Minnesproblem hos Geforce GTX 1070 åtgärdas med BIOS-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, och jag förväntar mig att folk klarar att läsa en manual, även om många i realiteten inte gör det.

Hur många utanför vår teknikintresserade sfär tror du ens förstår innebörden av ord som BIOS, hotflash och EEPROM? För oss som enkelt kan åtgärda problemet via en snabb uppdatering är det ett ickeproblem men det är inte det det handlar om.

Korten presterar i vissa fall undermåligt även vid normal användning (dvs. stock) och man ska inte behöva besitta specialkunskaper för att åtgärda ett fel som inte ens hade funnits om tillverkarna hade spenderat tre minuter med att testa sina produkter innan de skeppas iväg.

Skrivet av Sveklockarn:

Finns många sätt, exempelvis

Jag tyckte bara att det var lustigt uttryckt, som att man skulle kunna undvika oförutsedda strömavbrott som ligger utanför ens egen kontroll.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur många utanför vår teknikintresserade sfär tror du ens förstår innebörden av ord som BIOS, hotflash och EEPROM? För oss som enkelt kan åtgärda problemet via en snabb uppdatering är det ett ickeproblem men det är inte det det handlar om.

Korten presterar i vissa fall undermåligt även vid normal användning (dvs. stock) och man ska inte behöva besitta specialkunskaper för att åtgärda ett fel som inte ens hade funnits om tillverkarna hade spenderat tre minuter med att testa sina produkter innan de skeppas iväg.

Det är ju trist när en produkt inte funkar, men i dagens samhälle är det för många som slår på stora trumman så fort något inte funkar. Här handlar det om ett fel som kan sannolikt åtgärdas med en firmwareuppdatering. En dator är ett ganska komplext system, och att folk sitter och skriver arga trådar om att Nvidia är ett ondskefullt imperium som tömmer alla barns spargrisar och skrattar samtidigt, blir ganska löjligt och tröttsamt i längden.

Det blir allt svårare att ta befogad kritik på allvar när en sån stor andel inte accepterar något annat än helt perfekta produkter.

Skrivet av ågren:

Jag tyckte bara att det var lustigt uttryckt, som att man skulle kunna undvika oförutsedda strömavbrott som ligger utanför ens egen kontroll.

Det beror nog på vad man har för livsfilosofi.

Min filosofi är att vidta alla åtgärder jag kan för att undvika problem, inte sitta som ett passivt mähä och konstatera att "ajdå, mamma drog visst ut sladden för hon behövde dammsuga" eller "jaha, nu gick strömmen för femte gången idag".

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kostnaden för att lägga till funktionen är i det närmaste obetydlig, och det ger en möjlighet till failsafe + stock där man alltid har ett fungerande chip att falla tillbaka på.
Som jag skrev ovan är det egentligen inte nödvändigt, man kan sparka in en ny firmware i ett grafikkort utan att grafikkortet bootar till display, men det är helt klart enklare om man har en fungerande skärm.
Självklart skulle "bättre kvalite" över lag vara positivt, men de 1.5-5% RMA's man har anses acceptabla, och att signifikant få bättre siffror är betydligt dyrare. Så pass att det är billigare att hantera antalet reklamationer man har i dagsläget. Det ena är alltså en önskad funktionalitet, det andra är "exakt samma produkt, 20% dyrare än konkurrenterna, utan synbar fördel", och därför, för tillverkaren, helt omöjlig att motivera till dig som kund

Anledning till dualbios speciellt för grafikkort har alltid varit och är idag för att kunden skall kunna laborera med egna biosar och på ett mer för kunden säkert sätt. Finns några undantag från AMD som släppt lite tveksamma kort som behövt 2 bios för att kunna köra andra lägen. Kunden kan vid fel flash mycket enklare återställa o köra igen vilket för företaget faktiskt kan ses som positivt då de slipper massor med RMA. Frågan är dock on detta verkligen stämmer. Om det kostar det närmaste ingenting vilket förstås stämmer när man ser till ett kort borde det närmast finnas hos alla. Sätt på hela produktiknscykeln för ett kort är det troligen inga små summor längre.
Sedan kan det också vara så att dualbios skapar fler RMA än kort utan funktionen. Troligen för folk helt enkelt klockar mer extremt och matar sina kort med tex extremt hög spänning. De flesta som lägger in Custom bios är nog inte sådana som ja som bara vill att fläktkurvan skall vara lite annorlunda utan att behöva mjukvara i Windows som ordnar.
Bara enögt par tankar ifrån mig.

EDIT: Ber om ursäkt, utan att ändra texten ser jag väl framför datorn att skriva på mobiltelefonen inte var någon hit igår ;/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Problemet med dubbla BIOS är ny PCB = dyrare.

EVGA gtx 1070 FTW har dubbla BIOS, och är inte dyrare än konkurrenternas kort precis (runt 5000 som övriga med ligger på)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731561

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA 1070 FTW (med Micron) klockar grymt bra nu efter nya bioset, innan så krashade det direkt man ens försökte typ.. Riktigt nöjd

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av X-TroNiC:

Mitt EVGA 1070 FTW (med Micron) klockar grymt bra nu efter nya bioset, innan så krashade det direkt man ens försökte typ.. Riktigt nöjd

Vad är grymt bra, hur mycket får du upp dem stabilt?
Mitt 1070 med micron klockar upp till 8868MHz utan nytt Bios (Asus DUAL). Hoppas man kommer upp mer den 4'e november Har hört att med samsung så lyckas vissa få upp dem runt 9500MHz, då kanske man kommer upp över 2100MHz på GPU'n. Har lyckats komma upp till 2076MHz stabilt men vid 2088MHz så går den ostabilt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av devilrat:

EVGA gtx 1070 FTW har dubbla BIOS, och är inte dyrare än konkurrenternas kort precis (runt 5000 som övriga med ligger på)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731561

Det är fortfarande dyrare kort att producera.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Problemet med dubbla BIOS är ny PCB = dyrare.

När jag köpte mina titan, så ville jag ha alla samsung, så då köper man efter BATCH nummer bara.

PCB är billigt att tillverka. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC med Micron minnen och har märkt av artefakter när jag spelar upp enkla gifs, och märkt av det här och där. Också märkt en del visuella glitchar i Overwatch, men har inte tänkt på att det kan vara grafikkortet.

Är det uppdatering av BIOS som gäller då? Är lite rädd för att göra det, har inte gjort det tidigare. Något man ska tänka på?

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Inaktiv

Verkar dyka upp rapporter om folk som har 1070 med Samsung minnen ochså har dessa problem som kort med Micron minnen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

PCB är billigt att tillverka. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Men väldigt dyra att designa

Förvånansvärt många här som är nervösa över att flasha kortet. Vad har hänt? Är det 90-talisterna som tagit över?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Har ett MSI GTX 1070 Gaming X med Micron som jag kört i OC läge några veckor nu utan några problem. Dock inte övercklockat utöver det men vet inte om jag tänker göra det heller, borde jag uppdatera BIOS ändå?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hittar ej något om gigabyte och deras 1070 kort på gigabytes hemsida hoppas dom släpper en snart också

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Men väldigt dyra att designa

Förvånansvärt många här som är nervösa över att flasha kortet. Vad har hänt? Är det 90-talisterna som tagit över?

Det är nog ingen enorm skillnad på att designa ett med dubbla BIOS och med enkla. Bara köra det rakt igenom hela produktlinjen. 😀

Håller med att folk verkar mer nippriga idag än förr, jag har flashat BIOS sen början av 80-talet, inte en enda gång har det gått fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

..det är ganska liten risk om man är noggrann och ser till att inte få strömavbrott.

Fingrarna i kors?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Vad är grymt bra, hur mycket får du upp dem stabilt?
Mitt 1070 med micron klockar upp till 8868MHz utan nytt Bios (Asus DUAL). Hoppas man kommer upp mer den 4'e november Har hört att med samsung så lyckas vissa få upp dem runt 9500MHz, då kanske man kommer upp över 2100MHz på GPU'n. Har lyckats komma upp till 2076MHz stabilt men vid 2088MHz så går den ostabilt.

Mitt EVGA klarade bara 8200 innan biosfix nu är den stabil på 9008, kan kanske mer..
Stannade där

GPUn kör jag just nu på 2060, men kan köra 2100 utan problem. Det viktiga är vell att den inte klockar ner sig nu även under hård belastning under längre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Och om du anser att din oro är befogad, gå tillbaka till butiken och säg att grafikkortet är instabilt.
Säg att du inte är kompetent nog att flasha om själv, i fall de föreslår att du ska uppdatera kortet.
Det hade inte förvånat mig om ansvaret hamnar på butiken att avhjälpa problemet på en defekt produkt.

Fast korten är väl stabila i standard frekvens? Jag har förstått att problemen uppstår först om man försöker höja frekvensen på minnena. Överklocking brukar väl få göras på egen risk. I och med att alla tillverkare är medvetna om att användarna tycker om att överklocka grafikkorten vill de se till att även deras kort ska kunna gå på att överklocka. I annat fall lär ju ingen köpa just det märket. Så därav släpper alla en bios som fixar problemet till något som egentligen inte är rekomenderat att hålla på med.

Det jag menar är att om du går till butiken och säger att du inte kan överklocka grafikkortet och ber dem därför uppdatera bioset har de väl ingen som helst ansvar. Även om de kanske gör det för att behålla en kund.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag har ett asus 1070 strix OC med micron minnen och haft 0 problem med det, skall man ändå uppdatera firmwaren tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Fingrarna i kors?

UPS, om man vill vara säker, annars brukar småsaker som att be andra i huset att inte använda vattenkokaren, spisen, och dammsugaren, samtidigt, just nu när man ska flasha, vara mer än nog, om man inte bor någonstans där strömmen går stup i kvarten.

Skrivet av huxflux:

Fast korten är väl stabila i standard frekvens?

Som jag förstått det, så är det lite här det felar. Korten är inte stabila när de använder default boost, alltså, utan överklockning, något som går under garanti och reklamationsrätten.

Skrivet av dakke:

Jag har ett asus 1070 strix OC med micron minnen och haft 0 problem med det, skall man ändå uppdatera firmwaren tycker ni?

Nej. Om det på lite sikt visar sig att det ger bättre prestanda, eller bättre möjligheter till överklockning, så kan man ta det beslutet då, men just nu, om du inte har ett problem, vänta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Fast korten är väl stabila i standard frekvens? Jag har förstått att problemen uppstår först om man försöker höja frekvensen på minnena. Överklocking brukar väl få göras på egen risk. I och med att alla tillverkare är medvetna om att användarna tycker om att överklocka grafikkorten vill de se till att även deras kort ska kunna gå på att överklocka. I annat fall lär ju ingen köpa just det märket. Så därav släpper alla en bios som fixar problemet till något som egentligen inte är rekomenderat att hålla på med.

Det jag menar är att om du går till butiken och säger att du inte kan överklocka grafikkortet och ber dem därför uppdatera bioset har de väl ingen som helst ansvar. Även om de kanske gör det för att behålla en kund.

Jag hade förstått det som att kort hade problem även vid standardfrekvenser. Att det är problem att köra korten utanför specifikation är inte ett fel, möjligtvis något man kan vara grinig över hemma.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jag har ett asus 1070 strix OC med micron minnen och haft 0 problem med det, skall man ändå uppdatera firmwaren tycker ni?

Jag sitter på ett icke-OC, med Micron. Klockat upp till OC-specs. Funkar fint so far, med 1h Battlefield 1, 20 min Stellaris och 2h Software Inc. Fick dock en krash med vita schackrutor nær jag var inne i GeForce kontrollpanel.. :/

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Vad är grymt bra, hur mycket får du upp dem stabilt?
Mitt 1070 med micron klockar upp till 8868MHz utan nytt Bios (Asus DUAL). Hoppas man kommer upp mer den 4'e november Har hört att med samsung så lyckas vissa få upp dem runt 9500MHz, då kanske man kommer upp över 2100MHz på GPU'n. Har lyckats komma upp till 2076MHz stabilt men vid 2088MHz så går den ostabilt.

Tja @Bl4ckIce

Har du lust att skicka in en skärmdump, har samma kort men får inte alls till det, inte ens i närheten. Har du vridit upp Core Voltage något?

Trevlig kväll //Håkan

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av subonez:

Tja @Bl4ckIce

Har du lust att skicka in en skärmdump, har samma kort men får inte alls till det, inte ens i närheten. Har du vridit upp Core Voltage något?

Trevlig kväll //Håkan

Har endast kört med Asus GPU Tweak II.

Ibland får man högre poäng o.s.v med lägre frekvenser, att det klockar högre innebär inte alltid att det ger mer och bättre poäng, FPS o.s.v.

Alla dessa tester är 100% stabila i alla spel o.s.v. Inga artifakter eller andra konstigheter har uppkommit någon gång. När man låser upp överklockningen i GPUTweakII så kan det ge utslag av artifakter en liten stund och skärmen flimrar till, så inget konstigt alltså om det skulle uppstå hos vissa.

Och så några bilder på resultaten också... varsågod.

1080p Firestrike

1440p Timespy

1880p vs 1440p (Heaven, Valley)

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Har endast kört med Asus GPU Tweak II.

Ibland får man högre poäng o.s.v med lägre frekvenser, att det klockar högre innebär inte alltid att det ger mer och bättre poäng, FPS o.s.v.

Alla dessa tester är 100% stabila i alla spel o.s.v. Inga artifakter eller andra konstigheter har uppkommit någon gång. När man låser upp överklockningen i GPUTweakII så kan det ge utslag av artifakter en liten stund och skärmen flimrar till, så inget konstigt alltså om det skulle uppstå hos vissa.

Och så några bilder på resultaten också... varsågod.

1080p Firestrike
http://i.imgur.com/WVUFLcw.jpg

1440p Timespy
http://i.imgur.com/oeAoS93.jpg

1880p vs 1440p (Heaven, Valley)
http://i.imgur.com/NXifUPs.jpg

Stort tack. Aldrig använt Asus egna program, alltid kört MSIs, men du fick bättre siffror på OCn än vad jag lyckades med så blir nog att prova det också. //H

Permalänk
Inaktiv

Idag har Palit släppt sitt vbios update och jag kan klocka mitt andra Palit kort till öcer 9000Mhz det ochså, så det verkar fungera perfekt.

Dear customer

We have updated the “BIOS update utility” earlier today.
http://www.palit.com/palit/download.php?pc_cate=vga&pc=282&la...
Palit - Download Service
www.palit.com
Palit Microsystems Ltd. is well-known for manufacturing stable, excellent, and innovative graphics accelerators. As one of the top PC components manufacturers, Palit ...

The new BIOS doing below things for GTX 1070:
1. Update BIOS to the latest 50 version.
2. Improving over-clocking stability for Micron memory when using end-user OC application

It is not a must-update if your graphic card works correctly.

Please kindly be notified.
Thanks.

Best regards

Palit Support
Palit Microsystem Ltd.
Website: http://www.palit.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas snart Gigabyte släpper sitt bios. Kan inte clocka mitt Gigabyte Geforce 1070G1 något alls. Minsta lilla clock så blir kortet instabilt eller så får jag artifact på hela skärmen och drivrutinerna startar om för att få normalt igen. Är det bara jag som får dessa problem eller har fler samma problem som mig? Vet att denna tråd handlar om 1070korten som har problem med bios. Men några kan clocka o andra kan inte. Börjar nämligen undra om inte hela mitt kort är något fel på.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Nu har æven ASUS kommit med en uppdatering, daterad 27.10.

"GTX1070 updat bios
1. DUAL GTX 1070 series now support 0dB function.
2. Improve Micron memory overclock stability."

Har inte hunnit testa den sjælv ænnu. Någon annan som testat?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Nu har æven ASUS kommit med en uppdatering, daterad 27.10.

"GTX1070 updat bios
1. DUAL GTX 1070 series now support 0dB function.
2. Improve Micron memory overclock stability."

Har inte hunnit testa den sjælv ænnu. Någon annan som testat?

Tänkte testa att uppdatera nu, men jag får bara "get current vga chip is 0" när jag kör filen.
Går det inte bara att köra filen eller måste jag ha nått "flash program"?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Digital fyndjägare

@Bad boy rune: Har du kört filen som administratör? (högerklick och valt, kör som administratör). Nej, du behöver inte något extra program.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Bad boy rune: Har du kört filen som administratör? (högerklick och valt, kör som administratör). Nej, du behöver inte något extra program.

till sist funkade det, vet inte varför
Ska testa lite spel nu och se om det verkar stabilare.
Fläktarna har iaf stannat nu när man är i windows.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500