Uppgradera en "ok" highend uppsättning

Permalänk
Medlem

Uppgradera en "ok" highend uppsättning

Hejsan

Finns det några ljudintresserade här som har lite inblick i high end segmentet? Hade fram till i somras en stereo byggd runt Primare i21 och Klipsch Reference 82 högtalare. Slog sedan till på ett litet större system baserat på Focal Electra 1028BE kombinerat med CC1008 (center) för att lyfta fram röster bättre. Drivs av Marantz 7009 som försteg och Marantz MM8077 som slutsteg. Isotek Aquarious som filter och matchande kablage till allt.

Problemet som nu har uppstått är att jag var och provlyssnade en väldigt fin uppsättning som tyvärr är allt för dyr. Men efter att ha hört och känt på en sån är det svårt att släppa det och nu har den berömda uppgraderingsjäveln tagit sitt grepp om mig igen.

Vad skulle vara den vettigaste uppgraderingen här vara för att få ut så mycket som möjligt? Är öppen för nästan alla förslag

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

McIntosh MC275 är mitt första svar när jag tänker på Focal Electra .

Men ärligt talat, Allt går hela tiden att få bättre och när man kommer upp i de högre segmenten så är det oftast små skillnader och frågan om det är värt det, Det kan bara du själv svara på.

Var själv och lyssnade på ett par Piega Classic 60.2 förra veckan, Gissa om jag blev kär.

Vad var det för uppsättning du provlyssnade ?

Permalänk
Fyndjägare

Hej,

Electra 1028BE för 53000kr med försteg och DAC från en 10000kr Surroundreceiver?
Tycker detta är den svaga länken i din anläggning. Du kan hänga på vilket dyrt slutsteg du vill men har du inte bra grejjer redan i detta steg av kedjan så kommer det aldrig bli riktigt bra (tycker jag).

Om du främst är ute efter bättre ljud vid musik så är mitt tips är att behålla din Marantz SR7009 och komplettera med en bra 2-kanalsförstärkare (de har bättre försteg) med HT-in så du kan koppla ihop den med hemmabion. Och sedan en matchande DAC. Vissa förstärkare har ju även bra inbyggda DAC:ar. Antar att du vill behålla ditt Marantz slutsteg så mitt förslag kanske inte faller dig i smaken. Men du kan ju fortfarande driva resten av kanalerna med din Marantz MM8077.

Jag tror inte ett dyrare hemmabioförsteg är lösningen. Aldrig hört ett som kan spela musik till full belåtenhet.

Ska du ha bra ljud i det högre segmentet så måste du ha ordning på hela kedjan inkl bitperfect playback av musik och film via bästa ljudspåret , dvs inte hårt komprimerad streaming eller fulrippat.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

jag kan ju vara den tråkiga och hälsa att det går att uppgradera akustiken i rummet man lyssnar också.

har själv hört system för 500k som inte låter direkt super pga rummet. i samma rum kan kanske en mindre högtalare med inte lika mycket av de sämre rumsfrekvenserna spela till en större belåtenhet.

Akustik.. var ordet.

har också lyssnat på en 5000kr hembioförstärkare, med allt annat i 100k klassen(källa, kablar, dac, högtalare etc etc bra akustik, och inte lät det dåligt.

sen är det klart mycket enklare att köpa hem saker och testa synergi än att åtgärda rummets svagheter..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

McIntosh MC275 är mitt första svar när jag tänker på Focal Electra .

Men ärligt talat, Allt går hela tiden att få bättre och när man kommer upp i de högre segmenten så är det oftast små skillnader och frågan om det är värt det, Det kan bara du själv svara på.

Var själv och lyssnade på ett par Piega Classic 60.2 förra veckan, Gissa om jag blev kär.

Vad var det för uppsättning du provlyssnade ?

Ska titta på en McinTosh! Alltid tyckt att de varit så förplåtat dyra (men vackra) och nu insåg jag att man är inte långt därifrån ändå... Visst är det så att det där enorma lyftet inte längre finns men det något med ett ljudideal jag har som är svårt att beskriva men som jag fick uppleva i butiken. Kan även passa på att nämna att den absolut största skillnaden kom med Isotek Aquarious filtret. Som skeptiker mot både filter och kablar så kan jag glatt erkänna mig överbevisad här.

Förstår allt för väl att du blev kär Vart lyssnade du på dessa?

Lyssnade på Focal Maestro Utopia, Focal Stella Utopia samt Tad Labs Evolution One - är ytterst förtjust i karaktären från Focals musikaliska kvaliteter och deras berylium diskanter och för musik stod det klart att jag tyckte 1028 var bättre än 1038. Den senare lämpar sig nog bättre till film skulle jag tro. Men de tidigare nämnda kostar från ca 300 000kr uppåt och sen ska de matchas med elektronik....

Skrivet av Mumu55:

Hej,

Electra 1028BE för 53000kr med försteg och DAC från en 10000kr Surroundreceiver?
Tycker detta är den svaga länken i din anläggning. Du kan hänga på vilket dyrt slutsteg du vill men har du inte bra grejjer redan i detta steg av kedjan så kommer det aldrig bli riktigt bra (tycker jag).

Om du främst är ute efter bättre ljud vid musik så är mitt tips är att behålla din Marantz SR7009 och komplettera med en bra 2-kanalsförstärkare (de har bättre försteg) med HT-in så du kan koppla ihop den med hemmabion. Och sedan en matchande DAC. Vissa förstärkare har ju även bra inbyggda DAC:ar. Antar att du vill behålla ditt Marantz slutsteg så mitt förslag kanske inte faller dig i smaken. Men du kan ju fortfarande driva resten av kanalerna med din Marantz MM8077.

Jag tror inte ett dyrare hemmabioförsteg är lösningen. Aldrig hört ett som kan spela musik till full belåtenhet.

Ska du ha bra ljud i det högre segmentet så måste du ha ordning på hela kedjan inkl bitperfect playback av musik och film via bästa ljudspåret , dvs inte hårt komprimerad streaming eller fulrippat.

Jag förstår att det kan te sig lustigt. Sanningen är att jag köpte recievern för att få dubbla HDMI (projektor och tv), lite andra funktioner samt designen. Sedan kopplas detta alltså till Marantz MM8077 som enbart sköter kontrollen av högtalarna och där emellan är det helt klart en skillnad i en 3.0. Detta går nog att jämföra med en renodlad reciever eller förstärkare i en prisklass högre upp, åtminstone när jag testade runt själv. Det ska sägas att min setup är ingalunda perfekt utan snarare en bang for buck, om man nu kan prata om prisvärdhet i 150 000kr klassen.

Jämfört med min gamla förstärkare Primare i21 så är det lite mer av allt kan man säga samtidigt som det är luftigare. Köpte kombinationen mycket för att en center skulle kopplas in. Men nu är ni båda på gång med att rekommendera att återvända till renodlad stereo så ska ta er på orden och se om jag kan låna hem några alternativ i veckan

Skrivet av moreempty:

jag kan ju vara den tråkiga och hälsa att det går att uppgradera akustiken i rummet man lyssnar också.

har själv hört system för 500k som inte låter direkt super pga rummet. i samma rum kan kanske en mindre högtalare med inte lika mycket av de sämre rumsfrekvenserna spela till en större belåtenhet.

Akustik.. var ordet.

har också lyssnat på en 5000kr hembioförstärkare, med allt annat i 100k klassen(källa, kablar, dac, högtalare etc etc bra akustik, och inte lät det dåligt.

sen är det klart mycket enklare att köpa hem saker och testa synergi än att åtgärda rummets svagheter..

Du har förstås helt rätt och är absolut inte tråkig. Akustiken är väldigt viktig och är medveten om detta. Vi har satsat en del på detta där högtalarna står (absorbenter på väggar och tak, rätt avstånd etc) och har en ganska bra upplevelse baserat utifrån hur rummet ser ut. Samtidigt ska vi kunna leva i rummet också och kunna ha gäster.

Problemet är att det är en "modern" lägenhet med öppen planlösning och sanningen är att basåtergivningen är absolut bäst i skafferiet (...) tvärs över lägenheten (105kvm). Visst är hus det bästa men det ligger 50 mil bort Det jag däremot gillar med nuvarande högtalare är att de fyller upp hela lägenheten. Aldrig låter det som att ljudet specifikt kommer där borta eller är tunt - vi har en sån där bärbar högtalare med blåtand som i en mindre lägenhet kan dominera (allt låter bara bas) men här är den snarare som pudeln som röt.

Permalänk
Medlem

@micke7406: Nu har jag haft hemma en McIntosh MC275 och... fick lämna tillbaka den. Var ingen märkbar skillnad tyvärr. Eller det var en skillnad men så subtil att det blir svårt att motivera kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@micke7406: Nu har jag haft hemma en McIntosh MC275 och... fick lämna tillbaka den. Var ingen märkbar skillnad tyvärr. Eller det var en skillnad men så subtil att det blir svårt att motivera kostnaden.

Oj! Om du inte fick någon större märkbar skillnad mellan MC275 och dina Marantz MM8077 så tror jag att du har andra större problem,
Akustiken bör du nog jobba med i första hand, Och ska jag vara ärlig så har jag aldrig gillat någon av Marantz försteg då mellanregister inte är fylligt nog och saknar lite lugn i toppen. (smaksak).

Permalänk
Medlem

@micke7406: akustiken är vad den är, vi har gjort vad vi kan men setupen står i en hyreslägenhet med öppen planlösning så det är svårt. Men visst ok, det var kanske en överdrift men att motivera 70 000kr blir tyvärr svårt för det lyftet var det inte. Lite synd för det såg bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@micke7406: akustiken är vad den är, vi har gjort vad vi kan men setupen står i en hyreslägenhet med öppen planlösning så det är svårt. Men visst ok, det var kanske en överdrift men att motivera 70 000kr blir tyvärr svårt för det lyftet var det inte. Lite synd för det såg bra ut

Det är lite så när man kommer upp i lite Hi-end, Uppgraderingarna gör små skillnader kontra pris.

Permalänk
Medlem

@micke7406: Ja, kanske redan är på en nivå för vad jag själv kan motivera och lyssna efter. Vill liksom inte sitta och analysera ljud utan det ska vara bra i en avslappnad miljö. Det spelar fenomenalt bra på låga volymer (lägenhetsnivå) och film blir också bra. Så... ska försöka förtränga det andra

Permalänk
Medlem

Omni högtalare tenderar och vara mindre kräsna på rumstyp. Typ Duevel känns hyffsat överkomliga, finns säkert en modell för din budget: http://www.duevel.com/home/loudspeaker.shtml

Själv har jag valt en billigare approach. En rör-buffer som insteg från källan, vilket det nu än är. (hellre FLAC än LP). En 'bättre' Yamaha Aventage för rumskorrigering/ eller snarare kompensering etc. så slipper man möblera om allt som till ostbits-form, det håller iaf familjen glad.

Nästa steg skulle vara att få till slutsteget drivet av KT88 eller 6550-rör. Därefter kan man nog börja titta på jämnare strömförsörjning i form av en UPS istället för något överfiltrerat kondensatordjungel.

Men det är bara jag, jag tror att ljud skall hellre vara lite organiskt än perfekta linjer i ett oscilloskop. Personliga referensen är ett liveband i vardagsrummet med kontrollerbar volym och inte något annat ljudsystem i något någon showroom, det är helt enkelt inte jämförbart. Men oavsett blir ljudet inte bättre än vad svagaste länken i kedjan presterar, räcker med en kass ADC eller DAC emellan kan förstöra mycket.

Permalänk
Medlem

@Jimi84: Är rundstrålande högtalare verkligen något att satsa på? Har du inte prövat så låna hem en Isotek Aquarius - den enskilt största uppgraderingen tycker jag.

Permalänk
Medlem

Sitter på en relativt dyr anläggning (2xMC275, monokopplade, och Sonus Faber Amati Futura) med ett superdåligt rum, tyvärr inte mycket att göra åt det men det låter ok. Kör mest Spotify också pga bekvämligheten...

Lade upp en tråd idag på reddit - https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/5a0i7n/grills_on...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det en projektorduk jag ser i taket? Och du har en "relativt" dyr anläggning för minst 400 000kr? Är du nöjd med ljudet? Det blir lätt så med ljudkällan, tyvärr är det så musik kommer in i hemmen idag. Hade Spotify haft en "extreme" nivå där musik inte var "upp till" i bitrate utan var riktigt vass hela tiden hade jag lätt betalat för en sån version.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anarkizt:

Sitter på en relativt dyr anläggning (2xMC275, monokopplade, och Sonus Faber Amati Futura) med ett superdåligt rum, tyvärr inte mycket att göra åt det men det låter ok. Kör mest Spotify också pga bekvämligheten...

Lade upp en tråd idag på reddit - https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/5a0i7n/grills_on...

Går ju att göra något men på bekostnad av rummets utseende. In med diffusorer och absorbenter. Men de stora fönstrena fram blir svåra att åtgärda. Kan tänka mig det ekar en del och låter lite hårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Jimi84: Är rundstrålande högtalare verkligen något att satsa på? Har du inte prövat så låna hem en Isotek Aquarius - den enskilt största uppgraderingen tycker jag.

Tack. Skall ta en titt på Isotek (även om jag är lite tveksam).

Finns säkerligen mindre bra lösningar med rundstrålande med om snålat in på övriga delar. Men jag tycker det lyfter helheten. Det är egentligen ingen magi, faktum är att diskanten färdas väldigt rakt från en traditionell högtalarkon vilket gör att det är väldigt svårt och få jämnare spridning i rummet. Inte riktigt närheten av elektrostathögtalare men mer åt det hållet, diskanten vaknar helt enkelt.

Sen är ju frågan hur man valt att implementera det, om man nu bara täcker över konerna eller om man faktiskt tar vara av diskanten och försöker sprida ut den gör säkerligen stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är det en projektorduk jag ser i taket? Och du har en "relativt" dyr anläggning för minst 400 000kr? Är du nöjd med ljudet? Det blir lätt så med ljudkällan, tyvärr är det så musik kommer in i hemmen idag. Hade Spotify haft en "extreme" nivå där musik inte var "upp till" i bitrate utan var riktigt vass hela tiden hade jag lätt betalat för en sån version.

Ja, det är en projektorduk. Se fler bilder här: http://www.minhembio.com/anarkizt

Jag är nöjd med ljudet men det är klart att det kan alltid bli bättre. Ja, det hade varit trevligt med en "Spotify lossless" eller något i den stilen men varje gång jag lyssnar på FLAC så slås jag över hur liten eller ingen skillnad det är.

Visa signatur