Nintendo Switch får 4 GB primärminne och 32 GB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

PS3 hade 256MB systemminne och 256MB VRAM, och den körde The Last Of Us utan problem. 4GB för 720p tror jag räcker gott och väl faktiskt.

Ja? Det är inte det det handlar om, utan att konsolen måste kunna köra spelen som de andra aktörerna gör för att bli lyckad, annars blir det lite Wii U igen. Tror inte den kommer kunna stå helt på egna ben som Wii.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det är rykte...

Nintendo själva har inte officiellt bekräftat det, det lär vi få veta i Januari.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Spelen kommer på cartridge. 32GB räcker nog gott till saves, patches och lite appar.

Juste ja, det hade jag förträngt

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

har inte Nintendo Switch RJ45 port kommer det inte bli ett köp... wifi varit så dålig på Wii U trots haft den 40 cm ifrån routern och kan streama netflix 24/7 utan avbrott med wifi men med wifi på wii u kopplas ofta ner mitt i online spelet, ps4 på wifi aldrig kopplad ner men kör RJ45 aldrig proiblem med nätverket.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Inaktiv

Rykten förvisso men Emily Rogers har samtidigt haft rätt tidigare. Personligen tycker jag Tegra-valet är en felsatsning, behöver övertygas av Nintendo att det är ett klokt val och då även med intressanta third party-titlar officellt utannonserade och uppvisade. Möjligheterna är stora, plattformen är mer eller mindre unik och egentligen en viktig plattform för spelindustrin. I en värld där spel allt mer går från stationärt till mobilt spelande ligger den rätt i tiden. PS Vita skulle göra samma sak men misslyckades. Nvidias egna Shield försökte också göra samma sak men misslyckades.

Nintendo har god erfarenhet av portabelt spelande vilket ger rätt goda möjligheter. Det ihop med en del intressanta rykten och teorier om att Switch vidarearbetar på det Shield ändå gjorde bra, strömma spel från en (stationär) dator till Shield ungefär som Wii U och Gamepad gjorde. Kan vi strömma våra PC-spel direkt till Switch har vi en game changer och en riktigt lockande produkt för många. Kombinationen Nintendo och Nvidia kan bli riktigt riktigt intressant. Kanske. Jag är ändå tveksam. Får se 12 januari hur det ser ut.

Sedan räknar jag med SD-stöd likt DSi och 3DS. Det är ju inte Sony vi snackar om som hittar på nya proprietära lösningar för varenda produkt de lanserar.

Skrivet av Wh1spY:

Finns det inte möjligheten att koppla in en USB disk? Fanns det på WiiU?

Wii U stödjer USB-lagring.

Skrivet av Jimicro:

Ja, precis. Tom GC-versionen hade inga framedrops. Var visserligen utvecklat av Retro Studios.

Denna färska Digital Foundry-artikel om just detta spel känns passande i sammanhanget.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-introdu...

Permalänk
Medlem

Tar spel upp mindre plats vid 720p än 1080p? Hur som så spelar det kanske inte någon roll. Jag vet inte varför så många hänger upp sig på 720p, det ryktas vara upplösningen på plattans skärm. Men det finns inget som säger att Switch inte kommer att klara av 1080p inkopplad i dockan.

Angående RAM, GameCube hade 43 MB, Wii hade 91 MB, Wii U har 2 GB minne varav som jag förstått det bara hälften kan användas till spel plus för mig okänd eDRAM cache. Visst, alla konsolerna hade nog presterat bättre med grafik och FPS med mer minne än de hade, men för mängden minne ser spelen inte dåliga ut. 4 GB till Switch låter inte så dåligt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar om det är så att kanske bas eneheten är lite stor bara för kunna docka den?!
Tror ni inte att det kan vara plats för mer utrymme med mer i den eller om man har tur större grafikprossesor? (önske drömmar)
Annars tror jag tyvärr det känns som en stor flopp.
Pratade med lite barn/undomar runt om och såg va dem tycker om den. (ca 20 st mellan 10 till 19)
Dem felsta frågade vad man ska ha den till.
Och många sa att det tycker det är bättre med en Ipad eller navidia sheld.
Sedan så klart var det många som tycker att det var nice med Nitendo spelen men jag tycker dem ska bara börja släppa spelen till alla olika enheter istället för göra en konsol :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

har inte Nintendo Switch RJ45 port kommer det inte bli ett köp... wifi varit så dålig på Wii U trots haft den 40 cm ifrån routern och kan streama netflix 24/7 utan avbrott med wifi men med wifi på wii u kopplas ofta ner mitt i online spelet, ps4 på wifi aldrig kopplad ner men kör RJ45 aldrig proiblem med nätverket.

Nintendo har det senaste decenniet erbjudit en USB-RJ45 adapter för dem som föredrar trådat nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GilbertG:

Ja? Det är inte det det handlar om, utan att konsolen måste kunna köra spelen som de andra aktörerna gör för att bli lyckad, annars blir det lite Wii U igen. Tror inte den kommer kunna stå helt på egna ben som Wii.

Det var väl väntat att en trådlös handhållen konsol som inte får ha så hög effektförbrukning inte skulle ha samma prestanda som stationära konsoler?
Eller var det en nyhet kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hooga:

Är det bara jag som undrar om det är så att kanske bas eneheten är lite stor bara för kunna docka den?!
Tror ni inte att det kan vara plats för mer utrymme med mer i den eller om man har tur större grafikprossesor? (önske drömmar)
Annars tror jag tyvärr det känns som en stor flopp.
Pratade med lite barn/undomar runt om och såg va dem tycker om den. (ca 20 st mellan 10 till 19)
Dem felsta frågade vad man ska ha den till.
Och många sa att det tycker det är bättre med en Ipad eller navidia sheld.
Sedan så klart var det många som tycker att det var nice med Nitendo spelen men jag tycker dem ska bara börja släppa spelen till alla olika enheter istället för göra en konsol :/

De du frågat tillhör smartphone-generationen som växt upp med generiska runners, Candy Crush, Angry Birds och diverse tap-spel som är en helt annan typ av spel och extremt simpla speltyper. Ultra casual. Inte bästa målgruppen att kolla med.

Dock är det ju ett problem som främst Nintendo också haft med deras portabla spelkonsoller. Vilket de kanske kan lösa med satsningen på spel för mobiler.

Själv är jag 31 och märker ett mycket större intresse från de i min ålder och uppåt. Men ja, även jag är tveksam till det hela, Nintendo måste berätta mer. Men så länge spelen fortsätter bli bra och håller en hög kvalitetsnivå så lär det bli en för mig med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De du frågat tillhör smartphone-generationen som växt upp med generiska runners, Candy Crush, Angry Birds och diverse tap-spel som är en helt annan typ av spel och extremt simpla speltyper. Ultra casual. Inte bästa målgruppen att kolla med.

Dock är det ju ett problem som främst Nintendo också haft med deras portabla spelkonsoller. Vilket de kanske kan lösa med satsningen på spel för mobiler.

Själv är jag 31 och märker ett mycket större intresse från de i min ålder och uppåt. Men ja, även jag är tveksam till det hela, Nintendo måste berätta mer. Men så länge spelen fortsätter bli bra och håller en hög kvalitetsnivå så lär det bli en för mig med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det har du rätt i, det är ju dem som har växt upp med detta.
Dok så ser jag än då att dem flesta spel dem släpper ut är riktat emot dem. kanske dem har öppan upp lite till 3de parts spel till denna konsol.
Men om man kollar på exempel Wii U så de 3de parts spelen hade en problem med att konsolen inte klarade driva dem utan att det skulle lagga. (exempel lego spelen) eller ja det är det jag har märkt av.

Jag tror med att jag kommer köpa en, om det kommer med mer spel som är intressanta.
Men då tror jag inte att jag kommer anväda den "bärbara" delen. mer är ha den hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hooga:

Jo det har du rätt i, det är ju dem som har växt upp med detta.
Dok så ser jag än då att dem flesta spel dem släpper ut är riktat emot dem. kanske dem har öppan upp lite till 3de parts spel till denna konsol.
Men om man kollar på exempel Wii U så de 3de parts spelen hade en problem med att konsolen inte klarade driva dem utan att det skulle lagga. (exempel lego spelen) eller ja det är det jag har märkt av.

Jag tror med att jag kommer köpa en, om det kommer med mer spel som är intressanta.
Men då tror jag inte att jag kommer anväda den "bärbara" delen. mer är ha den hemma.

Sant, Nintendo satsar på en rätt bred marknad med deras titlar så även dessa unga spelare är ju möjliga kunder. Stora frågan är just om third party verkligen hoppar på denna gång. Nintendo har bra support redan men inga spel utannonserade. Personligen trodde jag att utgivarna skulle presentera dessa efter Switch-premiären men de är nog villiga att prata mer 12 januari. Förhoppningsvis.

Jo, kan vara klokt att vänta och se vad som händer. Jag sitter faktiskt i samma sits, rätt osäker på vad jag tycker om Switch och vill veta vad för spel som dyker upp innan jag verkligen överväger ett köp. Och jag lär också använda min i dockat läge om jag skaffar, hade helst sett en ny stationär konsoll som specifikationsmässigt var väldigt likt vad Microsoft och Sony har ute på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det var väl väntat att en trådlös handhållen konsol som inte får ha så hög effektförbrukning inte skulle ha samma prestanda som stationära konsoler?
Eller var det en nyhet kanske?

Samtidigt är det idag fullt möjligt att i bärbart format matcha prestandan i PS4. Jaguar-kärnorna var inga höjdare och är överträffade av en del ARM-baserade kärnor.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Samtidigt är det idag fullt möjligt att i bärbart format matcha prestandan i PS4. Jaguar-kärnorna var inga höjdare och är överträffade av en del ARM-baserade kärnor.

Är det? Vilken Soc på under 10w har en 1.8tflop gpu?

Sen är det nog så att en arm cpu kan matcha jaguar-cpun i ps4an men det är inte möjligt att matcha en ps4a i spelprestanda i denna formfaktorn med dagens teknik. Sen har nog Nintendo faktiskt valt den lösning som kan komma närmast, om det räcker för att det smidigt ska kunna porta krävande AAA-spel eller inte återstår att se. Men den kommer ge imponerande spelprestanda för formfaktorn hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN
Nu tänkte mest på arbetsminne, det var det jag skrev om ursprungligen. Min övergripande tanke är att Nintendo måste hålla specifikationerna på ungefär samma nivå som de andra två för att det inte ska sluta som Wii U igen, och då är jag lite orolig att 4GB blir lite för lite då de andra maskinerna haft det i drygt 3 år när NX kommer. Samtidigt kommer det ju som sagt ge imponerande prestanda för formfaktorn.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GilbertG:

@sKRUVARN
Nu tänkte mest på arbetsminne, det var det jag skrev om ursprungligen. Min övergripande tanke är att Nintendo måste hålla specifikationerna på ungefär samma nivå som de andra två för att det inte ska sluta som Wii U igen, och då är jag lite orolig att 4GB blir lite för lite då de andra maskinerna haft det i drygt 3 år när NX kommer. Samtidigt kommer det ju som sagt ge imponerande prestanda för formfaktorn.

Fast det hjälper inte om bara arbetsminnet är likvärdigt med stationära konsoler om grafikdel och cpu ändå är klenare.
Spelen kommer ändå inte kunna portas över med lätthet.
Konsolen är i grunden annorlunda eftersom att den ska kunna vara bärbar så jag tror bara man gör sig själv en otjänst om man hoppas på motsvarande prestanda som stationära diton.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck
Alldeles riktigt. Nu handlade ryktet specifikt om minnet, så det var det jag tog upp. Men jag tänker i smma banor kring CPU-delen.
@sKRUVARN
Man kanske kan tänka sig en SoC som i stationärt läge kan gå upp till 20W TDP, och då kanske prestandan, om inte matchar helt, så åtminstone hamnar väldigt nära den i PS4 och Xbone. Jag tänker främst CPU-delen. Dessa maskiner är trots allt över 3 år gamla när NX/Switch lanseras och de var tämligen klena redan när de kom, en ytterst modest förbättring jämfört med tidigare generation. Jag finner det inte helt orimligt att jämföra däremellan. Jag vet inte vilka, men jag vet att det finns ARM-kärnor som presterar bättre än Jaguar-kärnorna. Grafikdelen tror jag inte kommer till samma, men det gör inte alls lika mycket då den biten är mycket enklare att skala.

Jag betraktar konsolen främst som en stationär enhet som man kan ta med sig, lite som en PS1 med miniskärm påkopplad som fanns att köpa. Men vi får väl se

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian