Ska börja med 3d-skapade och animering, behöver hjälp med att välja produkt!

Permalänk

Ska börja med 3d-skapade och animering, behöver hjälp med att välja produkt!

Hej allihopa!

Jag ska som titeln nämner börja leka runt lite i 3d program, framförallt MAYA och Blender. Men jag är osäker på vad för laptop jag skall köpa.
Det ska definitivt bara en laptop då jag ska bosätta mig och resa en hel del utomlands.

Det som är målet för mig är att skapa 3d-modeller och eventuellt animera kortare scener på 2-10 minuter.

Jag har kollat på en Surface Pro 4, då de är sjukt lätta, snygga och verkar väldigt praktiska att ha med sig när man reser.
Har kollat på en av deras kraftigare varianter som har 256 SSD, 16GB Ram och i7 6650U i sig.

Jag har sett på Youtube personer som använder blender och maya med en Surface som är sämre än den här men mina okunniga ögon vet om det ser tillräckligt bra ut.

Därför frågar jag er, skulle Surface pro 4 som jag nämner klara behovet eller finns det något annat alternativ som jag kan vända mig mot? Har kollat på zenbook men inte mycket annat i dem än vad det är i en SF4.

Väldigt tacksam för svar!

MVH,

Karl

Permalänk

Surface Pro är säkert jätteskön att jobba med. Personligen hade jag valt en Dell XPS 15" för de pengarna. Du får en processor som är bra mkt snabbare, större hårddisk, större skärm, ordentligt grafikkort för samma pengar. Dessutom är den modellen jäkligt liten för att vara 15". Processorer med "U" i slutet fungerar jättebra, men du får mer prestanda om du kör "HQ" modellerna.

Permalänk
Medlem

Asus ZenBook Pro är ju riktigt kraftfull medan den samtidigt håller ett rimligt pris.
https://www.inet.se/produkt/1960399/asus-ux501vw-i7-8gb-256gb...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Tack för svaren!

DELL XPS verkade ju bra mycket dyrare? Nästan 23k?

Asus Zenbook Pro var ju ett väldigt bra pris måste jag säga. Funderar bara på ifall man vågar ha den med på resande fot. Då snackar vi resande som i "backpacking" kommer befinna mig i allt från städer till djungel. Känns som en sådan laptop som inte mer liknar en tablet är ömtåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Tack för svaren!

DELL XPS verkade ju bra mycket dyrare? Nästan 23k?

Asus Zenbook Pro var ju ett väldigt bra pris måste jag säga. Funderar bara på ifall man vågar ha den med på resande fot. Då snackar vi resande som i "backpacking" kommer befinna mig i allt från städer till djungel. Känns som en sådan laptop som inte mer liknar en tablet är ömtåliga?

Detta är ju lite komiskt. Varför ska du ut i jungeln med en bärbar dator, och hur många träd tänker du hugga ner med den? Om du ska ut och resa med en laptop förutsätter jag att du har en väska som har ett fack för laptop, så att den ligger skyddad.

Varför skulle en tablet vara ömtålig? Dom är snarare MER tåliga än en laptop eftersom dom är mer kompakta. Surface pro 4 är ju en tablet om inte annat. Men du köper efter dina behov, Surface pro 4 verkar ju nå dina behov, vara mer bärbara pga storlek och vikt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Det var ju väldigt omoget svar. Självklart så finns det ett sådant fack, men tänker mer på att atmosfärerna där man använder produkten. Ta upp och ner den hela tiden, öppna luckan m.m.

Det skriver jag inte heller, utan skriver att en laptop är väl mer ömtålig än vad en tablet är.

Permalänk
Hedersmedlem

En flera minuter lång scen i blender... Ja det beror ju på vad som ska renderas men när jag satt och jobbade med blender sist så tog även enklare scener några timmar att rendera om man ville ha skaplig upplösning. Det med en i5 4670K.
Jag har en surface pro 3 men skulle inte vilka köra någon rendering på denna. Det skulle ta flera gånger längre tid, alltså 20-30 timmar att rendera klipp med så klena komponenter.

Fast det kanske går bra att jobba i blender med det man tänkt sig och köra renderingarna på någon annan enhet med mer prestandamuskler?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Det var ju väldigt omoget svar. Självklart så finns det ett sådant fack, men tänker mer på att atmosfärerna där man använder produkten. Ta upp och ner den hela tiden, öppna luckan m.m.

Det skriver jag inte heller, utan skriver att en laptop är väl mer ömtålig än vad en tablet är.

Det låter som du ska vara långt in i djungeln bland insekterna och rendera 3D film. Det kändes komiskt när du berättade det. Ha lite humor! ^^

Men en bärbar är ju byggd för att öppnas och stängas, så det ska väl inte vara någon fara, speciellt inte på de dyra kvalitetsdatorerna. Står du ute i djungeln har jag min tvivel på att du tar fram den och öppnar den allt för många ggr, så chansen att den går sönder tror jag är liten.

Tänk på att batteriet inte kommer hålla superlänge om du gör jättetunga grejer på datorn.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Tack för svaren!

Det är klurigt, tror nog att en SF4 kanske hade klarat biffen, men jag är ju mer av en laptop-människa.

Jag har spanat in dessa två.

https://www.inet.se/produkt/1960376/asus-gl502vt-i7-16gb-512g...

och

https://www.inet.se/produkt/1960505/asus-gl702vm-i7-8gb-256gb...

Vilket skulle ni välja?

Det enda jag kan tänka på att vikten börjar bli ganska tung.. så har bokat i butik för att gå och klämma och känna på den. Den enda väger dock nästan 2 och den andra nästan 3.

Permalänk

Vill ju ha en New Razer Blade, men verkar ju inte gå att fixa i Sverige?

Permalänk
Medlem

Ska du resa runt mycket hade jag helt klart tagit det lättaste, skulle även gissa på att nätadapter på 180w lägger på ett drygt kilo extra. Har en Lenovo w520 på jobbet som väger 2.7 kg och den är ganska dryg att släppa med sig när man ska ut och flyga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Tack för svaren!

Det är klurigt, tror nog att en SF4 kanske hade klarat biffen, men jag är ju mer av en laptop-människa.

Jag har spanat in dessa två.

https://www.inet.se/produkt/1960376/asus-gl502vt-i7-16gb-512g...

och

https://www.inet.se/produkt/1960505/asus-gl702vm-i7-8gb-256gb...

Vilket skulle ni välja?

Det enda jag kan tänka på att vikten börjar bli ganska tung.. så har bokat i butik för att gå och klämma och känna på den. Den enda väger dock nästan 2 och den andra nästan 3.

Ingen av dessa är ju resvänliga datorer, eller bra för bildbehanding. De är ju rena speldatorer. Asus jag länkade väger bara 2KG och är väldigt tun, samtidigt som den har bra batteri. Att ta en 17" tung speldator ut i djungeln låter som ett extremt dumt val.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

En av de jag linkade väger också 2KG. Skillnaden är att den har ett grafik-kort.
Varför skulle spel-datorer vara dåliga för 3dmodellering och animering, vad jag har läst går det lite hand i hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

En av de jag linkade väger också 2KG. Skillnaden är att den har ett grafik-kort.
Varför skulle spel-datorer vara dåliga för 3dmodellering och animering, vad jag har läst går det lite hand i hand?

Läser du vad jag skriver?

Jag sa EJ RESVÄNLIGA, inte att dom inte fungerar för 3D modellering. Menar att dom är klumpiga.
Sen när det kommer till 3D så är det faktiskt Processorn som är den viktigaste komponenten, då 3D belastar processorn mest av allt.

Datorn jag länkade har ju externt grafikkort, 960m, som klarar alla moderna spel. Den har också en IPS panel som ger bäst färger för bild/färgåtervgivning.

17" skärm är väl knappast "bärbart" i min mening, ingen man vill bära med sig i ryggsäcken överallt så att säga.

Men om du ska rendera mycket video/3D frames så bör man ha en stor hårddisk för lagring, så datorn jag länkade med 256GB SSSD kan vara ett dåligt val om du inte installerar en extra hårddisk.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Jo men du skrev att bildbehandlingen inte var bra.

Hur som, den du linkade är jag väldigt intresserad av. Det enda problemet är att det är 8gb ram. ram är absolut viktigast när det kommer till rendering så jag försöker hitta någon med 16gb ram och 512 SSD med ett nvidia kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Jo men du skrev att bildbehandlingen inte var bra.

Hur som, den du linkade är jag väldigt intresserad av. Det enda problemet är att det är 8gb ram. ram är absolut viktigast när det kommer till rendering så jag försöker hitta någon med 16gb ram och 512 SSD med ett nvidia kort!

Den datorn som har TN panel anser jag vara värdelös för bildbehandling, ja.
Skulle aldrig våga arbeta med färger på TN paneler då färgerna är sååå olika från skärm till skärm.

RAM kan du installera mer av själv. Så länge det finns lediga platser är det ju bara att köpa extra RAM?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti