Hur använder jag enklast, billigast och lagligt denna font på webben?

Permalänk

Hur använder jag enklast, billigast och lagligt denna font på webben?

Har en kund som vill använda "Museo Slab" men var jag än hittar den så är det krångliga abonnemangsformer som jag inte ens tänker försöka förklara för kunden.

Vad kan man göra i det här tillfället? Hur brukar ni göra? Vad finns för lösningar?

Permalänk

Museo Slab 500
Museo Slab 500 Italic

Är gratis enligt vad jag kan se.
Här kan du ladda ned dem.

Permalänk

@Lavaguden: $99.00 står det väl där? Men hur använder jag dem sedan på en webbsida lagligt?

Edit: Ahh, 99 för paketet men de just de skärningar du nämnde var gratis. Men, som sagt. Hur använder jag dem lagligt och så det funkar för alla webbläsare?

Permalänk

Inge duktig på det själv men laddar du ned den får du en .otf som denna guide beskriver hur man ska handskas med.
Länk

Här kan du även ladda ned fonten utan registrering.

Permalänk

@Lavaguden: Vad gälelr då laglighet med att göra så? Menar, egentligen kan man ju bara köpa fonten, konvertera den för alla tänkbara webbläsare och köra "CSS 3 fonts". Men är det lagligt? Känns ju inte rimligt då deras andra lösning erbjuder det för €15/månad.

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@Lavaguden: Vad gälelr då laglighet med att göra så? Menar, egentligen kan man ju bara köpa fonten, konvertera den för alla tänkbara webbläsare och köra "CSS 3 fonts". Men är det lagligt? Känns ju inte rimligt då deras andra lösning erbjuder det för €15/månad.

Om du går in den första shopen och väljer den fonten och sedan 50 miljoner besökare på webbsidan den är tänkt till står det fortfarande 0 dollars i pris.
Du får nog maila dem direkt om du ska ha ett säkrare svar än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Lavaguden: mm. Men tycker sånt här är så oklart. Bättre iaf fråga så får jag visa kunden den här tråden sen när de blivit stämda

Permalänk

Då du förmodligen arbetar med detta så borde(?) du även sitta på ett Adobe CC konto. Vilket ger dig tillgång till Typekit. Din kund behöver inte ha ett eget konto/abonnemang. I övrigt så tror jag nog dessvärre det är den enda lagliga vägen i detta fall. Bortsett från ett enskilt Typekit konto alltså. Att ladda ner den "gratis" och sedan köra en egen JS lösning vore en smula omoraliskt, då jag får gissa att lika mycket som du vill ha betalt för det du gör anser att andra bör få betalt för vad de gör.

Jag personligen kör Typekit genom Adobe CC. Smidigt som tusan!

EDIT: Skrev som en kratta.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

@Semireject: ja, håller med om att det är omoraliskt och därför det inte känns okej.

Men TypeKit säger du. De här är också en av mina pinsamma luckor men självklart har jag CC paketet. Så loggade in nu på TypeKit och ser där att fonten finns. Jag kan där addera den till "Web use: Add to kit" och får då upp en dialog för att skapa ett kit för domänen. Var ser jag sen vad det kostar?

Edit: Asså det ingår mao i det jag har?! Woop, känner mig som en supernoob som inte fattat detta tidigare. Tack!

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@Semireject: ja, håller med om att det är omoraliskt och därför det inte känns okej.

Men TypeKit säger du. De här är också en av mina pinsamma luckor men självklart har jag CC paketet. Så loggade in nu på TypeKit och ser där att fonten finns. Jag kan där addera den till "Web use: Add to kit" och får då upp en dialog för att skapa ett kit för domänen. Var ser jag sen vad det kostar?

Edit: Asså det ingår mao i det jag har?! Woop, känner mig som en supernoob som inte fattat detta tidigare. Tack!

Haha, det är lugnt Kul att det löste sig!

Det är ju liksom det som är tjusningen, att det är "gratis".

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Alternativ är att använda liknande fonts från google.
https://fonts.google.com/specimen/Roboto+Slab

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti