Permalänk
Medlem

Nätverksåtkomst saknas

Hejsan allihop,

Jag har sen innan haft lite problem med att få internet med ethernet på min laptop (Q2 ASUS G751JT-T7218H, i7, 8GB, 128+1TB, GTX 970) då den har haft lite andra problemet som strulat sen innan.

Nu försökte jag att fixa det än en gång idag och den ger mig meddelandet att: Oidentiferat Nätverk Offentligt Nätverk - Åtkomsttyp: Nätverksåtkomst Saknas | Anslutningar: Ethernet.

Även ifall jag går in på 'Nätverksanslutningar' så visar det att jag har internet via Wi-Fi men inte via ethernet. Där står det följande: Ethernet, Oindentifierat Nätverk, Realtek PCIe GBE Family Controller.

Och det som är det konstigaste är att jag sitter och skriver detta på min laptop just nu för att wi-fit jag har ger mig internet till laptopen.

Helt enkelt så funkar internet via wi-fi men inte med sladd.

Har gjort en massa saker för att kunna fixa detta, någon som vet vad som kan lösa mitt problem?

Är inte världens bästa person när det kommer till datorer men kan det mesta, tyvärr lite skamligt att jag inte kan fixa detta problem.

* Ett stort fel av mig! Glömde skriva att jag har Windows 10 *

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mvh. BenjiK - Svar uppskattas!

Permalänk
Medlem
  • Prova en annan sladd.

  • Kolla så du inte har konfigurerat statisk ip på trådade nätverkskortet.

  • Om du saknar dhcp-server på nätverket kan du kolla villka inställningar du har på trådlösa anslutningen o kopiera dem till trådade.

  • Prova installera om drivrutiner till nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:
  • Prova en annan sladd.

  • Kolla så du inte har konfigurerat statisk ip på trådade nätverkskortet.

  • Om du saknar dhcp-server på nätverket kan du kolla villka inställningar du har på trådlösa anslutningen o kopiera dem till trådade.

  • Prova installera om drivrutiner till nätverkskortet.

Sladden kan inte vara problemet då jag har testat med olika sladdar.

Hur fixar jag punk 2 och 3?

Och det med drivrutinerna är jag lite osäker om vart jag hittar rätt till nätverkskortet, är det: Realtek PCIe GBE Family Controller, jag ska fixa nya drivrutiner åt?

Permalänk
Medlem

Punkt2
control panel>network and internet>network and sharing center>change adapter settings>högerklicka properties på de trådade nätverkskortet>välj IPV4> klicka properties> klicka i automatically på båda rutorna under general. Nu har du dynamisk IP inställd och din dator kommer fråga routerns DHCP-server efter en ip-adress.

Punkt3
Råkar det vara så att din router inte har en dhcp-server av någon anledning så måste man manuellt konfigurera IP på samma ställe. Då skulle du kunna kopiera samma inställningar från de trådlösa kortet till det trådade.
Edit: Om du kopierar de uppgifterna så kan du inte ha på trådlösa nätverkskortet sammtidigt som du kör trådat. Då blir de adresskonflikt.

Punkt4
Här Svarar någon på hur man uppdaterar drivrutiner.

Jag har beskrivit för windows 7. Det är antagligen liknande för andra windows verisioner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Punkt2
control panel>network and internet>network and sharing center>change adapter settings>högerklicka properties på de trådade nätverkskortet>välj IPV4> klicka properties> klicka i automatically på båda rutorna under general. Nu har du dynamisk IP inställd och din dator kommer fråga routerns DHCP-server efter en ip-adress.

Punkt3
Råkar det vara så att din server inte har en dhcp-server av någon anledning så måste man manuellt konfigurera IP på samma ställe. Då skulle du kunna kopiera samma inställningar från de trådlösa kortet till det trådade.

Punkt4
Här Svarar någon på hur man uppdaterar drivrutiner.

Jag har beskrivit för windows 7. Det är antagligen liknande för andra windows verisioner.

Det funkar halvvägs typ. Den känner av att det är en sladd som kopplas i men sen får den samma problem igen (Nätverksåtkomst Saknas). Jag diagnostiserade den och det gav mig svaret: Ethernet saknar giltig IP-konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@BenjiK: Vilken Windows-version kör du?

Windows 10, glömde skriva det i det första inlägget :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiK:

Windows 10, glömde skriva det i det första inlägget :s

Ok, jag hade en G751JT (uppgraderade till en JY) med Windows 10, och gjorde en ren ominstallation på en ny SSD där jag lät Windows sköta alla drivrutiner förutom Nvidia-drivrutinerna, vilket fungerade helt problemfritt.

Har du testat om du får nät med någon annan dator på samma anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag hade en JT (uppgraderade till en JY) med Windows 10, och gjorde en ren ominstallation på en ny SSD där jag lät Windows sköta alla drivrutiner förutom Nvidia-drivrutinerna, vilket fungerade helt problemfritt.

Har du testat om du får nät med någon annan dator på samma anslutning?

Jag har tyvärr ingen annan dator eller laptop utöver den jag har. Får väl se ifall nån kompis skulle kunna komma över med sin laptop och testa det hela eller ifall någon jag känner kan eventuellt lösa det. Är inte direkt rätt tidpunkt att göra nått sånt här på en söndag kväll då man har skola imorgon men får kolla med någon imorgon ifall det skulle kunna lösas på sådant vis.

Hängde inte med helt på vad du mena med JT och JY men jag gissar på att det har nånting med din laptop att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiK:

Hängde inte med helt på vad du mena med JT och JY men jag gissar på att det har nånting med din laptop att göra?

Det är olika modeller i G751-serien. JT är samma som du har, och jag körde uteslutande trådbundet nätverk på min.

Permalänk

Släpp tanken med att kabeln eller routern skulle vara fel. Du hade inte fått IP adress trådlöst om det hade varit något fel på dhcp-servern i routern..

Gör som så att testa att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet (trådade, inte trådlösa kortet)
Ta reda på vad nätverkskortet heter och leta upp senaste drivrutinerna på tillverkarens hemsida.

Alternativt försöka avinstallera drivrutinerna helt till kortet och därefter installera de senaste.

Har du svårigheter att hitta vad kortet heter, testa använd dig av tex. Driver Booster som är ett program för att automagiskt uppdatera datorns drivrutiner.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Prova avaktivera det trådlösa nätverkskortet så du garanterat tappar uppkopplingen via det för att tvinga datorn att leta en annan anslutning och få DHCP via ethernet, hade något liknande med morsans dator där den vägrade få uppkoppling via ethernet när den väl fått smak på det trådlösa.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!