Behöver hjälp med val av delar till filmredigeringsdator, budget max 30K inkl. montering.

Permalänk

Behöver hjälp med val av delar till filmredigeringsdator, budget max 30K inkl. montering.

Hej, behöver er hjälp. Det har blivit dags att köpa en ny dator. Kommer i förstahand brukas till att redigera filmer!
Men är inte helt kunnig när det kommer till delar och behöver era åsikter. Tanken är att den beställs och byggs på komplett.

Har gjort följande setup:
*phateks enthoo evolv atx
*corsair cx750, 750w psu
*intel core i7-6700k skylake processor
*akasa ak-959cu komplett edition
*cooler master masterliquid pro 240
*msi z1170a gaming m7, socket-1151
*corsair vengeance led ddr4 2666mhz 32gb
*zotac geforce gtx 1080 amp extreme
*corsair force series le 480gb 2.5" ssd
*seagate firecuda 2tb 3.5" sshd
*ms coa win 10 pro Nordic

Är det något ni skulle ha ändrat på?
sätt gärna ihop en ny lista åt mig om ni orkar!

tack påförhand.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna lägga en länk till listan istället? Lättare att granska då när man slipper söka upp produkterna själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Skulle du kunna lägga en länk till listan istället? Lättare att granska då när man slipper söka upp produkterna själv.

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11118

Bara gå in och vraka bland delarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du har i länken inte valt k modellen på i7an, vet inte om det är medvetet eller inte.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser rätt okej ut. Jag hade dock tagit ett nätagg av lite högre klass, RMx, RMi eller kanske ett EVGA G2? Samt en annan CPU-kylare, främst för att jag har dåliga erfarenheter av cooler masters produkter i allmänhet (har dock noll koll på den kylaren). Någon lite mer insatt kanske kan mer om ett 1080 prestandamässigt för videoredigering?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd

Tycker den ser bra ut är väll agget kanske som du kan leta på nån gold med lite lägre watt för ungefär samma pris som skulle kunna vara ett bra elternativ och kylningen har jag ingen erfarenhet av faktiskt ..ska du köra tyngre oc på den ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nej..

@Psandell3:

Efter att jag ändrat specifikationerna i deras konfigurator så hamnar slutsumman nästan på 30K!
Det är ju helt sinnesjukt.. Välj inte den datorn, du får ju 2x GTX 1080 och bättre komponenter rakt igenom om du gör ett custombygge för det priset, Webhallen och Inet har montering. (Webhallen kör gratis montering vis Asus moderkort och grafikkort just nu).

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Psandell3:

Efter att jag ändrat specifikationerna i deras konfigurator så hamnar slutsumman nästan på 30K!
Det är ju helt sinnesjukt.. Välj inte den datorn, du får ju 2x GTX 1080 och bättre komponenter rakt igenom om du gör ett custombygge för det priset, Webhallen och Inet har montering. (Webhallen kör gratis montering vis Asus moderkort och grafikkort just nu).

Tack för tipset, har också gått och vridit mig över priset. Får skylla på att man är helt jävla okunnig när det kommer till vad ett bra pris är!
Ska ta mig en titt där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Du har i länken inte valt k modellen på i7an, vet inte om det är medvetet eller inte.

Länken jag skickade är det som kommer färdigklickat för grundpriset. Gick inte lägga upp de jag hade satt upp! Så ja det blev fel:)

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker den ser bra ut är väll agget kanske som du kan leta på nån gold med lite lägre watt för ungefär samma pris som skulle kunna vara ett bra elternativ och kylningen har jag ingen erfarenhet av faktiskt ..ska du köra tyngre oc på den ??

Kör mkt Adobe premiere PRO cc, min nuvarande dator orkar inte trycka ut filmer i 4K. Den laggar mkt om vi säger så och kan få för sig att avbryta en export mitt i allt för att cpun har fått gå på högvarv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Psandell3:

7000:- billigare.
http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=247896q1,225841q...

Då har jag ändå saftat på rejält med komponenterna, se det bara som ett exempel på vad du kan få istället.
(Den är färdigbyggd och med Win 10 home, du behöver inte PRO).

Det är i deras "konfiguratorer" på Komplett som de tjänar pengarna, grundpriset är alltid bra men när man vill ändra om lite i specifikationerna så springer det snabbt iväg.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Jag skulle tagit en vanlig HDD istället för en sshd. Du har nog ingen nytta av sshd då filmredigering använder ganska stor plats på hårddisken och RAM.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Jag skulle tagit en vanlig HDD istället för en sshd. Du har nog ingen nytta av sshd då filmredigering använder ganska stor plats på hårddisken och RAM.

Tanken med sshd, är att ha större delen av program där för att få ned laddtiderna. Sen spelar man ju ibland, i övrigt lagras allt på hdd då de mkt riktigt tar stor plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Psandell3:

7000:- billigare.
http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=247896q1,225841q...

Då har jag ändå saftat på rejält med komponenterna, se det bara som ett exempel på vad du kan få istället.
(Den är färdigbyggd och med Win 10 home, du behöver inte PRO).

Det är i deras "konfiguratorer" på Komplett som de tjänar pengarna, grundpriset är alltid bra men när man vill ändra om lite i specifikationerna så springer det snabbt iväg.

Jag tackar så mkt! Du verkar ändå kunna det här, om jag skulle vilja framtidssäkra datorn, vad skulle du tagit istället bland moderkort, processor och grafikkort? Förutom att slänga in ett gtx 1080 till. Det här är som en djungel för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Psandell3:

Är din budget runt 30K? Ska du ha skärm också?

Vad ska du göra med datorn?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Skärmar har jag, nyinköpta för bara någon månad sen. Bara en ny burk som behövs!
Skulle säga smärtgränsen ligger runt 30K, men desto billigare skadar ju inte.
Datorn kommer användas till att redigera film i första hand, multitasking med andra ord.
Sen kanske man spelar någon gång, men jag spelar inget mer avancerat än cs go.
Utan som sagt det är att den ska orka hantera filmer i 4k, sen exportera det så snabbt som
möjligt samtidigt som man kan göra annat. @D-ryd:

Permalänk
Medlem

@Psandell3:

X99-plattform, i7 6800K (upplåst CPU), 6 kärnor och 12 trådar med Intel Hyper-Threading.
Du behöver inget supersnabbt grafikkort för ditt ändåmål med datorn, tog GTX 1070 som räcker gott och väl, 750W nätagg om du vill slänga in ett till 1070 i framtiden.
32GB ram ska nog räcka det också ett tag framöver.

Inte världens snyggaste kylare men den gör sitt jobb..
Eller var du inne på vattenkylning?

Samsung 960 PRO 512GB M.2 "NVMe SSD", till din redigering och exportering.
Släpps om en månad dock.. Men kan vara värt att vänta på om du vill ha en ursnabb M.2 SSD.

Den 25:e den här månaden är Black friday och du kanske kan köpa delarna då istället för att spara lite.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9850292/

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psandell3:

Kör mkt Adobe premiere PRO cc, min nuvarande dator orkar inte trycka ut filmer i 4K. Den laggar mkt om vi säger så och kan få för sig att avbryta en export mitt i allt för att cpun har fått gå på högvarv.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp förstod att du ville att den ska gå i fullt ös längre tid men tänkte mer om du skulle klocka eller köra den i orginal hastighet för skiljer ganska mycket på kylnigs behov om man kör den orginal mot överklockad och sen missade jag priset och du kan få bra mycket billigare/bättre dator om du kollar lösa delar och hade jag byggt till mig hade det nog sett ut ungefär så här för 30k

är lite osäker hur mycket minne premiere äter men tror inte du kommer över 32gb så 64 kanske är overkill men gick lös på 64gb för säkerhets skull och kundvagnen tål nog att granskas över ifall det är något jag missat då jag har en 3 åring som springer runt som en tornado här men är en bra dator för pengarna och har en bra prestanda för dina behov

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

vad tror ni om denna uppsättningen?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9850512/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psandell3:

Tycker det ser bra ut men såg första jag rekommenderade och hade fel cpu och är 6850k jag tänkte på men hjärnan blandade ihop det med äldre 5930k på nått vis men 6850k är en riktigt bra cpu och snabbaste man hittar utan dom blir galet dyra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

@Psandell3 *Rubrik förtydligad*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Kom ihåg att en beskrivande rubrik ofta ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (se §3.1 i forumreglerna).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...