Permalänk
Medlem

Jag har sneglat på det här albumet flera gånger och gillar det starkt då jag vill ha ett liknande chassi - inte för stort och inte för litet. Sedan var jag in på fractal designs hemsida och där var något intressant? Man får göra en survey om hur man vill ha nästa chassi! Hmmmm, ni borde absolut fylla i vad ni tycker!
Frågeformuläret är på förstasidan!

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Riktigt fräckt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

grymt chassi

Visa signatur

[Ace Ecco 220][ASRock Z77E ITX][3570k@4.2][ASUS 970 STRIX 4GB]
[Team Elite 8GB (2x4GB) CL11 1600MHz][Corsair HX520W]
[Toshiba Q300 480GB]

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt detta chassi om det funnits, irriteras också över att det inte ryms mellan bordsbenen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

Jag ser gärna en mATX-version, har kört mitx i några år men önskar med jämna mellanrum att det fanns en till plats för expansionskort..:)
Ska grafikkort få plats på längden så spelar 5 cm på höjden mindre roll!

OnT: Jag är en som sitter med samma zalman-chassie som du hade tidigare, men det är en kvarleva från då jag körde vattenkylning.
Fanns ont om alternativ som var mindre och hade plats för radiator, pump & reservoar.
Två tummar upp för din mod!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

5 stjärnor! Bra jobb och rolig läsning

Permalänk
Avstängd

Grymt jobbat! 5p

Jag vill verkligen se fractal design göra detta chassit i samma stil som deras arc serie i mATX.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

Även jag tillhör en av dem som länge letat ett kortare Define-chassi. Speciellt Define S ser jag som den utmärkta kandidaten för en kortning. För att inte behöva bygga så mycket på bredden så skulle man även kunna använda det lilla utrymmet i botten (framför nätaggregatet) för HDD-montering. Detta i form av en löstagbar bur.
Fördelarna med ett sådant chassi ligger mycket i vad ni beskrev. Kompaktare, insugsfläktarna närmare komponenterna, lättare chassi. Ett så litet chassi med plats för ett fullstort ATX moderkort (Alternativt en mini för mATX också) och därmed högpresterande komponenter skulle vara ganska unikt på marknaden.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

För egen del är jag just på jakt efter ett så litet ATX-chassi som möjligt, enbart för att det inte finns några mATX-moderkort med åtta minnesplatser (och jag har åtta minnen). Särskilt vill jag slippa alla ODD- och HDD-burar som bara tar en massa plats utan att användas till något, då jag aldrig mer kommer ha en hårddisk i någon av mina datorer, och självklart inte ODD. Jag behöver heller inte få plats med 45 cm långa grafikkort; i ett ATX-chassi byggt för att vara litet räcker det med max 30 cm utrymme.

I ett bredare perspektiv efterlyser jag en övergång från ATX till mATX som standardformatet för standarddatorer för vanliga gamers. Dessa har aldrig tre grafikkort, sällan ens två, och blir därför inte begränsade av mATX. Det är däremot alltid en fördel att ha en så liten dator som möjligt.

Vanliga gamers har vidare inte tio hårddiskar som de absolut måste få plats med i sin dator; ej heller bör gemene man ha optisk läsare år 2016. Därmed kapar man enkelt 30 % av chassits volym och gör det betydligt mer lätthanterligt. Se till exempel hur NZXT har löst plats för hårddiskar i sitt S340 som en bra lösning under nuvarande övergångsperiod tills vanliga gamers har råd att lägga sitt 300 TB Steambibliotek på SSD.

För att svara direkt på frågan är det yttermåttet jag vill få ner. Har sett alltför många komma med Define-chassin till LAN, och även själv tvingats hantera dessa, och varje gång är det samma visa: ett vanligt grafikkort, en SSD, en hårddisk, inga konstigheter. Hade fått plats i ett betydligt mindre chassi. Define är verkligen STORA. Det är synd, för mycket med dem är väldigt bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Kul projekt, snyggt jobbat!

Tack för att du pekade ut tråden för oss! Vi skall ha det i åtanke för framtiden.

Vad kul att det har gått i produktion! Jag är väldigt imoperad.
Ni har hyggt ett chassi precis som jag skulle vilja ha det!
Cover för nätagget, en pytteliten hdd-bur, och extra plats i framkant för kablar. Och så den lilla luckan i sagda cover om man vill bygga lägre. Fullkomligt briljant.

Är det möjligt att få lite royalties på försäljningen genom ett nytt chassi kanske? Haha