Permalänk
Medlem

Bästa rubberdome tangentbord för spel?

Är allergisk mot mekaniska switchar så frågan är vilket är det bästa utan detta?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Är allergisk mot mekaniska switchar så frågan är vilket är det bästa utan detta?

Du har ju annars logitechs mekaniska tangentbord med deras egna omron-switchar. Ska tydligen kännas mer som rubberdome, fast fortfarande ha fördelarna av att vara mekaniskt. Kan ju vara värt att känna på.

Permalänk
Medlem

Topre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Är allergisk mot mekaniska switchar så frågan är vilket är det bästa utan detta?

Exakt vad är det du inte gillar med mekaniska? Svårt att säga vad som är bäst när man inte vet vad du gillar/ogillar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antman88:

Yep, äger flera Topre-tangentbord själv och kan intyga att dom är grymma. Skulle nog rekommendera ett med jämn viktning över alla tangenterna om man kikar på ett sådant för spel, då WASD-klustret kan ha lite väl lågt motstånd på deras tangentbord med varierad viktning (dom sitter ju långt ut till vänster och är därför lättare då de är tänkta att användas av lill- och ringfinger när du skriver). De brukar även ha 6KRO, så de bör lämpa sig bättre till spel än de flesta rubber domes som gärna kan ha betydligt lägre värde.

Vill man komma undan lite billigare så tycker jag att Keytronic Ergoforce-tangentborden har överlägset bäst känsla för pengarna. Tror inte de går att få tag i nya längre, men de brukar dyka upp på andrahandsmarknaden till å från.

Permalänk
Medlem

Mina 2 tonårsgrabbar kör med mekaniska gamingtangentbord på sina datorer och det låter förjävligt dessutom är jag van med simpla rubberdomebord men jag skulle gärna ha nåt mer kvalitativt än det skräpet jag kör med nu.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Jag antar att de har Cherry Blue i sina då (eller motsvarande brytare från annan tillverkare). Du borde kolla på andra brytare (blue, brown och red är "mainstream" från Cherry).

Jag har även hört att Topre ska vara bra. Dock aldrig testat ett själv.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera Topre om man föredrar rubber dome, och då Topre Realforce.
De är tillverkade i Japan och kostar därefter. Men som med det mesta japanskt så är det kvalitet rakt igenom även om de inte alltid ser så speciella ut.
De enda jag känner till som säljer dem med svensk layout är The Keyboard Company i England:
http://www.keyboardco.com/category.asp?man=Topre&lan=Swedish%...

Det har funnits fler modeller av Topre Realforce med svensk/finsk layout. Jag har ett med variabel viktning som jag köpte begagnat. Jag tror att det ursprungligen köptes från en webbutik i Finland som inte säljer dem längre.

Förutom Realforce så finns det Cooler Master Novatouch TKL. CM tillverkar dem inte längre, så de som finns på marknaden är restexemplar. Det är en modell utan numerisk del. Det ska finnas någon gammal tråd med jämförelser mellan Realforce och Novatouch.
På Novatouch vill man kanske byta ut tangenterna mot bättre kvalitet. Jag har ett Novatouch i Nordisk layout och ibland blir man inte klok på att försöka luska ut vad det är för symbol på tangenten som gäller.
Realforce har fördelen att tangenterna är av riktigt bra kvalitet från början - och bara svensk layout, ingen "Nordisk" halvmesyr med flera symboler på varje tangent.

Skrivet av Defeat^:

Du har ju annars logitechs mekaniska tangentbord med deras egna omron-switchar. Ska tydligen kännas mer som rubberdome, fast fortfarande ha fördelarna av att vara mekaniskt. Kan ju vara värt att känna på.

Jag tycker att de känns mer som Bruna Cherry-brytare med lite kortare höjd. De känns och låter fortfarande som mekaniska, men visst finns det andra mekaniska tangentbord som låter mer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ska kolla över era förslag! Det grabbarna sitter och hamrar på här hemma är varsitt CM Storm Quickfire TK och med tanke på hur dessa låter så är jag rejält avskräckt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt topre från keyboardco.com.
Jag har ett 105UB. Tycker det e trevligt. Men det är svårt att rekommendera så dyra saker till någon som inte testat det. Det är en smaksak.

Edit: värt att nämna är att topre är en kombination av rubber dome och fjäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ska kolla över era förslag! Det grabbarna sitter och hamrar på här hemma är varsitt CM Storm Quickfire TK och med tanke på hur dessa låter så är jag rejält avskräckt.

Alla mekaniska tangentbord låter mycket ifall man trycker hårt så de bottnar.
Vissa (T.ex. cherry blue) har en "knöl" som gör att det klickar till halvvägs ner som kan låta irriterande.

Har man ett utan denna klick-funktionen så kan man köpa små o-ringar i gummi att lägga under tangenterna så blir det betydligt tystare.

Se denna video för exempel
https://youtu.be/tfoBJkkKfMg?t=67

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Sitter idag på ett Logitech G510 men säljs som G510s idagsläget.

Dock har dem ju släppt ett nytt tbord nu för lite sen, G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard som inte är mekaniskt.

Själv tänkte jag uppgradera till det nu framåt vintern då jag haft mitt så länge nu och har endel defekter som tex fastnat volymskroll etc (cola i).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hjälpsam

Om man vill ha gaming-bling med lite oliklysande zoner etc så finns ju även några Steelseries APEX tangentbord som är helt OK.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha kvalitet som sagt men utan detta smällande. Har kollat lite på Corsais MX Silent bla. Sen detta med O-ringar verkar råddigt?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Vill gärna ha kvalitet som sagt men utan detta smällande. Har kollat lite på Corsais MX Silent bla. Sen detta med O-ringar verkar råddigt?

Inte råddigt, det tar en kvart kanske. Men det dödar känslan och jag rekommenderar det inte för MX-tangentbord utom möjligen MX Blue. Men då har du ju klicket att bekymra dig om

Lyssna när du trycker så kan du lista ut var olika ljud kommer ifrån. "Smällandet" kanske är "klack" nedan? Går bara att komma undan på laptoptangentbord eller modd på Topre vad jag vet.

- "dunk": kommer när tangenten bottnar. T.ex. när du är i knipa i spelet så KOMMER du att bottna även om du försöker trycka så försiktigt så Fixas med en hopvikt bit bomullstyg under tangentbordet. (duk, diskhandduk, T-shirt). Dunk blir på alla tangentbord utom möjligen äldre-stil laptoptangentbord med scissor switch. (Inte Apple-stilen, de är dunk city.)
- "klack" kommer när du släppt upp en tangent. Finns på alla tangentbord inklusive rubberdome och kräver att man öppnar tangentbordet och moddar. Det är råddigt. Går inte att få bort på MX-tangentbord.
- "ping": kommer när fjädern i switchen släpps upp. Finns i MX, Topre, mm och förstärks om tangentbordet har en metallplatta, som de flesta tangentbord
- "blonk": kommer från mellanslagstangenten på alla tangentbord. Kan mildras lite om man applicerar ett risgryn Superlube eller motsvarande fett på rätt punkter på metallarmen under tangenten - förutsatt att den har en metallarm.

Slutligen, kvalitet är ett tangentbord som uppfyller dina prioriterade krav och håller längst.

Mitt tystaste (näst efter min Dell M6500 laptop, då) är ett Topre-tangentbord.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Asus Cerberus just nu då jag inte kan ha mekaniskt pga oljudet (och lite att de jag kunde tänka mig, som var silenced, var för jävla dyra)

Har aldrig ägt ett mekaniskt själv och är faktiskt jättenöjd med Asus tbordet, för de pengarna det kostar är det helt outstanding!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Edit: värt att nämna är att topre är en kombination av rubber dome och fjäder.

Även om det är sant så har fjädern minimal inverkan på känslan i tangenterna, eftersom den är väldigt lätt att trycka ihop och är bara där som en del av den kapacitiva brytarmekanismen. Men oavsett hur den magiska känslan uppstår så är Topre även min favoritbrytare (har ett 88UB), även om priset som sagt är lite avskräckande.

Permalänk
Skrivet av perost:

Även om det är sant så har fjädern minimal inverkan på känslan i tangenterna, eftersom den är väldigt lätt att trycka ihop och är bara där som en del av den kapacitiva brytarmekanismen. Men oavsett hur den magiska känslan uppstår så är Topre även min favoritbrytare (har ett 88UB), även om priset som sagt är lite avskräckande.

Inte mer avskräckande än 1500 spänn för en MX-bräda med LEDS/lampor som slocknar iofs. Men nu var han ju allergisk mot mekaniska tangentbord, och då finns det inget bättre alternativ än ett mekaniskt Topre-tangentbord. Dom e inte som rom andra, ommansejer...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ska kolla över era förslag! Det grabbarna sitter och hamrar på här hemma är varsitt CM Storm Quickfire TK och med tanke på hur dessa låter så är jag rejält avskräckt.

Kan du dra av en keycap (t.ex. Esc) på båda av dessa tangentborden och berätta för oss vilken färg som finns på switchen? Är dessa blå så har de MX Blue switchar vilket är väldigt "klickiga" och göra mycket. I så fall rekommenderar jag ett tangentbord med MX Brown eller MX Red switchar. Är det inte blåa färger rekommenderar jag ändå ett tangentbord med MX Brown eller MX Red switchar, MEN även en påse o-rings som du sedan sätter under varje tangent för att dämpa ljudet vid medtryckning av en tangent.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Inte mer avskräckande än 1500 spänn för en MX-bräda med LEDS/lampor som slocknar iofs. Men nu var han ju allergisk mot mekaniska tangentbord, och då finns det inget bättre alternativ än ett mekaniskt Topre-tangentbord. Dom e inte som rom andra, ommansejer...

2k för ett tangentbord? känns lite i saftigaste laget.. nu inte jag som ska köpa det men ändå herre gud haha och dessutom är det inte direkt snyggt påminner om skolans gamla tangentbord.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kan du dra av en keycap (t.ex. Esc) på båda av dessa tangentborden och berätta för oss vilken färg som finns på switchen? Är dessa blå så har de MX Blue switchar vilket är väldigt "klickiga" och göra mycket. I så fall rekommenderar jag ett tangentbord med MX Brown eller MX Red switchar. Är det inte blåa färger rekommenderar jag ändå ett tangentbord med MX Brown eller MX Red switchar, MEN även en påse o-rings som du sedan sätter under varje tangent för att dämpa ljudet vid medtryckning av en tangent.

jag sitter och funderar på ett mekaniskt tangentbord själv och får inte svar i min gamla tråd så jag lånar dig för en snabb fråga om det är ok?

jag har funderat på samma tangentbord som TS söner har dvs CM quickfire TK både bruna och röda switchar där har jag inte bestämt vad jag vill ha och det andra alternativet är Cooler Master MasterKeys Pro S samma sak där bruna/röda switchar och kommer beställa o-ringar samtidigt vill ha svar så fort som möjligt vilket som är bäst för pengarna tänker beställa imorgon bitti.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Är allergisk mot mekaniska switchar så frågan är vilket är det bästa utan detta?

Håller med
Kör själv på ett Dome-switch keyboard " Gigabyte "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag sitter och funderar på ett mekaniskt tangentbord själv och får inte svar i min gamla tråd så jag lånar dig för en snabb fråga om det är ok?

jag har funderat på samma tangentbord som TS söner har dvs CM quickfire TK både bruna och röda switchar där har jag inte bestämt vad jag vill ha och det andra alternativet är Cooler Master MasterKeys Pro S samma sak där bruna/röda switchar och kommer beställa o-ringar samtidigt vill ha svar så fort som möjligt vilket som är bäst för pengarna tänker beställa imorgon bitti.

Jag har inte erfarenhet av något av dessa tangentbord, men om de är likvärdiga så ta det billigaste! Mekaniska Cherry MX tangentbord är i stort sett likadana (förutom kanske materialvalet på tangenterna/chassit samt belysning m.m. men det är en smaksak) så välj det DU gillar bäst - du blir garanterat nöjd oavsett vilket du än väljer (båda tangentborden har fått bra omdömen)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kan du dra av en keycap (t.ex. Esc) på båda av dessa tangentborden och berätta för oss vilken färg som finns på switchen? Är dessa blå så har de MX Blue switchar vilket är väldigt "klickiga" och göra mycket. I så fall rekommenderar jag ett tangentbord med MX Brown eller MX Red switchar. Är det inte blåa färger rekommenderar jag ändå ett tangentbord med MX Brown eller MX Red switchar, MEN även en påse o-rings som du sedan sätter under varje tangent för att dämpa ljudet vid medtryckning av en tangent.

ska kolla! hur svårt är det att rycka en tangent? så jag inte har sönder nåt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har inte erfarenhet av något av dessa tangentbord, men om de är likvärdiga så ta det billigaste! Mekaniska Cherry MX tangentbord är i stort sett likadana (förutom kanske materialvalet på tangenterna/chassit samt belysning m.m. men det är en smaksak) så välj det DU gillar bäst - du blir garanterat nöjd oavsett vilket du än väljer (båda tangentborden har fått bra omdömen)!

alright tack vet inte riktigt vad jag förväntade mig för magiskt svar men man måste ju försöka haha.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

ska kolla! hur svårt är det att rycka en tangent? så jag inte har sönder nåt.

fråga ungarna vart deras verktyg är för tangentbordet man får oftast med någon form av plast grej du kan dra ut tangenterna med.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

2k för ett tangentbord? känns lite i saftigaste laget.. nu inte jag som ska köpa det men ändå herre gud haha och dessutom är det inte direkt snyggt påminner om skolans gamla tangentbord.

Vissa uppskattar att deras tangentbord och möss inte ser ut som blinkande ufon som när som hellst flyger iväg o för bort familjens marsvin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Vissa uppskattar att deras tangentbord och möss inte ser ut som blinkande ufon som när som hellst flyger iväg o för bort familjens marsvin.

men har hela familjen några corsair k70 RGB tangentbord så kan man ju skippa julgranen och hänga tangentborden i taket!

det finns ju mer rena tangentbord tycker jag, t.ex CM Storm QuickFire TK den vita versionen är grymt snygg och man kan ju stänga av alla lampor om man vill det.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Kände rätt lika som dig TS. Chansade och köpte ett Logitech G910. Aldrig varit så nöjd med ett köp! Kolla upp det

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

ska kolla! hur svårt är det att rycka en tangent? så jag inte har sönder nåt.

Det är ganska simpelt att dra bort en tangent som är fri från andra närligganade tangenter, som just Esc (därav rekommendationen). Bara att ta tag i den och dra upp; tänk dig ungefär som att du separerar en legokloss som sitter bra på ett legotangentbord

Skrivet av Kethsi:

alright tack vet inte riktigt vad jag förväntade mig för magiskt svar men man måste ju försöka haha.

Min rekommendation är att du kollar på videoklipp där de går igenom alla detaljer runtomkring tangentborden, t.ex:

https://www.youtube.com/watch?v=1v2-fZSqZNw
https://www.youtube.com/watch?v=90pqRcXibek

Masterkeys Pro S är ju nyare och kanske bättre på något sätt, men QuickFire TK är ju väl rekommenderat överallt och fungerar hur bra som helst även i dagsläget. Mekaniska tangentbord är inget man direkt byter ut inom ett par år, just p.g.a. dess (generellt sett) bra konstruktioner!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII