshop (släppta och på ingång) 85st.
http://www.discshop.se/filmer/4k_ultra_hd_blu_ray/PG645

Gjorde en sökning på bluray.com med endast 4K filmer 151st.
Men då är det säkert endel som inte är släppta men som är på g.

Sedan 249kr-449kr per film är lite väl mycket, men det är nog bara en tidsfråga innan priserna sjunker.

Det har blivit rätt mycket film. Jag minns för några veckor sedan när vissa användare lovade att det inte skulle komma mer än de 10-20 filmer som fanns ute då.

I verkligheten så ökar andelen filmer, iofs fortare än jag räknat med, och försäljningen av UHD-TV's kommer också fortsätta.

Permalänk
Medlem

@klove: Inte så dyrt, vad hade du tänkt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asickcat:

@klove: Inte så dyrt, vad hade du tänkt dig?

Nä precis!

Det man inte får glömma är att dom måste täcka hela kostnaden för ekosystemet också..
Allt från att bygga OS:ET till sdk etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tycker det är dåligt att Sony inte också lagt till 4K BluRay HDR spelar stöd! T.o.m XBox One S har det.

Sony tillverkar/utvecklar inte längre några optiska enheter då de lade ner Sony-Optiarc för över tre år sedan. Istället för att vända sig till tredjepart lär de köra vidare på en gammal läsare. Det heter för övrigt Ultra HD Blu-ray. 4K bör nog undvikas då vi också hade "Mastered in 4K" blu-rays, som en marknadsgimmick. HDR är inte heller det enda som förbättrar färgerna i standarden.

Permalänk
Skrivet av klove:

Ursäkta om jag är lite sen på bollen, men 4500 KR ? Är det inte lite dyrt?

Finns ju en anledning till att mer och mer går över till PC gaming. Det är inte så pass mycket dyrare med en mid-range (se i5, 1060/970/RX 480 build) bygge. Och du får mer prestanda och även en dator som du kan använda till annat. Konsoler springer upp i pris mer och mer och med sämre rea på spel och månadspriser så blir de ju mindre och mindre lockande att ha konsol för varje år. Dock verkar PS VR lite intressant, men även de kommer tappa fart när VR blir billigare på PC, kanske 2019-2020

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de inte satte in någon Ultra HD Blu-ray. Hade inte varit så roligt att lägga ut 2-3000 mer (eller vad det nu hade kostat) om man bara är ute efter att spela på den. Då kan jag hellre lägga ut de pengarna på spel istället.

Har inte köpt någon konsol på många år och jag kan knappt bärga mig till alla PS4 exklusiva spel som kommer komma och även köra de nuvarande spelen som bara finns till PS4.

Så för mig blir det här ett köp.

Permalänk
Medlem

Svårt att bestämma mig för om det är värt att köpa denna för lite casual gaming eller om man bara borde gå på billigast möjlig... Köper ändå ingen film längre så tycler själv att Sony gjorde rätt i att skippa en ny uhd-spelare. Men det finns ju några blurays hemma fortfarande som familjen kan vilja se igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecaa:

Jag tycker det är bra att de inte satte in någon Ultra HD Blu-ray. Hade inte varit så roligt att lägga ut 2-3000 mer (eller vad det nu hade kostat) om man bara är ute efter att spela på den.

Tydligen skulle det kosta cirka 40 dollar....

Citat:

I have to be honest here and say I’m no expert on the costs of manufacturing processes and optical drives. However, a break down of Xbox One S manufacturing costs produced by industry analysis firm IHS Markit suggests that its UHD BD drive likely costs around $40. A not insignificant sum, but arguably not enough to warrant Sony deciding to leave such an important feature out?

http://www.forbes.com/sites/johnarcher/2016/09/16/ps4-pros-mi...

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

@zarnexx: Jaha, då var det avsevärt mindre än vad jag trodde det skulle kosta. Då kändes det konstigt att de inte satte in det. Men är ändå inget jag bryr mig om. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecaa:

Jag tycker det är bra att de inte satte in någon Ultra HD Blu-ray. Hade inte varit så roligt att lägga ut 2-3000 mer (eller vad det nu hade kostat) om man bara är ute efter att spela på den. Då kan jag hellre lägga ut de pengarna på spel istället.

Har inte köpt någon konsol på många år och jag kan knappt bärga mig till alla PS4 exklusiva spel som kommer komma och även köra de nuvarande spelen som bara finns till PS4.

Så för mig blir det här ett köp.

2-3000?
Du känner inte till att One S har UHD Blu-ray spelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Vill minnas att IHS estimera kostnaden för vanliga BD spelaren till $25 så det är en merkostnad på $15 enl dem...

Skickades från m.sweclockers.com