Har blivit inbjuden till ett bröllop, behöver era åsikter om en sak angående bröllopsgåva.

Permalänk

Har blivit inbjuden till ett bröllop, behöver era åsikter om en sak angående bröllopsgåva.

Hej !

Har jag och min sambo har blivit bjudna till ett bröllop nästa sommar i juli, fick hem detta papper tillsammans med inbjudan.

Istället för att vi ska ge en bröllopspresent, ska man sätta in valfri summa på deras konto som ska bekosta deras bröllopsresa.

Är inte detta höjden av fräckhet ? vi vet att de har gott om pengar, de vill bara få sitt brällop betalt av oss gäster känns det som.

Länk till inbjudan : ***bort/moderator***

Personuppgifter
Permalänk
Medlem

Inte alls ovanligt. Tycker inte det är något fräckt med det, eftersom det ändå är kutym att man ska sponsra med presenter.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

kanske inte så bra att hänga ut deras kontonummer här?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Bara att swisha en 50-lapp.

Permalänk
Medlem

Så gör ju alla nuförtiden. Alla bröllopsinbjudningar har någon fånig fras i likhet med "inga hårda paket" eller annat trams, vilket indikerar att de vill ha pengar istället. Jag personligen tycker inte att man kan kräva något dumt paket av de som kommer. Antingen bjuder man in personerna eller så slipper man. Nya par är oftast fräcka, du vet "moderna lyckliga familjen".

Jag personligen skulle inte ge något märkbart. Endast ett kuvert med ett kort och kanske 100-200 kr eller liknande. Symboliskt så att säga. Har man jobb och kan bekosta ett överprisat bröllop så havar man fan råd andra aktiviteter och har man inte det kan man låna, och vill man inte låna ska ska man inte åka på "smekmånad" heller.

Bröllop och smekmånad är ingen mäsklig rättighet.

Permalänk
Medlem

Ser inte så snyggt ut nej. Istället för valfri summa så kan de väl skriva att de avsäger sig presenter och istället önskar 100:- till sin resa eller för att spara in pengar på bröllopskostnaden. Men valfri summa ser inte bra ut tycker jag i alla fall.

Permalänk

@MoNkeY-05: Ja men då har jag/vi möjligheten att välja vad vi ska ge dem som minne, vi känner dessutom det här paret ganska bra. Hela denna galna världen handlar bara om pengar numera, inget är personligt längre. Jag är ledsen att behöva säga det men jag kräks !

Permalänk
Medlem

Det jag inte gillar är att man kan se vem insättaren är ifall de fått pengar av denne tidigare "jahaa jonas och susanne gav bara 75kr, snåla as"

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det är vad som brukar kallas "kuvertavgift" och är inte helt ovanligt. Pengar som pengar. Ni hade väll endå lagt något på en bröllopspresent?

"Höjden av fräckhet" hade varit om de velat ha både kuvertavgiften samt en bröllopspresent

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekula_91:

@MoNkeY-05: Ja men då har jag/vi möjligheten att välja vad vi ska ge dem som minne, vi känner dessutom det här paret ganska bra. Hela denna galna världen handlar bara om pengar numera, inget är personligt längre. Jag är ledsen att behöva säga det men jag kräks !

Kan förstå vad du menar såtillvida att det inte är lika personligt, kul, eller charmigt. Men likväl så skulle jag hjälpa en vän med sin bröllopsresa lika gärna som att köpa dem en soppskål.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

@xfade: Tog ner fotot nu, ville bara visa snabbt. men ja jag borde suddat ut det !

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekula_91:

Hej !

Har jag och min sambo har blivit bjudna till ett bröllop nästa sommar i juli, fick hem detta papper tillsammans med inbjudan.

Istället för att vi ska ge en bröllopspresent, ska man sätta in valfri summa på deras konto som ska bekosta deras bröllopsresa.

Är inte detta höjden av fräckhet ? vi vet att de har gott om pengar, de vill bara få sitt brällop betalt av oss gäster känns det som.

Länk till inbjudan : ***bort/moderator***

Såhär gör väldigt många, antingen känner du inte till seden eller så är du snål
Ett bröllop är inte speciellt billigt, du och din +1 kan nog räkna med att få mat för 500:- ...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Swisha så liten summa så möjligt. Gillar du inte personerna så mycket finns det ju ingen andledning att du ens ska gå dit eller ge en större summa pengar. Enda bonusen at gå dit är väll att kolla på uppklädda tjejer som är där enligt mig.

Permalänk
Medlem

Hahaha ja du, vet inte vad jag ska säga. Men ja, jag kollar lite snett på dessa människor, förlåt.

Hände en liknande sak i somras på Facebook. En "vän", som jag aldrig träffat, tror han va från Danmark, tyvärr glömt vem det var för har försökt hitta inlägget nu i efterhand. Men iaf, denna person skrev grattis till sig själv och lade ut kontomummer och bad allihopa att skänka en valfri slant till honom som födelsedagspresent.....

Visserligen fick jag en massa pengar i studentpresent

Permalänk

@griid: Jag känner inte till seden, vad det här handlar om är att jag vet att de har gott om pengar + att den här tjejen är väldigt självupptagen och allt ska alltid gå som hon vill. Hade jag inte känt personen i fråga så hade jag kanske inte reagerat på samma sätt, men jag när jag ser inbjudan och henne framför mig blir jag bara arg haha.

Permalänk

@Aciero: Ja men de KRÄVER pengar, istället för att jag själv ska få välja vad jag VILL ge dem. Det är stor skillnad för mig. Och som någon skrev så ser dem vilka som skänkt hur mycket etc etc, de tänker aha den snåle, eller den har dåligt om pengar, ja du fattar...

Permalänk

@griid: Ja det ska bli intressant och se om det är någon kvalitet på maten i så fall, min sambo var på ett bröllop som jag ej kunde närvara på. Där fick de buffe, ett bröllop ska ha 3 rätters anser jag.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade då inte kunnat göra så, känns så jävla smaklöst...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ser inget konstigt här om jag ska vara ärlig.
Tycker det är ganska vanligt att nya brudpar hellre vill ha ett bidrag till sin bröllopsresa än något som kommer så i ett skåp och samla damm de kommande 40 åren.

Att brudparet i fråga har "gott om pengar" är totalt ovidkommande.

Sen är det ju ingen som tvingar dig att gå på festen heller, där du antagligen kommer äta och dricka för X antal hundralappar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förstår hur du tänker och jag kan faktiskt hålla med om att det är lite smaklöst, ett bröllop är deras största dag och jag kan ju tycka att personliga presenter är mer värt än pengar på ett konto. Vet ju många i min bekantskapskrets har diverse tavlor, fat, vaser, dalahästar osv som bröllopsgåva som minnen. Festen är för paret och gästerna och jag kan nog tycka att gästerna ska få vara delaktiga i presenter och ge på fri vilja inte på uppmaning. Jag hade tyckt det varit roligare att få riktigt personliga presenter istället det betyder mer oavsett prisklass. Men alla har väl olika värderingar, släng in en slant åt dem om det är det de vill ha och gå dit och ha kul och ät dig mätt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

@john_doe: Ja precis så är det nog som du säger i stora drag, att alla har olika värderingar. Vi kastar in en slant, och går dit och har kul. Men jag kommer fortfarande vidhålla att det hela är smaklöst.

Permalänk
Medlem

En fin singel malt från Skottland är ALDRIG fel

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

@MinscS2: Att äta är jag nog garanterad men att få det till någon kvalitet är jag inte, dessutom kanske inte ens alkohol ingår. Utan det får man i så fall köpa i baren, hade inte förvånat mig ett dugg. Visst jag förstår att man får betala lite själv också men det ska ingå en viss mängd alkohol och mat om man ställer lite krav som de gjort, i så fall ställer jag motkrav tillbaka, känns helt naturligt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo gjorde något fyndigt i vår situation som var liknande ert.
Vi skaffade en fotoram med glasskiva (från ikea) och skrev "In case of emergency break glass" och la in pengar i form av valutor från de länder runt Asien som de hade tänkt att resa till.

Det går alltid att göra det både personligt och användbart samtidigt, gäller att vara kreativ

Edit: kom på att vi köpte dessutom en liten leksakshammare i plast för att "Break the glass"

Permalänk
Medlem

bit ihop och sätt in en tusenlapp

Permalänk
Medlem

@Spiffman:
1000 kr är nog för mycket du med tanke på att de inte får dryck eller mat.

Permalänk
Avstängd

Det hände mig också när en polare skulle gifta sig, han var mäklare och tjänade mer pengar än vad jag någonsin kommer att göra och jag var student. Jag satte över en femhundring så fick det vara bra med det. Mat och dryck för mig och tjejen lär ha gått på mer så jag ser det inte som så snålt eller fräckt, men det är klart att det är roligare att ge en mer personlig gåva. I många andra kulturer är det väldigt vanligt att man ger brudparet ett kuvert också. Se också: http://blogg.dn.se/etikettfragan/2013/08/13/brollopsbetalning...

Permalänk

Jag kanske är tråkig men jag gillar när folk vill ha pengar. Vill man ändå "skoja till det" och köpa något så är det bara att göra det. Men det gör att jag som hatar att köpa presenter o skit, speciellt för folk som jag knappt känner och inte vet vad de behöver kan ge pengar.

Skrivet av moonblase:

Det jag inte gillar är att man kan se vem insättaren är ifall de fått pengar av denne tidigare "jahaa jonas och susanne gav bara 75kr, snåla as"

Pengar är har samma värde och går använda oavsett vem det kommer ifrån. Och Jonas och susanne ser lika "snåla" ut när de kommer med en hemmastickad mössa och en tetra rövin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Va faktiskt på bröllop för inte så länge sedan. De skrev på inbjudan eller det där att eftersom de bott ihop nu i 3 år så har dem ju allt. Arvegods etc från Mormor/Farmor etc så husgeråd etc behövde de ju inte mer. Så därför kunde vi sätta in valfri summa på ett nyskapat konto som de gjort (ska gå att sätta in anonymt?) Så jag satte in 2500:- och kompisen satte in 5000:- har ingen aning om hur mkt de andra satte in men varierade nog friskt mellan 500-10k antar jag så dem fick nog endel av bröllopet och bröllopsresan betald iallafall. Sedan så var det ju såklart endel presenter också som en pengakista, whisky, tavla etc men för mig som inte har en aning om vad man ska köpa för "skit" så tycker jag en peng är rätt lätt och bra.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@kallekula_91 Skänk en tusing till välgörenhet i deras namn, perfekt present.

Normalt, tycker iaf jag, bör bröllopsgåvor vara av en av två olika typer. Först och främst den praktiska presenten, passar exempelvis ett ungt par som inte har ett "färdigt" hem. I övriga fall en personlig gåva. Hade aldrig gett pengar, alltför opersonligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD