Hjälp! mitt windows 10 är inte äkta?

Permalänk

Hjälp! mitt windows 10 är inte äkta?

Hej jag beställde min custom pc med windows 10 home OEM 64-bit svenska. Och det va det jag fick. Men nu efter ungefär 1-2 dagars användning så har den börjat kräva att jag "aktiverar" windows 10, för att den inte är äkta enligt min dator.

Inne på inställningar-(aktivering) så står det ungefär såhär:
utgåva windows 10 home
aktivering: windows har inte aktiverats
resten oviktigt för det mesta.
Det står att med den "inte äkta" versionen så är det lättare att få virus ungefär.

Detta fixades av Inet, dem byggde hela dator inklusive fixade in windows.

Måste jag köpa nytt windows?

alla svar blir jag jätte tacksam för!

Permalänk
Medlem

Betalade du för en dator med Windows så behöver du givetvis inte köpa nytt Windows, kontakta bara Inet så löser de det, du fick inget dokument med en Windowslicens på eller så? Eller en liten klisterlapp nånstans på datorn? vet inte hur Inet gör.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Betalade du för en dator med Windows så behöver du givetvis inte köpa nytt Windows, kontakta bara Inet så löser de det, du fick inget dokument med en Windowslicens på eller så? Eller en liten klisterlapp nånstans på datorn? vet inte hur Inet gör.

Naej det är problemet jag är liksom inne i windows 10 så som det ska se ut men en text nere i högra hörnet säger: Aktivera windows.
Och jag köpte windows 10 home OEM för ca 1100kr som inet installerade tillsammans med bygget. det enda egentligen som oroar mig är att det står att med denna("falska") versionen så är risken stor att få virus.

Permalänk
Medlem

https://support.microsoft.com/sv-se/help/10738/windows-10-get... kan hjälpa dig att ta reda på var felet ligger.

Börja med att gå till "Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering" för att se vad som visas där.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/10738/windows-10-get... kan hjälpa dig att ta reda på var felet ligger.

Börja med att gå till "Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering" för att se vad som visas där.

vad exakt vill du veta vad som visas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NamnetVarPhille:

vad exakt vill du veta vad som visas?

Står där att det ej är aktiverat? Finns möjligheten att aktivera? Vad står det om du försöker göra detta?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Står där att det ej är aktiverat? Finns möjligheten att aktivera? Vad står det om du försöker göra detta?

att mitt alternativ är att köpa "äkta" det står precis på det viset. Köp äkta windows och sen så hänvisar den mig till appen store, där jag kan köpa ny för 1300kr.

Permalänk
Inaktiv

@Inet borde kunna hjälpa dig med det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NamnetVarPhille:

att mitt alternativ är att köpa "äkta" det står precis på det viset. Köp äkta windows och sen så hänvisar den mig till appen store, där jag kan köpa ny för 1300kr.

På en icke aktiverad win10 får jag upp ett par gråa knappar som säger "Activate" resp. "Change product key".

Har du köpt en OEM så bör du ha fått produktnyckeln tillsammans med skivan (är det en digital licens så skall du kunna aktivera utan att ange produktnyckel).

Om problemet inte fanns från början kan du även prova att gå tillbaks till en tidigare återställningspunkt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

När du köper monterad dator från inet så får du själv aktivera windows. Koden sitter på högra sidan av chassit

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av RaxXeZ:

När du köper monterad dator från inet så får du själv aktivera windows. Koden sitter på högra sidan av chassit

den infon att man ska aktivera datorn finns väl på lappen eller säger dom det när man hämtar den ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av NamnetVarPhille:

det enda egentligen som oroar mig är att det står att med denna("falska") versionen så är risken stor att få virus.

Nej.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NamnetVarPhille:

Hej jag beställde min custom pc med windows 10 home OEM 64-bit svenska. Och det va det jag fick. Men nu efter ungefär 1-2 dagars användning så har den börjat kräva att jag "aktiverar" windows 10, för att den inte är äkta enligt min dator.

Inne på inställningar-(aktivering) så står det ungefär såhär:
utgåva windows 10 home
aktivering: windows har inte aktiverats
resten oviktigt för det mesta.
Det står att med den "inte äkta" versionen så är det lättare att få virus ungefär.

Detta fixades av Inet, dem byggde hela dator inklusive fixade in windows.

Måste jag köpa nytt windows?

alla svar blir jag jätte tacksam för!

Skrivet av RaxXeZ:

När du köper monterad dator från inet så får du själv aktivera windows. Koden sitter på högra sidan av chassit

Här har TS svaret.
Anledningen är avtalen med Microsoft som kräver tillverkare att antingen leverera en aktiverad OEM-licens eller en oaktiverad licens med installationsskiva. Inet skickar med en oaktiverad licens som man får aktivera själv, då får man fördelen att man får en aktiveringsskiva.

TL;DR:
Den 25-tecken långa koden sitter på högra sidan av datorn (sedd framifrån).
Slå in denna så är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av NamnetVarPhille:

Naej det är problemet jag är liksom inne i windows 10 så som det ska se ut men en text nere i högra hörnet säger: Aktivera windows.
Och jag köpte windows 10 home OEM för ca 1100kr som inet installerade tillsammans med bygget. det enda egentligen som oroar mig är att det står att med denna("falska") versionen så är risken stor att få virus.

Att Inet säljer piratversioner av Windows är ju såklart inte troligt för att uttrycka de milt. Alltså inte större risk för virus.
Antingen har du inte aktiverat Windows korrekt eller så är de något strul med nyckeln. Som flera sagt så får du väl kontakta Inet där du köpt produkten.

Permalänk
Medlem

"Jag har fått hem min nya dator men jag kan inte aktivera min Windows licens?

Licensnyckeln till Taurus och Vox samt specialbyggd dator sitter på en klistrad etikett på datorns högra sida längst ner och längst bak - klicka här för en illustration vart den sitter. Bra att veta är att det är väldigt lätt att läsa av licensnyckeln fel , man kan lätt blanda ihop bokstäver och siffror så läs noga.

"

https://www.inet.se/info/318/vanliga-fragor-och-svar

Permalänk
Avstängd

Tror inte du får lättare virus pga ogiltigt Windows.

Brandvägg och Windows defender är väl aktivt som vanligt?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Tror inte du får lättare virus pga ogiltigt Windows.

Sanning med modifikation. Microsoft bestämmer vilka uppdateringar du får, samt att en "falsk" Windows kommer rimligtvis från en "icke betrodd" källa, åtminstone så som Microsoft ser det. Båda ger förhöjd risk i form av o-patchade säkerhetshål, eller avsiktliga intrångspunkter.

Skrivet av Fisken1986:

Brandvägg och Windows defender är väl aktivt som vanligt?

Visst. Men vad hjälper det om de inte uppdateras, eller, om de avsiktligt är satta ur spel?
Microsoft agerar som om användaren har köpt en dator, där någon annan, avsiktligt "programvaruförfalskning", troligtvis i syfte att lura köparen på pengarna den äkta licensen hade kostat. Någon med den affärsetiken kan mycket väl ha stoppat in en bakdörr, lagt en Bitcoin miner på systemet, osv.

Microsoft har dock blivit "bättre" på att tillåta uppdateringar för säkerhetsfixar, på system med ogiltig licens. Antagligen eftersom det hade rimmat jävligt illa att inte tillåta säkerhetsfixar, men samtidigt sno all kontroll över hur burkar med giltiga licenser bootar, installerar och lever jävel på egen hand, med argument som att man försöker ge en bättre, säkrare Windows-upplevelse.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Samma problem för mig, dock på hemmabygge men uppgraderat win10 från 8, löste sig genom att klicka "Felsök" under "Gå till store" och "Ändra produktnyckel".
Testa och återkoppla gärna!