Permalänk
Medlem

3D-skrivare, var ska man börja?

Hej! Har köpt och byggt ihop min första 3D-skrivare.
Dock har jag inte någon aning om hur man börjar skriva ut saker. Finns det någon bra guide på nätet
som visar hur man ställer in allt för att printa ut sitt första objekt?
Jag har laddat ned en STL-fil på en enkel kub som jag vill printa men om jag försöker printa den via
repetier host så krockar extrudern med min headbed och jag panikavbryter. Hur gör jag för att undvika detta?
Ursäkta att jag ställer sådana noobfrågor. Har googlat runt men inte funnit hur man gör.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Hej! Har köpt och byggt ihop min första 3D-skrivare.
Dock har jag inte någon aning om hur man börjar skriva ut saker. Finns det någon bra guide på nätet
som visar hur man ställer in allt för att printa ut sitt första objekt?
Jag har laddat ned en STL-fil på en enkel kub som jag vill printa men om jag försöker printa den via
repetier host så krockar extrudern med min headbed och jag panikavbryter. Hur gör jag för att undvika detta?
Ursäkta att jag ställer sådana noobfrågor. Har googlat runt men inte funnit hur man gör.

Tack på förhand.

Vilken printer har du? Det låter som om du inte har kalibrerat plattan ordentligt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Vilken printer har du? Det låter som om du inte har kalibrerat plattan ordentligt.

Jag har en Geeetech Prusa I3 X.
Nej jag har inte kalibrerat den alls. Vet inte hur man gör det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jag har en Geeetech Prusa I3 X.
Nej jag har inte kalibrerat den alls. Vet inte hur man gör det :/

Kapitel 5 i manualen ska du lusläsa, och vara skitnoga med. Det är i princip det absolut viktigaste för att få bra utskrifter: http://www.geeetech.com/Documents/Geeetech%20Prusa%20I3X%20us...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Kapitel 5 i manualen ska du lusläsa, och vara skitnoga med. Det är i princip det absolut viktigaste för att få bra utskrifter: http://www.geeetech.com/Documents/Geeetech%20Prusa%20I3X%20us...

Oj, den manualen är annorlunda jämfört med den som de skickade med. Tack så hemskt mycket! Inte konstigt att jag var vilsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Kapitel 5 i manualen ska du lusläsa, och vara skitnoga med. Det är i princip det absolut viktigaste för att få bra utskrifter: http://www.geeetech.com/Documents/Geeetech%20Prusa%20I3X%20us...

Dock kan jag inte hitta någon inställning för att ställa in extruder size. Jag använder mac. Måste man inte göra det på mac? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Dock kan jag inte hitta någon inställning för att ställa in extruder size. Jag använder mac. Måste man inte göra det på mac? :s

Det beror på vilken slicer du använder. Har du laddat hem inställningarna från tillverkaren borde det redan vara satt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Aha, okej. Men om jag av någon anledning vill ändra munstycke på min skrivare i framtiden, går inte det med en annan storlek då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nice, ska kolla igenom hans nybörjarfilmer. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har en Geeetech i3 Pro B, typ samma. De är lite pilliga men går att få väldigt bra resultat med och relativt lätta att modda börja med att få fram hyfsade prints sedan börja "tunea"

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag har en Geeetech i3 Pro B, typ samma. De är lite pilliga men går att få väldigt bra resultat med och relativt lätta att modda börja med att få fram hyfsade prints sedan börja "tunea"

Du kanske kan svara på det här då. På min modell så är det en heatbed som sitter under en aluminiumskiva. Ska man skriva direkt på denna aluminiumskivan eller måste man fästa en glasskiva över? Det verkar som att de flesta skriver på glas så jag är lite osäker, ändå följde det inte med någon glasskiva i min byggsats.

Sedan har jag lite problem med att ställa in nivån på min heatbed. Just nu sitter två skruvar väldigt löst och två skruvar väldigt tight på min heatbed på motsatt diagonal. Alltså att de som sitter tight är i nedre vänstra och övre högra hörnet. De som sitter väldigt löst, nästan helt loss är i nedre högre hörnet och över vänstra hörnet. Vad är detta syndrom på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Du kanske kan svara på det här då. På min modell så är det en heatbed som sitter under en aluminiumskiva. Ska man skriva direkt på denna aluminiumskivan eller måste man fästa en glasskiva över? Det verkar som att de flesta skriver på glas så jag är lite osäker, ändå följde det inte med någon glasskiva i min byggsats.

Sedan har jag lite problem med att ställa in nivån på min heatbed. Just nu sitter två skruvar väldigt löst och två skruvar väldigt tight på min heatbed på motsatt diagonal. Alltså att de som sitter tight är i nedre vänstra och övre högra hörnet. De som sitter väldigt löst, nästan helt loss är i nedre högre hörnet och över vänstra hörnet. Vad är detta syndrom på?

Nu har inte jag sett mer än vissa bilder på modellen, men kolla så du inte har en massa skräp på undersidan av plattan.

Att man använder glasskiva beror på att plattan inte alltid är helt jämn, som du märkt.

Det är nackdelen med skrivare i den här klassen, man får hålla på att krångla i evighet innan det blir bra. Har en Ultimaker 2 på jobbet, den i princip bara tuffar och går till skillnad från min K8200 som står mer isärskruvad än nåt annat...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Motherofgod:

Om du inte får tag i en passande glasskiva brukar det fungera bra att täcka alu-skivan med blå målartejp.
Detta förutsätter dock att skivan är in i det närmsta helt plan, annars kommer du få riktigt underliga resultat.
Exempelvis:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monterings...

Dock känns det som om något är felmonterat eller transportskadat om du har så stor skillnad på diagonalen.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Du kanske kan svara på det här då. På min modell så är det en heatbed som sitter under en aluminiumskiva. Ska man skriva direkt på denna aluminiumskivan eller måste man fästa en glasskiva över? Det verkar som att de flesta skriver på glas så jag är lite osäker, ändå följde det inte med någon glasskiva i min byggsats.

Sedan har jag lite problem med att ställa in nivån på min heatbed. Just nu sitter två skruvar väldigt löst och två skruvar väldigt tight på min heatbed på motsatt diagonal. Alltså att de som sitter tight är i nedre vänstra och övre högra hörnet. De som sitter väldigt löst, nästan helt loss är i nedre högre hörnet och över vänstra hörnet. Vad är detta syndrom på?

1. Det är helt upp till dig, min hade glasbädd först men har bytt ut den till Aluminium för jämnare värme, rakare och att jag har en sensor som stop istället för en switch för automatiskt bed leveling (det är en modd jag gjort).
Du använder antingen glas eller aluminium, båda är värdelöst, Aluminium är som regel bättre då det inte böjer sig av värmen lika lätt (även tempererat glas warpar lite) och det leder värmen bättre. Normalt skriver man inte direkt på själva bädden, det går men är ett helvete att plocka bort saker sedan och rengöra, rekommenderar att köpa Kaptontejp, köp det inte från någon svensk återfärsäljare, priserna är fantasisummor jämfört med att beställa det från Kina.
http://www.ebay.com/itm/200mm-X100ft-High-Temperature-280-Hea...
Annars funkar det med hårspray och/eller lim (vanligt stick lim), vad som funkar bäst för dig får du testa dig fram till och så för det beror lite på omständigheter, temperatur runt, hur starkt nätagg du har etc etc jag började med hårspray och det funkar bra, krävs en hel del och rengöringen efter några prints är jobbig men funkar, Hårspray är så kallat tri-state så prints poppar själva loss typ när de svalnar efter print, lim och spray körde jag sedan, de fäster kanon, lossnar relativt lätt men måste tvättas oftare, sedan bytte jag till Kapton då en stor rulle kostar under 150-200kr och bara behövs bytas ibland och rullen är typ 30 meter så du har ett par byten.
Även målartejp funkar bra enligt många, dock aldrig testat det själv.

2.
Rekommenderar dig att kolla Thomas Sanladerers film om just bed leveling, lättare än att jag ska försöker gå igenom det tror jag Men säg till om du fortfarande har problem sedan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Dixon: När jag lägger glasskivan på aluminiumen så verkar det som att något är lite,lite skevt. Vet inte om det är alun eller glasskivan dock.. Hur ska man reda ut det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

1. Det är helt upp till dig, min hade glasbädd först men har bytt ut den till Aluminium för jämnare värme, rakare och att jag har en sensor som stop istället för en switch för automatiskt bed leveling (det är en modd jag gjort).
Du använder antingen glas eller aluminium, båda är värdelöst, Aluminium är som regel bättre då det inte böjer sig av värmen lika lätt (även tempererat glas warpar lite) och det leder värmen bättre. Normalt skriver man inte direkt på själva bädden, det går men är ett helvete att plocka bort saker sedan och rengöra, rekommenderar att köpa Kaptontejp, köp det inte från någon svensk återfärsäljare, priserna är fantasisummor jämfört med att beställa det från Kina.
http://www.ebay.com/itm/200mm-X100ft-High-Temperature-280-Hea...
Annars funkar det med hårspray och/eller lim (vanligt stick lim), vad som funkar bäst för dig får du testa dig fram till och så för det beror lite på omständigheter, temperatur runt, hur starkt nätagg du har etc etc jag började med hårspray och det funkar bra, krävs en hel del och rengöringen efter några prints är jobbig men funkar, Hårspray är så kallat tri-state så prints poppar själva loss typ när de svalnar efter print, lim och spray körde jag sedan, de fäster kanon, lossnar relativt lätt men måste tvättas oftare, sedan bytte jag till Kapton då en stor rulle kostar under 150-200kr och bara behövs bytas ibland och rullen är typ 30 meter så du har ett par byten.
Även målartejp funkar bra enligt många, dock aldrig testat det själv.

2.
Rekommenderar dig att kolla Thomas Sanladerers film om just bed leveling, lättare än att jag ska försöker gå igenom det tror jag Men säg till om du fortfarande har problem sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=ED1Gxvw2Rmw

Jag har sett den, även den om induktansmätaren. Riktigt cool, kommer bli ett framtida projekt ifall jag får igång det här
Beställde sådan tejp från kina nu i alla fall. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

@Dixon: När jag lägger glasskivan på aluminiumen så verkar det som att något är lite,lite skevt. Vet inte om det är alun eller glasskivan dock.. Hur ska man reda ut det här?

Sannolikheten att glasskivan ska vara skev är rätt liten.
Det är mer troligt att aluminiumskivan är skev, och du verkar har väldigt stor varians på diagonalen iom att du får skruva väldigt mycket för att få det rakt.
Skulle gissa att något inte är helt 100 med monteringen av printplattformen.
Kollade dock lite snabbt på de filmer som finns för att bygga skrivaren och det verkar vara en solid konstruktion som inte går att montera "fel".

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa en 3D skrivare, max budget 30". Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

Jag har tänkt köpa en 3D skrivare, max budget 30". Några rekommendationer?

Skulle rekommendera att du skapar en egen tråd angående inköp av 3D-skrivare, tror att du får bättre gensvar då.

Visa signatur

//Dixon