Permalänk
Medlem

Laga punktering - bildäck?

Hej,

Köpte nya däck i augusti och nu när jag bytte till vinterdäck ser jag att det sitter en skruv rakt ned i däcket. Rör jag lite på skruven så pyser det - alltså punktering.
Nu till frågan: jag kommer lämna in bilen till verkstad för lagning och jag har hört att man kan laga sådan punktering på två sätt.
Lagning utifrån eller lagning inifrån (att de tar av däcket från fälgen)

Vilket sätt är korrekt att göra på ett nytt däck? (vill inte att verkstaden ska vara lata och ta det enklaste som kanske inte är bästa sättet)
Tacksam för svar, då jag inte kan något om sådant.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Lagning innifrån med "paraplyplugg" är det absolut bästa sättet. Alla metoder utifrån är mer nödlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Köpte nya däck i augusti och nu när jag bytte till vinterdäck ser jag att det sitter en skruv rakt ned i däcket. Rör jag lite på skruven så pyser det - alltså punktering.
Nu till frågan: jag kommer lämna in bilen till verkstad för lagning och jag har hört att man kan laga sådan punktering på två sätt.
Lagning utifrån eller lagning inifrån (att de tar av däcket från fälgen)

Vilket sätt är korrekt att göra på ett nytt däck? (vill inte att verkstaden ska vara lata och ta det enklaste som kanske inte är bästa sättet)
Tacksam för svar, då jag inte kan något om sådant.

Att laga däcket utifrån ska bara vara temporärt tills att du köper ett helt nytt däck (enklast att utföra).
Att laga inifrån är det man ska gå på. Då det är mer tillförlitligare och lagningen ska hålla hela däckets livslängd.

Var sitter skruven i mitten eller på sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Att laga däcket utifrån ska bara vara temporärt tills att du köper ett helt nytt däck (enklast att utföra).
Att laga inifrån är det man ska gå på. Då det är mer tillförlitligare och lagningen ska hålla hela däckets livslängd.

Var sitter skruven i mitten eller på sidorna?

Ok tack.
I mitten, i en av de 3 eller 4 skårorna som löper runtom däcket.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lagning innifrån med "paraplyplugg" är det absolut bästa sättet. Alla metoder utifrån är mer nödlösningar.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.princessauto.com%2Fhlr-system%2FWebPhotos%2F81%2F810%2F8107%2F8107708.jpg&f=1

Tack, ska fråga verkstaden hur de kommer göra när jag lämnar in däcket. Laga det inifrån verkar vara det alla svarar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Hej,

Köpte nya däck i augusti och nu när jag bytte till vinterdäck ser jag att det sitter en skruv rakt ned i däcket. Rör jag lite på skruven så pyser det - alltså punktering.
Nu till frågan: jag kommer lämna in bilen till verkstad för lagning och jag har hört att man kan laga sådan punktering på två sätt.
Lagning utifrån eller lagning inifrån (att de tar av däcket från fälgen)

Vilket sätt är korrekt att göra på ett nytt däck? (vill inte att verkstaden ska vara lata och ta det enklaste som kanske inte är bästa sättet)
Tacksam för svar, då jag inte kan något om sådant.

Är ingen expert men det har hänt mig två ggr och de har lagat det från utsidan med någon sorts gummi som tydligen smälter in i däcket och det har fungerat hur bra som helst. Sist körde jag c:a 500 mil tills det var dags att byta däck och hade inga problem. Kostade 150 kr att ordna det på verkstaden och tog 10 min.
Gissar dock att som andra skriver att allra säkrast att laga det inifrån men det är nog en kostnadsfråga. De försäkrade mig dock att lagningen utifrån håller garanterat så jag fick lita på dem.

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetshäst:

Är ingen expert men det har hänt mig två ggr och de har lagat det från utsidan med någon sorts gummi som tydligen smälter in i däcket och det har fungerat hur bra som helst. Sist körde jag c:a 500 mil tills det var dags att byta däck och hade inga problem. Kostade 150 kr att ordna det på verkstaden och tog 10 min.
Gissar dock att som andra skriver att allra säkrast att laga det inifrån men det är nog en kostnadsfråga. De försäkrade mig dock att lagningen utifrån håller garanterat så jag fick lita på dem.

Ok, jag kommer nog be de laga det inifrån. Kostar det mer är det ok.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparatio...

Lagat det mesta från mindre lasmaskiner, fyrhjulingar, till bilar. Däckverkstaden tar typ en hundring

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem

Försäljning är inte tillåtet i forumet, se §9 i reglerna.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

har gjort några sådana lagningar med paraply från insidan och det har aldrig varit problem med läckor även på bilar som gått tusentals mil efteråt.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av griid:

Ok, jag kommer nog be de laga det inifrån. Kostar det mer är det ok.

Glöm inte fråga om det ingår ny balansering då jag gissar på att de måste balansera om det.

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk

Ett alternativ är ju att slänga i en innerslang.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Ett alternativ är ju att slänga i en innerslang.

Njä, det är en dålig lösning.
Finns risk för varmgång mellan slang och däck, och det är mycket dyrare än att laga på en gummiverkstad.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lagning innifrån med "paraplyplugg" är det absolut bästa sättet. Alla metoder utifrån är mer nödlösningar.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.princessauto.com%2Fhlr-system%2FWebPhotos%2F81%2F810%2F8107%2F8107708.jpg&f=1

Detta klipp är dock en av de mest... innovativa lösningarna:

https://www.youtube.com/watch?v=FeBOfD7R2G8

Permalänk
Medlem

Verkar oproffigt att göra på något annat sätt än innifrån. Tar ju ändå max 20 min

Permalänk
Medlem

Ni som säger slang, har ni funderat på om vatten kan ta sig in till stålkorden i däcken från utsidan och få denna att rosta och separera ?

Inget jag säger måste hända, men tanken på det gör att en plugg vore säkrare ?

Vet ett däck där spik satt igenom i flera år, man fick pysa i lite luft ibland bara

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har ett hjul lagad innefrån det fungerar fint blir tätast men lagning utifrån funkar med men man måsten vara noggrann där bästa är runda hål .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Råkade ut för samma sak för några år sedan. Det löstes med plugg utifrån och det höll däckens livslängd, cirka 4000 mil från att det hände.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Inget fel på någon av metoderna att laga däck förutom slang då det är det sista jag skulle rekommendera. Att plugga däcket innifrån är det jag hade gjort när det är så pass nya däck då det är det bättre sättet.

När jag har pluggat däck så utgår ifrån två saker hur pass fräscha däcken är samt vilken dimension det är på däcken lite enkelt så fräscha nya däck eller 17"+ invändig plugg annars en utvändig plugg.
Man behöver heller inte balansera om oavsett vilken metod man använder om man märker upp innan man tar lös däcket och monterar tillbaka det som det satt innan.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |