Antagligen dum fråga men...(powershell)

Permalänk
Medlem

Antagligen dum fråga men...(powershell)

Försöker lära mig lite powershell och det är en sak nu direkt jag inte riktigt greppar.
Hittade en sida som förklarar grunder och jag behhöver hjälp med detta:

http://www.computerworld.com/article/2879205/data-center/powe...

Jag förstår inte hur den andra variabeln skapas $singlename, i mitt tycke definieras den ju inte nånstans eller?

Svårt o förklara men den första variabeln har ju definitionen $names = "Amy","Bob","Candice","Dick","Eunice","Frank"

Ps. det är under ForEach sektionen jag är.

Permalänk
Medlem

Den definierar variabeln i ForEach-loopen, för varje objekt i array'en så kommer den att utföra en specifik funktion.

I det här fallet att skriva ut namnen en efter en.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fump:

Försöker lära mig lite powershell och det är en sak nu direkt jag inte riktigt greppar.
Hittade en sida som förklarar grunder och jag behhöver hjälp med detta:

http://www.computerworld.com/article/2879205/data-center/powe...

Jag förstår inte hur den andra variabeln skapas $singlename, i mitt tycke definieras den ju inte nånstans eller?

Svårt o förklara men den första variabeln har ju definitionen $names = "Amy","Bob","Candice","Dick","Eunice","Frank"

Ps. det är under ForEach sektionen jag är.

Variabeln $singlename skapas i ForEach, i variabeln $singlename lagras alla de namnen som finns i $names, dock en åt gången.
ForEach:en kommer köras 6 gånger, och ett namn sparas i $singlename och skrivs ut via Write-Host $singlename per "runda".

Kanske rörde till det mer än innan, men förhoppningsvis fick du lite klarhet i det

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fump:

Försöker lära mig lite powershell och det är en sak nu direkt jag inte riktigt greppar.
Hittade en sida som förklarar grunder och jag behhöver hjälp med detta:

http://www.computerworld.com/article/2879205/data-center/powe...

Jag förstår inte hur den andra variabeln skapas $singlename, i mitt tycke definieras den ju inte nånstans eller?

Svårt o förklara men den första variabeln har ju definitionen $names = "Amy","Bob","Candice","Dick","Eunice","Frank"

Ps. det är under ForEach sektionen jag är.

En bra ide är att om du kan, installera en virtuell server 2008 R2/2012 R2 och via powershell skapa nya användare, grupper etc.
Man lär väldigt mycket så.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Tack alla.

Jag tror jag förstår lite bättre nu, det är väl bara att nöta antar jag.
Ska definitivt installera upp en labserver.