Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Hur pass vanligt är det att företag, speciellt industriföretag, betalar ut en årlig bonus?

Jag vet att SCA gör det i alla fall, åtminstone för oss som jobbar med papper.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

21400 brutto, 21 år gammal, första jobbet som är onsite tekniker som jag vart i snart 2 år, har dock inga utgifter mer än 2300 i hyra + mat så kan spara minst 9k i månaden.

ingen eftergymnasial utbildning

Permalänk

34 400 brutto + lunchförmån. 38-årig kemist på ett läkemedelsföretag, varit på samma ställe i snart 8 år.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk

Jobbar som fibernätsansvarig för ett av de större bolagen i Sverige.
Reser mycket, borta 3-4 dagar i veckan men det är okej som mitt liv ser ut. Har 4 årig civilekonomexamen och är 29år.
Tjänar 62000 plus traktamenten och har tjänstebil.

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Hur pass vanligt är det att företag, speciellt industriföretag, betalar ut en årlig bonus?

Tror det är mer regel än undantag. Alla ställen jag jobbat på har gjort det i någon utsträckning. Sen vet jag att Scania gör det och de brukar få ca en månadslön i bonus (om det inte ändras sen VWs uppköp).

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag har 24 500 innan skatt och jag jobbar som IT- konsult/drifttekniker
Sedan extra käckar jag för mest nöje, som kundtjänst inom större elektronik återförsäljare dok känar bara 116 kr/tim där kanske blir ca 10 - 15 tim/mån extra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

@v1lle: det är väl soft ni delar ju inte ens ut breven längre slänger dom bara i nån skogsdunge om ni måste gå i trappor

Jag vet inte vad du har för konstiga brevbärare. Så jobbar vi inte på min arbetsplats i alla fall.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Avstängd

kock på en mindre lunch restaurang. 22500 brutto. netto får jag 17140 plus lite x-tra för övertid

Visa signatur

| Corsair 540 air | I7 4930k |custom loop | Asus rampage iv black edition | Gigabyte GTX 690 4GB | 32GB 2133Mhz G.skill ripjaw | Corsair ax 750W |

Permalänk
Medlem

Minns den här tråden, tänkte ögna in och kolla lite. Lär säga att jag är sjukt nöjd med min lön på runt 30k brutto, då jag jobbar som personlig assistent utan utbildning. Har dock förmånen att arbeta på ett av sveriges top 5 bäst betalda assistansbolag.

krävande arbete från 1 till 10 = 1

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Larmoperatör på Sveriges största larmcentral och tjänar drygt 20 000 kr efter 3 år. Väldigt krävande och psykiskt påfrestande jobb.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror det är mer regel än undantag. Alla ställen jag jobbat på har gjort det i någon utsträckning. Sen vet jag att Scania gör det och de brukar få ca en månadslön i bonus (om det inte ändras sen VWs uppköp).

Ja det stämmer, det baseras på hur bra företaget går till lite olika statistik. För 2015 var det 28'052kr
När VW klev in höjde dom maxnivån på bonusen från 27 till 54 tusen.

Villkoret för bonusen är att va anställd på Scania eller nått av dess dotterbolag i Sverige och att ha jobbat över 60% av året. Alla får samma belopp.
Jobbar man mellan 30 och 60% får man halva.

Har inte plockat ut mina 3 bonusar (2010-12) än, som idag ligger på stax över 70' i någon form av fond. Ser det som lite tidigt pensionsspar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Hur pass vanligt är det att företag, speciellt industriföretag, betalar ut en årlig bonus?

Kan lägga till att även AstraZeneca ger årlig bonus, men den baseras på presentation. Man kan få mellan 4 och 30 % av en årslön beroende på hur väl man uppnått sina mål.

Permalänk
Medlem

27500 innan skatt som nyexad ingenjör inom byggsektorn. Konsulttjänst.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

27500 innan skatt som nyexad ingenjör inom byggsektorn. Konsulttjänst.

Högskoleingenjör antar jag med den ingångslönen?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Högskoleingenjör antar jag med den ingångslönen?

Ja inte fan ville jag läsa 5 år inte.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Ja inte fan ville jag läsa 5 år inte.

Det har jag full förståelse för. Det har inte jag gjort heller

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Trodde faktiskt lönerna va högre inom vissa områden allra helst med utbildning osv. Började på en industri för 4 månader sedan, grundlön 24.700 (brutto) 24 år och ingen direkt utbildning, om 2 månader blir det lönehöjning och landar då istället på 26.400 i grundlön.

Inget att klaga på, trivs bra på jobbet och jobbar in fredagen på veckodagarna så 4 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Väldigt olika, har OB samt bonusar osv. Denna månad fick jag tex ut 20K. När jag en vanlig månad kanske hade fått ut 16.

Klagar verkligen inte med tanke på att jag är 19 och precis tagit studenten. Riktigt skönt jobb och goa kollegor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror det är mer regel än undantag. Alla ställen jag jobbat på har gjort det i någon utsträckning. Sen vet jag att Scania gör det och de brukar få ca en månadslön i bonus (om det inte ändras sen VWs uppköp).

Ja jag har dålig koll på andra företag. Och bonusen vi får kan variera ganska mycket. Vi får en viss procent av vinsten som delas på dom anställda. Tror det varit mellan 15-45tkr dom åren jag jobbat här.

Vi har en hel del ungdomar som gått från gymnasiet direkt till jobb här som CNC-operatör. Och efter 1-2 år är dom på samma nivå som mig i lön. Industriprogrammet här i Hudik har ett 4:e år som dom jobbar 80% (tror jag) av tiden, vet inte om det är något vanligt förekommande på andra ställen också.
Inte så illa i alla fall att ha den lönen när man är 20 år.
Jag har jobbat lite skitjobb/ströjobb fram tills jag var 25 år då jag fick anställning här. Men tror jag hade bara 19tkr i grundlön då när jag fick fast.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Kodar c++ på dagarna. 33000kr innan skatt. Ingen utbildning, halvår i branchen.

Visa signatur

It's not a bug, it's a feature

Permalänk

34 före, 25 efter
VVS-konsult.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

30k efter skatt och är egen företagare.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Kör grävare får ut mellan 20 och 27k efter skatt kört 1,5 år

Visa signatur

I7 3770K 4,3GHZ, 970 ssc SLI, Z77 Sabertooth 16gb Vengance, hx1000i, ASUS pb27q 2560x1440

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Ac3R:

30k efter skatt och är egen företagare.

Skattemässigt tar du ju ut för mycket då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Skattemässigt tar du ju ut för mycket då?

Han kanske inte jobbat så länge att han kan ta ut vinstdelning, själv behövde jag ta ut 60k första året före skatt för att ha råd att leva. Allt handlar om vilken levnadsstandard man har.

När man väl fått första vinstdelningen kan man ju går ner i lön

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Han kanske inte jobbat så länge att han kan ta ut vinstdelning, själv behövde jag ta ut 60k första året före skatt för att ha råd att leva. Allt handlar om vilken levnadsstandard man har.

När man väl fått första vinstdelningen kan man ju går ner i lön

På sätt och viss så hamnar jag ju en liten tråkig skattetabell men så fungerar det i Sverige. Tjänar man pengar så får man tycka om och skatta. Jag kan ta ut min första aktievinst i Sommar så tills dess kommer jag forsätta plocka 30k rent i månaden.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Avstängd

Nja, är inte kul att betala skatt, speciellt när man själv som höginkomsttagare aldrig får ta lika stor del av välfärden som man skattar till pga progressiv skatt och tak på all välfärd. Tack för den, jätterättvist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skitig industriarbetare med allt för låg lön om man tar denna tråd som referens. Får helt enkelt göra sig pengar på börsen istället.

Permalänk
Medlem

28 000 kr, studerat högskoleingenjör i maskinteknik och precis börjat jobba. 28 600 efter prövotiden som är maximalt 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

28 000 kr, studerat högskoleingenjör i maskinteknik och precis börjat jobba. 28 600 efter prövotiden som är maximalt 6 månader.

Får man fråga vad du arbetar med lite mer specifikt? Har samma utbildning som dig och har precis börjat söka jobb