Permalänk
Medlem

Är detta ett tyst system?

Hej!

Nästa månad så tänkte jag fixa dessa delarna och undrar om det är tysta komponenter?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9831938/

Har redan ett GTX 1070 köpt (misstag av mig trodde det skulle passa i mitt nuvarande moderkort som är ASRock Z77 Extreme, så måste tyvärr vänta en månad till för jag har inte råd med dom andra delarna denna månad.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Benham20:

Hej!

Nästa månad så tänkte jag fixa dessa delarna och undrar om det är tysta komponenter?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9831938/

Har redan ett GTX 1070 köpt (misstag av mig trodde det skulle passa i mitt nuvarande moderkort som är ASRock Z77 Extreme, så måste tyvärr vänta en månad till för jag har inte råd med dom andra delarna denna månad.

Öh på vilket sätt passar det inte? Vilket Extreme-kort är det?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

@Benham20: Har du provat att uppdatera bios till moderkortet du har nu?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Nästa månad så tänkte jag fixa dessa delarna och undrar om det är tysta komponenter?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9831938/

Har redan ett GTX 1070 köpt (misstag av mig trodde det skulle passa i mitt nuvarande moderkort som är ASRock Z77 Extreme, så måste tyvärr vänta en månad till för jag har inte råd med dom andra delarna denna månad.

Va? Jag har ett Palit 1070 på mitt Asrock Z77 Extreme4-M

Permalänk
Medlem

nätagget är tyst, och kommer gå fint med det grafikkortet.
Men med tanke på budget så kan det ju absolut vara värt att gå på en lite fläskigare kylare, Noctuas t.ex procentuellt på bygget ingen stor kostnad, men klart trevligare att både bygga med etc.

annars har du ju Bequiets serie som jag personligen är lite mer förtjust i.

R5an är ett riktigt trevlig chassie.

Sen framkommer ju inte vad din nivå av "tyst" är, men högsta ljudet här är när skärmarna knäpper lite när de blivit varma.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Benham20
På vilket sätt passa inte 1070 kortet i ditt nuvarande, vilket jag tycker låter högst märkligt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte ditt 1070 passa moderkortet?

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Öh på vilket sätt passar det inte? Vilket Extreme-kort är det?

Vilken av platserna passar den in då? Alltså vilken av

Skrivet av DOGE:

Va? Jag har ett Palit 1070 på mitt Asrock Z77 Extreme4-M

Skrivet av bärplockaren:

@Ollwee
På vilket sätt passa inte 1070 kortet i ditt nuvarande, vilket jag tycker låter högst märkligt?

Skrivet av X078:

Varför skulle inte ditt 1070 passa moderkortet?

Men alltså Asus GTX 1070 är ju PCI Express 3.0, 16x medans moderkortet säger att den har PCI Express 16X och 1X.
Vilken av platserna funkar på den? Jag var ju tvungen att ta bort den stora buren och flytta ner diskarna pga att jag har en R4:a som chassi men jag hittade liksom inte var kortet skulle sitta så trodde jag att när jag läste detta att jag hade fel moderkort.

Detta moderkortet har jag:
https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx#s...

Om någon är villig, kan den ladda ner bilden på detta moderkort och ringa in var den ska få plats?
Skulle vara grymt!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Benham20:

Vilken av platserna passar den in då? Alltså vilken av

Men alltså Asus GTX 1070 är ju PCI Express 3.0, 16x medans moderkortet säger att den har PCI Express 16X och 1X.
Vilken av platserna funkar på den? Jag var ju tvungen att ta bort den stora buren och flytta ner diskarna pga att jag har en R4:a som chassi men jag hittade liksom inte var kortet skulle sitta så trodde jag att när jag läste detta att jag hade fel moderkort.

Detta moderkortet har jag:
https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx#s...

Om någon är villig, kan den ladda ner bilden på detta moderkort och ringa in var den ska få plats?
Skulle vara grymt!

Ditt moderkort har x16 3.0, kör på översta för full fräs och för att få lite mer luftspalt under.
Det finns bara två x16-slots, vilket är de "längsta" med små spärrar på slutet, de andra är av fel typ.

Edit: Ska för övrigt sitta precis som ditt tidigare GTX 670 gjorde, vet inte hur man lyckas snurra bort det riktigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Vilken av platserna passar den in då? Alltså vilken av

Men alltså Asus GTX 1070 är ju PCI Express 3.0, 16x medans moderkortet säger att den har PCI Express 16X och 1X.
Vilken av platserna funkar på den? Jag var ju tvungen att ta bort den stora buren och flytta ner diskarna pga att jag har en R4:a som chassi men jag hittade liksom inte var kortet skulle sitta så trodde jag att när jag läste detta att jag hade fel moderkort.

Detta moderkortet har jag:
https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx#s...

Om någon är villig, kan den ladda ner bilden på detta moderkort och ringa in var den ska få plats?
Skulle vara grymt!

Det skall sitta i den översta av dom långa platserna, alltså inte i den absolut översta som är liten och kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollwee:

Vilken av platserna passar den in då? Alltså vilken av

Men alltså Asus GTX 1070 är ju PCI Express 3.0, 16x medans moderkortet säger att den har PCI Express 16X och 1X.
Vilken av platserna funkar på den? Jag var ju tvungen att ta bort den stora buren och flytta ner diskarna pga att jag har en R4:a som chassi men jag hittade liksom inte var kortet skulle sitta så trodde jag att när jag läste detta att jag hade fel moderkort.

Detta moderkortet har jag:
https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx#s...

Om någon är villig, kan den ladda ner bilden på detta moderkort och ringa in var den ska få plats?
Skulle vara grymt!

Skrivet av Daemon:

Ditt moderkort har x16 3.0, kör på översta för full fräs och för att få lite mer luftspalt under.
Det finns bara två x16-slots, vilket är de "längsta" med små spärrar på slutet, de andra är av fel typ.

Edit: Ska för övrigt sitta precis som ditt tidigare GTX 670 gjorde, vet inte hur man lyckas snurra bort det riktigt.

Skrivet av MacAllan:

Det skall sitta i den översta av dom långa platserna, alltså inte i den absolut översta som är liten och kort.

Vad menar ni med översta? Förlåt om jag verkar dum.

Permalänk
Medlem

@Benham20:

Den högra av dessa blir den översta.
Det är precis samma ställe som ditt 670 suttit.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

@Benham20
Någon av dessa två alltså.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Benham20:

Vad menar ni med översta? Förlåt om jag verkar dum.

Den närmast CPUn, på bilden är moderkortet roterat, i din dator (om den följer normal ATX) så är det uppenbart vilken som är överst.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du sätter det på samma ställe du haft ditt tidigare grafikkort bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

@Ollwee:

Den högra av dessa blir den översta.
Det är precis samma ställe som ditt 670 suttit.
https://i.imgur.com/HdDwSKS.png

Skrivet av bärplockaren:
Skrivet av Daemon:

Den närmast CPUn, på bilden är moderkortet roterat, i din dator (om den följer normal ATX) så är det uppenbart vilken som är överst.

Skrivet av DOGE:

Du sätter det på samma ställe du haft ditt tidigare grafikkort bara.

Tack men det är precis där jag försökt sätta i det. Jag får väl prova igen. För att jag tyckte inte det stämde riktigt med hålen/jacken eller vad man ska säga. Jag gör ett nytt försök!
Tack igen för hjälpen!

En extra fråga: Den lilla spärren/haken råka jag paja när jag tog av mitt GTX 670 för jag är inte så van att bygga datorer så råka typ dra sönder men den verkar inte jätte viktig tror jag eftersom jag spelar med mitt GTX 670 just nu.

En annan fråga: Efter att jag tog bort buren (för att jag är tvungen för att få plats med GTX 1070) så tycker jag datorn låter mer, kan det vara så? Iaf är det något som brummar högre än vad det gjort förut. Har en ny SSD EV0 850 500 GB men tror inte det är den som låter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Benham20:

Tack men det är precis där jag försökt sätta i det. Jag får väl prova igen. För att jag tyckte inte det stämde riktigt med hålen/jacken eller vad man ska säga. Jag gör ett nytt försök!
Tack igen för hjälpen!

En extra fråga: Den lilla spärren/haken råka jag paja när jag tog av mitt GTX 670 för jag är inte så van att bygga datorer så råka typ dra sönder men den verkar inte jätte viktig tror jag eftersom jag spelar med mitt GTX 670 just nu.

En annan fråga: Efter att jag tog bort buren (för att jag är tvungen för att få plats med GTX 1070) så tycker jag datorn låter mer, kan det vara så? Iaf är det något som brummar högre än vad det gjort förut. Har en ny SSD EV0 850 500 GB men tror inte det är den som låter.

Spärren är inte livsnödvändig men du bör tänka på att vara försiktig om du någon gång behöver flytta datorn, bäst att ta ut grafikkortet helt innan det. Svårt att chansa på ljudet, vibrationer kan uppstå av lite vad som helst.
En SSD har däremot inga rörliga delar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Spärren är inte livsnödvändig men du bör tänka på att vara försiktig om du någon gång behöver flytta datorn, bäst att ta ut grafikkortet helt innan det. Svårt att chansa på ljudet, vibrationer kan uppstå av lite vad som helst.
En SSD har däremot inga rörliga delar.

Ok tack för svar!
Men en mekanisk hårddisk då? Kan den låta? Bra att SSDs inte låter, visste ej om det Kanske blir att fixa en till för mer lagring. Mitt mål är att fixa ett så tyst system som möjligt.
Därav delarna, som jag hoppas ska vara tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack för svar!
Men en mekanisk hårddisk då? Kan den låta? Bra att SSDs inte låter, visste ej om det Kanske blir att fixa en till för mer lagring. Mitt mål är att fixa ett så tyst system som möjligt.
Därav delarna, som jag hoppas ska vara tyst.

En vanlig HDD kan låta en del, ju högre spinntal ju högre volym.
SSD är ju inte ett bra alternativ för lagring, då är det bättre att ta en vanlig 5400 HDD som oftast är tyst nog för att inte höras i ett chassi.

Edit: Skall du satsa på ett tyst system är valet av chassi av hög prioritet eftersom det skiljer mycket på olika chassi hur mycket ljud dom släpper ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

En vanlig HDD kan låta en del, ju högre spinntal ju högre volym.
SSD är ju inte ett bra alternativ för lagring, då är det bättre att ta en vanlig 5400 HDD som oftast är tyst nog för att inte höras i ett chassi.

Edit: Skall du satsa på ett tyst system är valet av chassi av hög prioritet eftersom det skiljer mycket på olika chassi hur mycket ljud dom släpper ut.

beror ju på hur mycket lagring man behöver är det mer än 1tb ja då är en HDD antagligen ett bra alternativ men 1tb ssd tycker jag inte är så farligt dyrt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

beror ju på hur mycket lagring man behöver är det mer än 1tb ja då är en HDD antagligen ett bra alternativ men 1tb ssd tycker jag inte är så farligt dyrt.

1tb SSD från 3000 kr, 1 tb HDD från 550 kr
Om inte det är stor skillnad så vet jag inte vad som skulle vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

1tb SSD från 3000 kr, 1 tb HDD från 550 kr
Om inte det är stor skillnad så vet jag inte vad som skulle vara det.

"Är detta ett tyst system?"

han/hon är ju ute efter en tyst dator och inte brummande HDDs som snurrar, jag är själv ute efter en så tyst dator som jag kan göra den och kommer köra enbart på SSD för att skippa ljudet från HDDn.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

"Är detta ett tyst system?"

han/hon är ju ute efter en tyst dator och inte brummande HDDs som snurrar, jag är själv ute efter en så tyst dator som jag kan göra den och kommer köra enbart på SSD för att skippa ljudet från HDDn.

Om du har rätt chassi hör du inte en 5400 HDD, både cpu kylare och gpu kylare hörs mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du har rätt chassi hör du inte en 5400 HDD, både cpu kylare och gpu kylare hörs mer.

ok visst men då måste jag ändå säga att det beror på vad det är du lagrar jag skulle inte vilja spela från en 5400rpm hdd jag kör hellre ifrån en snabbare hdd eller rent av en ssd.

är det filmer /musik /foton eller liknande då spelar det ju ingen roll då duger en hdd fint och till o med jag hade skaffat en hdd om det var vad jag skulle lagra.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du har rätt chassi hör du inte en 5400 HDD, både cpu kylare och gpu kylare hörs mer.

Tips på en bra 5400 HDD ca 2TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tips på en bra 5400 HDD ca 2TB?

Själv kör jag med WD diskar i NAS'en som funkar bra och är tysta.
https://www.inet.se/produkt/4305130/wd-blue-low-power-2tb-540...

Edit: Det viktiga är också att HDD'n sitter med vibrationsdämpande kuddar så att ev. vibrationer inte fortplantar sig i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tips på en bra 5400 HDD ca 2TB?

En WD blue 2tb kör själv en sådan är kalas nöjd, tyst som en mus.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

En WD blue 2tb kör själv en sådan är kalas nöjd, tyst som en mus.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Själv kör jag med WD diskar i NAS'en som funkar bra och är tysta.
https://www.inet.se/produkt/4305130/wd-blue-low-power-2tb-540...

Edit: Det viktiga är också att HDD'n sitter med vibrationsdämpande kuddar så att ev. vibrationer inte fortplantar sig i chassit.

Funkar denna HDDn i vanlig gaming dator också son vanlig lagrings HDD? Har inte så bra koll på NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Funkar denna HDDn i vanlig gaming dator också son vanlig lagrings HDD? Har inte så bra koll på NAS.

Jodå, jag länka till blue versionen för det är den som brukar användas till lagring, jag har RED som är anpassade till NAS.