AMD avtäcker Radeon Pro 450, Pro 455 och Pro 460 för Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Macbook Pro har ett ganska så slimmat chassi och dessutom 10 timmar batteritid. Sannolikt vill då inte Apple använda sig av en krets som drar mer än 35 W. Har Nvidia något bättre alternativ där?

Det där med att Apple inte skulle använda topp produkter i deras datorer tycker jag inte stämmer för fem öre. Det finns något som heter energiförbrukning och storlek och jag anser nog att Apple mer eller mindre alltid använder sig av de absolut bästa produkterna som går att få in med avseende på detta. Sen kan man fråga sig om man verkligen behöver så slimmade datorer men det är en annan femma.

Nuvarande Macbook Pro kan man köpa med den snabbaste mobila 45 W processorn som finns på marknaden.

http://ark.intel.com/sv/products/88972/Intel-Core-i7-6920HQ-P...

Man kan dessutom köpa den med en 2TB PCIe SSD som levererar sekventiella läshastigheter på upp till 3,1 GB/s.

Detta med 10 timmar batteritid är smått imponerande.

Men de tar bra betalt för det.

Bra inlägg Delerium!
De nya Macbook pro-modellerna har ju blivit mer slimmade än min gamla mbp-retina. Dom nya har i det avseendet snarare hamnat i "ultrabook" - segementet, fast med quadcore i7:or och större skärmar förstås, istället för dualcore i7:or som annars är brukligt i den här slimmade formfaktorn.
Att man då inte väljer att putta in en kraftfullare grafikprocessor är ju inte så konstigt. Glöm heller inte att Apple INTE bryr sig ett skit om "gamers", utan snarare Open CL för att snabba-upp funktioner i program och i viss mån deras egna lågnivå-API Metal. Det finns faktiskt inget från Nvidia just nu som kommer i närheten i prestanda för dessa ändamål under 35w.

En annan sak folk inte känner till/eller glömmer, är den politiska/filosofiska kollisionskurs Apple och Nvidia befinner sig i sedan ett par år. Affärsmodellmässigt konkurrerar man om samma plats. Bägge företagskulturer vill ha sitt eget ekosystem med proprietära mjukvarulösningar. Två tuppar i hönsgården fungerar inte. Det är den största anledningen till att Nvidia fram till nu åtminstone, inte får några kontrakt med Apple. Så länge man inte lägger sig på ryggen och visar halsen, så kommer det fortsätta vara vara så.

Amd å andra sidan har accepterat sin plats i hiearkin, och utvecklar gladeligen special-chip/kort för OEM:er inklusive Apple. Jag tänker tex på den nu 3 år gamla Mac Pro:n (soptunnan), med specialdesignade Tahitikort. 395x i Imacen, eller som nu med Polaris 11-kretsar med med ultratunna chip på 35w. Som grädde på moset är man säkerligen dessutom betydligt billigare än Nvidia.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför är Apple så envisa med använda AMD's mobila GPU'er när, i mitt tycke, Nvidia sprang om dem för länge sedan, nya chip eller ej.

AMD skeppar det sämsta kislet till deras RX-kort medan kisel som ges till OEMs som dell och HP till deras bärbara är bättre. Apple kommer få bra mycket bättre kisel än det du ser i reviews av RX 460. Det har redan uppdagats att strömförbrukningen kan variera stort mellan chip.

Man sorterar alltså ut dom bra kretsarna och skeppar dom till marknader där dom behövs mer.

Så polaris kan vara bra mycket mer energieffektiv än vad gemene man tror.

Här är en bra video som spekulerar kring detta.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför är Apple så envisa med använda AMD's mobila GPU'er när, i mitt tycke, Nvidia sprang om dem för länge sedan, nya chip eller ej.

Frågan är snarare varför folket är så envisa att välja Nvidia. Apple kanske får ett bättre samarbete med AMD, samt att dom kanske kan stödja lite konkurrens också. Hur stor skillnad är det mellan AMD och Nvidia egentligen? Knappast stor i alla fall, annars skulle det knappast vara så hett samtalsämne som det är.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

För alla er som pratar om att dessa mobila gpuer är <35w.. vi har ju faktiskt ingen aning om det ännu.. så ta det lite lungt.. man har tappat en hel del förtroende för amd på senare tid:/

Pascal är helt klart en effektivare arkitetur oavsett.. men ja kan se vrf apple körde med amd denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

För alla er som pratar om att dessa mobila gpuer är <35w.. vi har ju faktiskt ingen aning om det ännu.. så ta det lite lungt.. man har tappat en hel del förtroende för amd på senare tid:/

Pascal är helt klart en effektivare arkitetur oavsett.. men ja kan se vrf apple körde med amd denna gång.

Kolla videon jag länkade ovan. Ett nedklockat Rx460 som kommer från de bästa chippen med bäst energieffektivitet har nog inga problem alls att kommer under 35 W TDP.

Jag är inte orolig över att AMD kommer leverera finfina kretsar till Apple.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför är Apple så envisa med använda AMD's mobila GPU'er när, i mitt tycke, Nvidia sprang om dem för länge sedan, nya chip eller ej.

Inte bara Apple, majoriteten av de senaste spel-konsolerna har även de använt sig av AMD, så något måste de göra rätt trots att de existerar i samma universum som de allvetande, allsmäktiga, ofelbara Nvidia....*

*Denna text kan innehålla spår av Ironi, läses på egen risk.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kolla videon jag länkade ovan. Ett nedklockat Rx460 som kommer från de bästa chippen med bäst energieffektivitet har nog inga problem alls att kommer under 35 W TDP.

Jag är inte orolig över att AMD kommer leverera finfina kretsar till Apple.

Jo jag såg den intressant video och kan visa på att 14nm processen är omogen även för 1050ti då den inte känns lika "effektiv" som ett 1060 ur ett watt/fps perspektiv ..

Men som du säger så tror inte ja heller att amd kmr misslyckas med att leverera fina kretsar till apple dock vågar ja ej ha förhoppningar ang amds siffror trots videon.. synd att majoriteten utav deras desktop chip inte håller samma wafer kvalite..och om de rebrandar korten för nästa gen gpuer så ser det inte bra ut alls även om noden är mkt mer mogen.. de behöver nog komma med fler arkiteturella förändringar för att komma ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför är Apple så envisa med använda AMD's mobila GPU'er när, i mitt tycke, Nvidia sprang om dem för länge sedan, nya chip eller ej.

Härstammar från att Nvidia kostade Äpplet en jävla massa pengar, tror det var 2 kanske tom 3 generationer av trasiga skräp GPUer från Nvidia.
Gissar att det fortfarande finns ont blod hos Äpplet och Nvidia tog kanske aldrig sitt ansvar. Sen har Nvidia en hel del egenheter som kanske inte passar Äpplet.

Hoppas Äpplet fortsätter med AMD, Nvidia är ett riktigt skit företag som förstör GPU-marknaden med proprietära skit.

Permalänk
Medlem

Så en konsoll som kostar 4500 har 5ggr mer kraft än en bärbar dator som kostar 30000. Vad är det man betalar för igentligen? Om man ska ha det som arbetsdator, så duger en helt vanlig dator för max 5000 hur bra som hellst, jag är chockad...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Så en konsoll som kostar 4500 har 5ggr mer kraft än en bärbar dator som kostar 30000. Vad är det man betalar för igentligen? Om man ska ha det som arbetsdator, så duger en helt vanlig dator för max 5000 hur bra som hellst, jag är chockad...

Mycket snabb PCIe-baserad SSD, 3,1 GB/s är inte o leka med. Tror inte du hittar snabbaste i någon annan bärbar dator. Skärmen har samma upplösning som innan men betydligt bättre ljusstyrka och färger. Sannolikt en av de bästa skärmarna på marknaden vad gäller foto och videoredigering. Snabbaste mobila Intel CPUn som finns att tillgå. Quadcore 2,90GHz med 3,80GHz turbofrekvens finns som tillval (passande 45W Kaby Lake processorer har inte släppts än). Bästa trackpaden på marknaden och riktigt grymt tangentbord. Slimmat o lätt chassi med mycket bra byggkvalitet. Och detta med hela 10 timmar batteritid. Samt ett riktigt grymt operativsystem med gratis uppdateringar. Det är några av sakerna man betalar för. Sen om det är värt det eller inte är upp till var och en. Jag tycker själv inte att den är särskilt prisvärd men man måste ta med alla aspekter när man jämför.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Härstammar från att Nvidia kostade Äpplet en jävla massa pengar, tror det var 2 kanske tom 3 generationer av trasiga skräp GPUer från Nvidia.
Gissar att det fortfarande finns ont blod hos Äpplet och Nvidia tog kanske aldrig sitt ansvar. Sen har Nvidia en hel del egenheter som kanske inte passar Äpplet.

Både AMD och nVidia har haft de problemen. Första gången var det nVidia med "bumpgate", men det var länge sedan. Därefter har både AMD och nVidia haft det i perioden 2011-2013, men det berodde åtminstone delvis på att Apple pressade dem att använda lödtenn utan bly, vilket gjorde att loödningarna kunde spricka när temperaturen skiftade. Tror inte att Apple är sura för det, de använde nVidia i flera år efter den senaste soppan.

Det ryktas att nVidia hotade att stämma Apple för patentintrång på grafikchippen i iPhone - samma patent som de försökte stämma Samsung med - men det blev inget av det, och nu när nVidia förlorat i fallet mot Samsung lär det inte vara aktuellt. Nej, jag tror att det handlar om att AMD var snabbare färdiga med GPUer med låg TDP i den nya generationen - minns att den här launchen skulle ha skett i juni egentligen.

Visa signatur

5900X | 6700XT