Lägga ner en elkabel i trädgården.

Permalänk
Medlem

Lägga ner en elkabel i trädgården.

Finns ju en del el-kunniga på detta forum, så tänkte jag slänger iväg ett par snabba frågor.

Ska lägga ner en 15m elkabel i marken till en motorvärmare och funderar på hur jag gör detta på bästa sätt.
Att bara gräva ett dike och köra ren gummi/plast-kabel känns inte rätt, så ett rör bör nog införskaffas. Rätt?
Förra kabeln låg ovan mark över grusparkeringen och blev sönderkörd.. 3st bilar som kör över den flera ggr per dag.

Tanken är att ha en "förlängningssladd" då jag har en kontakt vid väggen. Har kollat runt lite och det finns vad jag hittat två lösningar på rör, som är lätta att få tag på. VP-rör och någon typ av slang för ändamålet.

VP-rör är billiga, smala och hårda, så man måste skruva isär kontakten på ena sidan sladden för att få igenom. Men hur håller sig dessa i marken? Tänker mig att de är för inomhusbruk.. Dock är det nog mindre jobb att få ner de i marken.

Slangen för utomhusbruk är 5cm bred, dyrare och ett rejälare dike behöver grävas. Är det overkill eller nödvändigt?

Några rekommendationer?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du väljer för kabeltyp behöver du kabelrör. N1XV och EKKJ får läggas direkt i mark. EKLK måste läggas i kabelskyddsrör.

Minsta förläggningsdjup är 65 cm, samt att det måste läggas varningsband.

Tänk på att det du pratar om är ett behörighetskrävande jobb, då det är en fast installation. Det är fortfarande en fast installation fast du har stickpropp i änden som det låter som du tänkt göra.

Permalänk
Medlem

Ett sådant här rör rekommenderas. https://www.byggmax.se/installationsel/klammer-eldragning/kab...

När vi skulle montera ett 3-fasuttag för laddning vid vår uppfart så användes ett rör av rostfritt stål.

Elektrikern från Neabgruppen som var här undrade om vi skulle ha mycket tung trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns ju en del el-kunniga på detta forum, så tänkte jag slänger iväg ett par snabba frågor.

Ska lägga ner en 15m elkabel i marken till en motorvärmare och funderar på hur jag gör detta på bästa sätt.
Att bara gräva ett dike och köra ren gummi/plast-kabel känns inte rätt, så ett rör bör nog införskaffas. Rätt?
Förra kabeln låg ovan mark över grusparkeringen och blev sönderkörd.. 3st bilar som kör över den flera ggr per dag.

Tanken är att ha en "förlängningssladd" då jag har en kontakt vid väggen. Har kollat runt lite och det finns vad jag hittat två lösningar på rör, som är lätta att få tag på. VP-rör och någon typ av slang för ändamålet.

VP-rör är billiga, smala och hårda, så man måste skruva isär kontakten på ena sidan sladden för att få igenom. Men hur håller sig dessa i marken? Tänker mig att de är för inomhusbruk.. Dock är det nog mindre jobb att få ner de i marken.

Slangen för utomhusbruk är 5cm bred, dyrare och ett rejälare dike behöver grävas. Är det overkill eller nödvändigt?

Några rekommendationer?

Hyr grävare, gräv 70 cm djupt. Ring elektriker.

Permalänk

Jag skulle rekommendera 50mm PEM-slang. Den är godkänd för mark och du behöver inte få ner den speciellt djupt (30 cm räcker). När kabeln ligger i ett godkänt markrör så är inte 60cm täckning nödvändigt på privat mark. De brukar säljas på 50m rullar och finns i olika kvalitéer. Du kommer nog i alla fall att bli tvungen att skruva av handsken när du ska föra igenom kabeln.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag skulle rekommendera 50mm PEM-slang. Den är godkänd för mark och du behöver inte få ner den speciellt djupt (20-30 cm räcker). När kabeln ligger i ett godkänt markrör så är inte 60cm täckning nödvändigt på privat mark. De brukar säljas på 50m rullar och finns i olika kvalitéer. Du kommer nog i alla fall att bli tvungen att skruva av handsken när du ska föra igenom kabeln.

20 cm räcker? Enligt vem då?

Permalänk
Rekordmedlem

Och glöm inte elbehörighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

20 cm räcker? Enligt vem då?

Det är inga problem. Men jag ändrade till 30 cm för att vara på säkra sidan. 60cm är norm men inte nödvändigt i detta läget.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Helst med sand rund så den inte vandrar upp
sen brukar det läggas ett "plastband" med text på en bit ovanför som varning.

Kan vara bra att lägga det så djupt ner att nästan gång nån får för sig att lägga spaden i marken å plantera nåt att det inte...

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Tackar alla så mycket för infon!

Att det var krav på elektriker hade jag inte en aning om, så det var nyttig information.
Får höra mig för, kanske bättre att leja bort det..

Kunskapsbredden är djup här..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tackar alla så mycket för infon!

Att det var krav på elektriker hade jag inte en aning om, så det var nyttig information.
Får höra mig för, kanske bättre att leja bort det..

Kunskapsbredden är djup här..

Gräva gången kan du göra själv sen låta elektriker dra kabeln.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen stämma att det behövs elektriker?
Fattar jag rätt det ju stickpropp i båda ändarna, dra en vanlig förlängningskabel får man ju göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skall man lägga el i marken, är det viktigt att det är rätt kabel. En vanlig tre ledad är INTE OK.
Jorden skall vara flätad runt de andra ledarna och inte en vanlig ledare.
I alla fall var det vad jag fick till mej när jag själv lade ner kabel för trädgårds belysningen.
Tanken är att om man i framtiden sätter en spade i kabeln, så blir det alltid kontakt med jord och eventuell skadad ledare, så säkring och jordfelsbrytare kan slå av. Vet inte hur regelverket ser ut, men jag tror det måste vara sådan kabel, även om den ligger i PVC rör.

Sedan behöver man inte leja en elektriker för att dra/lägga kabeln. Det kan man göra själv, men om det klassas som en fast installation, så måste elektrikern dit och kontrolera och signa att det är korekt utfört. Det vanligaste är väl att man drar kablar själv och lämnar själva inkoplingen till fackman, så håller man kostnaden nere.

En fråga som uppstår i detta fallet är.
Om jag lägger kabeln uppe på ytan, kan bilar köra sönder den. Hur blir det "om där råkar finnas ett rör" med diameter tillräklig för att kunna mata igenom kabeln, med stickpropp och allt, kanske ett 4" avloppsrör?
I praktiken är det ju en vanlig förlängnings kabel, trädd genom röret. Alltså i mina ögon en "skarvsladd", och INTE en fast installation?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan det verkligen stämma att det behövs elektriker?
Fattar jag rätt det ju stickpropp i båda ändarna, dra en vanlig förlängningskabel får man ju göra.

Kan tydligen vara så.. se nedan.

Skrivet av mattoys:

Tänk på att det du pratar om är ett behörighetskrävande jobb, då det är en fast installation. Det är fortfarande en fast installation fast du har stickpropp i änden som det låter som du tänkt göra.

Sen kan det ju vara så när man tänker efter, att när den är nergrävd så syns den ju inte.. Om det då kommer någon ny ägare till fastigheten eller du glömt bort kabeln själv, så är det ju bra om det är fackmannamässigt gjort. Ingen höjdare att skicka ner en spade eller något i en 220v kabel..

Men som sagt jag trodde själv att det var ok, då det var stickpropp i båda ändar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Väldigt lite man får göra utan behörighet, du får byta eluttag och strömbrytare om du har kunskap dock till samma typ som innan och dimmer är förbjudet. Vad gäller skarvsladd går det som tillfällig fast förläggning och kräver att vissa krav uppfylls, kan dom ej i huvet. De du kan göra som någon sa tidigare är att gräva och låta elektriker sköta resten. Inte jättepopulärt om du gör hela installationen förutom inkopplingen då elektrikern tar ansvar för att du gjort rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En fråga som uppstår i detta fallet är.
Om jag lägger kabeln uppe på ytan, kan bilar köra sönder den. Hur blir det "om där råkar finnas ett rör" med diameter tillräklig för att kunna mata igenom kabeln, med stickpropp och allt, kanske ett 4" avloppsrör?
I praktiken är det ju en vanlig förlängnings kabel, trädd genom röret. Alltså i mina ögon en "skarvsladd", och INTE en fast installation?

Om man spinner vidare på detta.. vad gäller? Såg nämligen att det ska komma typ 2dm snö i början på nästa vecka och minusgrader i alla fall veckan ut. Vill få iordning på detta snabbt, innan måndag iaf..

Kan man göra en skåra i marken och trycka in kabeln i ett 20mm rör/flexrör och låta ligga synligt, men ändå lite nergrävt under vintern?
Är det en fast installation om man tar upp den igen till våren?

Att man alltid ska vara ute i sista sekunden.. :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan det verkligen stämma att det behövs elektriker?
Fattar jag rätt det ju stickpropp i båda ändarna, dra en vanlig förlängningskabel får man ju göra.

Kortfattat så är det så att när du gör en fast förläggning av en kabel så krävs behörighet, punkt. Det finns många faktorer man kan behöva ta hänsyn till, exempelvis kabeltyp/skydd om man gräver ner den, eller kylning.

Skrivet av DaBone:

Om man spinner vidare på detta.. vad gäller? Såg nämligen att det ska komma typ 2dm snö i början på nästa vecka och minusgrader i alla fall veckan ut. Vill få iordning på detta snabbt, innan måndag iaf..

Kan man göra en skåra i marken och trycka in kabeln i ett 20mm rör/flexrör och låta ligga synligt, men ändå lite nergrävt under vintern?
Är det en fast installation om man tar upp den igen till våren?

Att man alltid ska vara ute i sista sekunden.. :-/

Kontakta en elektriker. De har kanske inte tid att komma exakt nu, men bör kunna tala om vad du behöver för kanalisation så du kan göra den i alla fall.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Men som sagt jag trodde själv att det var ok, då det var stickpropp i båda ändar.

Man får inte bygga in/dölja kabel utan behörighet så att gräva ner eller dra i vägg och motsvarande kräver behörighet.

Vad man får göra utan behörighet finns att läsa i §3 i http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/201...
Allt annat är förbjudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har EKKJ som grävdes ner direkt i marken, från huset till garaget på ca 35cm djup för minst 40 år sedan (kan vara 20 till när jag tänker efter). Fungerar fortfarande ua. Den har alltså extra jordfläta utanpå, så sätter man spaden i den går säkringen direkt (även utan jordfelsbrytare, som jag saknar).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro