Permalänk
Medlem

Datorbygge för gymnasiearbete!

Tjena, jag går sista året i gymnasiet vilket betyder att jag har valt datorbygge som gymnasiearbete och jag behöver verkligen er hjälp! Jag kan ingenting om datorer i princip och jag behöver verkligen er hjälp för hjälp av komponenter! Jag strävar efter en gaming/streaming dator med budgeten 14 tusen kronor.

Skulle vara väldigt snällt om ni också motiverade varför ni väljer just dom komponenterna som funkar bäst för gaming, för att underlätta min dokumentation.

Ha en fortsatt bra dag!

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta som en.. ja.. Sån.. Så måste jag fråga om det inte vore bättre om du satte dig in i den senaste hårdvaran och själv valde komponenter utefter det och har med dina val och motiverar dem i diskussionsdelen av projektet? Du får säkert hjälp här med vad som skiljer olika generationer av hårdvara samt modeller från varandra från andra mer kunniga än mig, själv har jag ingen koll på det senaste..

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

@Althied: Jooo, absolut! Jag har en liten idé över vad jag ska ha, men tänkte bara kolla med andra här för att dom verkar ha mer koll än mig och jag vill inte köpa fel komponenter etc. Jag kan inte skillnaden mellan 1070 och 1080 till exempel och de är det jag behöver hjälp med för att kunna dokumentera mitt val av komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chollo:

@Althied: Jooo, absolut! Jag har en liten idé över vad jag ska ha, men tänkte bara kolla med andra här för att dom verkar ha mer koll än mig och jag vill inte köpa fel komponenter etc. Jag kan inte skillnaden mellan 1070 och 1080 till exempel och de är det jag behöver hjälp med för att kunna dokumentera mitt val av komponenter.

Google är ett bra verktyg, tycker det känns som att ber oss hjälpa dig fuska. Sätt upp din kravbild sedan googlar du på specs vad olika delar presterar gentemot andra. Det är väldigt vanligt med trådar eller youtube videos där man jämför olika processorer ur nuvarande generation mot varandra samt mot äldre.

Permalänk
Medlem

@bgorn: Vill bara ha någon som kan hjälp mig att börja med mitt arbete, men ser du det som fusk så är det helt upp till dig! Som sagt, jag kan ingenting så tänkte bara att någon hade velat hjälp till lite.

Permalänk
Medlem

@Chollo:

Givetvis ska du få hjälp, börja t.ex. med vilken processor du vill ha, Intel eller AMD och sedan vilken modell, vad som skiljer de olika tillverkarna åt kan fås fram genom bl.a. att googla.

Processorn är ett naturligt ställe att börja eftersom det bestämmer val av moderkort och det i sin tur bestämmer typ av minne osv.

Tänk dig att du t.ex. börjar arbetet med "började med att välja processor och kom fram till att X är bäst för mig eftersom..."

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Leta artiklar här på sweclockers, de ger ofta en bra bild av skillnader mellan olika modeller.
1080 vs 1070 tex
http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chollo:

@bgorn: Vill bara ha någon som kan hjälp mig att börja med mitt arbete, men ser du det som fusk så är det helt upp till dig! Som sagt, jag kan ingenting så tänkte bara att någon hade velat hjälp till lite.

Det finns hur många trådar som helst på sweclockers om datorer för olika ändamål börja med att läsa dessa, titta på olika artiklar 1070 vs 1080, i5 vs i7 eller amd vs intel. När det blir dags att välja delar kommer vi såklart att hjälpa dig, men det enda egentliga felet som fölk brukar göra är felprocessor till sockeln eller typen av ram.

Permalänk
Medlem

@xfade: Tack så jättemycket!

Permalänk
Medlem

@bgorn: Tack så mycket! Visste inte att det fanns såna trådar här!

Permalänk
Inaktiv

Hoppet för Sveriges framtid... Du ska alltså göra ett GYMNASIEARBETE i trean?! Först och främst är att bygga en dator på tok för enkelt, det tar i princip 1-2 timmar att göra, för det andra så vill du ha hela jobbet serverat på ett silverfat? Kom igen TS..

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Att bygga dator är bara en bonus! Jag ska skriva en uppsats om varför jag valt mina komponenter utefter mina behov, så det blir en del timmar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chollo:

Tjena, jag går sista året i gymnasiet vilket betyder att jag har valt datorbygge som gymnasiearbete och jag behöver verkligen er hjälp! Jag kan ingenting om datorer i princip och jag behöver verkligen er hjälp för hjälp av komponenter! Jag strävar efter en gaming/streaming dator med budgeten 14 tusen kronor.

Skulle vara väldigt snällt om ni också motiverade varför ni väljer just dom komponenterna som funkar bäst för gaming, för att underlätta min dokumentation.

Ha en fortsatt bra dag!

Du kan ju jämföra specifikationerna och resultatet (dvs hur många fler bilder per sekund man får ungefär)

På GPU är det väl enklast, det blir ju nästan bara att säga, detta kortet gav si och så mycket fps.

Men på andra delar så kan det vara lite mer prat då det helst skall vara mer långsiktiga anledningar.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
T ex detta paket med CPU, mobo och kylare

Den bästa fyrkärniga och den bästa man får utan att behöva lägga väldigt stora summor på en dyrare plattform (alltså 1151 istället för 2011-3)
Kylaren, en kylare i mellanklassen som ändå kyler rätt hyfsat och med tanke på summan man läggor på processorn ,som också är en k-modell, så är det värt att lägga lite extra än de absolut billigaste då man vill undvika problem med värme samt ha potential att överklocka.

Moderkortet, prisvärt moderkort med för detta paket rätt chipset, samt har SLI och övriga standardapplikationer.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cors...
RAM: Snabba minnen, och pris/GB är billigast vid 8GB-moduler är bättre, man vill använda sig utav två moduler för utnyttja dual channel, sen om man vill uppgradera till 32GB kan behålla de äldre och bara köpa in 2 liknande moduler; även om 8GB räcker för det mesta så finns det vissa spel och applikationer som utnyttar mer, så att spara in här hdae gjort att man kan tappapåtagligt mycket prestanda, detsamma gäller hastigheten, finns vissa spel där man tjänar en hel del på snabba minnen.
Så för att det är en billig del i datorn så är det värt att investera lite mer, inte bara kortsiktigt utan framför allt långsiktigt.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/ch...
Chassi och nätagg
Fint välväntilerat chassi som också är estetiskt tilltalande och inte alltför dyrt.

Nätagg, prisvärt 750w som förvisso är lite väl starkt men fördelar med att köpa ett starkt agg är att det aldrig behöver jobba hårt, blir tystare och verkningsgraden vid belastning är låg då ett agg jobbar som effektivast omkring 50% belastning.

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=13050034&hb...

Riktigt snabb SSD utav m.2.-modell, lite dyrare än SATA men väldigt mycket snabbare och sparar in tid.

Ett billigt GTX 1070-kort, referens modellen är billigare och bra ifall man vill köra SLI eller köpa sig vattenblock då de flesta vattenblock görs för referenskort.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@Layon: Tack så jättemycket för hjälpen! Känner att jag har fått en bra start nu.