Permalänk
Medlem

Mobildata räckvidd

Hur lång räckvidd, "strålnings"omkrets har en mobils 2G, 3G, 4G... för datatrafik?

Som jag förstår så är det routern som behöver ha en större räckvidd, när den sedan har fått en kontakt med mobilen så har den tagit fasta på kommunikationen mellan enheterna. Om även mobilens mobila datatrafik sändare skulle ha en lång räckvidd t.ex. 30 m, så kan dom mötas i mitten och kommunicera.

Frågar även ur hälsosynpunkt, hur långt ifrån man kan vara en mobil som har datatrafik på för att inte bli bestrålad.

"Wi-Fi networks have a range that's limited by the transmission power, antenna type, the location they're used in, and the environment. A typical wireless router in an indoor point-to-multipoint arrangement using 802.11n and a stock antenna might have a range of 32 metres (105 ft)."

Permalänk
Vila i frid

En mobiltelefon strålar lika lite/mycket oberoende om mobildata är på eller av. Mobiltelefonens normala 2G/3G/4G dvs WAN strålar mer än mobiltelefonens AP (WiFi). Strålning förändras i kvadrat med avståndet. https://en.wikipedia.org/wiki/Free-space_path_loss

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En mobiltelefon strålar lika lite/mycket oberoende om mobildata är på eller av. Mobiltelefonens normala 2G/3G/4G dvs WAN strålar mer än mobiltelefonens AP (WiFi). Strålning förändras i kvadrat med avståndet. https://en.wikipedia.org/wiki/Free-space_path_loss

En mobiltelefon som inte används strålar inte. Den strålar när den sänder information, ett samtal, sms eller datatrafik, när telefonen sänder data information till en WiFi eller mobilmast. Dessutom strålar den när den byter mast.

Permalänk
Medlem

@nicoX:

Din telefon kan ansluta med WiFi till en router på 2,4 eller 5 GHz bandet. Dessa kommer inte vidare långt och det är det jag tror att du pratar om? Det finns begränsningar på hur starkt en antenn får sända ut. Jag personligen är mer rädd för micrad mat än WiFi.

2g,3g,4g teknikerna når uppenbarligen fram till de masterna som de använder. Detta är betydligt mycket längre än 30m. Har inga siffror i huvet på rak arm, men vi talar om kilometer. Din telefon har ingen riktantenn så den skriker lika högt åt alla håll för att nå både WiFi och telefonnätet.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Du lär vara några kilometer bort från telefonen för att undvika strålningen från den.
Bara fundera på hur långt bort masterna är som den ansluter till.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

De som har ansvaret för det här i Sverige finns här

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Magnetfalt--tra...

Dagens mobiler använder ju lägre effekter men som man skriver "en viss osäkerhet finns för långtidseffekter".

Men citat:
Strålsäkerhetsmyndighetens totala bedömning: Det är osannolikt att radiovågorna från mobiltelefonen skulle kunna medföra någon ökad risk för hjärntumör eller andra allvarliga hälsorisker.

Osv bara att läsa!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Hur lång räckvidd, "strålnings"omkrets har en mobils 2G, 3G, 4G... för datatrafik?

Som jag förstår så är det routern som behöver ha en större räckvidd, när den sedan har fått en kontakt med mobilen så har den tagit fasta på kommunikationen mellan enheterna. Om även mobilens mobila datatrafik sändare skulle ha en lång räckvidd t.ex. 30 m, så kan dom mötas i mitten och kommunicera.

Frågar även ur hälsosynpunkt, hur långt ifrån man kan vara en mobil som har datatrafik på för att inte bli bestrålad.

"Wi-Fi networks have a range that's limited by the transmission power, antenna type, the location they're used in, and the environment. A typical wireless router in an indoor point-to-multipoint arrangement using 802.11n and a stock antenna might have a range of 32 metres (105 ft)."

Signalerna möts inte på mitten och "kommunicerar".
För 2G, 3G och 4G ligger upplänk (signal från mobil till mast) och nedlänk (signal från mast till mobil) på olika frekvensband. Det är ingen skillnad på datatrafik och tal, allt är data i digitala system.
2G är inte exakt 900MHz, det ligger mellan 890 och 960Mhz där de lägre banden används för upplänk. Exakt frekvens beror på operatör och mobil. Ungefär likadant för 3G och 4G.
Sändareffekten i mobilen regleras efter vad den behöver för att kommunicera med masten, men är max 2W och enbart när data sänds. Masterna (basstationen) sänder med mycket högre effekt, upp till 500W, men denna maxeffekt justeras till att vara så låg som möjligt för att inte störa närliggande celler (master).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

@nicoX:

Din telefon kan ansluta med WiFi till en router på 2,4 eller 5 GHz bandet. Dessa kommer inte vidare långt och det är det jag tror att du pratar om? Det finns begränsningar på hur starkt en antenn får sända ut. Jag personligen är mer rädd för micrad mat än WiFi.

2g,3g,4g teknikerna når uppenbarligen fram till de masterna som de använder. Detta är betydligt mycket längre än 30m. Har inga siffror i huvet på rak arm, men vi talar om kilometer. Din telefon har ingen riktantenn så den skriker lika högt åt alla håll för att nå både WiFi och telefonnätet.

En mast brukar ligga runt +-300m i en tätort, ifrån där folk lever, troligtvis mycket längre utanför en ort. Men som ni beskriver så ska telefonens AP ha en väldigt lång räckvidd för att sända sin data så den når masten. Jag trodde att telefonens AP räckvidd var kort och att det var mastens uppgift att nå telefonen och fånga upp dess data för att sedan ta emot den. Inte att telefonens AP behöver sända så starkt att den kan nå en mast 1000m ifrån, då tänker jag att det borde vara stora hälsorisker med telefonerna då de säger att master strålar så start att de försöker bygger ut dom i områden där folk inte vistas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

En mast brukar ligga runt +-300m i en tätort, ifrån där folk lever, troligtvis mycket längre utanför en ort. Men som ni beskriver så ska telefonens AP ha en väldigt lång räckvidd för att sända sin data så den når masten. Jag trodde att telefonens AP räckvidd var kort och att det var mastens uppgift att nå telefonen och fånga upp dess data för att sedan ta emot den. Inte att telefonens AP behöver sända så starkt att den kan nå en mast 1000m ifrån, då tänker jag att det borde vara stora hälsorisker med telefonerna då de säger att master strålar så start att de försöker bygger ut dom i områden där folk inte vistas.

Nej, mobilmaster strålar inte så de kan skada annat än möjligtvis om man har huvudet precis framför antennen på masten. Effekten i en viss punkt avtar med avståndet i kubik, det innebär att effekten i en viss punkt 10 meter från mastens antenn är 1000ggr mindre än 1 meter från mastens antenn!

Effekten från en mobiltelefon är max ca 2W, normalt mkt lägre (ett par tiondels watt).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nicoX:

En mast brukar ligga runt +-300m i en tätort, ifrån där folk lever, troligtvis mycket längre utanför en ort. Men som ni beskriver så ska telefonens AP ha en väldigt lång räckvidd för att sända sin data så den når masten. Jag trodde att telefonens AP räckvidd var kort och att det var mastens uppgift att nå telefonen och fånga upp dess data för att sedan ta emot den. Inte att telefonens AP behöver sända så starkt att den kan nå en mast 1000m ifrån, då tänker jag att det borde vara stora hälsorisker med telefonerna då de säger att master strålar så start att de försöker bygger ut dom i områden där folk inte vistas.

Nu skriver du väldigt ologiskt, naturligtvis måste telefonen kunna sända till basstationen men den har lägre effekt än basstationen men för att "fånga upp" signalen måste den nå fram oavsett hur bra antenner basstationen har.
Om du är intresserad av hur telefonen strålar mot kroppen så kolla på dess SAR värde, det brukar finnas angivet i databladen och i seriösa tester.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Magnetfalt--tra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.