Skillnaden mellan stereo ljud och surround (headset)

Permalänk

Skillnaden mellan stereo ljud och surround (headset)

Hej!

Jag undrar vad skillnaden på ljudet är mellan stereo och surround i ett par headset. Känns det som att musiken/ljudet är mer inne i huvudet med stereo samt mer utanför med surround?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Hej!
Jag undrar vad skillnaden på ljudet är mellan stereo och surround i ett par headset. Känns det som att musiken/ljudet är mer inne i huvudet med stereo samt mer utanför med surround?
mvh

Surround bör/ska inte användas vid musiklyssning alls, enligt mig, om det inte är en konsert inspelad i 5.1.

Surround kan förstärka dina intryck och du kan, rätt inställt, lättare placera en motståndares fotsteg t.ex i CS.
Jag själv använder inte "riktiga" surround utan ett par HyperX Cloud mk1, tillsammans med Razers mjukvara surround pro.
http://www.razerzone.com/surround

Jag har testat fram och tillbaka och jag personligen finner det lättare att identifiera bl.a fotsteg.

Permalänk
Medlem

I princip är stereo ljud uppdelat i höger och vänster, surround ljud i höger, vänster, fram och bak.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Surround bör/ska inte användas vid musiklyssning alls, enligt mig, om det inte är en konsert inspelad i 5.1.

Surround kan förstärka dina intryck och du kan, rätt inställt, lättare placera en motståndares fotsteg t.ex i CS.
Jag själv använder inte "riktiga" surround utan ett par HyperX Cloud mk1, tillsammans med Razers mjukvara surround pro.
http://www.razerzone.com/surround

Jag har testat fram och tillbaka och jag personligen finner det lättare att identifiera bl.a fotsteg.

Hittar inga hörlurar som heter Hyperx Cloud mk1?

Permalänk
Medlem

Vad gäller musik med stereokälla så är den enda skillnaden att "surroundljudet" passerat ett godtyckligt filter som lägger på lite reverb/eko och dyl för att försöka simulera hur ljudet hade låtit i ett rum med högtalare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Vad gäller musik med stereokälla så är den enda skillnaden att "surroundljudet" passerat ett godtyckligt filter som lägger på lite reverb/eko och dyl för att försöka simulera hur ljudet hade låtit i ett rum med högtalare.

Okej! Finns det hörlurar med surround ljud att köpa som går att lyssna på Iphone t.ex?

Permalänk
Medlem

@andenilampan: Har du ett par hörlurar kan du enkelt höra skillnaden i denna video. (han har fler).

Jag använder alltid SBX nu (som är creatives virtuella surroundlösning) då det flyttar ut ljudet från dina öron till omgivningen runt om dig. T.ex. så hör du ljud från vänster bara i vänster hörlur i stereo. Är man van tänker man inte på det men har man testat SBX så blir man helt tokig på det efter ett tag.

Kolla videon, den är bra.

Lägger till en video där han testar SBX mot stereo också. Hoppa över scout mode... det är en specialare. Hör hur skotten i stereo enbart hörs i en hörlur och hur mycket skönare det är att lyssna på det när SBX är på 80 %.

Jag skulle dock inte använda det i spel som CS och liknande. Där ger stereo en mycket tydligare indikation på vart fienden är. Kan man banorna vet man ändå exakt vart fienden är när man hör skotten eller fotstegen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Surround fungerar inte bättre i hörlurar än stereo. Man kan få ut exakt samma surroundeffekt med 2.0 eftersom ljudkällan sitter direkt mot eller i öronen. I båda fallen simuleras surround genom skillnader i ljudnivå och fördröjning mellan höger och vänster öra.

Surroundljud i hörlurar är en försäljningsgimmick.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Surround fungerar inte bättre i hörlurar än stereo. Man kan få ut exakt samma surroundeffekt med 2.0 eftersom ljudkällan sitter direkt mot eller i öronen. I båda fallen simuleras surround genom skillnader i ljudnivå och fördröjning mellan höger och vänster öra.

Surroundljud i hörlurar är en försäljningsgimmick.

Jag motsäger mig detta. Tvivlar på att du ens provat. Slå på Fallout 4, dra till Goodneighbour och gå ner i baren där den sexiga milfen står och sjunger. Slå sen av och på din virtuella surroundlösning och hör skillnaden själv. Har du ingen hårdvarulösning använd Razer Surround. Se till att ställa in 7.1-ljud i Windows ljudinstöllningar bara.

Det är lite fel att bara säga saker likt detta utan en uns av empiriska bevis.

Du kan även kolla på mina videos ovan.

Edit: Efter mrqaffes inlägg så läste jag om ditt och förstår nu att du snackar om surround i hörlurar med flera drivers jämfört mot virtuellt surround. Så du har helt rätt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kan väl avslöja att utan surround så låter ljud som kommer framifrån och bakifrån exakt lika dant. Blundar du kan du omöjligt höra skillnad om du står med ryggen emot eller med ansiktet emot. Detta är inte fallen med en 5.1 eller 7.1-suroundlösning. Spelet måste dock stödja surroundljud.

Så att säga att det bara är ett "försäljningstrick" är inte bara missvisande, det är helt fel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag motsäger mig detta. Tvivlar på att du ens provat. Slå på Fallout 4, dra till Goodneighbour och gå ner i baren där den sexiga milfen står och sjunger. Slå sen av och på din virtuella surroundlösning och hör skillnaden själv. Har du ingen hårdvarulösning använd Razer Surround. Se till att ställa in 7.1-ljud i Windows ljudinstöllningar bara.

Det är lite fel att bara säga saker likt detta utan en uns av empiriska bevis.

Du kan även kolla på mina videos ovan.

Jag märker enorm skillnad i arma 3 med surround, jag hör vart skotten landar / kommer ifrån mer precist jämtemot min vän som kör stereo.

enda problemet jag har med surround är att rösterna känns otroligt konstiga i teamspeak när man går från stereo till surround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Okej! Finns det hörlurar med surround ljud att köpa som går att lyssna på Iphone t.ex?

Iphone har inte möjlighet att producera 5.1 eller 7.1-ljud så nej. Iaf inte riktigt virtuellt surroundljud. Finns kanske något som samplar upp 2.0-ljud till 7.1. För att få virtuellt surround måste din enhet antingen stödja surroundljud eller så måste den tro att den har en fler än 2 kanaler tillgänglige. Razer Surround kan du ladda hem till datorn. Det är gratis och gör så att Windows (som stödjer 7.1-ljud) tror att den har ett ljudkort som stödjer detsamma. Razers programvara går in och blir "default audio device" och du har då enligt windows ett 7.1-system inkopplat vilket gör att spel som stödjer detta skickat 7.1-ljud till ditt fejkade razer-ljudkort.

Edit: Du får googla på iphone och 7.1 surround sound så kanske du hittar något. Finns någon app såg jag men jag vet inte riktigt hur den funkar. Får den verkligen din iphone att tro att den har 7.1-ljud så att du kan spela upp filmer med 7.1 och få en surroundupplevelse? Inte läst på tillräckligt. Vad jag vet så stödjer iaf inga appar så som spel 7.1-ljud i appstore så det är isf bara filmer som du kan utnyttja det i (vilket iofs vore awesome!).

Här kan du ladda ner det och testa: http://www.razerzone.com/surround

Men ja, det är en enorm skillnad och ingen "försäljningstrick" likt personen ovan verkar tro. Men vill man vara ignorant så får man vara det antar jag...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Jag märker enorm skillnad i arma 3 med surround, jag hör vart skotten landar / kommer ifrån mer precist jämtemot min vän som kör stereo.

enda problemet jag har med surround är att rösterna känns otroligt konstiga i teamspeak när man går från stereo till surround.

Vilken surroundlösning kör du? Jag har inga problem i SBX alls. Testa att gå in i TS och se så du inte har "Mono to Surround" inställt under playback. Sätt det på "Mono to Stereo" istället.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vilken surroundlösning kör du? Jag har inga problem i SBX alls. Testa att gå in i TS och se så du inte har "Mono to Surround" inställt under playback. Sätt det på "Mono to Stereo" istället.

mitt headset är ett corsair h2100, mjukvaran är corsairs egna, tydligen heter det corsair gaming headset software (kreativt namn) och det kör dolby surround (om det var det du frågade efter?).

Permalänk
Rekordmedlem

Surround behöver inte en speciell så kallad 5.1 hörlur så det är en försäljningsfloskel, ska det bli surround så behövs det rätt insignal till hörluren och endera kodas det direkt vid inspelningen typ konsthuvudsinspelningar eller i en surroundprocessning i hård eller mjukvara utanför hörluren, så surround är nått man kan få men att montera in flera drivers i hörluren är inte det som behövs,
Hörluren i sig kan nämligen inte återskapa den påverkan som huvudets och ytterörats form ger utan det måste ske med nån typ av signalbehandling, HRTF https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function är inget som går att återskapa i hörluren men det som krävs för att upplevelsen ska bli rätt.
Man kan alltså få samma surroundupplevelse via en stereolur men den kommer troligen att låta bättre eftersom man har färre drivers att splittra upp budgeten på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Surround behöver inte en speciell så kallad 5.1 hörlur så det är en försäljningsfloskel, ska det bli surround så behövs det rätt insignal till hörluren och endera kodas det direkt vid inspelningen typ konsthuvudsinspelningar eller i en surroundprocessning i hård eller mjukvara utanför hörluren, så surround är nått man kan få men att montera in flera drivers i hörluren är inte det som behövs,
Hörluren i sig kan nämligen inte återskapa den påverkan som huvudets och ytterörats form ger utan det måste ske med nån typ av signalbehandling, HRTF https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function är inget som går att återskapa i hörluren men det som krävs för att upplevelsen ska bli rätt.
Man kan alltså få samma surroundupplevelse via en stereolur men den kommer troligen att låta bättre eftersom man har färre drivers att splittra upp budgeten på.

Bra förklaring!

Jag tar alltid för givet att man snackar om virtuellt surround när vi snackar hörlurar. Riktiga surroundlurar med flera drivers låter alla crap utav dom jag testat.

Editerat mitt inlägg ovan då jag nu fattar att han menade hörlurar med flera drivers.

Ha en fortsatt bra dag!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm: Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt men du förstod mig rätt till slut

Alla lurar med text på boxen som "Äkta Surround!" och "7.1 ljud!" är ren bullshit. Jag har stereolurar och har precis lika bra surround och möjlighet att avgöra riktning på ljudet. Det har inget med lurarna att göra utan ligger i mjukvaran.

Hela grejen med 7.1 etc kommer ju från hemmabiosystem där man faktisk måste ha flera högtalare placerade runt om för att få surroundeffekt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@heatm: Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt men du förstod mig rätt till slut

Alla lurar med text på boxen som "Äkta Surround!" och "7.1 ljud!" är ren bullshit. Jag har stereolurar och har precis lika bra surround och möjlighet att avgöra riktning på ljudet. Det har inget med lurarna att göra utan ligger i mjukvaran.

Hela grejen med 7.1 etc kommer ju från hemmabiosystem där man faktisk måste ha flera högtalare placerade runt om för att få surroundeffekt.

Haha, jo var lite slarvigt läst av mig också. Trodde du var helt blåst.

Men du har helt rätt och jag skäms lite.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vilken surroundlösning kör du? Jag har inga problem i SBX alls. Testa att gå in i TS och se så du inte har "Mono to Surround" inställt under playback. Sätt det på "Mono to Stereo" istället.

Teamspeak var inställt på mono till stereo så det var inte där problemet låg, har googlat lite och det verkar vara fler som har problemet, allting börjar eka efter att jag slår på surround, dock inte ljuden i spelet, utan bara allt annat, något du vet något om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Teamspeak var inställt på mono till stereo så det var inte där problemet låg, har googlat lite och det verkar vara fler som har problemet, allting börjar eka efter att jag slår på surround, dock inte ljuden i spelet, utan bara allt annat, något du vet något om?

Inte direkt. Jag har hört att Dolby headphone ger lite mer eko än SBX och jag jämförde ljudet i teamspeak i stereo kontra SBX och det förändras för mig också. Var bara så van det då jag alltid kör med SBX då jag lirar. Inget eko dock mer en surroundeffekt där ljudbilden förändras och det känns som att personerna sitter längre ifrån så att säga.

Så jag tror nog det är Dolbys algoritm som spökar och det är inte så mycket att göra åt. Det kan gå att använda program som slår ihop ljud från olika ljudkort typ virtual audio cable. Men då måste du köra micken in i ditt inbyggda ljudkort som lär vara ett realtek. Jag höll på med det där förut för att få Teamspeak på en separat kanal i OBS studio när jag streamade så jag kunde muta TS från streamen när jag ville. Fick det aldrig att fungera bra dock.

Om detta går vet jag inte men det finns nog något sätt att få det att funka. Rätt så bökigt dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Surround behöver inte en speciell så kallad 5.1 hörlur så det är en försäljningsfloskel, ska det bli surround så behövs det rätt insignal till hörluren och endera kodas det direkt vid inspelningen typ konsthuvudsinspelningar eller i en surroundprocessning i hård eller mjukvara utanför hörluren, så surround är nått man kan få men att montera in flera drivers i hörluren är inte det som behövs,
Hörluren i sig kan nämligen inte återskapa den påverkan som huvudets och ytterörats form ger utan det måste ske med nån typ av signalbehandling, HRTF https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function är inget som går att återskapa i hörluren men det som krävs för att upplevelsen ska bli rätt.
Man kan alltså få samma surroundupplevelse via en stereolur men den kommer troligen att låta bättre eftersom man har färre drivers att splittra upp budgeten på.

Precis. Man har ju bara två öron så två element fungerar utmärkt för surround när de sitter i hörlurar som är så nära öronen. Däremot är det svårt att få till övertygande surround med två högtalare som inte sitter fast på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Okej! Finns det hörlurar med surround ljud att köpa som går att lyssna på Iphone t.ex?

Ingen aning, saknar intresse för både iPhone och surroundljud (annat än i spel, som ofta har det inbyggt)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz