Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta om det står i tråden någonstans, men ja har inte sett det iaf.
Hur bra är spelet på att använda flera kärnor på cpun?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Ta en huvudstad med 3 nissar så långt in i spelet att ett tredje krig har hunnit förklaras? Verkar ju onekligen lite "meh..."

Ja och det var på svåraste svårighetsgraden, AI är fullständigt värdelös.
Spela Civ 6 är som att spela schack med sig själv.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Ni får ursäkta om det står i tråden någonstans, men ja har inte sett det iaf.
Hur bra är spelet på att använda flera kärnor på cpun?

Jag tycker att det är skitbra optimerat för flera trådar. Jag kör i7 6700k och den belastar samtliga 8 trådar ungefär lika mycket (runt 20-35%)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag tycker att det är skitbra optimerat för flera trådar. Jag kör i7 6700k och den belastar samtliga 8 trådar ungefär lika mycket (runt 20-35%)

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju bra !

(Letar ursäkt att faktiskt är dags att köpa en 6800k haha)

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holic:

Låter ju bra !

(Letar ursäkt att faktiskt är dags att köpa en 6800k haha)

Tyvärr så flyter det på fint med en 4670k också

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Humor, såg just en lastbil köra över vattnet, fin trade route xD

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@guermantes: Det är ju det som är frågan:) Tittar man på metacritic ligger ju alla civ-spelen på 90-94 och de recensioner jag läst har samtliga utnämnt senast släppta spelet till det bästa i franchisen:) Fast jag tycker nästan att 6 verkar mer likt originalet än 4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@guermantes: Det är ju det som är frågan:) Tittar man på metacritic ligger ju alla civ-spelen på 90-94 och de recensioner jag läst har samtliga utnämnt senast släppta spelet till det bästa i franchisen:) Fast jag tycker nästan att 6 verkar mer likt originalet än 4...

@gruarn: 1:an har jag inte spelat så där vet jag inte mer än jag redan sagt. Jag har dock inget till övers för spelpressen som i min mening bara är en marknadsföringskanal - välintegrerad i spelvärldens ekosystem och som inte ger många bevis på att den tänker längre än att följa john och skriva snällt så de får nästa recensionsexemplar också och kan upprätthålla trafiken på sina sajter.

4:an och 5:an har kunnat fås för en hacka under Steams julrea de senaste åren, jag antar att det blir likadant framöver. Och 6:an verkar dras med launch-bugs så det vore bäst att vänta i vilket fall som helst tills patcharna rullat in.

Men kom igen, 4:an är bäst - go for it! Spela 4:an nu (med BUG och BULL!!), och 6:an när den releasen är mogen efter jul. Sen kan du bestämma vad du tycker bäst om och spela det resten av livet, eller tills 7:an kommer...

Permalänk
Avstängd

Kan tycka att dom lyckades bra med själva spelmekaniken. Fastnade igår kväll och spelade flera timmar. Just one more turn.

AI:t är verkligen trasigt. Det ser man när man krigar.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

@gruarn: 1:an har jag inte spelat så där vet jag inte mer än jag redan sagt. Jag har dock inget till övers för spelpressen som i min mening bara är en marknadsföringskanal - välintegrerad i spelvärldens ekosystem och som inte ger många bevis på att den tänker längre än att följa john och skriva snällt så de får nästa recensionsexemplar också och kan upprätthålla trafiken på sina sajter.

Fast det stämmer inte riktigt, idag går utgivarna mer och mer i den riktningen att spelrecensenter får vänta till spelkod så recensioner inte är redo till lanseringen. Istället används youtubers och streamers som är mindre kritiska till själva spelet för att visa upp spel i förtid. Utgivarna tycks vilja få bort de kritiska recensenterna och istället få relativt kontrollerbara amatörer istället: http://arstechnica.com/gaming/2016/10/why-early-reviews-of-vi...

Det sagt så tycker även jag att (vissa) recensenter ger tveksamma recensioner emellanåt, No Mans Sky är ett bra exempel där den fått en del oförtjänta omdömen med väldigt höga betyg. Samtidigt får man tänka på att det är den professionelle speltestarens egna åsikt, man kan inte enbart gå på en enda recensents omdömen såvida man nu inte har exakt samma spelsmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Varför är det ingen som reagerat på att Sean Bean ger rösten till Narrator?
Första meningen jag hörde han prata så kände jag direkt igen rösten. Gick till iMDB och mycket riktigt!

I vanlig ordning mister han även livet i trailern:
https://www.youtube.com/watch?v=wXLp1GKg484

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Humor, såg just en lastbil köra över vattnet, fin trade route xD

Det blir bättre:
https://fat.gfycat.com/FlickeringHardtofindChamois.webm

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tre saker gör mig tokig i det här spelet:

Om jag säger åt en trupp att röra sig till en punkt som ligger längre bort än en 'turn'. Då får jag lik förbannat flytta den manuellt varje 'turn' bara för att se till att den verkligen rör sig alla gånger istället för att ta fyra omgångar på sig att gå till en punkt som ska ta två omgångar. Det har hänt många gånger att jag är i slutet på min runda (next turn) och jag klickar på en trupp, för att sedan upptäcka att jag fortfarande kan gå med dem, dvs dom har inte rört sig den omgången.

Nästa är att om jag valt att gå någonstans, så går dom inte den snabbaste vägen (dvs på en väg) utan går ett steg i taget genom skog och skit så det tar en evighet att komma fram.

Sista är kanske bara någon detalj jag missat, men jag tycker det är löjligt svårt att se mina trupper när dom väl är fortify'ade. Har man ett stort område med många trupper så missar man dem lätt, och istället blir dom stående där. Finns det ens något sätt att highlighta sina trupper?

Ja och då har jag inte ens nämnt det här med max antal trupper per ruta, men det är väl inte direkt en bugg.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Tre saker gör mig tokig i det här spelet:

Om jag säger åt en trupp att röra sig till en punkt som ligger längre bort än en 'turn'. Då får jag lik förbannat flytta den manuellt varje 'turn' bara för att se till att den verkligen rör sig alla gånger istället för att ta fyra omgångar på sig att gå till en punkt som ska ta två omgångar. Det har hänt många gånger att jag är i slutet på min runda (next turn) och jag klickar på en trupp, för att sedan upptäcka att jag fortfarande kan gå med dem, dvs dom har inte rört sig den omgången.

De rör sig först efter att du "avslutat" din turn, innan AI börjar röra sig. Annars hade du inte haft möjlighet att ge nya order om din move order du satte för flera turn sedan inte längre är det du vill göra under din nuvarande turn.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Anaii: Fastän det stämmer egentligen inte helt för att ofta när jag trycker next turn får jag ändå hålla på och beordra om vissa trupper som har movement kvar. Hade aldrig det problemet i 5:an

Permalänk
Medlem

Någon annan som stör sig på hur spies fungerar vid counter-intelligence? Behöver placera om efter 1-2 rundor. Går det att placera en spy på samma ställe tills det att jag manuellt flyttar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Civ fans lär komma ihåg detta och vid nästa release var mer avvaktande.

Jag tvivlar på det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knuppe:

@Anaii: Fastän det stämmer egentligen inte helt för att ofta när jag trycker next turn får jag ändå hålla på och beordra om vissa trupper som har movement kvar. Hade aldrig det problemet i 5:an

Det händer när de gått så långt de kan och har movement kvar att spendera. Då får du sätta en ny destination.

Det jag stör mig på är att det inte finns listor över ens trupper och städer, eller har jag missat något?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket liv var det inte när Civ 5 eller om det var Civ 4. Inget fungerade och det var ett almänt klagande. Nu är det många som skriver att det var bättre förr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det jag stör mig på är att det inte finns listor över ens trupper och städer, eller har jag missat något?

Lista på enheter hittar du om du klickar på en enhets truppslag/namn. City Reports hittar du under "reports", även om den är bra torftig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av twit:

Lista på enheter hittar du om du klickar på en enhets truppslag/namn. City Reports hittar du under "reports", även om den är bra torftig.

Reports har jag sett, det var ingen bra implementation direkt. Enhetslistan ska jag kolla in, tack!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Som flera andra redan sagt. Ett fantastiskt spel! Jag gillar verkligen alla förändringar och nyheter. Synd bara att allt ska förstöras av AIn. Det kan väl inte vara så svårt att koda att dom ska uppgradera sina trupper och anfalla i samlad styrka!?
Likt tidigare spel så borde svårighetsgraderna skilja sig genom hur pass bra AIn är och inte genom att AIn får fördelar/"fuskar".

Jag har helt tappat suget på min nuvarande save. Det var kul att utplåna 2 civilizationer med tanks mot deras spearmen, men det känns inte kul att fortsätta ta över övriga 5 på samma sätt...

Permalänk
Medlem

Orkade inte fortsätta på min save, tillbaka till hearthstone och grinden

Det som satte spiken i kistan var när alla mina 5 modern armor ARMYS försvann på 1 tur.
Ingen battlelog som visade vad som hänt, ingenting bara borta. Jag krossade datorn innan, bombade honom med atombomber och annat. Turen efter försvann mina båtar, borta ingen förklaring till varför.

Helt plötsligt har jag ingenting, fortsätter bygga upp igen och helt plötsligt står datorn på min mark vilket jag märker av en SLUMP. I civ5 så zoomade kameran in så fort en fiende rörde sig i närheten, inte nu längre vilket är synd.

Tror de behöver patcha det här spelet ordentligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Eftersom mycket av utländska recensenter uppenbart är köpta/mutade. Finns ett otal exempel på betyg som inte stämmer överens med verkligheten. Ta tex simcity...

Jag litar i princip bara på Angry Joe.

FZ som är en del av sweclockers gav 5/5 Mästerligt!

Visst kan spelet bli 5/5 när/om AI och andra buggar blir patched men betyg ska ges på spelet i dess nuvarande form.

Skrivet av Knuppe:

Orkade inte fortsätta på min save, tillbaka till hearthstone och grinden

Det som satte spiken i kistan var när alla mina 5 modern armor ARMYS försvann på 1 tur.
Ingen battlelog som visade vad som hänt, ingenting bara borta. Jag krossade datorn innan, bombade honom med atombomber och annat. Turen efter försvann mina båtar, borta ingen förklaring till varför.

Helt plötsligt har jag ingenting, fortsätter bygga upp igen och helt plötsligt står datorn på min mark vilket jag märker av en SLUMP. I civ5 så zoomade kameran in så fort en fiende rörde sig i närheten, inte nu längre vilket är synd.

Tror de behöver patcha det här spelet ordentligt!

Låg du minus i ekonomin? blir du skyldig pengar som kommer kronofogden och tar din trupper ända tills du ligger plus igen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Keeper of Traditions

AI:n beter sig lite skumt när de håller på att förlora ett krig... Tyskland är nästan utrotat, de har endast en liten stad kvar som jag inte hittat ännu. Jag har tagit över i princip halva kartan och har dubbelt så hög military strength som tvåan. Ändå så varje gång Tyskland försöker sluta fred (var 5:e runda kanske) så är det enbart om jag ger dem precis allt mitt guld (många tusen).
Detta måste ju vara någon konstig bug, det kan inte riktigt vara meningen att jag ska ge dem guld, utan tvärtom.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

FZ som är en del av sweclockers gav 5/5 Mästerligt!

Visst kan spelet bli 5/5 när/om AI och andra buggar blir patched men betyg ska ges på spelet i dess nuvarande form.

Låg du minus i ekonomin? blir du skyldig pengar som kommer kronofogden och tar din trupper ända tills du ligger plus igen.

Nope, över 4k guld. Kollade igenom precis allt och ingenting stämmer, enheterna bara försvann. Trodde det var bombplan ett tag men det ska ju tydligt presenteras om man tar dmg. Tycker väldigt mkt händer i det här spelet utan att man får upp någon info. Jag har spelat civ 5 ganska mycket och där var det aldrig någonsin en tvekan om vad som händer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

AI:n beter sig lite skumt när de håller på att förlora ett krig... Tyskland är nästan utrotat, de har endast en liten stad kvar som jag inte hittat ännu. Jag har tagit över i princip halva kartan och har dubbelt så hög military strength som tvåan. Ändå så varje gång Tyskland försöker sluta fred (var 5:e runda kanske) så är det enbart om jag ger dem precis allt mitt guld (många tusen).
Detta måste ju vara någon konstig bug, det kan inte riktigt vara meningen att jag ska ge dem guld, utan tvärtom.

Tidigare titlar var ju också så emellanåt, sämre civs ska ha orimligt mycket/allt du har när de grinar om fred. Något av ett designfel i mitt tycke. :/

Permalänk
Skrivet av Knuppe:

Det som satte spiken i kistan var när alla mina 5 modern armor ARMYS försvann på 1 tur.
Ingen battlelog som visade vad som hänt, ingenting bara borta. Jag krossade datorn innan, bombade honom med atombomber och annat. Turen efter försvann mina båtar, borta ingen förklaring till varför.

Helt plötsligt har jag ingenting, fortsätter bygga upp igen och helt plötsligt står datorn på min mark vilket jag märker av en SLUMP. I civ5 så zoomade kameran in så fort en fiende rörde sig i närheten, inte nu längre vilket är synd.

Tror de behöver patcha det här spelet ordentligt!

Körde du in dom i området där du släppt atombomb? Isf tar dom 50 skada per turn och dör granska snabbt. Gjorde själv samma misstag ett par gånger, verkar inte stå i loggen när det händer heller...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Körde du in dom i området där du släppt atombomb? Isf tar dom 50 skada per turn och dör granska snabbt. Gjorde själv samma misstag ett par gånger, verkar inte stå i loggen när det händer heller...

Japp, eller thermonuclear i det här fallet. Det är den enda förklaringen som jag kunnat tänka mig, men det framgår ändå inte av någon log.
Hade tänk mosa in lite builders för att sanera stället, verkar inte heller funka.

Hur som helst, lite trist att de misslyckats så grovt med hela UI:t då 5:an var så bra.

Permalänk

Vet inte om någon nämnt det redan men om ni har lång load tid när ni laddar ett sparat spel.
För mig sjönk tiden rejält när jag valde exclude på civ mappen i windows defender.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red