Hjälp med konfigurering av mobil bredbandsrouter/nätverk

Permalänk
Medlem

Hjälp med konfigurering av mobil bredbandsrouter/nätverk

Hejsan,
Sitter sedan länge med ett lan med brandvägg/switch. Lanet ligger på ip.nr-serie 10.0.3.xx
Till lanet finns förutom trådat nät ett WiFi med en Unifi AP AC som är ansluten till brandväggens switch.

Pga flytt så fick jag gå från fiber till mobilt bredband med router Huawei B593s.
Den har ett förinställt SSID och LAN-värd samt DHCP-utdelning i ip.nr-serie 192.168.1.xx

Huawei´n och Unifi´n behöver samarbeta då jag inte får täckning i hela huset med bara den ena.

Mina frågor kring detta:

1. Går det använda samma SSID på Huawei som på Unifi?
2. Kan jag sätta Huawei´s LAN-värd och DHCP-utdelning i samma ip.nr-serie som det "gamla" dvs. 10.0.3.xx
3. Behöver jag konfigurera Huawei och/eller Unifi på något annat särskilt sätt för att få dom att lira ihop?
4. Något annat att tänka på?

Jag kommer framöver även att vilja koppla in en Unifi Radiolänk mellan tre hus på tomten men det blir nästa steg efter detta.

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jessnet:

Hejsan,
Sitter sedan länge med ett lan med brandvägg/switch. Lanet ligger på ip.nr-serie 10.0.3.xx
Till lanet finns förutom trådat nät ett WiFi med en Unifi AP AC som är ansluten till brandväggens switch.

Pga flytt så fick jag gå från fiber till mobilt bredband med router Huawei B593s.
Den har ett förinställt SSID och LAN-värd samt DHCP-utdelning i ip.nr-serie 192.168.1.xx

Huawei´n och Unifi´n behöver samarbeta då jag inte får täckning i hela huset med bara den ena.

Mina frågor kring detta:

1. Går det använda samma SSID på Huawei som på Unifi?
2. Kan jag sätta Huawei´s LAN-värd och DHCP-utdelning i samma ip.nr-serie som det "gamla" dvs. 10.0.3.xx
3. Behöver jag konfigurera Huawei och/eller Unifi på något annat särskilt sätt för att få dom att lira ihop?
4. Något annat att tänka på?

Jag kommer framöver även att vilja koppla in en Unifi Radiolänk mellan tre hus på tomten men det blir nästa steg efter detta.

Vad menar du med en brandvägg/switch? Kör den L3 (routing, dhcp, nat, mm) eller är det en ren L2-burk?

Om det är en router så kan du inte ha samma nät på två olika ip-interface, dvs du måste ha olika adresser på WAN (192.168.1.0) resp LAN-sida (10.0.0.3.0).

Permalänk
Medlem

Har du mer nätverksprylar än huawein och accesspunkten? Sedan var det ett tag så att den routern man fick av ISP på 4g-abbonemang var begränsad till 10 enheter på lan, kolla upp om det är så fortfarande.

För att sakerna i nätverket sak kommunicera ska de vara på samma IP-nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad menar du med en brandvägg/switch? Kör den L3 (routing, dhcp, nat, mm) eller är det en ren L2-burk?

Om det är en router så kan du inte ha samma nät på två olika ip-interface, dvs du måste ha olika adresser på WAN (192.168.1.0) resp LAN-sida (10.0.0.3.0).

Det är en Netgear FVS338 VPN Firewall med switch, http://support.netgear.se/product/FVS338.
Den är nog egentligen för avancerad för mig och jag utnyttjar den inte fullt ut men fick den för några år sedan.
Använder den som switch men även som brandvägg och tidigare även för dhcp och portforwarding men inte nu.
Kanske kan byte ut den mot något modernare och enklare?

Huawei´n används som router och kör både LAN och WiFI

Se mitt enkla schema:

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du mer nätverksprylar än huawein och accesspunkten? Sedan var det ett tag så att den routern man fick av ISP på 4g-abbonemang var begränsad till 10 enheter på lan, kolla upp om det är så fortfarande.

För att sakerna i nätverket sak kommunicera ska de vara på samma IP-nät

Se mitt svar här intill om vad jag har mera. Är inte uppe i 10 enheter där men så tillkommer ju WiFi-uppkopplade datorer, surfplattor och telefoner....
Känner inte till att det skulle vara någon begränsning på 10 enheter.

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk

Jag hade bryggat huaweiroutern och tagit in den skarpa internetipaddressen på Linksys FVS338.
Tror det blir minst jobb istället för att försöka få din unifi och huaweirouter att arbeta ihop.
Ja du behöver då komplettera med ytterligare en wifipunkt men du kan inte ha som du ritar ovan, en wifi-punkt på varje sida om din firewall med olika ipnät och få det att fungera smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jessnet:

Det är en Linksys FVS338 VPN Firewall med switch, http://support.netgear.se/product/FVS338.
Den är nog egentligen för avancerad för mig och jag utnyttjar den inte fullt ut men fick den för några år sedan.
Använder den som switch men även som brandvägg och tidigare även för dhcp och portforwarding men inte nu.
Kanske kan byte ut den mot något modernare och enklare?

Huawei´n används som router och kör både LAN och WiFI

Se mitt enkla schema:
http://jarlsborg.se/images/Natverk.jpg

Din switch är mao en router vilket betyder att du inte kan köra samma nät på både WAN & LAN-sidan.

Kolla om du kan brygga din huawei-router så att du kan köra med en publik ip på Linksys'ens WAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Jag hade bryggat huaweiroutern och tagit in den skarpa internetipaddressen på Linksys FVS338.
Tror det blir minst jobb istället för att försöka få din unifi och huaweirouter att arbeta ihop.
Ja du behöver då komplettera med ytterligare en wifipunkt men du kan inte ha som du ritar ovan, en wifi-punkt på varje sida om din firewall med olika ipnät och få det att fungera smidigt.

Skrivet av madtop:

Din switch är mao en router vilket betyder att du inte kan köra samma nät på både WAN & LAN-sidan.

Kolla om du kan brygga din huawei-router så att du kan köra med en publik ip på Linksys'ens WAN.

Tack, ni är inne på samma linje!

Ska börja med att rätta mig själv då brandväggen/switchen är Netgear FVS388 och inte Linksys.

Har kollat men Huawei´n är inte bryggbar. Kan jag som alternativ ansluta ytterligare en AP till Netgear och slår av WiFi´n i Huawei´n så den fungerar som modem på det sättet?
Idag är Huawei´n ansluten med en kabel från LAN-port till WAN-porten på Netgear och all trafik från enheter bakom Netgear når internet så inställningarna där borde vara ok.
Eller är det bättre att skaffa en 4g router/modem som är bryggbar?

Kan ett alternativ vara att köra utan Netgear:en och använder en vanlig switch i stället och Huawein får vara ensam?Eller tappar jag något något då?
Finns det andra bra alternativ att välja?

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jessnet:

Tack, ni är inne på samma linje!

Ska börja med att rätta mig själv då brandväggen/switchen är Netgear FVS388 och inte Linksys.

Har kollat men Huawei´n är inte bryggbar. Kan jag som alternativ ansluta ytterligare en AP till Netgear och slår av WiFi´n i Huawei´n så den fungerar som modem på det sättet?
Idag är Huawei´n ansluten med en kabel från LAN-port till WAN-porten på Netgear och all trafik från enheter bakom Netgear når internet så inställningarna där borde vara ok.
Eller är det bättre att skaffa en 4g router/modem som är bryggbar?

Kan ett alternativ vara att köra utan Netgear:en och använder en vanlig switch i stället och Huawein får vara ensam?Eller tappar jag något något då?
Finns det andra bra alternativ att välja?

Du kör just nu med två routrar (och två NAT). Dessutom har säkert ditt mobila bredband en NAT. Och det är inte den bästa lösningen.
Men tycker du att det funkar bra så funkar det bra.

Du kan koppla in en AP bakom din netgear men din Huawei blir inte ett modem bara för att du slår av wifi i den.
Och ja, du kan skippa din Netgear och bara ha din Huawei router.

Permalänk

Du kan "ful" brygga ditt huawei modem genom att forwardera alla portar till din netgear och stänga av brandväggsfunktionen i din huawei. Borde finnas en DMZ funktion på huaweimodemet du kan använda till detta också.
På åvanstående sätt får du visserligen två NATningar men de första som Huaweimodemet gör borde inte påverka något.