Nätverks problem (förklarat på ett bättre sätt)

Permalänk

Nätverks problem (förklarat på ett bättre sätt)

Tjenare!

Skapade tidigare under veckan en tråd här på forumet, hittar inte tråden då jag antar att den togs bort då jag förklarade alldeles för lite vad problemet kan tänkas vara, så jag gör återigen ett försök och hoppas på det bästa, annars blir det förmodligen att ringa en datatekniker.

Jag skapade även denna tråd på familjeliv,i hopp om att någon själ där vet hur vi skall göra, jag klistrar därför in allt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Tänkte att jag skulle försöka förklara mig och min familjs situation så bäst det går just nu, tänk på att ingen utav oss är kunniga med saker såsom: DNS, IP, PROXY, med mera.

Ifall ni vet vad problemet kan tänkas vara, lämna gärna en instruktion på hur man går tillväga för att ändra på de inställningar som bör ändras.

Vi har även kontaktat supporten, men efter en diskussion som varade i cirka 60 minuter, så kom vi inte fram till någon lösning.

Problemet

-----------------

Vi är en familj på fyra personer som bor inom ett villaområde, tre bor inne i huset varav den fjärde i en friggebod precis intill.

Personen som bor i friggeboden har en kabel ansluten direkt till modemet, så han kanske inte hör till problemet (han är alltid ansluten och kommer alltid ut på internet)

För cirka en vecka sedan så slutade internet att fungera för de tre datorerna i villan, det står alltid "begränsat nätverk", till en början så försökte vi lösa problemet själva och tänkte då att det kanske var dags att byta router (då den gamla var cirka fem år gammal "netgear")

Sagt och gjort inhandlades en ny router på elgiganten: www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och-natver...

Två utav datorerna i villan är trådlösa, varav den tredje är ansluten med kabel.

När ett utav de trådlösa datorerna fungerar, så fungerar inte de andra två: begränsat nätverk, vi beslutade oss då för att dra ut internet från den stationära datorn: kabel

helt plötsligt så fungerar de båda trådlösa datorerna och den tredje sitter utan.

Senast igår kväll så fungerade alla tre datorerna med internet helt utan problem.

I morse när vi satte igång datorerna så fungerade inte den stationära datorn, utan endast de trådlösa, bestämde då för att stänga av en trådlös dator och vips så fungerar både en trådlös och den stationära.

Kan tänka mig att samma problem lär dyka upp imorgon då vi stänger ner datorerna ikväll, att vi måste flytta runt på kablarna i routern ännu en gång, eventuellt stänga av en dator för att vi skall kunna komma ut på internet.

Vi har redan testat en del olika lösningar som inte fungerar, hittade dem ute på nätet och var något i stil med: ipconfig release/renew, dnsflush, winsock något.

Ifall ni vet vad problemet är, och har en lösning, kom gärna med era tips på vad vi kan göra, har lite svårt med pengar just nu och känns inte så bra att punga ut ett par tusen för en datatekniker att komma förbi.

Tack på förhand

/Peter

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att ni bara har en switch och inte en router. Dvs en dator snor er externa IP-adress som ni får av er internetleverantör.

För att få en klarare bild hur det ser ut behöver vi veta exakt hur det är kopplat och med vilken utrustning. Vi börjar såhär;

Eftersom ni har ett modem så antar jag att ni har ADSL/VDSL-uppkoppling?

Inkommande telekabel sitter i modemet och sedan från modemet till WAN-porten i routern?
Därefter sitter alla datorer i LAN-portarna alternativt trådlöst mot den nya routern?
Stämmer detta eller skiljer sig något?

Exakt vad är det för tillverkare och modell på modemet?

Permalänk
Medlem

Jag antar att folk sitter inkopplade bakom routern? Du skriver ovan att den i friggeboden sitter direkt i modemet? Alla ska få interna IP-adresser. Annars kan det vara så att er internetleverantör bara delar ut ett antal adresser och sen är det stopp. Så alla användare bör ha en IP-adress liknande 192.168.x.x eller 172.16.x.x eller 10.10.x.x.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det låter ju som att ni bara har en switch och inte en router. Dvs en dator snor er externa IP-adress som ni får av er internetleverantör.

För att få en klarare bild hur det ser ut behöver vi veta exakt hur det är kopplat och med vilken utrustning. Vi börjar såhär;

Eftersom ni har ett modem så antar jag att ni har ADSL/VDSL-uppkoppling?

Inkommande telekabel sitter i modemet och sedan från modemet till WAN-porten i routern?
Därefter sitter alla datorer i LAN-portarna alternativt trådlöst mot den nya routern?
Stämmer detta eller skiljer sig något?

Exakt vad är det för tillverkare och modell på modemet?

Det låter möjligen som att de kan ha råkat koppla WAN-kabeln till en LAN-port och helt enkelt inte får ut någon DHCP-funktionalitet från routern. Nu har jag inte tid att läsa om förklaringen men det lät som att antingen fungerade de trådlösa eller så fungerade den datorn med kabel. Antingen får datorn en IP eller så får routern en IP. Det skulle dock betyda att de har 2 IPn i abbonemanget vilket låter lite lyxigt men inte omöjligt. Den ute i friggeboden kanske aldrig kopplat ifrån och har alltid kvar sin IP.

Snabb gissning.

Permalänk
Medlem

Det låter för mig som felkopplad router där internetleverantörens max-lån från en specifik port slår i taket. Iaf är det exakt så det beter sig i sådana fall. Felkopplad alternativt felinställd router (den är som Herrnilsson beskriver det, som en switch).

Förslagsvis, se över kablage... cpe/konverterare/modem-vad ni nu har ska kopplats till internet/wan-porten på routern. Ingen annan stans.

Om det är kopplat så, logga in på routern och se vad den står i för läge.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det låter möjligen som att de kan ha råkat koppla WAN-kabeln till en LAN-port och helt enkelt inte får ut någon DHCP-funktionalitet från routern. Nu har jag inte tid att läsa om förklaringen men det lät som att antingen fungerade de trådlösa eller så fungerade den datorn med kabel. Antingen får datorn en IP eller så får routern en IP. Det skulle dock betyda att de har 2 IPn i abbonemanget vilket låter lite lyxigt men inte omöjligt. Den ute i friggeboden kanske aldrig kopplat ifrån och har alltid kvar sin IP.

Snabb gissning.

Möjligt. Därför vill jag veta exakt hur de har kopplat allt.

Permalänk
Administrativ avgift

@Creaturez: Koppla ur han som är direkt kopplat, koppla in routern sedan så kopplas båda datorerna in i Lan1 och lan2 på routern. Detta låter helt klart som IP störningar.

Modem -> router -> Dator 1 ,dator 2 -> trådlöst dator 3 dator 4

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Jag tog några bilder, vet inte om de är mycket till hjälp.

Men telefonen är kopplat till den lilla boxen där det står VoIP-adaptor (den vänstra vita kabeln)

På själva routern så finns det två kablar en går till modemet, och den andra till denna dator som nu är ute på internet (se bild)

https://postimg.org/gallery/2na8hhofg/bbb0f1fa/#

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken typ av uppkoppling ?
Vilken operatör och vilka tjänster har ni (data, tv, tele) ?
Vad är det du kallar modem ?
Vad har ni för router ?
Beskriv hur det är kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rimligtvis så bör en kabel från "Modemet" kopplas in på Routerns blå uttag som är "WAN"
Sedan bör dina datorer som är kopplade via kabel kopplas in i Routerns gula uttag som är LAN
Routern hanterar då både LAN och WLAN, (kabel och trådlöst)

Rhames

Permalänk
Medlem

Ser onekligen lite galet ut.. Från modemet bör en kabel gå till routerns blå port (TROR jag, det ser ut att stå INTERNET på den, men det är svårt att se), sen bör gillestuga-datorn kopplas in i någon av routerns gula portar, inte direkt in i modemet.
Prova att koppla om, starta om alltihop (nätutrustning först, sedan datorerna). Ge varje grej c:a 3-4min i tur och ordning att starta upp och se sedan om det funkar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rhames:

Rimligtvis så bör en kabel från "Modemet" kopplas in på Routerns blå uttag som är "WAN"
Sedan bör dina datorer som är kopplade via kabel kopplas in i Routerns gula uttag som är LAN
Routern hanterar då både LAN och WLAN, (kabel och trådlöst)

Rhames

Jag håller med. Modemet bör gå till den blåa porten på routern och datorer som ska kopplas till internet ska använda de gula portarna. Fixas det ska du se att det fungerar prima sen.

Permalänk

@AtreX: Japp det står Internet på den blåa, dock när vi hade den inkopplad där för ett par dagar sedan då det inte fungerade, och vi flyttade från den blåa porten till en annan så fungerade det igen, men sedan så kom problemen tillbaka

Permalänk

kört in modemet på den blåa kabeln nu, återstår att se hur det går , prövar att sätta på alla datorer för att se om de går igång

Modem --> Router (blåa porten INTERNET)
Kabel --> Stationär dator (Gul Port 1)

Gul port 2-3-4 är tomma

Ett utav datorerna (trådlösa) fungerar inte

Står endast: Ingen internet, säker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Creaturez:

@AtreX: Japp det står Internet på den blåa, dock när vi hade den inkopplad där för ett par dagar sedan då det inte fungerade, och vi flyttade från den blåa porten till en annan så fungerade det igen, men sedan så kom problemen tillbaka

Ett modem har bara en nätverksport, har det flera portar är det inte ett modem utan nått annat, det är rätt ovanligt att operatörerna skickar ut modem utan de skickar oftast ut en gateway och då kan du inte koppla in en router till den hur som helst.
Vad är det för apparat du kallar modem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Den stora vita på bild nummer ett där det står gästabudstaden

Permalänk
Medlem

@Creaturez: Då ska det gå en kabel från Port 1-4 till routern från modemet. Ser att det sitter en gul kabel i Port 1(?) som går till telefondosan, då kopplar du istället från Port 2 till routern i det blå uttaget. Ge det 10-20 minuter för den att få en ny IP av din leverantör, sen ska det fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Creaturez:

@mrqaffe: Den stora vita på bild nummer ett där det står gästabudstaden

Det är nån typ av apparat med switch du visar, har du fiber, Bahnhof och data och telefoni ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Creaturez:
Är detta en medieomvandlare måndro?
Typ en Fiberconverter?

I så fall har de olika portarna olika ändamål.
Kolla i dokumentationen från leverantören vilken port du ska koppla in router i

Rhames

PS: fungerade datorn som du kopplat in i den ena Gula LAN-porten?
Du skrev endast att en trådlös dator inte fungerade.

Permalänk

@Rhames: Medieomvandlare har jag för mig att jag har sett, då jag har skrivit in ipconfig release/renew i cmd.
Den dator som nu fungerar via den ena gula porten (port 1) är denna dator just nu, samt ett utav de trådlösa datorerna, har den tredje intill mig

Permalänk
Permalänk

Kan tillägga att under flera års tid så har dessa kopplingar osv fungerat alldeles utmärkt, tills som sagt för någon vecka sedan då det började helt plötsligt

Permalänk

Tackar för alla svar som hittills kommit in, vi nöjer oss med två datorer som fungerar just nu istället för att krångla till det ännu mer för oss själva, när hela familjen är åter hemma igen så går vi igenom dokumentationen som Rhames pratade om, och ser om vi skall koppla in routern i en annan port på den stora vita, switchen? heh

Permalänk
Medlem

@Creaturez:
Då är ju kopplingen: Router --> Medieomvandlare --> Internet helt OK.

Rhames.

Permalänk
Medlem

På modemet står det port 1-4 internet.. Betyder väl att modemet har inbyggd router.
Då spökar det om man lägger till en till router i systemet.. En switch ska användas.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Creaturez:

Kan tillägga att under flera års tid så har dessa kopplingar osv fungerat alldeles utmärkt, tills som sagt för någon vecka sedan då det började helt plötsligt

Det har aldrig fungerat ok om du inte ändrat kopplingen du visar utan det har uppstått slumpmässiga problem med adressering och paketförluster men du har antagligen inte känt av problemen men farten i lanet har minskat, alla klienter ska sitta på samma sida routern så att de finns på samma nät (ditt lan) kopplar du in en dator direkt i tjänstefördelarswitchen så hamnar den datorn inte i ditt lan utan på routerns wansida (internet)

En av portarna 1-4 från switchen (CTS) ska kopplas till routerns wanport (blå)
Ingen dator ska kopplas i switchen (CTS)
Alla datorer ska kopplas i routerns lanportar (gula)

Exakt hur telefoniadaptern ska kopplas går inte att säkert säga nått om eftersom det verkar finnas ett par olika modeller.
Men det vet Bahnhofs kundtjänst.
Bahnhof har problem just nu med sina nät för de saknar kapacitet, de håller även på att lägga in kunder bakom CGN så det kan ju vara det som gör att du fått märkbara problem om det fungerat tidigare.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapacit...

Skrivet av wenazen:

På modemet står det port 1-4 internet.. Betyder väl att modemet har inbyggd router.

Det finns inget modem, det är en tjänstefördelare (switch)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

På modemet står det port 1-4 internet.. Betyder väl att modemet har inbyggd router.
Då spökar det om man lägger till en till router i systemet.. En switch ska användas.

Nej, det behöver det inte betyda, det kan lika gärna vara en switch som en router (och med tanke på problembilden känns det avsevärt mer sannolikt än att det skulle vara en router i just detta fall).