Nvidiakort drar mycket ström vid hög Hz på skärmen

Permalänk
Medlem

Nvidiakort drar mycket ström vid hög Hz på skärmen

Hittade en väldigt intressant artikel där man jämför hur många watt systemet drar beroende på uppdateringsfrekvensen på skärmen.

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/Testing-GPU-Power-Dr...

Det blir en ganska markant skillnad när man går upp över 120 Hz. Troligen inget man som gamer bryr sig om men kan ändå definitivt vara värt att notera om man är i köptankarna för en 144hz skärm plus ett Nvidiakort. Mätningarna är nämligen tagna i idle-läge i Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mutation:

Hittade en väldigt intressant artikel där man jämför hur många watt systemet drar beroende på uppdateringsfrekvensen på skärmen.

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/Testing-GPU-Power-Dr...

Det blir en ganska markant skillnad när man går upp över 120 Hz. Troligen inget man som gamer bryr sig om men kan ändå definitivt vara värt att notera om man är i köptankarna för en 144hz skärm plus ett Nvidiakort. Mätningarna är nämligen tagna i idle-läge i Windows.

Har man på datorn och skärmen dygnet runt handlar skillnaden om ~50kr i månaden.
Inte mycket att bry sig om, alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tss.

100% på både cpu och gpu alltid när datorn är på.

Inget idle läge här inte, finns bättre ställen att jaga watt på

Permalänk
Medlem

Nej rent kostnadsmässigt så är det ju inga konstigheter. Utan det är mer att det blir en del skillnader när det gäller värmeutveckling och ljudnivå (inte på alla kort) för några få Hz till. Många bäckar små.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Har man på datorn och skärmen dygnet runt handlar skillnaden om ~50kr i månaden.
Inte mycket att bry sig om, alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är relativt och kan tillägga att jag varken läst artikeln eller kontroll räknat din siffra, men en ökning med 50 kr i månaden på min elräkning hade motsvarat en förbrukning- samt kostnadsökning med ca 30%.

Vilket är ganska mycket för en skärm med tanke på allt annat man har som drar ström.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cav.:

Allt är relativt och kan tillägga att jag varken läst artikeln eller kontroll räknat din siffra, men en ökning med 50 kr i månaden på min elräkning hade motsvarat en förbrukning- samt kostnadsökning med ca 30%.

Vilket är ganska mycket för en skärm med tanke på allt annat man har som drar ström.

Det är snarare så att dina drygt 150kr/mån är absurt låg kostnad/förbrukning.

Observera också att min uppskattning baseras på att skärmen är på dygnet runt, varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Fint! Bra att det gick att fixa i en driver och inte krävs ny arkitektur för att ändra på saken.

Permalänk
Medlem

Skönt, är trött på att ändra mellan 120/144 Hz varje gång jag ska spela något.
Inget stort problem, men ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skumt, det här har ju varit något som Nvidiakorten gjort länge när man använt multipla skärmar eller skärmar med högre refreshrate än 60Hz. Det är inget nytt som kommit med G-sync eller 165Hz-paneler. Lustigt att det helt plötsligt är en bug som de kan fixa.

Kortfattat så ökar klockfrekvensen på kortet för varje 60Hz steg man påbörjar, oavsett om det är med en skärm eller flera. Möjligt att de har fixat detta i senare generationer av kort och det är en bug för nya grafikkort, men det har varit så åtminstone sedan GTX4XX-generationen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Skumt, det här har ju varit något som Nvidiakorten gjort länge när man använt multipla skärmar eller skärmar med högre refreshrate än 60Hz. Det är inget nytt som kommit med G-sync eller 165Hz-paneler. Lustigt att det helt plötsligt är en bug som de kan fixa.

Kortfattat så ökar klockfrekvensen på kortet för varje 60Hz steg man påbörjar, oavsett om det är med en skärm eller flera. Möjligt att de har fixat detta i senare generationer av kort och det är en bug för nya grafikkort, men det har varit så åtminstone sedan GTX4XX-generationen.

Ja, det är inget nytt när man nyttjar flera skärmar att grafikortet nyttjar en annan powerstate som medför högre klockfrekvens/värmeutveckling. Men nu gäller denna bug vid nyttjandet av EN skärm, och specifikt endast med stöd för g-sync. Detta problem finns inte när man nyttjar 144Hz (och uppåt) på en skärm utan g-sync.

Kanske det som är själva problemet?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Skumt, det här har ju varit något som Nvidiakorten gjort länge när man använt multipla skärmar eller skärmar med högre refreshrate än 60Hz. Det är inget nytt som kommit med G-sync eller 165Hz-paneler. Lustigt att det helt plötsligt är en bug som de kan fixa.

Kortfattat så ökar klockfrekvensen på kortet för varje 60Hz steg man påbörjar, oavsett om det är med en skärm eller flera. Möjligt att de har fixat detta i senare generationer av kort och det är en bug för nya grafikkort, men det har varit så åtminstone sedan GTX4XX-generationen.

Detta är ju oerhört förenklat dock, för flerskärmstödet och uppdateringsfrekvenserna beter sig helt annorlunda på andra generationer.

Allting beror på pixelklockan och den har ökat för varje generation. Fermi klarade ju inte ens tre skärmar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Ja, det är inget nytt när man nyttjar flera skärmar att grafikortet nyttjar en annan powerstate som medför högre klockfrekvens/värmeutveckling. Men nu gäller denna bug vid nyttjandet av EN skärm, och specifikt endast med stöd för g-sync. Detta problem finns inte när man nyttjar 144Hz (och uppåt) på en skärm utan g-sync.

Kanske det som är själva problemet?

Fair enough. Har inte kört en skärm på så länge att jag inte hade testat hur det betedde sig med en. Det jag skrev stämmer för multipla skärmar iaf med mitt 680.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Fair enough. Har inte kört en skärm på så länge att jag inte hade testat hur det betedde sig med en. Det jag skrev stämmer för multipla skärmar iaf med mitt 680.

För 5 år sedan var det viktigare att låta gpun jobba under högre klockfrekvens för att kunna pressa ut alla pixlar, detta gäller fortfarande dock. Visst kan man klocka ner kortet men risken finns då för flimmer osv. Så eyefinity/surround behöver ju få sina pixlar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd istället för att skapa en ny. Finns det någon lösning på detta än? Min GPU clock är uppe vid 913mhz vid idle just nu. Kör med en 144hz och en 60hz skärm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Lånar denna tråd istället för att skapa en ny. Finns det någon lösning på detta än? Min GPU clock är uppe vid 913mhz vid idle just nu. Kör med en 144hz och en 60hz skärm.

Trots att det ska vara löst så kvarstår problemet även för mig. Har löst det genom att köra Windows i 120Hz och spelen i 144Hz. Ställde helt enkelt in windowsinställningarna på 120 och skärmen på 144 (Asus ROG Swift) och då löser det sig automatiskt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Trots att det ska vara löst så kvarstår problemet även för mig. Har löst det genom att köra Windows i 120Hz och spelen i 144Hz. Ställde helt enkelt in windowsinställningarna på 120 och skärmen på 144 (Asus ROG Swift) och då löser det sig automatiskt.

Jaha okej ska testa detta! Ställer jag in skärmen på 120hz i Windowsinställningarna och sätter refresh rate på det högsta i nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Jaha okej ska testa detta! Ställer jag in skärmen på 120hz i Windowsinställningarna och sätter refresh rate på det högsta i nvidias kontrollpanel?

Jag har en Asus ROG Swift som har en knapp på skärmen som väljer mellan 60, 120 och 144 Hz. Jag har satt den inställningen på 144 Hz och windowsinställningen på 120 Hz och då funkar allt automatiskt (120 Hz i Windows och 144 Hz i spel). Har inte pillat med Nvidias kontrollpanel alls.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Jaha okej ska testa detta! Ställer jag in skärmen på 120hz i Windowsinställningarna och sätter refresh rate på det högsta i nvidias kontrollpanel?

Ja.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM