Mic som inte tar mycket bakgrundsljud

Permalänk
Medlem

Mic som inte tar mycket bakgrundsljud

Hejsan, hade tänkt att köpa en ny mikrofon, jag håller på med youtube videos (ca 2000 subs) och känner att jag vill få lite bättre ljudkvalité på mina videos.
Jag vill ha en mic som inte tar upp "andningsljud" och som inte tar upp andra bakgrundsljud som ex. skrivbordet och motorvägen utanför mitt fönster.
Har en prisklass på ca 1000-1500 kronor.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kör på en sångmikrofon och ett USB mixerbord.

Typ detta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127545

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1591141

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Testpilot

Kör själv en SnowBall iCE och är i tankarna om att uppgradera.

Har kikat på Audio Technica AT2020/AT2030 (USB versionen) och sedan popfilter samt shockmount för att få bort allt onödigt ljud som går.
Bundle med popfilter och XLR versionen av AT2020.
Har även ljudisolerat väggen bakom micen med detta från Biltema.

Edit: Det du bör veta är att ALLA kondensator micar plockar upp väldigt bra från omgivningen, hur man än gör mer eller mindre. Ska du helt utesluta omgivande ljud så lär du sitta i ett helt tyst rum eller använda en s.ka. Shotgun Mic.

Edit2: Ska du handla nya ljudsaker rekommenderar jag Thomann, särklass billigaste och största urvalet, otroligt bra när det kommer till garantiärenden med!
Länk

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Andningsljud eller andra ljud från munnen blir värre ju närmare micken man är.

Ljud från omgivningen blir lägre om man är nära micken och kan ha förstärkningen ställd så lågt som möjligt. Då blir förhållandet mellan "signal" och "brus" så stor som möjligt.

Den enda egentliga lösningen är att minska nivån på ljud från omgivningen genom att flytta micken längre bort från dessa ljudkällor och att dämpa rummet. Då kan man även ha micken på ett lite mer "lagom" avstånd från sig själv och minimera de värsta missljuden från läppar/andning osv.

Man kan såklart påverka det hela lite genom att välja en mick med väldigt smal/spetsig karaktäristik, men med en shotgunmick måste man ju istället vara väldigt noga med att vara "on axis" för att inte ljudet ska ändras. Man behöver även vara mer noggran med att dämpa reflektioner bakom micken. Jag skulle dock vilja påstå att valet av mick är sekundärt.