Tröttnat på SVT och SR, vad är alternativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, just det, det finns brister inom båda. Så varför är då inte utgångspunkten KVALITET istället för i vilken bolagsform det bedrivs?

Därför att folk är ideologiska och inget annat.

Dold text

På vilket sätt är den ekonomiska utgångspunkten bättre i kommunal sektor? På vilket sätt är detta ett "faktum" (du borde skriva "jag tycker att", istället). Om kommunala bolag inte tar ut vinst har de mer pengar över till verksamheten. Det borde innebära att de kan leverera en bättre produkt, vilket skulle ge en klar konkurrensfördel inte minst i storstäderna. Men så är det inte därför att kommunal verksamhet bedrivs med någon annans pengar. Incitament saknas.

På vilket sätt effektiviseras det in i absurdum? Är det absurt att anta att det finns stora effektivitetsbrister i verksamheter som historiskt sett inte har varit konkurrensutsatta?

Nej men det är nog ganska nyttigt att anta att i verksamheter som vård och omsorg där, som du säger kvalitet, ska genomstyra verksamheten är kanske inte effektivisering alltid rätt väg att gå.

Den ekonomiska utgångspunkten ÄR bättre i kommunal eller statlig sektor eftersom om kvaliteten når godtagbara nivåer så har man en god vård utan att pengar ramlar ur verksamheten. I den privata kommer pengar alltid att plockas ut ur verksamheten oavsett om kvaliteten är hög eller låg. I en kommunal eller statlig verksamhet är det primära målet att hjälpa människor, i de allra flesta privata verksamheter är det primära målet att tjäna pengar. Svårare är det inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med dina argument är att du/de förutsätter att det är mer effektivt att driva något med sikte på vinst än utan. I vissa fall kan det förstås vara så men i svensk offentlig förvaltning så är det hårda lönsamhetskrav även på icke-vinstdrivande institutioner så det stämmer inte riktigt för dem vad jag kan se. Bara för att något är offentligt så har de inte alla pengar i världen att slösa bort liksom, de har en budget att förhålla sig till precis som företag. Sen kan förstås privata aktörer vara mer selektiva med det system vi har idag så att man som privat aktör kan sikta in sig på de patienter/kunder/klienter som ger mest vinst i förhållande till insats, vilket gör det svårt att jämföra med de offentliga aktörerna på ett rättvist sätt. Oavsett så finns det mer och mindre effektiva företag precis som mer eller mindre effektiva offentliga aktörer. Ett argument för privata aktörer (som inte hörs så ofta nuförtiden) är att de kan hålla nere lönerna på ett annat sätt än de offentliga, men ser man till exempelvis sjuksköterskornas löneuppror så är det offentliga ganska bra på att hålla nere lönerna också.

Men om vi förutsätter samma effektivitet oavsett hur hög den är, och samma löner, så är det självklart att en privat aktör inte kan ge samma vård för samma pengar eftersom de måste ha en vinstmarginal som det offentliga slipper.

Peka på en kommun eller ett landsting som har avkastningskrav på sin sjukvård.

Vi kan inte anta samma effektivitet om det saknas starka incitament att förbättra effektiviten i kommunal verksamhet. Att man har en budget att förhålla sig till betyder inte att man effektiviserar.

Sjuksköterskor i offentlig sektor tjänar 89% av vad deras likar i privat sektor tjänar.
Omsorgspersonal tjänar lika mycket i privat som offentlig anställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Allt handlar förstås om perspektiv. Står man ute på högerkanten så är ju alla andra förstås vänstervridna.

Nu kanske du inte var helt allvarlig, men det är ju precis det det inte gör (handlar om perspektiv). Och det är det som gör att populisternas litanior faktist är förenklade och felaktiga. Även om forskningspremisser givetvis har en subjektiv dimension och självklart ska analyseras kritiskt så är det fortfarande skillnad på bra forskning, dålig forskning, journalistik och ideologi. Det är skrämmande att så många människor i dagens samhälle tror att allt som produceras av tänkande subjekt per definition går att avfärda som subjektivt och därmed utan giltighet på makronivå. Tyvärr bär aktivistvänstern ett ansvar för denna vulgarisering av poststrukturalismens insikter, en vulgarisering som nu anammas av populister och sverigedemokrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej men det är nog ganska nyttigt att anta att i verksamheter som vård och omsorg där, som du säger kvalitet, ska genomstyra verksamheten är kanske inte effektivisering alltid rätt väg att gå.

Den ekonomiska utgångspunkten ÄR bättre i kommunal eller statlig sektor eftersom om kvaliteten når godtagbara nivåer så har man en god vård utan att pengar ramlar ur verksamheten. I den privata kommer pengar alltid att plockas ut ur verksamheten oavsett om kvaliteten är hög eller låg. I en kommunal eller statlig verksamhet är det primära målet att hjälpa människor, i de allra flesta privata verksamheter är det primära målet att tjäna pengar. Svårare är det inte.

Din ideologiska färgning gör att du missförstår begreppet effektivisering (kanske på grund av SVT/SR folkbildning, vad vet jag). Effektivisering betyder inte att man försämrar, effektivisering betyder att man behåller eller förbättrar delar eller hela verksamheten, men med lägre resursanvändning. Det kan betyda att man inte har två anställda på en uppgift som kräver en anställd, att man nyttjar moderna IT-system för att minska mänsklig handpåläggning, att man byter leverantörer för att pressa inköpskostnaden eller ser till att minska sjukdagar genom att förbättra personalens hälsa.
Effektivisering är inte detsamma som att minska personalstyrkan och öka arbetsbördan (det verkar snarare vara ett problem man har inom offentlig sektor).

Det är helt rätt att drivkrafterna på ägarnivå skiljer sig, något annat vore konstigt. Det betyder inte att struntar i sin personal och sina kunder. För att nå vinst krävs att folk köper produkten. Vården är konkurrensutsatt. Fick patienter dålig vård skulle de byta utförare. Trivdes inte personalen skulle de byta arbetsgivare (vilket vi ser i region Skåne där sjukvårdspersonal lämnar den offentliga vården).
Att bolagen gör vinst beror på att de kan leverera en lika bra eller bättre produkt till en lägre kostnad. En person som inte är ideologisk ser då att det finns en stor förbättringspotential i offentlig verksamhet. En vänstermänniska kräver att det ska bli vinststopp. Inte för att vården blir sämre, utan för att det görs en vinst.

Ideologi möter pragmatism och statsmedia väljer sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inget fel på källan jag hänvisade till. Frågan däremot är ju hur du bevisar din ståndpunkt. Enskilda individers åsikt duger knappast som bevis och åsiktsmätningar har egentligen inget bevisvärde heller (även om det generellt genom åren varit till SVT/SR:s fördel i den här diskussionen). Bevisbördan ligger på dig eftersom du påstår att SVT/SR är vänstervridna.

Om en stor mängd invdivider tycker svt är vänstervriden och om journalister blir pressade att inte visa negativt om vänsterradikaler så visar det på stora problem och tittar man på roten till det hela så är stora delar av lednigen och av dom som arbetar femenistiska extremister och jag tänker inte sitta och klippa upp svts klipp och göra en stående presentation på 60 minuter och lämna 200 sidor bevismaterial för att bevisa det uppenbara så vi kanske skulle ha 1an som feminazi channel 2an jihad tv och 4an blir fjärde rikets kanal så alla grupper kan sprida sin propaganda eller försöka få den enda som faktiskt alla betalar för att vara politiskt oberoende även om det kanske inte passar dig

Skrivet av Yorg:

Så, när jag efterfrågar något annat än tyckande visar du mig en graf över folks tyckande?

japp och vill du se inside så kolla janne joseffson i tidigare klipp jag länkade till annars så är det bara slå på svt så brukar det vara ganska uppenbart vart problemen ligger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Om en stor mängd invdivider tycker svt är vänstervriden och om journalister blir pressade att inte visa negativt om vänsterradikaler så visar det på stora problem och tittar man på roten till det hela så är stora delar av lednigen och av dom som arbetar femenistiska extremister och jag tänker inte sitta och klippa upp svts klipp och göra en stående presentation på 60 minuter och lämna 200 sidor bevismaterial för att bevisa det uppenbara så vi kanske skulle ha 1an som feminazi channel 2an jihad tv och 4an blir fjärde rikets kanal så alla grupper kan sprida sin propaganda eller försöka få den enda som faktiskt alla betalar för att vara politiskt oberoende även om det kanske inte passar dig
japp och vill du se inside så kolla janne joseffson i tidigare klipp jag länkade till annars så är det bara slå på svt så brukar det vara ganska uppenbart vart problemen ligger

Du har fortfarande inte presenterat något överhuvudtaget som kan uppfylla de minsta krav på trovärdiga källor. Att bara säga "det är uppenbart" är lite väl likt vissa grupper som huserar på andra icke namngivna forum här på nätet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Om det är någon som är nedlåtande här så är det nog du, men det är ok, du tog illa vid dig för att jag kallade risken för hot mot ens person för marginell, det får vara din frihet att göra det.

Vad är det där för trams? Istället för att kväsa oron som många har, så väljer du att banalisera människors rädsla. Brukar du också förlöjliga kvinnliga journalister när de får utstå det ena och det andra också?

Kul människosyn du har.

Skrivet av DrDuke:

Jag tycker att det är viktigt att vara tydlig med att anonymitet och allmän debatt inte hör ihop. Det gäller alla och i alla sammanhang. Du måste säga vad du heter och var du bor för att få din åsikt hörd i "Ring P1" (bara en sån sak), alla kan se att det är enormt fel när AFA-anhängare demonstrerar maskerade, och du sitter självklart inte och gömmer dig bakom din dataskärm när du deltar i debatten. Det har uppstått ett gränsland på internetforum (inklusive det här) där man på ett sätt ska ha en alternativ identitet, och det är förstås helt ok - för att det är allt som oftast lättsamma sammanhang. Men om man börjar tänka att man ska vara på den säkra sidan och har en alternativ identitet även i samhällsdebatten så får man bara en grogrund för fördomar och destruktivitet. Återigen, det är HELT OK för dig eller hybris eller vem som helst att tycka vad som helst om media, invandring och allt annat, men jag förstår inte varför man skulle ha en stark åsikt om samhället, och sen inte vilja stå för den. Om någon har hotat dig så tycker jag att du ska polisanmäla det. Eller vad består dessa hot av, är det anonyma internettroll som hotar dig? Tycker du i så fall inte att det illustrerar min poäng? Om det är så, varför skulle du vilja ta efter dem?

Så med andra ord, du har inga som helst problem att pm:a mig ditt namn, adress och telefonnummer för något annat vore att stå i skenhelighetens tempel och predika? Du deltar trots allt på ett öppet forum där alla är inbjudna att delta och hyckla vill du väl ändå inte?

Skrivet av DrDuke:

Sen nämnde jag valhemligheten, som finns och är viktig. Men du försökte väl inte dra paralleller mellan valhemligheten och anonym debatt? Förklara i så fall för mig varför det är samma sak.

Ptja, för yttrandefrihet och anonymitet på internet är ett måste kanske? Jag kan inte göra det mer enkelt än så för dig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad är det där för trams? Istället för att kväsa oron som många har, så väljer du att banalisera människors rädsla. Brukar du också förlöjliga kvinnliga journalister när de får utstå det ena och det andra också?

Kul människosyn du har.

Återigen, den nedlåtande tonen är det helt och hållet du som står för. Ingen förlöjligas - vi argumenterar. Jag gör mitt bästa för att argumentera direkt och hederligt, du däremot vrider argument när du anklagar mig för att ha en dålig människosyn. Det var jag som jämförde med journalister som en grupp som får ta emot många och mer svårvärderade hot, ingen annan. Värt att nämnas är att journalister trots detta gör sin del för samhället och debatten genom att fortsätta uttrycka sina åsikter, och åsikterna skriver de under med sina namn.

Din poäng verkar vara att om någon uttrycker oro så måste jag bejaka den och stärka den. Jag tror inte att det finns någon reell grund för oro inför att argumentera i sitt faktiska namn, så det vore underligt om jag skulle säga något annat. Om man ska spinna vidare på det spåret så kan man ju lika gärna hävda att jag stillar oro genom att visa på att det inte finns någon anledning att oroa sig. Men det är lite att gå ifrån kärnan i problemet, du får gärna visa på exempel där enskilda människor som har uttryckt en åsikt faktiskt har utsatts för hot.

Skrivet av Solaris:

Så med andra ord, du har inga som helst problem att pm:a mig ditt namn, adress och telefonnummer för något annat vore att stå i skenhelighetens tempel och predika? Du deltar trots allt på ett öppet forum där alla är inbjudna att delta och hyckla vill du väl ändå inte?

Ptja, för yttrandefrihet och anonymitet på internet är ett måste kanske? Jag kan inte gör det mer enkelt än så för dig.

Jag har en av de mest lättgooglade identiteter som finns, så det är fritt fram. Jag hajar att man kanske inte vill skriva sitt namn på vilket slumpmässigt internetforum som helst, och även om Sweclockers är helt säkert så kan jag ha förståelse för att man inte vill göra det här heller, det här är ju inte i första hand ett forum för politisk debatt. Min grundpoäng är att om man däremot går in med inställningen att man ska skapa ett konto med falsk identitet för att uttrycka åsikter som man inte hade uttryckt annars, så är man på väg ut i grumliga vatten.

Noterar också att du valde att inte argumentera för paralleller mellan valhemlighet och anonymitet på internet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Din ideologiska färgning gör att du missförstår begreppet effektivisering (kanske på grund av SVT/SR folkbildning, vad vet jag). Effektivisering betyder inte att man försämrar, effektivisering betyder att man behåller eller förbättrar delar eller hela verksamheten, men med lägre resursanvändning. Det kan betyda att man inte har två anställda på en uppgift som kräver en anställd, att man nyttjar moderna IT-system för att minska mänsklig handpåläggning, att man byter leverantörer för att pressa inköpskostnaden eller ser till att minska sjukdagar genom att förbättra personalens hälsa.
Effektivisering är inte detsamma som att minska personalstyrkan och öka arbetsbördan (det verkar snarare vara ett problem man har inom offentlig sektor).

Det är helt rätt att drivkrafterna på ägarnivå skiljer sig, något annat vore konstigt. Det betyder inte att struntar i sin personal och sina kunder. För att nå vinst krävs att folk köper produkten. Vården är konkurrensutsatt. Fick patienter dålig vård skulle de byta utförare. Trivdes inte personalen skulle de byta arbetsgivare (vilket vi ser i region Skåne där sjukvårdspersonal lämnar den offentliga vården).
Att bolagen gör vinst beror på att de kan leverera en lika bra eller bättre produkt till en lägre kostnad. En person som inte är ideologisk ser då att det finns en stor förbättringspotential i offentlig verksamhet. En vänstermänniska kräver att det ska bli vinststopp. Inte för att vården blir sämre, utan för att det görs en vinst.

Ideologi möter pragmatism och statsmedia väljer sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu handlar det du skriver ganska mycket om "det ouppnåeliga ideologiska idealet", så som ett liberalistiskt (eller för den delen vilken ideologi du väljer) samhälle ska fungera för att liberalismen överhuvudtaget ska KUNNA fungera. Vi har redan sett prov på att så icke är fallet inom många olika privatiserade verksamheter. En privatiserad sjukvård erhåller en stor del av pengarna direkt från staten, eftersom sjukvården är subventionerad genom vårt skattesystem. Därav blir din liknelse med marknadsfunktionen missvisande.

Som det ser ut nu existerar privata aktörer enbart för att politiker vill att de ska göra det och med skattemedel som enda inkomstkälla. Knappast för att marknaden tillåter dem.

Jag har redan vid flertalet tillfälle i vår diskussion visat att jag också tycker att det finns förbättringspotential i offentlig verksamhet och att utgångspunkten är bättre där då ALLA pengar kommer att användas i verksamheten istället för att gå till vinster eller trollas bort i räntesnurror.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu handlar det du skriver ganska mycket om "det ouppnåeliga ideologiska idealet", så som ett liberalistiskt (eller för den delen vilken ideologi du väljer) samhälle ska fungera för att liberalismen överhuvudtaget ska KUNNA fungera. Vi har redan sett prov på att så icke är fallet inom många olika privatiserade verksamheter. En privatiserad sjukvård erhåller en stor del av pengarna direkt från staten, eftersom sjukvården är subventionerad genom vårt skattesystem. Därav blir din liknelse med marknadsfunktionen missvisande.

Som det ser ut nu existerar privata aktörer enbart för att politiker vill att de ska göra det och med skattemedel som enda inkomstkälla. Knappast för att marknaden tillåter dem.

Jag har redan vid flertalet tillfälle i vår diskussion visat att jag också tycker att det finns förbättringspotential i offentlig verksamhet och att utgångspunkten är bättre där då ALLA pengar kommer att användas i verksamheten istället för att gå till vinster eller trollas bort i räntesnurror.

Nej, jag lyfter inte fram något ouppnåeligt ideal, jag förklarar vad en effektivisering är eftersom du envisas med att demonisera privata företag.

Ja, sjukvården betalas via skattsedeln, det betyder inte att privata företag får mer pengar än offentliga för samma patientantal, behandlingar och medicin. Därför är det en fungerade konkurrenssituation. Vill inte folk gå till privata kliniker för att de är missnöjda med vården får vårdbolaget inga pengar.

Ja, du tycker att det finns en effektiviseringsmöjlighet men är helt oförmögen att förstå VARFÖR det finns. Utgångspunkten är sämre därför att när incitament och styrsystem saknas sker ingen effektivisering. Det som händer när offentlig verksamhet blir mer effektiv är att budgeten minskas inför nästa år så politikerna kan lägga pengarna på något annat. Det handlar inte om att förbättra vården.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, jag lyfter inte fram något ouppnåeligt ideal, jag förklarar vad en effektivisering är eftersom du envisas med att demonisera privata företag.

Ja, sjukvården betalas via skattsedeln, det betyder inte att privata företag får mer pengar än offentliga för samma patientantal, behandlingar och medicin. Därför är det en fungerade konkurrenssituation. Vill inte folk gå till privata kliniker för att de är missnöjda med vården får vårdbolaget inga pengar.

Ja, du tycker att det finns en effektiviseringsmöjlighet men är helt oförmögen att förstå VARFÖR det finns. Utgångspunkten är sämre därför att när incitament och styrsystem saknas sker ingen effektivisering. Det som händer när offentlig verksamhet blir mer effektiv är att budgeten minskas inför nästa år så politikerna kan lägga pengarna på något annat. Det handlar inte om att förbättra vården.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får du väl ändå ge dig. Jag har skrivit klart och tydligt att det finns både bra och dåliga verksamheter både i privat och offentlig regi. Ska du vända och vrida på saker på det här viset går det inte att diskutera sakligt med dig.

Gällande händelseförlopp och potential är de två helt skilda saker. Så det duger knappast i en saklig diskussion att försöka blanda korten som du gör.

Jag tror dock att vi båda fått fram det vi vill, så "back to topic".

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

En journalists uppgift är i princip att rapportera om en händelse eller företeelse så att den som läser rapporten får samma känsla inför den som om personen hade varit på plats själv, eller tagit del av samma uppgifter som journalisten. Det förstår man nog rätt snabbt är en helt omöjlig sak att göra, även om man hade haft oändligt med tid eller utrymme på sig att producera rapporten. Information måste kondenseras, effektiviseras och det med tidspress och ibland bristande resurser.

När journalister ändå allt som ofta gör denna uppgift med den äran så finns det fortfarande problem med alla former av rapportering - främst de som rör saker som inte är definitiva fakta. Alla ser nämligen inte verkligheten på samma sätt. Det finns alltid mån för tolkning. När man återberättar något så får man med sig en del av personligheten hos den som återberättar. Det kan man kalla att låta politisk ideologi styra eller att personen ljuger, men jag är övertygad om att skribenten allt som oftast gör sitt yttersta för att göra sin text så objektiv det bara går (iaf i de i den här tråden så utskällda nationella media).

I sina försök att ytterligare objektifiera rapportering så strävar journalister efter att ta bort saker som inte har med kärnan i ämnet att göra. Allt som oftast utelämnas en gärningsmans etnicitet i brottsrapportering, om den inte har betydelse för att brottet alls begicks. Det känns för mig ofta som en grund till att media kallas för lögnare och vänstervridna, men då får man väl som läsare fråga sig vem etniciteten egentligen är viktig för. Om du har en mediakälla som markerar ut etnicitet på alla oavsett om den har betydelse eller inte, var har vi vridit nyheterna då?

Det märkliga är ju ändå att det verkar finnas en rätt tydlig röd tråd bland journalister på hur de "tolkar" verkligheten.

"Det känns för mig ofta som en grund till att media kallas för lögnare och vänstervridna, men då får man väl som läsare fråga sig vem etniciteten egentligen är viktig för".

Etniciteten på gärningsmän är nog allra viktigast för journalister, de avgör ju som sagt när det är relevant eller ej att nämna den.

"Jag är övertygad om att skribenten allt som oftast gör sitt yttersta för att göra sin text så objektiv det bara går (iaf i de i den här tråden så utskällda nationella media)."

Tyvärr är jag inte lika övertygad som du och jag kan heller inte hålla med om att det alltid finns rum för tolkning och att nyhetsrapporteringar är något abstrakt, vissa saker är konkret utan några gråzoner eller försköningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det finns en stor skillnad, vilket i stort är det ända du utelämnar. Pengar rinner inte ut ur kommunala företag i form av vinster eller skatteplanering.

Vad kallar Du 65.000 kronor för fem paket våtservetter? Visst, det kvalificerar sig inte som vinst eller skatteplanering men man kan undra om inte kommuner borde privatiseras.

Att pengar inte rinner ut ur kommunala företag i form av vinster vet vi alla i Sverige.
Där är väldigt få kommuner som vet hur man handskas med andras pengar.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sedan skiljer sig kvaliteten såklart åt, både när det gäller privata, kommunala eller för den delen statliga verksamheter.

Någon källa på det?
D.v.s. alla privata, kommunala och statliga verksamheter i vars egen grupp som har en indikator på gruppens samlade kvalitet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Härligt hur det just i denna tråd är cirka 8/10 som använder Adblock här på Sweclockers, och ser det som en rättighet att nyttja forumet. Roffarfasoner. Det råkar också vara den typen som tycker att SVT och SR endast sysslar med propaganda och är själva galopperande SD-anhängare. Ta det du kan, ge inget tillbaka.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Härligt hur det just i denna tråd är cirka 8/10 som använder Adblock här på Sweclockers, och ser det som en rättighet att nyttja forumet. Roffarfasoner. Det råkar också vara den typen som tycker att SVT och SR endast sysslar med propaganda och är själva galopperande SD-anhängare. Ta det du kan, ge inget tillbaka.

Förlåt konstapeln, det är ett riktigt privilegium att skriva här.

Sen är det ju givetvis så att man måste vara "SD-anhängare" när man kritiserar statlig media, och det lustiga är att det alltid verkar vara anhängare som röstar på SD medans det bara är vanligt genuint folk som röstar på övriga partier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Din ideologiska färgning gör att du missförstår begreppet effektivisering (kanske på grund av SVT/SR folkbildning, vad vet jag). Effektivisering betyder inte att man försämrar, effektivisering betyder att man behåller eller förbättrar delar eller hela verksamheten, men med lägre resursanvändning.
Skickades från m.sweclockers.com

Att staten bedriver folkbildning där så kallat "tyckande" om olika saker ingår ringer väldigt dåligt i mina öron.

Är det bara för mig självklart att alla människor har rätt till tycka vad de själva vill?

De som inte rättar sig i ledet har många gånger i detta land fått hembesök av både media och diverse militanta vänsterorganisationer som AFA.

Ska detta förekomma i en riktig demokrati eller är det något som bara hör tillsammans med Kim Jong-un?

Permalänk
Medlem

Russia Today

Kanske redan har tagits upp i tråden, men jag tänker slå mitt slag för:

Russia Today
https://www.rt.com/

Varje kritisk artikel som innefattar Ryssland bör korrekturläsas på RT.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Vi du ha kvalitets-TV eller kvalitetsradio så vet jag då ingen annan leverantör av detta i Sverige. BBC?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planettive:

Etniciteten på gärningsmän är nog allra viktigast för journalister, de avgör ju som sagt när det är relevant eller ej att nämna den.

Tyvärr är jag inte lika övertygad som du och jag kan heller inte hålla med om att det alltid finns rum för tolkning och att nyhetsrapporteringar är något abstrakt, vissa saker är konkret utan några gråzoner eller försköningar.

Mm ok, journalister har väl i princip bestämt på förhand att etnicitet inte alltid spelar roll för rapporteringen (det finns ju också skrivelser som anger att diverse verksamheter ska arbeta efter det antagandet, inklusive regeringsformen - inte för att man behöver hålla med om det ändå, men kan vara något att ha i åtanke). På samma sätt har du bestämt på förhand att den gör det, och att det är någon sorts konspiration eller undanhållande av fakta att inte skriva ut vilken etnicitet alla människor i ett reportage har. Det är förstås omöjligt att bevisa att det inte är så, men det är också en rätt hög grad av konspirationstänk att tro att det skulle finnas någon sorts organisation bland journalister som syftar till att dölja "faktumet" att invandrare begår fler brott, eller vad det nu är du försöker skjuta in dig på. Men är det verkligen vad du tror, att etnicitet spelar så stor roll? På vilket sätt, i så fall?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Att staten bedriver folkbildning där så kallat "tyckande" om olika saker ingår ringer väldigt dåligt i mina öron.

Är det bara för mig självklart att alla människor har rätt till tycka vad de själva vill?

De som inte rättar sig i ledet har många gånger i detta land fått hembesök av både media och diverse militanta vänsterorganisationer som AFA.

Ska detta förekomma i en riktig demokrati eller är det något som bara hör tillsammans med Kim Jong-un?

Dom för en rätt nyanserad diskussion om privat kontra offentligt ägande och du drar till med att utbildningsradion är Nordkorea?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrDuke:

Dom för en rätt nyanserad diskussion om privat kontra offentligt ägande och du drar till med att utbildningsradion är Nordkorea?

En stat som inte accepterar att människor har olika åsikter ser jag som ett mycket stort problem(jag förespråkar fri vilja och åsikt)

En statlig radio som bedriver rasism och hat mot en stor del av svenska befolkningen(vita och män) kommer jag heller inte att acceptera. Verkar bara vara i Sverige som detta accepteras, visade det för en vän i tyskland och han tyckte det var absurt att sådant accepteras av befolkningen i Sverige.

Du svarade inte på frågan, skall staten bestämma vad befolkningen skall tycka i olika frågor?

Eller vill du bestämma själv vilka åsikter du skall ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

En stat som inte accepterar att människor har olika åsikter ser jag som ett mycket stort problem(jag förespråkar fri vilja och åsikt)

En statlig radio som bedriver rasism och hat mot en stor del av svenska befolkningen(vita och män) kommer jag heller inte att acceptera. Verkar bara vara i Sverige som detta accepteras, visade det för en vän i tyskland och han tyckte det var absurt att sådant accepteras av befolkningen i Sverige.

Du svarade inte på frågan, skall staten bestämma vad befolkningen skall tycka i olika frågor?

Eller vill du bestämma själv vilka åsikter du skall ha?

Nej, i den mån du faktiskt har en poäng så döljs den helt av absurditet och proportionslöshet, dina argument går inte att bemöta.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

En stat som inte accepterar att människor har olika åsikter ser jag som ett mycket stort problem(jag förespråkar fri vilja och åsikt)

En statlig radio som bedriver rasism och hat mot en stor del av svenska befolkningen(vita och män) kommer jag heller inte att acceptera. Verkar bara vara i Sverige som detta accepteras, visade det för en vän i tyskland och han tyckte det var absurt att sådant accepteras av befolkningen i Sverige.

Du svarade inte på frågan, skall staten bestämma vad befolkningen skall tycka i olika frågor?

Eller vill du bestämma själv vilka åsikter du skall ha?

Jag är inte med - är det ett hypotetiskt scenario du målar upp, eller lever du i vanföreställning om att SR och/eller UR "bedriver" rasism?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Mm ok, journalister har väl i princip bestämt på förhand att etnicitet inte alltid spelar roll för rapporteringen (det finns ju också skrivelser som anger att diverse verksamheter ska arbeta efter det antagandet, inklusive regeringsformen - inte för att man behöver hålla med om det ändå, men kan vara något att ha i åtanke). På samma sätt har du bestämt på förhand att den gör det, och att det är någon sorts konspiration eller undanhållande av fakta att inte skriva ut vilken etnicitet alla människor i ett reportage har. Det är förstås omöjligt att bevisa att det inte är så, men det är också en rätt hög grad av konspirationstänk att tro att det skulle finnas någon sorts organisation bland journalister som syftar till att dölja "faktumet" att invandrare begår fler brott, eller vad det nu är du försöker skjuta in dig på. Men är det verkligen vad du tror, att etnicitet spelar så stor roll? På vilket sätt, i så fall?

Jag tycker du gör rätt många antaganden av det jag sade och la en hel del ord i munnen på mig, jag har inga konspirationsteorier vad gäller media.

Jag har sett och hört och läst tillräckligt för att bilda mig min egna uppfattning och jag tycker det är anmärkningsvärt att om nu journalister strävar så hårt med att förhålla sig objektiva i sin nyhetsrapportering kring vissa ämnen så förstår jag inte hur de kan ha så lågt förtroende hos allmänheten, så något är det som inte riktigt stämmer vilket jag tror väldigt många känner och kan hålla med om.

Jag orkar inte hålla på och "Länk-kriga" på nätet då det inte leder någonstans men man har ju inom media fått direktiv många gånger att inte nämna etnicitet på förövaren/förvarna när de har haft en annan bakgrund än svensk för att det då skulle gynna "främlingsfientliga krafter" som det heter.

Jag tror ärligt talat att man gynnar dessa krafter i mycket större uträckning när journalister avgör åt folket när det anses lämpligt att nämna förövarens bakgrund och när det inte är det, givetvis finns det mängder med situationer och fall där det är totalt irrelevant att nämna det men det är ju som sagt inte dom situationer vi pratar om här.

Jag vill dock klargöra att jag inte tycker att varje liten vrå av media är "vänsterextremt" och att allt som kommer där ur är propaganda men det är tillräckligt onyanserat för min smak för att kunna ta det på fullast allvar, och jag känner mig ej heller manad vilja att betala för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

Jag är inte med - är det ett hypotetiskt scenario du målar upp, eller lever du i vaneföreställning om att SR och/eller UR "bedriver" rasism?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag önskar att det vore ett hypotetiskt scenario men tyvärr så finns det mycket hat inom mainstreammedia som domineras av kommunister och feminister.

Jag förstår att du läser kvällspressen och ser på SVT och där står inget om den vardagsrasism som de själva bedriver. Du har blivit "lärd" av dem att de alltid har rätt och alla som vågar kritisera dem är dåliga människor eller dödsnazister.

Här kan du ser själv vilken rasism som SR bedriver OCH även kommer undan med i tysthet.
Tror du det skulle vara lika tyst om vit ersattes med neger eller jude?(svaret vet du)

För SR är alla människor olika värda, ganska så tydligt enligt nedan bild och omvärlden undrar hur det kunde gå så fel med ett tidigare så välmående land.....

Permalänk
Skrivet av burner1:

Ja förstår dig, du läser kvällspressen och ser på SVT och där står inget om den vardagsrasism som de själva bedriver. Du har blivit "lärd" av dem att de alltid har rätt och alla som vågar kritisera dem är dåliga människor eller dödsnazister.

Här kan du ser själv vilken rasism som SR bedriver OCH även kommer undan med i tysthet.
Tror du det skulle vara lika tyst om vit ersattes med neger eller jude?

För SR är alla människor olika värda, ganska så tydligt enligt nedan bild och omvärlden undrar hur det kunde gå så fel med ett tidigare så välmående land.....

https://toklandet.files.wordpress.com/2016/10/producent-pc3a5-sveriges-radio-om-nobelpriset.jpg

Det ironiska här är väl att hon använder en plattform (twitter) som är grundat av en vit man, via en teknik (internet) som är grundat av en vit man/män, på en enhet (dator) som är grundat av en vit man/män, som kör ett operativsystem som är grundat av en vit man/män i ett land där hon åtnjuter frihet och demokrati där vita män har varit en essentiell del av uppbyggandet...för att då sedan kunna spy ut hat mot vita män.

Men vi får som sagt inte glömma en viktig sak, nämligen att det är det "fina och rätta hatet".

Permalänk
Medlem

Snacka om att folk inte har koll längre. Dumheten i samhället blir större för varje år. SVT/SR vänsterpropaganda? Med rådande högervindar sjunker samhället ner i dyn i en allt snabbare takt. En hel generation formad idag till narcissister.

Permalänk
Avstängd

Jag tackar för övrigt för alla bra förslag på nyhetssidor.

Nu är det slutbesökt på de vänsterdominerade nyheterna i Sverige, äntligen ska jag börja konsumera media av kvalitet och mindre propaganda från proffstyckarna.

Tack alla, over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planettive:

Jag orkar inte hålla på och "Länk-kriga" på nätet då det inte leder någonstans men man har ju inom media fått direktiv många gånger att inte nämna etnicitet på förövaren/förvarna när de har haft en annan bakgrund än svensk för att det då skulle gynna "främlingsfientliga krafter" som det heter.

Jag tror ärligt talat att man gynnar dessa krafter i mycket större uträckning när journalister avgör åt folket när det anses lämpligt att nämna förövarens bakgrund och när det inte är det, givetvis finns det mängder med situationer och fall där det är totalt irrelevant att nämna det men det är ju som sagt inte dom situationer vi pratar om här.

Nämen ta då och rada upp några situationer/brott där det skulle ha varit relevant att berätta om etniciteten. Bifoga resonemang om varför t.ex. social situation inte är relevent som förklaring, annars blir det bara tyckande. Sitt inte bara där och insinuera att det är relevant - visa att det är relevant.

Apropå att "journalister avgör åt folket": det är trots allt så att det vore mycket kontraproduktivt att inte sortera bort alla omständigheter som inte har någon bäring på händelsen/brottet i fråga. Jag gissar att även du skulle tycka det var totalt irrelevant om förövaren hade ätit rostat bröd till frukost.

Glöm heller inte bort att vi försöker upprätthålla en rättsstat här i Sverige, hur svårt det än kan vara. Däri ingår att inte betrakta människor som skyldiga före det att bevis om motsatsen läggs fram. Etnicitet är inte bevis om motsatsen. Kan vi enas om det? Inte? Säg då rakryggat att "du vet" att icke-européer är förbrytare hela rasket, och sluta bedriva din pseudo-diskussion här under falsk flagg (typ, "jag vill bara diskutera vänstermedia") som en annan Egor Putilov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Jag önskar att det vore ett hypotetiskt scenario men tyvärr så finns det mycket hat inom mainstreammedia som domineras av kommunister och feminister.

Jag förstår att du läser kvällspressen och ser på SVT och där står inget om den vardagsrasism som de själva bedriver. Du har blivit "lärd" av dem att de alltid har rätt och alla som vågar kritisera dem är dåliga människor eller dödsnazister.

Här kan du ser själv vilken rasism som SR bedriver OCH även kommer undan med i tysthet.
Tror du det skulle vara lika tyst om vit ersattes med neger eller jude?(svaret vet du)

För SR är alla människor olika värda, ganska så tydligt enligt nedan bild och omvärlden undrar hur det kunde gå så fel med ett tidigare så välmående land.....

https://toklandet.files.wordpress.com/2016/10/producent-pc3a5-sveriges-radio-om-nobelpriset.jpg

Jag hävdar inte att SR gör ett felfritt journalistiskt arbete, men att säga att de bedriver rasism är helt befängt. Då har man antingen ingen uppfattning själv vad SR är, än mindre vad de gör, utan är indoktrinerad genom Flashback, alt. så vet man att så inte är fallet men man försöker medvetet sprida en felaktig bild av SR.

Ang. bilden du bifogade så är man för det första väldigt lättkränkt om man tar illa vid sig av kommentaren. För det andra, "neger" och "jude" torde inte vara substitut till vit. Hade vit ersatts av svart hade jag brytt mig precis lika lite av kommentaren som jag gör nu. Detta utan att jag sagt något om min egen hudfärg.

För det tredje, hade du spelat rasistkortet även om "vit" hade ersatts av svart? Kan det vara så att du redan har en bestämd (och tämligen ogrundad) uppfattning om att SR är en rasistisk organisation, att du väljer att ignorera i princip all journalistiskt de bedriver, och tolkar ett axplock som du sedan lägger till grund för din tes om SR som rasistisk?

Avslutningsvis, jag kollar på SVT, lyssnar på SR, samt läser morgontidningar som ex. DN och SvD. Kvällstidningar läser jag sällan, när eet väl händer är det enbart sportbilagan. Vad läser, ser och lyssnar du på själv?

Skickades från m.sweclockers.com