Köpråd på dator för Adobe CS-paket

Permalänk
Medlem

Köpråd på dator för Adobe CS-paket

Jag skulle behöva lite hjälp med en dator som ska användas för att driva Photoshop, Indesign för att ta fram broschyrmaterial, hemsidematerial för vårat lilla företag.

Har kollat lite själv på specifikationera hos adobe men känner att jag skulle behöva lite tipps..

Kommer att handla ifrån Dustin.

Mvh
Jonas

Permalänk
Medlem

Har ni någon budget på datorn, vad får den kosta?

Rent generellt, om man vill ha en snabb dator i de programmen, så vill man ha en processor med högre klockfrekvens, tillräckligt med RAM-minne och eventuellt 1-2 SSD-diskar.

När det gäller processor, så är en i5:a högre klockad en en dyrare i7:a. i7:an är dock flertrådad vilket är bra i t.ex. videoredigering, men det är ju inget ni ska hålla på med.

RAM bör vara 8-16GB och beror på hur stora projekt ni har..

Grafikkort är inget måste då man kan använda processorns inbyggda, men t.ex. Photoshop blir lite mer följsamt och flyter bättre, med ett dedikerat.

När det gäller hårddisk/SSD, så är jag av den sorten som gillar att ha operativsystemet och program på en snabb systemdisk (SSD) och sedan ha alla mina projekt på en andra SSD som jag jobbar mot. Lagring har jag på vanliga hårddiskar och NAS.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD